Werken als standplaats hostess, ervaringen?
zondag 16 juli 2017 om 22:52
Hi!
Via dit forum hoop ik wat informatie te winnen over het werken als 'standplaats hostess', ook wel reisleider bij bijvoorbeeld Tui. Momenteel ben ik druk aan het oriënteren over wat ik volgend jaar wil gaan doen.
Het lijkt me super leuk, maar ook heel hard werken (ik heb een toeristische opleiding als achtergrond). Nu ben ik heel benieuwd naar ervaringen van andere Viva-forumgangers. Hoe hebben jullie het werk ervaren? Krijg je goed betaald? Hoe zit het met je verblijfsplaats? Is het ook echt hard werken ect. Eigenlijk gewoon alles om een goede indruk te krijgen over deze job
Ik lees mee! Dankjewel
)
Via dit forum hoop ik wat informatie te winnen over het werken als 'standplaats hostess', ook wel reisleider bij bijvoorbeeld Tui. Momenteel ben ik druk aan het oriënteren over wat ik volgend jaar wil gaan doen.
Het lijkt me super leuk, maar ook heel hard werken (ik heb een toeristische opleiding als achtergrond). Nu ben ik heel benieuwd naar ervaringen van andere Viva-forumgangers. Hoe hebben jullie het werk ervaren? Krijg je goed betaald? Hoe zit het met je verblijfsplaats? Is het ook echt hard werken ect. Eigenlijk gewoon alles om een goede indruk te krijgen over deze job
Ik lees mee! Dankjewel
zondag 16 juli 2017 om 23:15
Vraag maar raak.
Ja, het is hard werken, maar erg leuk. Lange dagen, zeker op airport dagen als er veel vluchten zijn, en dan ook nog eens vertraging.
Gasten belanden in het ziekenhuis of erger, ook dat komt voor. En als zoiets op je vrije dag gebeurd, dan moet je gewoon klaar staan. Maar je hebt natuurlijk ook managers die daar bij helpen.
De verdiensten zijn niet erg goed. Maar je hebt ook geen kosten, zoals huur.
Ja, het is hard werken, maar erg leuk. Lange dagen, zeker op airport dagen als er veel vluchten zijn, en dan ook nog eens vertraging.
Gasten belanden in het ziekenhuis of erger, ook dat komt voor. En als zoiets op je vrije dag gebeurd, dan moet je gewoon klaar staan. Maar je hebt natuurlijk ook managers die daar bij helpen.
zondag 16 juli 2017 om 23:19
Een kennis van mij heeft het gedaan. Lange dagen, 's ochtends vroeg op het vliegveld mensen verwelkomen, en soms met de bus mee alle hotels af.
En mensen worden steeds veeleisender en vinden dat jij dat maar op moet lossen.
Gedeelde woning met andere hostessen, lage verdiensten wat je moet proberen te verhogen door het verkopen van tripjes, waar je commissie voor krijgt, en het aanbevelen van restaurantjes waardoor ze dan weer zelf tegen een gereduceerd tarief kon eten.
Ze heeft het 1 zomerseizoen gedaan.
En mensen worden steeds veeleisender en vinden dat jij dat maar op moet lossen.
Gedeelde woning met andere hostessen, lage verdiensten wat je moet proberen te verhogen door het verkopen van tripjes, waar je commissie voor krijgt, en het aanbevelen van restaurantjes waardoor ze dan weer zelf tegen een gereduceerd tarief kon eten.
Ze heeft het 1 zomerseizoen gedaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 17 juli 2017 om 04:17
Ik vond het werk op zich leuk, maar je wordt onwijs uitgebuit - veel uren voor een laag salaris - en jij krijgt de shit over je heen die het hoofdkantoor veroorzaakt met overboekingen.
Ik kreeg 15 euro beltegoed per maand ofzo en dan vroeg t hoofdkantoor of ik ze even terug kon bellen. Ja doei, wat dacht je zelf, dat ik ga bijbetalen?
Mensen zijn inderdaad veeleisend maar da's ook wel weer grappig. Je moet in ieder geval sterk ik je schoenen staan, zowel naar de klant als naar de organisatie.
Ik kreeg 15 euro beltegoed per maand ofzo en dan vroeg t hoofdkantoor of ik ze even terug kon bellen. Ja doei, wat dacht je zelf, dat ik ga bijbetalen?
Mensen zijn inderdaad veeleisend maar da's ook wel weer grappig. Je moet in ieder geval sterk ik je schoenen staan, zowel naar de klant als naar de organisatie.
Hello, can you hear me?
maandag 17 juli 2017 om 06:37
Ik ga niet vaak met zo'n reis met een hostess. Het leek me een gruwel, dat gedoe met tripjes verkopen en die blije blabla van zo'n hostess. Maar één keer zijn we toch maar naar die welkomstbijeenkomst gegaan, en hebben ook nog een excursie geboekt. En guess what: het bleek een hartstikke leuke trip te zijn
Dus straks eindig ik nog als zo'n busbejaarde die achter een reisleider met een vlaggetje aansjokt
maandag 17 juli 2017 om 07:51
Ohh wat fijn!vivagirl schreef: ↑16-07-2017 23:15Vraag maar raak.
Vond je het werk afwisselend? Die onverwachte dingen lijken me juist heel leuk. Nu werk ik op een kantoor en gebeurd er helemaal niks spannends .. haha niet dat ik mensen het ziekenhuis in wil hebben. Maar het idee dat er altijd iets onverwachts kan komen klinkt mij goed!
En hoe zit het met werkdagen. Ze zijn lang, maar is het zo wanneer jij 's ochtends om 4 uur moet beginnen omdat er een vliegtuig land je ook eerder klaar ben die dag (op de onverwachte momenten na)?
Weinig inkomsten is niet een groot probleem omdat ik ook geen huurkosten heb. Maar het zou fijn zijn als ik wel iets kan wegsparen en niet voor jan lul werk. Zou ik aan de €1000,- bruto (ex commissies) moeten denken? Of hoger/lager?
maandag 17 juli 2017 om 07:53
Hahahah dan was het een goeie hostessFluithaas schreef: ↑17-07-2017 06:37Ik ga niet vaak met zo'n reis met een hostess. Het leek me een gruwel, dat gedoe met tripjes verkopen en die blije blabla van zo'n hostess. Maar één keer zijn we toch maar naar die welkomstbijeenkomst gegaan, en hebben ook nog een excursie geboekt. En guess what: het bleek een hartstikke leuke trip te zijn![]()
Dus straks eindig ik nog als zo'n busbejaarde die achter een reisleider met een vlaggetje aansjokt![]()
maandag 17 juli 2017 om 09:09
Het werk is zeker afwisselend. Airport diensten, welkom bijeenkomsten, klachten afhandeling, stukje sales en gewoon veel contact met de hoteliers, gasten, collega's en plaatselijk kantoor.magnifique01 schreef: ↑17-07-2017 07:51Ohh wat fijn!
Vond je het werk afwisselend? Die onverwachte dingen lijken me juist heel leuk. Nu werk ik op een kantoor en gebeurd er helemaal niks spannends .. haha niet dat ik mensen het ziekenhuis in wil hebben. Maar het idee dat er altijd iets onverwachts kan komen klinkt mij goed!
En hoe zit het met werkdagen. Ze zijn lang, maar is het zo wanneer jij 's ochtends om 4 uur moet beginnen omdat er een vliegtuig land je ook eerder klaar ben die dag (op de onverwachte momenten na)?
Weinig inkomsten is niet een groot probleem omdat ik ook geen huurkosten heb. Maar het zou fijn zijn als ik wel iets kan wegsparen en niet voor jan lul werk. Zou ik aan de €1000,- bruto (ex commissies) moeten denken? Of hoger/lager?
Je werkt 6 dagen per week, en als een vlucht bijvoorbeeld laat is, dan je niet eerder klaar die dag, dat werk moet ook gewoon gebeuren. En buiten je uren als je gasten je nodig hebben dan moet je gewoon heen. Dit wel alleen voor noodgevallen zoals ziekte, ruzie, dronken gasten die overlast bezorgen...... geen dag is hetzelfde.
€1000 red je denk ik niet.... weet het wel zeker..... ik weet niet wat tui betaald, maar over het algemeen ligt het lager.
Je moet dit doen voor de ervaring en omdat het je leuk lijkt.
Ik was 15 jaar geleden reisleidster voor Thomas Cook, 4 jaar gedaan. Toen op cruiseschip gewerkt, 5 jaar lang. Toen enkele andere banen in de reiswereld in London. Maar het kriebelde toch weer. En ik werk nu als eiland manager in Griekenland voor een engelse tour operator.
maandag 17 juli 2017 om 10:39
Ik heb het tijdelijk gedaan, tijdens de Olympische Spelen, jaren terug alweer. Ik moest mensen naar de verschillende wedstrijden/ locaties brengen (ook van het vliegveld halen, klachten afhandelen, bij hun accomodaties ophalen, maar vooral naar de verschillende sportwedstrijden brengen).
Ik herinner me vooral de lange dagen, de vermoeidheid, het slechte eten, 6 dagen per week werken. Ik verbleef met nog 2 andere dames in een appartement, we mochten ontbijten in het hotel dat bij dat appartementencomplex hoorde, maar omdat ik altijd de vroege dienst deed, 4.30 uur starten (ik deed de vroege dienst en kwam pas in de avond weer terug, zeer lange dagen) was er dan nog geen ontbijt.
Ik vond het wel een bijzondere ervaring, onvergetelijk, het was ook fijn dat het tijdelijk was, anders zou ik het fysiek niet hebben volgehouden. We hadden heel veel chauffeurs met wie we samen werkten. Als ik vrij was, dan reed ik met zo'n chauffeur mee om locaties in het land te bezichtigen. Voor de rest weinig vrije tijd.
Ach als je jong bent, ga er dan gewoon voor, en geniet er van!.
Ik herinner me vooral de lange dagen, de vermoeidheid, het slechte eten, 6 dagen per week werken. Ik verbleef met nog 2 andere dames in een appartement, we mochten ontbijten in het hotel dat bij dat appartementencomplex hoorde, maar omdat ik altijd de vroege dienst deed, 4.30 uur starten (ik deed de vroege dienst en kwam pas in de avond weer terug, zeer lange dagen) was er dan nog geen ontbijt.
Ik vond het wel een bijzondere ervaring, onvergetelijk, het was ook fijn dat het tijdelijk was, anders zou ik het fysiek niet hebben volgehouden. We hadden heel veel chauffeurs met wie we samen werkten. Als ik vrij was, dan reed ik met zo'n chauffeur mee om locaties in het land te bezichtigen. Voor de rest weinig vrije tijd.
Ach als je jong bent, ga er dan gewoon voor, en geniet er van!.
maandag 17 juli 2017 om 11:14
Ik heb het een seizoen gedaan en je verdient stukken minder dan 1000 euro. Volgens mij was het 600 euro en dan je huisvesting natuurlijk betaald. Ook kun je vaak in de hotels eten waar er gasten verblijven. Scheelt weer kosten. Het hangt denk ik heel erg af van de bestemming waar je zit en hoeveel collega's je hebt hoe lang je dagen zijn. Ik had 1 stagiaire en als die ziek was moest ik dus alles zelf doen. Dus zo kwam het voor dat ik om 4 uur op moest staan voor mn eerste trip naar het vliegveld en de volgende nacht om 3 uur pas weer in bed lag zonder noemenswaardige pauze. Ook was ik altijd verantwoordelijk voor de telefoon dus zeker in het hoogseizoen werd ik vaak snachts gebeld. Ik weet nog dat ik 1 keer probeerde om naar het strand te gaan, lag welgeteld 10 minuten en ja hoor kon alweer a.d. slag. Een vaste vrije dag had ik niet, maar collegas van grotere teams hadden dat wel. Leuke dingen waren stappen met collega's van de andere reisorganisaties, uitstapjes maken en de afwisseling. Maar vergis je niet je moet ook kantoorwerk uitvoeren en wat ik me niet had gerealiseerd is hoe commercieel het eigenlijk is. Je krijgt commissie over de excursies dus wilt graag excursies verkopen en dat vergt wel enig doorzettingsvermogen vond ik. Ik kreeg toen na het seizoen de commissie uitbetaald en dat was een mooi extra bedrag.
maandag 17 juli 2017 om 19:42
Wow klinkt heftig! En dat voor maar 600€ ...mariposa2 schreef: ↑17-07-2017 11:14Ik heb het een seizoen gedaan en je verdient stukken minder dan 1000 euro. Volgens mij was het 600 euro en dan je huisvesting natuurlijk betaald. Ook kun je vaak in de hotels eten waar er gasten verblijven. Scheelt weer kosten. Het hangt denk ik heel erg af van de bestemming waar je zit en hoeveel collega's je hebt hoe lang je dagen zijn. Ik had 1 stagiaire en als die ziek was moest ik dus alles zelf doen. Dus zo kwam het voor dat ik om 4 uur op moest staan voor mn eerste trip naar het vliegveld en de volgende nacht om 3 uur pas weer in bed lag zonder noemenswaardige pauze. Ook was ik altijd verantwoordelijk voor de telefoon dus zeker in het hoogseizoen werd ik vaak snachts gebeld. Ik weet nog dat ik 1 keer probeerde om naar het strand te gaan, lag welgeteld 10 minuten en ja hoor kon alweer a.d. slag. Een vaste vrije dag had ik niet, maar collegas van grotere teams hadden dat wel. Leuke dingen waren stappen met collega's van de andere reisorganisaties, uitstapjes maken en de afwisseling. Maar vergis je niet je moet ook kantoorwerk uitvoeren en wat ik me niet had gerealiseerd is hoe commercieel het eigenlijk is. Je krijgt commissie over de excursies dus wilt graag excursies verkopen en dat vergt wel enig doorzettingsvermogen vond ik. Ik kreeg toen na het seizoen de commissie uitbetaald en dat was een mooi extra bedrag.
maandag 17 juli 2017 om 20:15
Solliciteer gewoon als het je leuk lijkt en dan hoor je wel wat het salaris is.
Je kan nog iets bij verdienen met commissie en hebt geen kosten. Dus als je niet iedere avond in de bar straat bent, kun je best nog iets overhouden en dus sparen.
maandag 17 juli 2017 om 22:32
Op zich is dat weer een groot pluspunt voor de rest van je carrière. Je laat je daarna niet meer zo makkelijk onder de tafel lullen, wat voor werk je ook gaat doen.HelloFromTheOtherSide schreef: ↑17-07-2017 04:17
dinsdag 18 juli 2017 om 05:36
Juist. Je maakt heel wat mee tijdens een seizoen en leert er ontzettend veel van. Oke, het is niet voor iedereen, maar over het algemeen is het erg leuk en heb je leuke gasten. Maar ook zeker professionele klagers en zeurders X-D
zaterdag 28 oktober 2017 om 13:02
Hoi allemaal,
Ik ben ook erg benieuwd! Weet iemand of je voor TUI zelf de bestemming mag bepalen? Of eventueel een voorkeur mag opgeven?
Groetjes,
Nina
Ik ben ook erg benieuwd! Weet iemand of je voor TUI zelf de bestemming mag bepalen? Of eventueel een voorkeur mag opgeven?
Groetjes,
Nina
magnifique01 schreef: ↑16-07-2017 22:52Hi!
Ik lees mee! Dankjewel)