Gezondheid alle pijlers

Prozac voor de pms, ervaringen...

11-02-2009 23:40 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Wie heeft er ervaring met prozac wat speciaal is voorgeschreven voor de PMS klachten?

Ik heb zelf best wel last van PMS verschijnselen, al verschilt het wel per maand heb ik gemerkt maar laatst was ik bij de Gyna en die vertelde mij dat je er eigenlijk mee moet leren leven, er is niet zoveel aan die hormonen te doen maar sommige mensen hebben baat bij het gebruik van prozac. Eigenlijk wil ik er niet aan (maar dat is misschien een vooroordeel) maar blijkbaar is het ook te slikken tijdens de 2 slechtere weken en daarna stop je weer tot de volgende maand.

Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken, wie heeft er ervaring mee en kan mij wat helderheid verschaffen?

Groet

Noira
Ik heb daar geen ervaring mee. Wel met pms en teunisbloemolie. Ben erg gebaat bij dat laatste.
Lijkt me nogal heftig om prozac elke maand te moeten gebruiken. Je kunt toch beter zorgen dat je nooit meer ongesteld wordt? Pil doorslikken bijv. mirena spiraal.

Als ik aan de prozac zou moeten vanwege pms had ik m'n baarmoeder er desnoods uit laten halen: wat is dat voor 'n incompetente eikel, die gyneacoloog?

Heb je enig idee wat prozac doet? Dat vervlakt al je gevoel.
Ik heb via de gyn ook prozac voorgeschreven gekregen tegen PMS. Mirena-spiraal kan de PMS-klachten doen toenemen, en de pil doorslikken werkt ook niet tegen die klachten.

Ik vond het ook nogal een paardenmiddel voor iets wat er toch eigenlijk 'gewoon bij hoort'.

Maar als je iedere maand loopt te janken, ruzie zoekt, depressief bent, en overweegt je vriend te vermoorden

Dan wil je wel!

De PMS klachten zijn nu stukke minder, ik slik het ook 2weken wel/ 2 weken niet.

De bijwerkingen vind ik heel vervelend, maar die kan ik beter verdragen dan PMS.

En mijn omgeving ook!
Waarom laat je je baarmoeder dan niet weghalen ipv die rommel je leven lang te moeten slikken?

Bij mij zijn er juist geen pms klachten meer sinds ik de pil volledig doorslik. Zelfs bij de 3 keer dat ik 't per jaar laat komen wegens doorbraakbloeding heb ik minder last gekregen.
Zo gezond is het doorslikken van de pil anders ook niet,en de kans op verklevingen is daardoor veel groter.
lijkt me eigenlijk sterk dat t werkt als je t maar twee weken slikt, prozac heeft twee tot 4 weken nodig om goed te werken.

ik vind het ook nogal een zwaar middel tegen PMS maar oké, ik heb er dan ook geen last van.
Als ik jou was zou ik nog maar eens goed informeren naar andere mogelijkheden dan Prozac.

Ik heb zelf geen Prozac geslikt, maar mijn moeder wel en die ging daar zowat helemaal kapot aan.

Ik ben dan wel geen arts, maar het verhaal dat je het 2 weken kunt slikken en daar na weer kunt wachten tot de andere maand vind ik een beetje raar. Voor zover ik weet werken dat soort middelen pas na een week of 4-6 geslikt te hebben, en als je stopt met zo iets dan is dat echt 'afkicken'.

Misschien kun je voor de zekerheid ook eens met de huisarts gaan praten.
Sinds een aantal jaar wordt de PMS steeds heftiger. Mirena heb ik al heel lang, maar die helpt echt niet!

Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat een anti-depressivum helpt; over het algemeen gaat dat pas iets doen na een maand ofzo.

Als er iemand een gouden tip heeft houd ik me aanbevolen!!
Ik heb een medicijn van mijn Chinees (traditioneel Chinees Geneesheer) en dat werkt al aardig. Ik ben niet meer zo beroerd en verdrietig de week voor mijn menstruatie en de hoofdpijn is zo goed als aan het verdwijnen. Ik vind het een heel stuk dragelijker.

Het is een magistraalreceptuur, dat betekent dat het niet zomaar te koop is maar dat het is samengesteld op jouw lichaam en jouw klachten. Ik krijg het via de natuurapotheek en het is een geregistreerd medicijn.
Als je de pil doorslikt heb je juist minder kans op endometriose. Doordat vrouwen tegenwoordig relatief vaak menstrueren (omdat ze niet de hele tijd zwanger zijn door geboortebeperking) komen verklevingen veel meer voor.
if we all light up, we can scare away the dark...
Dames, dank voor de informatie.

Ik ben er inderdaad zelf ook nog niet helemaal uit en had ook ooit begrepen dat het 6 wkn duurt voor zoiets als prozac aanslaat en dat het daarna ook weer helemaal afgebouwd moet worden mits je ermee stopt maar er schijnt toch op 2 manieren met dit medicijn gewerkt te kunnen worden.

Sommige reacties gaan wel erg krap door de bocht hoor! Pil doorslikken, mirena, desnoods de baarmoeder eruit.... helaas is ook dat niet zo eenvoudig. Hormonen vanuit de pil geven mij depressies (die slik ik dus al jaren niet meer), baarmoeder eruit heeft totaal geen consequentie voor deze klachten, eierstokken bevatten nog steeds hormonen. Alles weg, ga je in de overgang, daar zit je ook niet op te wachten want daar krijg je weer heel andere klachten van en soms nog vervelender.

Ik vind de gynaecoloog trouwens geen incompetente man, hij geeft mij gewoon de opties die voor sommige mensen werken, wil ook niet zeggen voor iedereen, dus ook de prozac heeft bij ieder mens een ander effect. Vandaar ook dat ik zocht naar ervaringen. En ja, mijn angst ligt ook in het feit dat het misschien mijn gevoel afvlakt maar misschien is dat in zo'n periode ook wel goed *grijns*.

Playmobiel, wat zijn de bij-effecten dan, de arts melde dat in ieder geval ook, dat sommige mensen daar dan weer last van hadden maar ik had niet de rust (kind mee die er geen zin meer in had haha) om erop door te vragen en daarbij moet ik dat misschien bij de huisarts doen ...;-)

Whopper, ook een goede tip, daar kan ik ook eens in duiken, lijkt dus een beetje op de homeopaat? Zitten die natuur-apotheken door heel Nederland (nog nooit van gehoord namelijk) nou ja, ik zal wel even gaan googlen...

Bedankt zover....
Ik heb vanochtend Prozac voogeschreven gekregen voor mijn PMS. Het staat ook in de bijsluiter dat het daarvoor kan werken.

Als je echt serieus PMS hebt dan is Prozac helemaal niet overdreven of een paardenmiddel. Dan heb ik het dus niet over een dagje chagerijnig zijn, maar de week voor je menstruatie alles kapotmaken wat je in de andere weken opgebouwd hebt, dus relaties uitmaken, ontslag nemen, en zelfs je leven willen beïndigen. De eventuele bijwerkingen van Prozac worden dan echt bijzaak.

Prozac is een antidepressivum, en als je PMS zich uit in de vorm van depressie dan lijkt het mij niet gek dat je er baat bij kunt hebben. Maargoed, dan is het eigenlijk ook niet echt PMS, maar PMDD.

Mijn arts zei wel dat ik het de hele maand door moet blijven slikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven