Kalium tekort?
donderdag 10 augustus 2017 om 05:48
Ik heb pas bloed laten prikken om te testen op ijzer en B12, en de huisarts heeft gelijk nog maar wat waardes gemeten. Er kwam uit dat mijn kalium 3.1 is. (Moet minimaal 3.5 zijn) Volgens de huisarts is dat geen probleem en moet ik maar gewoon wat meer bananen en tomaten eten.
Maar ik heb eens opgezocht waar kalium allemaal in zit, en ik weet zeker dat ik ruim voldoende van die producten eet (aardappels, spinazie etc). Ik gebruik geen medicatie die kalium zou kunnen verlagen. Ook niet ziek geweest. Af en toe wel last van m'n maag, zou dat een reden kunnen zijn dat het verlaagd is?
Ik heb overigens geen klachten als spierkramp ofzo, maar twijfel of t eten van extra kaliumrijke voeding wel effect heeft? Zit er natuurlijk niet op te wachten dat het straks verder daalt doordat m'n maag het niet goed opneemt ofzo.
Is jullie ervaring dat een waarde van 3.1 geen probleem is, of wel iets om in de gaten te houden?
Maar ik heb eens opgezocht waar kalium allemaal in zit, en ik weet zeker dat ik ruim voldoende van die producten eet (aardappels, spinazie etc). Ik gebruik geen medicatie die kalium zou kunnen verlagen. Ook niet ziek geweest. Af en toe wel last van m'n maag, zou dat een reden kunnen zijn dat het verlaagd is?
Ik heb overigens geen klachten als spierkramp ofzo, maar twijfel of t eten van extra kaliumrijke voeding wel effect heeft? Zit er natuurlijk niet op te wachten dat het straks verder daalt doordat m'n maag het niet goed opneemt ofzo.
Is jullie ervaring dat een waarde van 3.1 geen probleem is, of wel iets om in de gaten te houden?
donderdag 10 augustus 2017 om 07:07
Kalium is in het lichaam een van de elektrolyten (naast natriumionen, chlorideionen en bicarbonaationen). Het speelt een belangrijke rol in het lichaam zoals bij pulsoverdracht in zenuwen, aanmaak van eiwitten en aanmaak van glycogeen. Anders dan bij natrium bevindt maar 2% van het totale lichaamskalium zich buiten de cellen en is als zodanig ook meetbaar in het bloed (4 mmol/L). Binnen de cellen is de concentratie vele malen hoger (140 mmol/L). Deze gradiënt moet via pompen in de celmembraan actief intact gehouden (natrium-kalium pomp). Deze pompen kunnen beïnvloed worden door onder andere insuline, waardoor het kalium naar de cel verdwijnt. Suikerpatiënten die insuline spuiten moeten hiermee rekening houden, om te voorkomen dat hun kaliumspiegels te laag worden. Opname van kalium verloopt via het maag-darm systeem. Bij chronische diarree en braken is de opname dan ook verstoord. Kalium wordt bij overmaat via de nieren uitgescheiden. Bij nieraandoeningen is dit proces dan ook vaak verstoord, waardoor verhoogde bloedkaliumwaarden gevonden worden. De balans tussen opname en uitscheiding wordt in de nieren en de darm gecontroleerd via het hormoon aldosteron. Verlaging van de kaliumconcentratie in het bloed (hypokaliëmie) (wat resulteert in een te grote hyperpolarisatie van de membraanpotentiaal van de cellen) kan leiden tot spierverlamming, terwijl te hoge waarden (hyperkaliëmie) (die resulteren in een te grote depolarisatie van de membraanpotentiaal van de cellen) kunnen leiden tot overprikkelbaarheid van de spieren waaronder de hartspier. Dit laatste kan hartritmestoornissen tot gevolg hebben of zelfs een hartstilstand. Verstoringen van de kaliumhuishouding zijn daarom een serieus klinisch probleem, waar altijd door een arts naar gekeken dient te worden.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hypokali%C3%ABmie
Je zou misschien een second opinion kunnen aanvragen?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hypokali%C3%ABmie
Je zou misschien een second opinion kunnen aanvragen?
donderdag 10 augustus 2017 om 07:10
donderdag 10 augustus 2017 om 07:12
Ik heb ooit door een (prodimed) dieet een kaliumtekort opgelopen. De diëtiste raadde toen aan, om dagelijks een groot blikje tomatenpuree te eten. Door het eten, soep van maken, weet ik veel. De tomatenpuree kwam mijn neus uit, maar het hielp wel!
En ik zou ook nogmaals naar mijn huisarts gaan waar het eigenlijk door komt, want wat hier ook gezegd is: een tekort heeft toch altijd een oorzaak. Die wil je toch wel weten.
En ik zou ook nogmaals naar mijn huisarts gaan waar het eigenlijk door komt, want wat hier ook gezegd is: een tekort heeft toch altijd een oorzaak. Die wil je toch wel weten.
Zonder oorzaak geen gevolg
donderdag 10 augustus 2017 om 07:19
Maak je niet te druk. Dit kom wel vaker eens voor, ook bij geheel gezonde mensen. Kalium wisselt nogal qua waarde.
Je huisarts maakt zich er niet druk over, dus dat is gerustellend. Blijf Jr ermee in je hoofd zitten: Bel of ga terug naar je huisarts en vraag of het nog eens geprikt kan worden. Dikke kans dat het dan normaal is.
Je huisarts maakt zich er niet druk over, dus dat is gerustellend. Blijf Jr ermee in je hoofd zitten: Bel of ga terug naar je huisarts en vraag of het nog eens geprikt kan worden. Dikke kans dat het dan normaal is.
donderdag 10 augustus 2017 om 07:39
Een second opinion voor een verlaagd kalium lijkt me ietwat overdreven. Er zijn meer mensen die structureel aan de lage kant zitten.
Je schrijft over maagproblemen. Heb je moeten overgeven de laatste periode? Of diarree gehad? Daardoor kan het kalium ook verlaagd raken.
Ik zou proberen toch extra kalium rijk eten te eten en dan op relatief korte termijn de waarde over laten prikken
Je schrijft over maagproblemen. Heb je moeten overgeven de laatste periode? Of diarree gehad? Daardoor kan het kalium ook verlaagd raken.
Ik zou proberen toch extra kalium rijk eten te eten en dan op relatief korte termijn de waarde over laten prikken
donderdag 10 augustus 2017 om 09:31
Waarom zou je niet gewoon het advies van de huisarts opvolgen? Die heeft er voor geleerd immers. Probeer gewoon eens extra kaliumrijke voeding te eten, meestal is dat voldoende. Als je je erg zorgen maakt kun je eventueel over een paar maanden nog eens bloed laten prikken en kijken of het beter is geworden nu je meer kalium hebt binnen gekregen. Zeer waarschijnlijk is dat zo. Zolang je helemaal geen klachten hebt hoef je je ook geen zorgen te maken over ernstige gevolgen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
donderdag 10 augustus 2017 om 09:55
Luister naar je huisarts, en weet gewoon elke dag een banaan.
Helpt dat niet, probeer dan desnoods ook magnesium aan te vullen. Je lichaam heeft namelijk magnesium nodig om kalium op te nemen.
Zonder magnesium kun je kalium eten wat je wilt, maar dan verlies je het weer net zo hard.
Helpt dat niet, probeer dan desnoods ook magnesium aan te vullen. Je lichaam heeft namelijk magnesium nodig om kalium op te nemen.
Zonder magnesium kun je kalium eten wat je wilt, maar dan verlies je het weer net zo hard.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
donderdag 10 augustus 2017 om 10:13
Het enige wat ik heb aangeraden is dat ze misschien een second opinion kan aanvragen bij een andere arts als ze er niet gerust op is.
donderdag 10 augustus 2017 om 10:31
De zorg wordt onbetaalbaar als iedereen die ergens aan twijfelt een second opinion krijgt. Artsen hebben gestudeerd om het juiste advies te geven, natuurlijk maken ze ook fouten en is het dus prima om kritisch te blijven, maar meestal hebben ze het bij het wel bij het rechte eind. Dus zeker als het gaat om een iets verlaagde kaliumspiegel zonder klachten is het echt zwaar overdreven een second opinion te vragen. En al helemaal als het advies dat is gegeven niet opgevolgd is. Aangezien er helemaal geen klachten zijn kan ze dat prima eerst een paar maanden proberen voor ze naar een andere arts rent. Trouwens als over drie maanden met extra kaliumrijkevoeding het kalium niet gestegen is zal haar eigen huisarts vast ook verder willen onderzoeken. Maar een keer een beetje verlaagt is geen reden om een heel medisch circus op te starten zonder dat eerst een dieet advies geprobeerd is.
Je zegt trouwens niet alleen dat ze een second opinion kan aanvragen je komt ook met een verhaal over hoe vreselijk ernstig een kaliumtekort is. Terwijl haar waarde maar iestjes verlaagt is en ze helemaal geen klachten heeft.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
donderdag 10 augustus 2017 om 10:45
onzin voor een vitamine die iets onder de grenswaarde zit. overigens kan je niet zo maar SO's aanvragen. Sommige verzekeraars vinden dat het dan moet gaan om ernstige aandoening anders vergoeden ze niet
donderdag 10 augustus 2017 om 15:19
Thanks voor jullie (geruststellende) reacties.
Het is ook niet zo dat ik me er nu heel erg zorgen over maak of van plan ben het advies van de HA niet op te volgen. Bananen en tomaten liggen al in huis. Maar huisartsen zijn ook maar mensen, ik heb in mijn omgeving vaak genoeg meegemaakt dat een HA er naast zat met een diagnose/advies.
Ik vraag me dus wel af of t niet zinvol is om die waarde toch in de gaten te houden. Zoals iemand hierboven aangeeft bv over een paar maanden weer eens meten. Volgens deze huisarts is dat niet nodig.
Ik eet niet te weinig of te (on)gezond. Ik heb periodes gehad dat ik wel te weinig at en toen was mijn kalium veel hoger. Ik heb de laatste tijd wel regelmatig last van maagklachten (pijn, misselijkheid). Komt zo'n twee keer per week voor dat ik moet overgeven. Stel dit dat de oorzaak is dat kalium verlaagd is, en mijn maagklachten verbeteren niet. Wie garandeert me dan dat een trosje bananen en een pakje tomatenpuree het tekort wel weer aanvullen en dat de waarde niet verder daalt?
Een aantal andere bloedwaarden was trouwens ook net iets onder of boven de referentiewaarden. Maar die zijn stabiel, dus dat boeit me niet zo. Kalium was duidelijk gedaald.
Een second opinion aanvragen zou idd kunnen. Ik was van de week bij een inval HA. Als over een paar weken mijn maagklachten nog niet beter zijn dan maak ik een afspraak bij m'n eigen HA en bespreek ook het kalium.
Ik vraag me dus wel af of t niet zinvol is om die waarde toch in de gaten te houden. Zoals iemand hierboven aangeeft bv over een paar maanden weer eens meten. Volgens deze huisarts is dat niet nodig.
Ik eet niet te weinig of te (on)gezond. Ik heb periodes gehad dat ik wel te weinig at en toen was mijn kalium veel hoger. Ik heb de laatste tijd wel regelmatig last van maagklachten (pijn, misselijkheid). Komt zo'n twee keer per week voor dat ik moet overgeven. Stel dit dat de oorzaak is dat kalium verlaagd is, en mijn maagklachten verbeteren niet. Wie garandeert me dan dat een trosje bananen en een pakje tomatenpuree het tekort wel weer aanvullen en dat de waarde niet verder daalt?
Een aantal andere bloedwaarden was trouwens ook net iets onder of boven de referentiewaarden. Maar die zijn stabiel, dus dat boeit me niet zo. Kalium was duidelijk gedaald.
Een second opinion aanvragen zou idd kunnen. Ik was van de week bij een inval HA. Als over een paar weken mijn maagklachten nog niet beter zijn dan maak ik een afspraak bij m'n eigen HA en bespreek ook het kalium.
donderdag 10 augustus 2017 om 15:41
Als je twee keer per week moet overgeven is het niet gek dat je kalium wat te laag is. Gebruik je iets voor je maagklachten en heb je deze ook besproken met de huisarts? Dat lijkt me op dit moment belangrijker dan het kalium, dat herstelt waarschijnlijk vanzelf wel als het overgeven stopt.Possa schreef: ↑10-08-2017 15:19Thanks voor jullie (geruststellende) reacties.Het is ook niet zo dat ik me er nu heel erg zorgen over maak of van plan ben het advies van de HA niet op te volgen. Bananen en tomaten liggen al in huis. Maar huisartsen zijn ook maar mensen, ik heb in mijn omgeving vaak genoeg meegemaakt dat een HA er naast zat met een diagnose/advies.
donderdag 10 augustus 2017 om 16:26
@Pinchos. Ja, maagklachten heb ik besproken. Volgens de HA komen dat soort klachten bijna altijd vanwege leefstijl, eetpatroon en/of stress (Die huisarts weet overigens 0,0 van mijn leefstijl, voorgeschiedenis etc en vroeg ook nergens naar).
Helicobacter pylori test (op mijn verzoek gedaan) was negatief. Nu recept gekregen voor pantroprazol, dat lijkt iig wel redelijk te werken tegen de maagpijn snachts. Ben ook niet zwanger trouwens.
Stress, ja. Maar helaas kan je niet op een knop drukken waardoor opeens alle problemen in je leven zijn opgelost
Helicobacter pylori test (op mijn verzoek gedaan) was negatief. Nu recept gekregen voor pantroprazol, dat lijkt iig wel redelijk te werken tegen de maagpijn snachts. Ben ook niet zwanger trouwens.
Stress, ja. Maar helaas kan je niet op een knop drukken waardoor opeens alle problemen in je leven zijn opgelost
donderdag 10 augustus 2017 om 17:24
Ik zou je maar gewoon aan het doktersadvies houden, en als jena een poosje het weer wil prikken, prima.
Ik zou je iniedergeval nog even niet bezig houden met allerlei afschikwekkende teksten geplukt en geplakt van internet.
Het is aan de dokter om uit te zoeken wat er aan de hand kan zijn, en soms hoort het gewoon bij iemand (ik ben ook zo iemand) dat er hier en daar wat tekorten en afwijkingen zijn ondanks gezond leef- en eetpatroon.
Ik zou je iniedergeval nog even niet bezig houden met allerlei afschikwekkende teksten geplukt en geplakt van internet.
Het is aan de dokter om uit te zoeken wat er aan de hand kan zijn, en soms hoort het gewoon bij iemand (ik ben ook zo iemand) dat er hier en daar wat tekorten en afwijkingen zijn ondanks gezond leef- en eetpatroon.
donderdag 10 augustus 2017 om 17:58
Ik las hier net iets (post is opeens verdwenen?) over maagklachten door te weinig maagzuur ipv teveel. Interessante theorie, ga ik eens iets over lezen. Dat is toch helemaal geen afschrikwekkende theorie? Er is toch niemand die beweert dat je bij een beetje klachten en/of een afwijkende waarde gelijk een ernstige aandoening hebt ofzo. Wat ik hier net las lijkt me juist nuttige info wat betreft voeding.