Lijf & Lijn alle pijlers

Overgangsverschijnselen en voeding

25-07-2017 23:13 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vreselijk last van opvliegers :(. Ik heb mede daarom een mirena laten plaatsen omdat dit ook zou helpen tegen de verschijnselen. Maar helaas. Ik “vlieg “ me gek.

Iemand ervaring met aanpassen voedings patroon en overgang ? Ik lees her en der koolhydraat arm en zelfs zuivel arm eten. Op dit moment ben ik zover dat ik alles wil proberen behalve hormonen extra.

Ik ben verder op gewicht en normaal (op mijn normale gezondheids issues na ) fit zeg maar Maar die overgang ;-(
Bij mij helpt minder cafeïne. Maar vooral hormonen. Waarom wil je dat niet? De risico's daarvan vallen erg mee. Een mirena bevat ook hormonen.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Ik eet koolhydraatarm en eet of drink geen zuivel. Ik heb nauwelijks last van de overgang, geen opvliegers, geen zweetaanvallen, geen kouaanvallen, geen duizelingen of wat dan ook.

Het enige waar ik last van had was een kwalijke lichaamsgeur, maar daar heb ik iets aan kunnen doen en nu heb ik alleen nog last van puistjes op de meest gekke plaatsen, dus ik kom er zeer goed van af.

Uiteraard is mijn taille verdwenen en ben ik aangekomen, maar dat hoort erbij.

Edit: Ik heb vorige week een opvlieger gehad en dat was de tweede in al die jaren. Was ik alweer vergeten.
Cateautje schreef:
25-07-2017 23:43

Edit: Ik heb vorige week een opvlieger gehad en dat was de tweede in al die jaren. Was ik alweer vergeten.

Wat een geluksvogel! Ik heb er maandenlang 40 op een dag gehad en was 's nachts elke anderhalf uur kletsnat wakker... Met hormonen heb ik er 's nachts helemaal geen last meer van en overdag bij normaal weer maximaal 5, met warm weer een stuk of 10.
Krishnamurti
fayanna schreef:
25-07-2017 23:56
Wat een geluksvogel! Ik heb er maandenlang 40 op een dag gehad en was 's nachts elke anderhalf uur kletsnat wakker... Met hormonen heb ik er 's nachts helemaal geen last meer van en overdag bij normaal weer maximaal 5, met warm weer een stuk of 10.
De hitte die zich in mijn lichaam ophoopt is zo heet dat ik niet weet waar ik het zoeken moet en met die ene vind ik mezelf dan al zielig :proud:, maar ik besef hoeveel geluk ik heb, juist vanwege die zeldzame ervaringen.
Niet wat je wilt horen, maar ben er op wat gewrichtsklachten en een opvlieger of 2,3 per dag doorheen gevlogen...
die ik wilde bestaat al...
fayanna schreef:
25-07-2017 23:40
Bij mij helpt minder cafeïne. Maar vooral hormonen. Waarom wil je dat niet? De risico's daarvan vallen erg mee. Een mirena bevat ook hormonen.

Ik wil geen extra hormonen bovenop mijn mirena.
Cateautje schreef:
Ik eet koolhydraatarm en eet of drink geen zuivel. Ik heb nauwelijks last van de overgang, geen opvliegers, geen zweetaanvallen, geen kouaanvallen, geen duizelingen of wat dan ook.

Het enige waar ik last van had was een kwalijke lichaamsgeur, maar daar heb ik iets aan kunnen doen en nu heb ik alleen nog last van puistjes op de meest gekke plaatsen, dus ik kom er zeer goed van af.

Uiteraard is mijn taille verdwenen en ben ik aangekomen, maar dat hoort erbij.

Mmm. Koolhydraat arm én zuivel vrij. Is het te doen of moet je constant nadenken en veel laten ?
Ik merk dat ik vooral opvliegers van koffie,drank en maaltijden krijg. Ik wil ook niet aan de hormonen door slechte ervaringen met de pil. Ik lees mee.
Per dag wel tig opvliegers en snachts drijf ik mijn bed uit. Zit te denken aan een koolhydraatarm dieet..
fayanna schreef:
25-07-2017 23:56
Met warm weer hang ik de hele dag voor de ventilator. Ik kan niet meer tegen een lullig zonnestraaltje.
Ik heb niet veel last van opvliegers, wel van allerlei andere overgangsverschijnselen.
Een tijd terug ben ik begonnen met een multivitamine speciaal voor peri-menopause.
Hier zit ook Vitex en Dong Quai in. Het zijn kruiden of plantjes.
Ik zal niet zeggen dat al mijn klachten ineens verdwenen zijn, maar het is wel minder heftig.
Misschien is het een idee om ze even te googlen.
Vervelend, die opvliegers.

Edit: dit is degene die ik neem...
http://www.redseal.co.nz/product/womens-multivitamin/
Ik woon niet in NL, maar dan kun je iig de ingedienten zien.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Lees "het energieke vrouwen voedingskompas" van Marjolein Dubbers eens. Dit boek gaat heel specifieke over voeding en de overgang.
Ik ben op mijn 45ste van de ene dag op de andere gestopt met menstrueren. Omat de huisarts dat vroeg vond wilde hij me aan de hormoonpillen hebben om op latere leeftijd osteoporose te voorkomen, ik heb ze een half jaar geslikt maar het zat me niet lekker. Er is een verhoogde man kans op borstkanker hierdoor.
Gestopt met die pillen dus en daarna een tijdje wat rare verschijnselen gehad als koude benen, een opgejaagd gevoel. Verder weinig last. Af en toe een opvlieger.
Ieder voor zich natuurlijk, maar ik ben geen voorstander van het weglaten van voedselgroepen op eigen houtje. Daarmee doe je meer kwaad dan goed. Raadpleeg dan iig een diëtist.
poldervrouw schreef:
26-07-2017 01:10
Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de reden daarvan. Bovendien heb je met een mirena alleen progesteron. Terwijl de klachten meestal komen door een gebrek aan oestrogeen. Als je zoals ik geen baarmoeder meer hebt, krijg je ook niet eens progesteron, want het is niet bewezen dat dat helpt tegen de klachten. Ik gebruik alleen oestrogeen. Bovendien is de hoeveelheid hormonen in de preparaten voor overgangsklachten veel lager dan in de gewone pil. De meeste vrouwen hebben geen enkel probleem met het slikken van de anticonceptiepil, maar als het om hrt gaat, is de wereld ineens te klein. Ik zeg trouwens niet dat dat laatste voor jou geldt.
Krishnamurti
Vorige week toevallig op RTL een programma wat ik zo half gevolgd heb (te lui om tv uit te zetten) was ook iemand met veel klachten, volgens mij hielp bij haar in ieder geval minder gekruid eten, ze was gek op curry, dus helaas dat mocht niet meer. Maar het hielp wel zei ze, maar geen idee of er ook andere dingen niet mochten. Misschien koffie en thee niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Cateautje schreef:
Ik ben benieuwd wat jij hier aan hebt kunnen doen. Heb sinds kort het idee dat ik eerder / sterker naar zweet ruik (:cry:) en de middeltjes die ik gebruikte niet afdoende zijn...
fayanna schreef:
26-07-2017 14:15
Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de reden daarvan. Bovendien heb je met een mirena alleen progesteron. Terwijl de klachten meestal komen door een gebrek aan oestrogeen. Als je zoals ik geen baarmoeder meer hebt, krijg je ook niet eens progesteron, want het is niet bewezen dat dat helpt tegen de klachten. Ik gebruik alleen oestrogeen. Bovendien is de hoeveelheid hormonen in de preparaten voor overgangsklachten veel lager dan in de gewone pil. De meeste vrouwen hebben geen enkel probleem met het slikken van de anticonceptiepil, maar als het om hrt gaat, is de wereld ineens te klein. Ik zeg trouwens niet dat dat laatste voor jou geldt.

Ik slikte ook geen pil. Ik heb geen zin om hier mijn hele medische geschiedenis neer te zetten maar hormonen ben ik heel voorzichtig mee. De mirena was al de limit en bevalt op alle vlakken niet. Ook mijn gyn. Staat. Niet achter hormonen in mijn geval.

Vandaar dat ik even zoekende ben. En kwam dus her en der dingen tegen over voeding etc. Uiteraard doe ik niets uit de losse pols. Ik heb sowieso begeleiding mbt mijn voeding (ben twee jaar terug 35 kg afgevallen en heb daar nog steeds begeleiding bij ). Dus dit ga met haar bespreken.

Ik ben niet hysterisch anti hormonen hoor.
Happy07 schreef:
26-07-2017 14:37
Ik ben benieuwd wat jij hier aan hebt kunnen doen. Heb sinds kort het idee dat ik eerder / sterker naar zweet ruik (:cry:) en de middeltjes die ik gebruikte niet afdoende zijn...
Sorry dat ik zo laat reageer, ik hoop dat je het nog leest.
Ik slik daar iedere avond voor ik ga slapen zinc picolinaat van Zolgar en magnesium van het Kruidvat voor.

De zinc is te koop bij de vitaminstore.

Het duurt een paar dagen eer het helemaal werkt, maar dan is het vanaf dat moment goed. Helaas moet je het wel altijd blijven slikken.
poldervrouw schreef:
26-07-2017 01:10
Dat kan ik me voorstellen. Ik heb nog geen last van de overgang, maar extra hormonen slikken spreekt mij ook niet aan.
Ik slik extra magnesium, had erg last van kramp in kuiten en voeten en dat is nu een stuk minder. Koffie kon bij mij wel eens een trigger zijn voor de opvliegers. Daar ga ik eens op letten. Ik let wel op mijn voeding, maar ik 'loop' bij de Weight Watchers om af te vallen, dus dan kan opletten geen kwaad :P
Ik heb boek opgedoken en ga eens lezen ;)
@Cateautje: alsnog gelezen. Hartelijk dank voor je tip. Ik ga het ook proberen!
Cateautje schreef:
Wat heb je hier aan gedaan Cateautje? k heb dat sinds een paar maanden en ik krijg het niet onder controle. Koolhydraatarm eten, check (sinds een week).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven