Werk & Studie alle pijlers

Bizarre werksituatie

16-08-2017 19:49 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede avond,

Ik open dit topic omdat ik jullie advies hard kan gebruiken: ik zal even de situatie schetsen.
Ik werk sinds vorig jaar bij een groot bedrijf als manager van een klein team. Het gaat niet bijster goed met het bedrijf in kwestie. Sinds dit voorjaar heb ik wel geteld 6 nieuwe bazen gehad. Veel mismanagement dus.

Momenteel hebben we een heel nieuw managementteam waar je u tegen zegt. Allemaal sterspelers uit het vakgebied. Ik keek er erg naar uit om met deze nieuwe club te gaan samenwerken. Maar dat is niet wederzijds.

Sinds mijn aller nieuwste baas begonnen is zijn er van onze afdeling alleen al 5 mensen ziek thuis. Is er elke week een 'random' ontslag. En krijg je gigantisch op je donder voor de kleinste foutjes. Je moet alles zwart op wit krijgen want ze verdraaien je woorden. Ze dwingen ons om structureel over te werken. Ze stellen bizarre deadlines. Ze vinden dat we ons werk waardeloos doen. Schreeuwen tegen huilende collega's die al meer dan 12 uur aan het werk zijn dat ze pas naar huis mogen als het af is. Als er iemand een fout maakt zal dat tot op het hoogste management in de CC en BCC gezet worden. Zonder enig overleg en kennismaking heeft mijn nieuwe baas mijn functie uitgekleed tot 20% van wat ik eerst deed, zo ook bij al mijn collega's. Wanneer je hulp wilt aanbieden wordt je overal buiten gehouden. Elke week vang ik de klappen voor mijn hele team op, met beschuldigingen die in mijn ogen zo ontzettend onfair zijn. Ik voel me een schreeuwende in de woestijn.

HR geeft de boodschap: Hou je mond, doe wat je gezegd wordt of je vliegt buiten.

Ik wil nog niet opgeven, ik had echt een droombaan.
Heeft er iemand advies voor mij? We hebben toch rechten? Ze kunnen ons toch niet dwingen tegen welke prijs dan ook? Is er een instantie die we kunnen inschakelen?
Verder kun je zelf ook makkelijk checken of de ATW niet overtreden wordt.
-NummerZoveel- schreef:
16-08-2017 21:08
In de praktijk wordt het gewoon door elkaar gebruikt.
Door mensen die er weinig van weten wel inderdaad. :rofl:
Silverlining88 schreef:
16-08-2017 21:06
Ja dat dacht ik ook al. Eerste stappen heb ik al gezet... Voelt als vuil spel; maar wie de bal kaatst...
Nee, dat is geen vuil spel, dat zijn noodzakelijke stappen om je positie en rechten als (zwangere) werkneemster te beschermen. In een fatsoenlijke organisatie, waarin men zich aan de wet houdt en werknemers met respect behandelt, had je dat niet hoeven doen.
Hoeveel managers zijn er? En hoeveel managers gedragen zich zo? Is er een verklaring voor, hebben ze bijvoorbeeld een koerswijziging aangekondigd en is dit noodzakelijk om weer gezond te worden?
Alhoewel, dit is natuurlijk niet gezond. Ik zou zsm een vakbond inschakelen. Volgens mij is dit een zinkend schip en moet je redden wat er te redden is.
Tijdschriftenverslindster schreef:
16-08-2017 21:10
Nee hoor, door experts ook. Niet omdat er geen verschil zou zijn, maar wel omdat dat verschil niet breed begrepen wordt.
16-08-2017 21:10
Hu? Lach je me nu uit? Ik reageer serieus op je. Verspilde moeite dus.
lucky82 schreef:
16-08-2017 21:13
Hu? Lach je me nu uit? Ik reageer serieus op je. Verspilde moeite dus.
Ik ben dus niet de enige die beter moet lezen. ;) Jij ook . ;)
Ik reageerde op de opmerking van nummer zoveel. Op jouw post heb ik al eerder gereageerd; lees maar even terug. Was een zeer serieus antwoord. Dus verspilde moeite??? Nee; dat maak je er zelf van en klopt echt niet.
16-08-2017 21:17
Ik ben dus niet de enige die beter moet lezen. ;) Jij ook . ;)
Ik reageerde op de opmerking van nummer zoveel. Op jouw post heb ik al eerder gereageerd; lees maar even terug. Was een zeer serieus antwoord. Dus verspilde moeite??? Nee; dat maak je er zelf van en klopt echt niet.
Klopt, je hebt gelijk. Ik heb inderdaad niet goed gelezen. Excuses
lucky82 schreef:
16-08-2017 21:20
Klopt, je hebt gelijk. Ik heb inderdaad niet goed gelezen. Excuses
Al goed hoor ;)
Het opstarten van allerlei juridisch gebeuren is idd waarschijnlijk olie op het vuur en qua timing voor jou nu vervelend, want straks ben je met verlof.

Ik zou daarom je team adviseren dat wel te doen en je hulp aanbieden maar het vooral uitzingen tot je verlof. Dan verderkijken. Eventueel aanbieden te willen vertrekken tegen een vergoeding (dat wel met een jurist afstemmen), zullen ze misschien overwegen als het water ze idd aan de lippen staat.

Gesprek met de bedrijfsarts is ook een goede.

En ik ben hoogzwanger aangenomen, zwanger solliciteren is echt niet meer heel ongebruikelijk en proberen kan altijd denk ik dan maar. Een goede werkgever kijkt naar de goede dingen en niet alleen een buik.

Succes, klinkt naar.
Saz schreef:
16-08-2017 20:02
Ja echt een droombaan.

No way dat een 'baas' mij of mijn collega's zo behandeld. Schreeuwen tegen werknemers? Bang zijn voor ontslag?

Ik woon nog liever in een doos.
Dit.
Nog beter, jezelf ziek melden.
Zal ze leren om zo schofterig te gedragen.
Ik zeg uit eigen ervaring: voor je het in de gaten hebt zit je in een burn-out. Dus morgen ziekmelden en thuisblijven. Ook als ze gaan bellen dat je wel moet komen. Morgen ook meteen je huisarts bellen. Het wordt misschien een lang proces maar poot stijf houden. Je moet namelijk nog een heel aantal jaar mee. Geloof me, een burn-out wil je niet. Het is een ware hel waar je heel moeilijk uitkomt. Ik hoop dat je mijn advies opvolgt. Ze zijn compleet van de pot gerukt daar. Heel veel sterkte.
Ja dat is waar, een burn-out heb je zelf in het begin niet door. Duurt minstens een jaar voordat dit beter is en de rest van je leven blijf je minder belastbaar. Dit is een prima recept om in een burn out te belanden. Met een burn out is het moeilijk solliciteren en stress is heel slecht voor je zwangerschap. Denk aan jezelf.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
prinsesmaxima schreef:
16-08-2017 21:31
Ik zeg uit eigen ervaring: voor je het in de gaten hebt zit je in een burn-out. Dus morgen ziekmelden en thuisblijven. Ook als ze gaan bellen dat je wel moet komen. Morgen ook meteen je huisarts bellen. Het wordt misschien een lang proces maar poot stijf houden. Je moet namelijk nog een heel aantal jaar mee. Geloof me, een burn-out wil je niet. Het is een ware hel waar je heel moeilijk uitkomt. Ik hoop dat je mijn advies opvolgt. Ze zijn compleet van de pot gerukt daar. Heel veel sterkte.
Ziek melden met een burn out, terwijl je niet ziek bent en al zeker geen burn out hebt? Lijkt mij een erg slecht advies en daarnaast ook totaal respectloos tegenover de mensen die echt met die klachten thuis zitten!
16-08-2017 21:21
Al goed hoor ;)
Dank je 😀
Kumiko schreef:
16-08-2017 21:26
Dit.
Nog beter, jezelf ziek melden.
Zal ze leren om zo schofterig te gedragen.
Heel volwassen en probleem oplossend dit. Tjonge, dit is toch geen oplossing?
Niet door je zwangerschap laten tegenhouden om te solliciteren als je ergens een mooie vacature ziet.

