Lijf & Lijn alle pijlers

Gestopt met snoepen - moe?

02-08-2017 08:37 15 berichten
Sinds 1,5 week ben ik gestopt met snoepen (koekjes, chocolade, chips etc). Volledig gestopt. Voorheen at ik ontiegelijk veel suiker op een dag en kreeg ik afkickverschijnselen zoals trillen en hoofdpijn als ik niet snoepte. Tegen mijn verwachtingen in, lukt het mij om het niet snoepen vol te houden en te vervangen door gezonde dingen zoals groente en fruit (niet te veel fruit). Nu merk ik dat ik wel ontzettend moe ben de laatste dagen. Is dit herkenbaar en/of normaal bij het drastisch veranderen van een eetpatroon?
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 02-08-2017 09:02
2.97% gewijzigd
Dat is normaal, je krijgt minder suiker binnen dus je lichaam heeft minder brandstof om de dag door te komen.
Goed van je dat je het volhoudt! Hoe raar het mag klinken, je lichaam krijgt energie van meer beweging dus elke dag lekker een stuk lopen of sporten zorgt ervoor dat je je fitter gaat voelen. En helpt bij afvallen als dat je doel is.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Suiker levert snel energie. Als je daar ineens veel minder van krijgt, is het niet vreemd dat je vermoeider bent.

In suikerhoudende producten zitten veel meer calorieën dan in groenten. Krijg je in totaal nog wel genoeg binnen, inclusief (complexe) koolhydraten? Zo ja, dan zou ik zeggen: geef je lichaam even tijd om aan het nieuwe patroon te wennen.
This is an unacceptable timeline
En het is ook vermoeiend om er steeds alert op te moeten zijn dat je geen suikerhoudende producten eet. Maar het gaat je lukken hoor! :cheer2:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Kan erbij horen, je lijf is gewoon aan het afkicken. Eet je nog wel voldoende voedzame dingen? Op groente alleen kun je niet leven.

Nu nog de zoetigheid uit je ava veranderen naar een krop sla. :-)
Hoort erbij..en het komt goed :heart: i
Bedankt allemaal! Fijn om te horen dat dit ''normaal'' is. Het zal inderdaad wel gewoon even wennen zijn. Ik eet 3 maaltijden per dag + 2 à 3 gezonde tussendoortjes. Drink alleen maar water en kan inderdaad aan mijn gewicht al merken dat dit effect heeft (afvallen is trouwens niet mijn voornaamste reden!)
chirpy schreef:
02-08-2017 08:59
Kan erbij horen, je lijf is gewoon aan het afkicken. Eet je nog wel voldoende voedzame dingen? Op groente alleen kun je niet leven.

Nu nog de zoetigheid uit je ava veranderen naar een krop sla. :-)
Haha oeps! Niet eens bij stil gestaan dat mijn ava al zo ongezond was. *gaat op zoek naar een mooie krop sla*.
Ja dat is heel normaal, je lichaam is gewent met zoveel suikers te functioneren en zal dan ook moeite hebben om die verandering te verwerken.

Zorg wel dat je genoeg complexe koolhydraten binnen krijgt want je hebt koolhydraten nodig om te kunnen functioneren en zeker ook voor je hersens is dat noodzakelijk.

Wel erg goed van je dat je zo van de ene op de andere dag gestopt bent met snoepen, je zal merken dat je je uiteindelijk veel beterder zal gaan voelen.

Iemand gaf de tip om wat meer te gaan bewegen, dat lijkt mij ook zinvol.
Ik zou me ook niet lekker voelen als ik op bepaalde momenten niets zoets kan nemen. Ik heb het niet over limonades of hele marsen, maar als ik trek krijg in een snoepje dan denk ik dat mijn lijf me iets wil zeggen. Zoiets als: "heee, ik ben nu al een kwartier bezig met het verteren van al die groenten die je me voorzet nu een brokje suiker voor mezelf hè!"

Eén stukje is meestal genoeg; je moet wél de neiging weerstaan om een hele reep chocola op te eten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Krijg je wel genoeg calorieën binnen? Volgens mij bestaan afkickverschijnselen van suiker niet, het kan natuurlijk wel dat je honger hebt omdat je minder eet. Ik zou eens een dagje tellen of het bijhouden in een app (fatsecret / myfitnesspal).
heartsxdaggers schreef:
02-08-2017 10:01
Krijg je wel genoeg calorieën binnen? Volgens mij bestaan afkickverschijnselen van suiker niet, het kan natuurlijk wel dat je honger hebt omdat je minder eet. Ik zou eens een dagje tellen of het bijhouden in een app (fatsecret / myfitnesspal).
Snoepen is ook een gewoonte en die moet je doorbreken en het kost echt wel energie en moeite om die gewoonte te doorbreken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
heartsxdaggers schreef:
02-08-2017 10:01
Dat bestaat wel, misschien niet zoals jij ze in gedachte hebt maar je lichaam moet gewoon weer leren om te teren op langzame energie ipv pieken. En dat duurt gewoon even.

Ik las ook wat over genoeg complexe koolhydraten eten.
Ik weet niet wat mensen denken dat genoeg is maar als jij een fruitje eet, genoeg groente en wat zuivel en af en toe een boterham of een klein portie volkoren iets ( brood, pasta, crackers ect) is dat echt zat. In al die dingen zitten koolhydraten.

Je hebt koolhydraten nodig voor je lichaam/hersenen. Dus eet zeker koolhydraten maar genoeg is nogal een nietszeggende term. En kan nogal het idee wekken dat je daar best veel van moet eten.
Nou ja, laat ik het dan anders zeggen, ongeacht je wel of niet moet afkicken.
Stel jij blijft normaal gesproken op gewicht met wat je eet, incl. een hoop zoetigheid, en je eet dagelijks daarmee zo'n 2000 kcal.
En je gaat dat schrappen of vervangen door wortels, waardoor je opeens nog maar 1500 binnenkrijgt. Dan kan ik me voorstellen dat je je futloos voelt.
Als je het gaat vervangen door een extra boterham, dan is het een ander verhaal.
Dat is een normale reactie op stoppen met suiker. Als je gewoon doorgaat met geen suiker eten dan verdwijnt het vanzelf. Je kunt wat extra eiwitten en vetten nemen in de vorm van bijvoorbeeld tahoe, ongebrande en ongezouten noten, olijfolie, avocado, rundvlees, eieren (let wel op de eicodes!), volle yoghurt, Griekse yoghurt, volle kwark, vis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven