gemiddeld IQ en ver komen.
dinsdag 18 juni 2013 om 15:56
Geinspireerd door een ander topic het volgende..
Graag jullie mening over de volgende stelling:
* Mensen met een gemiddeld IQ (100) kunnen met veel inzet en motivatie het VWO en de Universiteit gewoon doorlopen.
Mijn mening: ik denk eerlijk gezegd dat iedereen met hard werken ver, heel ver kan komen in het leven. Dus ook in opleidingen.
Graag jullie mening over de volgende stelling:
* Mensen met een gemiddeld IQ (100) kunnen met veel inzet en motivatie het VWO en de Universiteit gewoon doorlopen.
Mijn mening: ik denk eerlijk gezegd dat iedereen met hard werken ver, heel ver kan komen in het leven. Dus ook in opleidingen.
dinsdag 8 augustus 2017 om 09:52
He-le-maal mee eens.Maechtje schreef: ↑02-07-2015 08:12
Hallo, lerares hier. Wat jij beschrijft komt zeker vaker voor! Maar vaak zijn dit op de middelbare school onderpresteerders: intelligente kinderen die vol in de pubertijd zitten, of die geen doel voor ogen hebben en daarom niet werken. Als ze wat ouder (en minder puberaal) zijn en weten wat ze willen gaan ze aan de slag en dan kunnen ze heel veel. Je wil niet weten hoeveel hoogbegaafde kinderen op VMBO-T terecht komen omdat ze gewoon niet in dit onderwijssysteem passen.
Maar ik zie het omgekeerde ook: kinderen (met name op het VWO en met name meisjes) die urenlang studeren elke dag, voor zes vakken bijles hebben en het dan toch niet halen omdat ze te weinig inzicht hebben en grote hoeveelheden stof niet kunnen overzien.
Dan wisselt het ook nog van studie tot studie: rechten, bijvoorbeeld, is veel stampwerk; daar kom je met hard werken een heel eind (al betwijfel ik of je de eindstreep zult halen, want het is wel meer dan alleen regels uit je hoofd leren). Natuurkunde, aan de andere kant, is heel veel inzicht en daar red je het niet met alleen werken.
Met hard werken kom je heel ver, maar met een IQ van 100 zul je over het algemeen moeite hebben de universiteit te doorlopen.
Er zijn zovéél omstandigheden die meespelen hoe ""ver iemand het schopt". Eigen karakter, steun van thuisfront, sociale omgeving, interesse in vakgebied, financiële situatie, soort studie enz. enz.
Eigen motivatie en doorzettingsvermogen is superbelangrijk, maar met een IQ van 100 heb je doorgaans veel moeite met een universitaire studie die veel inzicht en analytisch vermogen vereist. Studie met veel leerwerk en sociale vaardigheden misschien weer wel....
Oh ja, en misschien ten overvloede: de hoogte van je opleiding zegt helemaal niets over je levensgeluk en succes in het leven!!! Please.
dinsdag 8 augustus 2017 om 10:17
Ik heb ook het idee dat e.e.a. wel veranderd is in de loop der jaren. Eerder waren er mensen die 10+ jaar studeerden, met eindeloos veel herkansingen. Ook waren er studies waar je best door kon rollen zonder wiskunde.
Ik heb onlangs nog een master pedagogiek gedaan. Dit moest echt binnen de gestelde tijd afgerond worden. Daarnaast hadden wij ook drie tentamens statistiek, waar je toch ook basiskennis wiskunde voor nodig had. Voor statistiek heb je echt meer nodig dan alleen 'dingen uit je hoofd kunnen leren'.
Er zijn dan ook heel wat studenten uitgevallen en dat lag niet alleen aan motivatie.
Laat niet weg dat motivatie net als leerbaarheid, doorzettingsvermogen, inzicht, voldoende tijd om te kunnen studeren en in staat zijn om te plannen nodig zijn om een studie af te kunnen ronden.
Ik heb onlangs nog een master pedagogiek gedaan. Dit moest echt binnen de gestelde tijd afgerond worden. Daarnaast hadden wij ook drie tentamens statistiek, waar je toch ook basiskennis wiskunde voor nodig had. Voor statistiek heb je echt meer nodig dan alleen 'dingen uit je hoofd kunnen leren'.
Er zijn dan ook heel wat studenten uitgevallen en dat lag niet alleen aan motivatie.
Laat niet weg dat motivatie net als leerbaarheid, doorzettingsvermogen, inzicht, voldoende tijd om te kunnen studeren en in staat zijn om te plannen nodig zijn om een studie af te kunnen ronden.
dinsdag 8 augustus 2017 om 12:05
Ik heb vwo in de jaren '80 gedaan en toen was het heel erg in om te denken dat iedereen vwo kon. Ik denk ook wel dat het toen eerder had gekund dan nu, omdat tegenwoordig wiskunde verplicht is geworden. In mijn tijd kon je een pakket kiezen met vakken waarbij je met stampen en heel hard leren ver kon komen, wiskunde vereist gewoon meer inzicht. Ook was het toen geen probleem om bijvoorbeeld 9 jaar over je vwo te doen. Daar had ik er in mijn tijd een aantal van op school. Ik had een vriendinnetje van wie het duidelijk was dat ze gewoon de rest van haar vriendinnen niet bij kon benen, qua denksnelheid en begrip. Verder geen probleem, maar ze moest en zou vwo doen van haar ouders. Wij hebben nog wel eens met haar ouders proberen te praten, die waren niet voor rede vatbaar. Het was gewoon zielig, zoveel uren als zij aan huiswerk besteedde. Maar goed het is haar gelukt na 8 jaar en daarna is ze rechten gaan studeren, wat ook gelukt is, ik geloof dat ze inmiddels wel tegen de 30 was. Dus ja ik denk wel dat bijna iedereen vwo en universiteit kan doen, afhankelijk van de richting, maar ten koste van wat?
dinsdag 8 augustus 2017 om 12:19
Dit. Het hangt niet van je opleidingsniveau af of je "geslaagd " bent in het leven.dahliaa schreef: ↑18-06-2013 16:38IMO heeft 'ver komen' niks te maken met opleiding. Is iemand die rechten gestudeerd heeft en nu een gewone baan bij een instantie heeft verder gekomen dan iemand die met alleen VMBO een (succesvol) bedrijf(je) heeft opgezet?
IQ heeft niks te maken met succes, succesvol zijn heeft er vooral mee te maken of je scherp bent, kansen ziet en grijpt. Niet met een diploma.
Zelf zit ik op de universiteit en veel studenten denken wel dat zij 'beter' zijn dan MBO'ers, terwijl zij zelf juist vaak de nietsnutten zijn die toevallig met een hoger IQ geboren zijn.
Om echt op de beginpost in te gaan, ik denk niet dat iedereen maar VWO kan doen. Het theoretische moet je liggen en als het er niet in zit dan zit het er gewoon niet in, is alleen maar frustrerend als je het wel probeert maar niet lukt. Natuurlijk zijn er ook mensen die het wél kunnen met heel veel inzet, maar dit geldt lang niet voor iedereen.
Verder vind ik het een wat denigrerende gedachte, dat dus in principe iedereen vwo zou kunnen doen, tenzij je beneden gemiddeld intelligent bent. Doet me denken aan de tenenkrommende stelling dat je álles kunt, als je maar wíl.
dinsdag 8 augustus 2017 om 15:57
Ik denk dat het wel kan als je langer over je studie mag doen en met minder vakken. Bij een gemiddeld IQ denk ik dat VWO haalbaar is als je bv 1 a 2 jaar mag doen over 1 of 2 vakken. Een lager/normaal IQ betekend namelijk niet dat je het niet kan snappen op een hoger niveau, het duurt alleen veel langer om het te kunnen leren.
oliebolmetkrenten wijzigde dit bericht op 08-08-2017 15:59
1.23% gewijzigd
dinsdag 8 augustus 2017 om 15:59
Een gedegen opleiding maakt het anders wel stukken makkelijk om te slagen in het leven.
Niet alleen omdat een beetje ontwikkeling nooit weg is, maar ook omdat het halen van een diploma een goede aanwijzing is dat iemand over een bepaald denkniveau beschikt.
Sommige mensen zijn gewoon slimmer dan andere, en hoe slimmer je bent en hoe meer diploma's je hebt, hoe groter de kans dat bepaalde deuren voor je opengaan (of dat je bepaalde deuren open weet te wrikken). Lullig voor de minder slimme mensen, maar het is niet anders.
Dat mag je best gewoon benoemen zonder de eeuwige verplichte bijsluiter dat dat iemand natuurlijk niet beter maakt dan een ander. Daar gaat het niet om en dat is niet relevant.
Niet alleen omdat een beetje ontwikkeling nooit weg is, maar ook omdat het halen van een diploma een goede aanwijzing is dat iemand over een bepaald denkniveau beschikt.
Sommige mensen zijn gewoon slimmer dan andere, en hoe slimmer je bent en hoe meer diploma's je hebt, hoe groter de kans dat bepaalde deuren voor je opengaan (of dat je bepaalde deuren open weet te wrikken). Lullig voor de minder slimme mensen, maar het is niet anders.
Dat mag je best gewoon benoemen zonder de eeuwige verplichte bijsluiter dat dat iemand natuurlijk niet beter maakt dan een ander. Daar gaat het niet om en dat is niet relevant.
dinsdag 8 augustus 2017 om 16:06
IQ zegt lang niet alles. Mijn oudste zoon heeft een vrij hoog gemiddeld IQ, maar dat gemiddelde komt tot stand door een heel hoog verbaal begrip maar een extreem lage verwerkingssnelheid. Hierdoor is het toch niet logisch dat hij met zijn IQ het vwo gemakkelijk aan zou kunnen. Hij heeft erg veel moeite met concentratie voor vakken die hem niet zo boeien en dat speelt in zijn geval een veel belangrijker rol dan het IQ.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 8 augustus 2017 om 16:12
Ik heb dezelfde mening als TS, ik ben zelf wegens omstandigheden nogal laag ingeschat (langere periodes van tegenslagen en veel stress onder andere).
Toch ga ik volgend jaar aan een studie op Mbo4 niveau beginnen na lange tijd kort te zijn gehouden door mensen om mij heen(en heb ik de intentie verder te leren).
Je kunt alles worden wat je wilt, als er maar mensen in je geloven en je het zelf ook doet.
Toch ga ik volgend jaar aan een studie op Mbo4 niveau beginnen na lange tijd kort te zijn gehouden door mensen om mij heen(en heb ik de intentie verder te leren).
Je kunt alles worden wat je wilt, als er maar mensen in je geloven en je het zelf ook doet.
anoniem_350511 wijzigde dit bericht op 08-08-2017 16:13
Reden: Iets vergeten.
Reden: Iets vergeten.
5.06% gewijzigd
dinsdag 8 augustus 2017 om 18:58
Ik ben het niet eens met de stelling. Ik denk dat je die andersom moet formuleren: Mensen met een door omstandigheden laag (formeel) opleidingsniveau maar wel een bovengemiddeld IQ hebben kunnen met hard werken heel veel bereiken. Daar geloof ik wel in. Je ziet dat heel veel bij mensen die zonder noemenswaardige opleiding toch heel succesvol zijn geworden. Die hebben allemaal een hoog IQ. Je ziet dat heel mooi bij sporters en artiesten. Die hebben vaak geen hoge opleiding omdat ze andere interesses hadden tijdens hun jeugd, maar degene met een hoog IQ worden vaak het succesvolst.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:15
Het lijkt alsof je mijn zoon beschrijft. Hij had vwo advies en doet nu vmbo TL. IQ is twee keer getest op 130.Yella78 schreef: ↑08-08-2017 16:06IQ zegt lang niet alles. Mijn oudste zoon heeft een vrij hoog gemiddeld IQ, maar dat gemiddelde komt tot stand door een heel hoog verbaal begrip maar een extreem lage verwerkingssnelheid. Hierdoor is het toch niet logisch dat hij met zijn IQ het vwo gemakkelijk aan zou kunnen. Hij heeft erg veel moeite met concentratie voor vakken die hem niet zo boeien en dat speelt in zijn geval een veel belangrijker rol dan het IQ.
Aan de ene kant vind ik het zonde, maar hij is snel moe. Liever zo en gelukkig en er wat langer over doen dan oververmoeid.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:18
Eens en intelligentie is niet alleen wetenschap.Maline schreef: ↑18-06-2013 16:05Oneens. IQ houdt verband met vermogen tot o.a. logisch redeneren, analyseren, in abstracties denken. Een academische opleiding vergt in dat opzicht een ander denkvermogen cq hoger IQ dan een MBO-/HBO-opleiding.
En daarbij: een hoger IQ/ 'hogere' opleiding is niet beter en maakt niet per definititie gelukkiger. Het lijkt me heel naar altijd harder te moeten werken dan de mensen uit je omgeving, omdat je zo nodig een opleiding wilt volgen die niet bij je capaciteiten aansluit.