En inderdaad je zwangerschap melden en inzetten. Het is echt niet goed voor jou en je baby om nu zoveel uren onder zoveel stress te draaien. Daar is niet voor niets wetgeving over.
Inderdaad, niet ziek melden met een burn-out als je geen burn-out hebt. Dat is stelen van de baas en nergens goed voor, ook niet voor TO zelf. Als ze wel burn-out klachten krijgt, is het vroeg genoeg om zich ziek te melden.
Lucky 82 inderdaad kan je je niet ziekmelden als dit niet echt zo is. Mensen die echt wat mankeren hebben hier last van. Jaren geleden kreeg ik een ernstige ziekte en had zware medicijnen. Ik werd toch onbeschoft afgeblaft en door de mangel gehaald door een casemanager. Heel naar was dat.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Nou ik heb afgelopen jaar een fikse depressie overleefd. Deze stress kan ik nog wel handelen. Alhoewel het inderdaad ook wel terecht is dat ik op mijn gezondheid moet letten vanwege mijn zwangerschap.

Mijn voornaamste doel is mijn team te beschermen tegen dit onrecht. Maar ik zelf sta natuurlijk wel op 1. Dat moet ik niet vergeten.

Het is gewoon een rot situatie en mijn handen zijn gebonden. Ons afdelingshoofd heeft 5 managers. Waarvan ik het grootste team heb. 3 (allemaal nieuw) daarvan staan voor de 'nieuwe manier van werken' 1 daarvan zit ziek thuis (staat aan mijn kant) en de laatste dat ben ik.

Ik ga gewoon aan het kortste strootje trekken vrees ik.
Haantje79 schreef:
16-08-2017 21:50
Lucky 82 inderdaad kan je je niet ziekmelden als dit niet echt zo is. Mensen die echt wat mankeren hebben hier last van. Jaren geleden kreeg ik een ernstige ziekte en had zware medicijnen. Ik werd toch onbeschoft afgeblaft en door de mangel gehaald door een casemanager. Heel naar was dat.
Lijkt me idd heel naar. Ik ben er van overtuigd dat deze (vast goed bedoeld maar enorme domme) adviezen daar aan mee dragen.
Silverlining88 schreef:
16-08-2017 22:05
Nou ik heb afgelopen jaar een fikse depressie overleefd. Deze stress kan ik nog wel handelen. Alhoewel het inderdaad ook wel terecht is dat ik op mijn gezondheid moet letten vanwege mijn zwangerschap.

Mijn voornaamste doel is mijn team te beschermen tegen dit onrecht. Maar ik zelf sta natuurlijk wel op 1. Dat moet ik niet vergeten.

Het is gewoon een rot situatie en mijn handen zijn gebonden. Ons afdelingshoofd heeft 5 managers. Waarvan ik het grootste team heb. 3 (allemaal nieuw) daarvan staan voor de 'nieuwe manier van werken' 1 daarvan zit ziek thuis (staat aan mijn kant) en de laatste dat ben ik.

Ik ga gewoon aan het kortste strootje trekken vrees ik.
Je bent nu sinds een jaar uit een depressie? Gewoon voor mijn informatie. Je geeft namelijk steeds meer info die best relevant is.
lucky82 schreef:
16-08-2017 22:08
Lijkt me idd heel naar. Ik ben er van overtuigd dat deze (vast goed bedoeld maar enorme domme) adviezen daar aan mee dragen.
We hebben het al over een staking gehad. Wie weet is dat nog wat... Ziek melden; daar reageren ze ook pis nijdig op. Die mensen staan weer een paar punten achter.
Als ik het nu zo terug lees allemaal: ik lijk wel knetter gek!

Iedereen in iedergeval heel erg bedankt voor alle adviezen hier kan ik echt wat mee en jullie hebben me veel nieuwe inzichten gegeven!

Slaap lekker alvast.
lucky82 schreef:
16-08-2017 22:12
Je bent nu sinds een jaar uit een depressie? Gewoon voor mijn informatie. Je geeft namelijk steeds meer info die best relevant is.
Nee pas drie maanden. Maar ben wel altijd volledig volgens mijn uren blijven werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven