Werk & Studie alle pijlers

Eigen bed & breakfast openen

27-07-2017 10:05 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik speel al heel lang met het idee om een eigen bed & breakfast te openen. Ik heb het hier veel met mijn vader over gehad de afgelopen maanden aangezien hij veel horeca-ervaring heeft en hogere hotelschool heeft gedaan. Hij staat inmiddels helemaal achter mijn idee en heeft de romantische randjes eraf gehaald (lees: me een beetje laten inzien dat het ontzettend hard werken is en wat er allemaal bij komt kijken).

Ik heb gekozen voor een carriere in sociaal werk. Ik merk dat ik hier totaal geen voldoening uithaal en het idee van een eigen bed & breakfast niet uit mijn hoofd krijg. Ik ben inmiddels bijna 30 en ik voel aan alles dat dit het goede moment is. Heel spannend want dit is niet een projectje wat ik naast mijn werk ga doen, maar ik wil hier echt mijn brood mee gaan verdienen.

Het gaat waarschijnlijk nog jaren duren voor ik de deuren kan openen want ik weer he-le-maal niks, maar dat geeft niet, ik heb de tijd.

Momenteel ben ik veel met vrienden en vader over dit idee aan het 'brainstormen', zo schaaf ik stukje bij beetje het plaatje bij wat ik in mijn hoofd heb. Nu wordt het echter tijd om mij ook te gaan inlezen en verdiepen in de praktische zaken en een plan van aanpak te gaan maken.

MAAR: waar moet ik beginnen? Welke boeken zijn goed om te lezen? Welke websites zijn een goed startpunt? (de meeste websites die ik vind zijn niet echt nuttig - ze blijven heel globaal en je moet betalen om echte informatie te krijgen)

Ik hoor het ook graag als er iemand ervaring heeft met het openen van een eigen bed & breakfast. En schroom ook niet om mij kritische vragen te stellen om te onderzoeken in hoeverre ik er klaar voor ben en of ik hier wel een realistisch beeld van heb.

Groetjes!
Ik zeg alleen doen als je het zo groot kunt aanpakken dat je personeel kunt inhuren, anders moet je er ALTIJD zijn (want wat als iemand zijn sleutels verliest, of andere emergencies).
Dag dames,

echt al wat stof tot nadenken. Vooral geldtechnisch vroeg ik me ook al af hoe ik het ging bolwerken; dit is ook iets om met mijn partner te overleggen.

Wordt vervolgd, superbedankt voor alle tips en kritische noten! En de komende tijd ga ik hiermee aan de slag en tussendoor alle afleveringen van ik vertrek terugkijken :lol:
Ik heb niks zinnigs toe te voegen, maar ik wil je wel een compliment maken TO dat je op je 30e al zulke grote plannen hebt, ik kijk vaak naar programma's zoals ik vertrek enz, ik zit vaak zelf met gekruiste vingers op de bank te kijken of alles wel goed komt.
Laatje in ieder geval goed informeren over de duizenden regels die ons landje rijk is.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
claire1111 schreef:
28-07-2017 11:57
Dag dames,

echt al wat stof tot nadenken. Vooral geldtechnisch vroeg ik me ook al af hoe ik het ging bolwerken; dit is ook iets om met mijn partner te overleggen.

Wordt vervolgd, superbedankt voor alle tips en kritische noten! En de komende tijd ga ik hiermee aan de slag en tussendoor alle afleveringen van ik vertrek terugkijken :lol:
Dan kun je beter de afleveringen van Bed and Breakfast terugkijken is mijn mening. Of ben je van plan om naar het buitenland te vertrekken?
Als ik jou was, zou ik eerst eens gaan werken in een B&B als dat mogelijk is.

Wij wonen in een klein dorpje met veel toerisme. Een paar meter verder is een B&B. In de 5 jaar dat ik hier nu woon, is die B&B al 4 keer van eigenaar verwisseld. Elke stijl is al eens gepromoot. Het rustige buitenleven, de superdeluxe spa,...
Het is een prachtig gebouw, een oude grote hoeve die helemaal gerestaureerd is. Het heeft een leuke locatie, zichtbaar van de baan maar tussen de velden, via landwegjes ben je maar 7 minuten verwijderd van het centrum. En toch kan niemand die B&B langer dan 2 jaar openhouden, zegt mijn vriend die hier al 30 jaar woont.

Ik zeg dit niet om je te ontmoedigen, ik hoop dat je ooit een succesvolle B&B kunt openen. Maar als ik jou was, zou ik veel sparen en veel onderzoek verrichten.
viva1966 schreef:
27-07-2017 22:04
Als ik in een B&B ben verwacht ik in ieder geval wel een uitgebreid ontbijt. Geen bruine boterham met pindakaas, dat doe ik thuis wel. En de keren dat ik in een B&B, kreeg ik ook zo'n uitgebreid ontbijt, dus ja ik denk dat het wel normaal is.

Een uitgebreid ontbijt vind ik vanzelfsprekend in een B&B. Op het ontbijt kan ik me verheugen, Maar op tv zijn er wel eens ontbijten te zien geweest die echt heel luxe waren. Luxer dan met kerstmis bijvoorbeeld. Ik kan dan niet geloven dat dit altijd zo luxe gedaan word.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Ik werk bij een bedrijf wat verschillende bedrijven beheert waaronder een B&B. Deze zit voornamelijk gevuld door toeristen en wat zakelijke gasten (expats en bedrijfsbezoekers)

Het meeste geld gaat naar huur pand, personeel(niet nodig bij jou) en marketing/reclame. Op diverse websites zoals bookings.com en bedandbreakfast.nl ingeschreven staan kost je zo 800 euro per jaar. En wat eerder gezegd is, zorg dat je uniek bent. Als dat niet kan dmv de mooie locatie, dan via inrichting, speciaal ontbijt, service, wandel en fietsroutes in de regio.

Zorg voor samenwerking met andere bedrijven. Wij zijn gevestigd vlakbij een bekend attractiepark en worden op hun website vermeld als slaapmogelijkheid. Kost wat... maar levert ook een boel extra gasten op.

En kijk naar hoeveel jij bereid bent om aanwezig te zijn. Collegas moeten regelmatig ff komen om 10u savonds om sleutels af te geven of wegens noodgevallen standby te staan. Had je nog een baan erbij of is dit waar je geheel beschikbaar voor bent?

En.... hoe kom je aan geld om een deel van je huis te verbouwen of zoek je een externe locatie?
het is geen business. Bijna alle B en B eigenaren doen het omdat ze
1. al inkomen hebben (pensioen)
2. vermogen opgebouwd hebben en daardoor ook een pand kunnen kopen of hebben

je kan er niet van leven
Om bij Smeds aan te vullen... onze B&B is geen core business nee. Er is een restaurant in het pand waarbij op de bovenste verdieping kamers verhuurd worden. Restaurant personeel zorgt ook voor de b&b dus een aantal vd kosten hebben we toch al.

Omzet rond de 800 per maand. Als alle kamers elke dag bezet waren zou de omzet max 3000.- zijn. Tel daar je huur / inkoop ontbijt, beddengoed en materiaal / belasting / verzekering / afschrijving / marketingkosten / kosten accountant vanaf... dan is je loon niet zo heel veel nee.
En daar moet je je eigen pensioen en verzekeringen nog van betalen.

Heb je ook gedacht aan voldoende reserves €€€ voor als er een x een slecht seizoen gedraaid wordt?

Ps ik wil niet negatief overkomen TO. Hopelijk geeft dit je een realistisch beeld maar laat je je niet je weerhouden om toch door te zetten met plannen maken.
dat is dan duidelijk koekie, 800 euro omzet voor een pand waar al loop in zit (want restaurant) en waarschijnlijk courante lokatie (restaurant). En dan is het voor jullie extra want pand en personeel is er al.
S-Meds schreef:
29-07-2017 16:16

je kan er niet van leven
Wat ook heel logisch is, gezien het oorspronkelijke doel van een B&B.
Mevrouw75 schreef:
29-07-2017 21:42
Wat ook heel logisch is, gezien het oorspronkelijke doel van een B&B.
precies. als je er een boterham aan wilt verdienen moet je een minimum aantal kamers en een zekere bezetting hebben. Hoe minder kamers hoe hoger je bezetting moet zijn. Kom je toch uit op een hotelletje/ pension. dan wordt het nog veel ingewikkelder met financiering maar ook met andere regels en wetten
S-Meds schreef:
29-07-2017 16:16

je kan er niet van leven
Of
3. Een goedverdienende partner hebben, zelf huisvrouw (of huisman) zijn en kamers te veel hebben in huis.

Ze hoeven er dus niet persé geld aan over te houden.
Bij mij in het dorp (badplaatsje) doen veel mensen het erbij. Ze hebben dan bijvoorbeeld een vakantiehuisje in de tuin. Daar geloof ik wel in maar ik denk dat het hard voor weinig is als het je enige inkomstenbron is.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
TO... zou het je bestaande woning zijn?
Vind het je niet erg om je privacy wat op te geven of wordt het een ander pand?

Check misschien bij de gemeente wat voor vergunningen je nodig hebt. Als een bestemmingsplan gewijzigd moet worden kost dat wat tijd en geld.

En welke verzekering voor als 'n gast iets stuk maakt en er vandoor gaat.
Of moet je pand aan bepaalde eisen voldoen ivm brandveligheid.

Kun je zelf je boekhouding een kwartaal aangifte doen? Toeristen belasting afdracht moet ook geregeld worden.

Als je ontbijt maakt, heb je dan ook verplicht een HACCP diploma nodig zoals on de horeca?

Zomaar wat dingen die me nog te binnen schieten.

Ben benieuwd wat je van onze tips vind en of je er iets mee kan.
Habbekratz schreef:
27-07-2017 12:26
Van een B&B kun je best goed leven mits het op een goede locatie ligt.
Ook als je nog een pand moet aankopen (op die goede locatie, dus duur) en moet verbouwen om het geschikt te maken als B&B? Ik krijg namelijk niet de indruk van TO dat ze al in een pand woont dat B&B kan worden. Ik denk dat een B&B vooral leuk is als bij verdienste als je toevallig al een geschikt pand in je bezit hebt. Als je het er speciaal voor aan moet gaan kopen, haal je die kosten er nooit meer uit (en ik denk ook niet dat er veel banken zijn die op basis van je plannen gaan financieren, al hangt dat natuurlijk geheel af van de rest van je huidige financiële- en woonsituatie)
En nu weer even terug naar af: is nu en B&B beginnen niet hetzelfde als aandelen kopen op de pieken van de beurskoersen? Als ik zie hoeveel b&b's er de afgelopen jaren zelfs in provinciestadjes zijn geopend dan is de kans groot op een shake out binnen nu en een paar jaar. Als er op bepaalde locaties nog geen b&b's zijn heeft dat een reden.....
viva1966 schreef:
30-07-2017 17:05
En nu weer even terug naar af: is nu en B&B beginnen niet hetzelfde als aandelen kopen op de pieken van de beurskoersen? Als ik zie hoeveel b&b's er de afgelopen jaren zelfs in provinciestadjes zijn geopend dan is de kans groot op een shake out binnen nu en een paar jaar. Als er op bepaalde locaties nog geen b&b's zijn heeft dat een reden.....
Hangt er ook vanaf hoe lang je het wil volhouden.

Ik zie er ook heel veel openen, maar daarnaast heel veel weer sluiten.

Mensen die onderschatten dat ze echt wel zelf nog weinig "leven" hebben omdat ze continu moeten thuis zijn.
Zowel 's ochtends voor 't ontbijt, als 's avonds om sleutels af te geven plus ook nog es overdag om kamers en badkamers te poetsen, bedden op te maken, wasmachines te laten draaien, ...
Want elke week vakantie die je neemt, is een week dat er geen gasten kunnen komen.
En te weinig open zijn is ook slechte reclame.
En tegelijk hou je dus aan dat continu thuis zijn weinig over.
Moosey schreef:
30-07-2017 13:00
Ook als je nog een pand moet aankopen (op die goede locatie, dus duur) en moet verbouwen om het geschikt te maken als B&B? Ik krijg namelijk niet de indruk van TO dat ze al in een pand woont dat B&B kan worden. Ik denk dat een B&B vooral leuk is als bij verdienste als je toevallig al een geschikt pand in je bezit hebt. Als je het er speciaal voor aan moet gaan kopen, haal je die kosten er nooit meer uit (en ik denk ook niet dat er veel banken zijn die op basis van je plannen gaan financieren, al hangt dat natuurlijk geheel af van de rest van je huidige financiële- en woonsituatie)
Je moet ook niet dat je speciaal een pand moet kopen om een B&B te beginnen. Meesten hebben een pand,kinderen zijn uit huis,kamers over en beginnen dan een B&B. Zie tegenwoordig wel aardig wat boeren die bijbeunen met een B&B.
Herinner me dat meisje nog die een baan had als Personal Assistent en een woonboot kocht in Amsterdam en daar 2 B&B appartementen in bouwde. Dat liep toch goed zou ze nog steeds die B&B boot hebben?
Tornacense schreef:
30-07-2017 00:35
Of
3. Een goedverdienende partner hebben, zelf huisvrouw (of huisman) zijn en kamers te veel hebben in huis.

Ze hoeven er dus niet persé geld aan over te houden.

Toch was er bij het bed en breakfast tv programma een stel dat er van moest leven. De vrouw was kunstenares en de man deed voornamelijk de b en b. Toen zij minder kregen dan de vraagprijs waren ze daar niet zo blij mee.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
koekie1980 schreef:
30-07-2017 11:29
TO... zou het je bestaande woning zijn?
Vind het je niet erg om je privacy wat op te geven of wordt het een ander pand?

Check misschien bij de gemeente wat voor vergunningen je nodig hebt. Als een bestemmingsplan gewijzigd moet worden kost dat wat tijd en geld.

En welke verzekering voor als 'n gast iets stuk maakt en er vandoor gaat.
Of moet je pand aan bepaalde eisen voldoen ivm brandveligheid.

Kun je zelf je boekhouding een kwartaal aangifte doen? Toeristen belasting afdracht moet ook geregeld worden.

Als je ontbijt maakt, heb je dan ook verplicht een HACCP diploma nodig zoals on de horeca?

Zomaar wat dingen die me nog te binnen schieten.

Ben benieuwd wat je van onze tips vind en of je er iets mee kan.

Pfff jullie hebben me wel de ogen geopend. Allereerst heel erg bedankt voor alle reacties! Ik dacht al dat ik er een iets te romantisch beeld bij had. Vooral financieel gezien moet ik even goed gaan nadenken. Erg bedankt voor alle tips, wordt vervolgd!
B@B is leuk als je in je eigen pand kan verhuren. Hier in de buurt zijn verschillende boerderijen met B&B. Hun hoofdinkomsten zijn landbouw en als bijverdienste hebben ze in bijgebouwen kamers. Die hoeven ze dus niet nog eens zelf te huren/kopen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik heb niet echt een B&B maar verhuur 3 villa's met hotelservice in Jogjakarta (Java).
Begonnen met 2 villa's te bouwen op een stuk grond tussen de rijstvelden. Een voor onszelf en een voor familie/vrienden.
Maar er kwam natuurlijk geen hond want veel te ver weg om bij mij 'ff' langs te komen.
Doordat ik mijn bedrijf in Nederland ben gestopt had ik toch inkomen nodig en ben die ene villa gaan verhuren.
Met een unieke formule want heel veel concurrentie hier dus je moet onderscheidend zijn.
Daar konden we toen al van leven. Personeel kost hier geen fluit dus hoefde niet zelf schoon te maken of maaltijden te regelen.
Alleen de mensen te entertainen en tripjes voor ze te regelen/organiseren.
Nooit geweten dat het zo leuk werk is. Ik kom helemaal niet uit de horeca maar voel me als een vis in het water.
Al die mensen uit verschillende werelddelen. Heel erg leuk.
Vorig jaar konden we een stuk grond erbij kopen en hebben nog 2 villa's en een restaurant (alleen voor gasten) gebouwd.
Alle 3 de villa's worden goed verhuurd (ook dankzij de unieke formule en goede reviews) dus wij kunnen er goed van leven.

Nu is Jogjakarta de meest bezochte toeristenplaats van Indonesie (op Bali na) maar ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn unieke formule overal goed zou kunnen draaien. In Indonesie dan. Nederland denk ik niet.
Om even terug te komen op mijn kritische tips....

De HACCP diploma is inderdaad nodig volgens deze website
https://hsn-horeca.nl/bed-and-breakfast ... -heb-ik-no

Online zijn prijzen van 70-100 euro te vinden voor de cursus.
Ik mag ze denk ik niet plaatsen ivm spam

Over het bestemingsplan, hier heb ik weinig verstand van. Misschien helpt deze website je wat, anders je eigen gemeente gewoon bellen.
https://www.bedandbreakfast.nl/blog/201 ... elijkheid/

Hier ook nog veel nuttige info":
https://my.bedandbreakfast.nl/downloads

De toeristenbelasting is niet zo complex als ik dacht. In mijn gemeente is dit 1.20 euro pp per nacht. Eens per jaar met je aangifte vermelden. Nu nog bedenken of je je gehele boekhouding zelf kunt of dat je iemand daarvoor moet inhuren....

Succes :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven