Kattennagels knippen

29-08-2017 08:54 24 berichten
Ik had er nog niet eerder van gehoord. Ik heb als kind katten gehad die naar buiten konden.

Wij hebben sinds een half jaar een kat. Bij gebrek aan een tuin is het een binnenkat. Nu las ik laatst voor het eerst dat je de nagels van de kat hoort te knippen. Maar wij hebben hier helemaal geen ervaring mee.

Hoe weet je of die te lang zijn? En hoe pak je zoiets aan? Onze kat wil absoluut niet opgetild worden en rustig bij ons zitten om even lekker geknipt te worden zit er dus niet bij. Ik vraag me ook af of hij bij de vorige eigenaren wel werd geknipt, want wij hebben al hun spullen meegekregen, maar geen schaartje. Wat is een geschikte schaar/tang? En hoe weet ik dat ik niet in het leven knip?
Alle reacties Link kopieren
Kattennagels hoef je niet te knippen, ze houden ze zelf kort genoeg door middel van een krabpaal. (of je behang, vloerbedekking en je bank)
Foresta schreef:
29-08-2017 08:58
Kattennagels hoef je niet te knippen, ze houden ze zelf kort genoeg door middel van een krabpaal. (of je behang, vloerbedekking en je bank)
Dit.

Maar als je een krabpaal niks vindt voldoen een rotan stoel of kokosmat ook wel. Die hebben wij, omdat ik zo´n krabpaal maar een lelijk ding vind.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Foresta schreef:
29-08-2017 08:58
Waarom staat overal op internet dan dat binnenkatten wel geknipt dienen te worden?

Overigens scherpt die van ons zelden zijn nagels, hooguit aan de bank, maar die is zo zacht dat het niets uithaalt.
Waarschijnlijk omdat mensen die nagels erg scherp vinden en ze dan de puntjes eraf knippen, zodat als poes op je schoot springt je niet het gevoel hebt dat er een doos scheermesjes in je prikt? Maar dan blijf je aan het knippen, want poezen houden van scherpe nagels.
Wij knipten de nagels van de katten wel, vooral omdat ze bijvoorbeeld de hele winter lagen te slapen voor de verwarming. Dan zijn na een tijdje die nagels zo scherp en lang, en die beesten bij ons waren te lui om het zelf te doen :rofl:

In de praktijk kun je altijd een klein puntje er vanaf halen om de nagels iets botter te maken. Dit scherpen ze zelf weer aan, maar dat is wat prettiger voor je schoot. Als je gaat knippen, hou er rekening mee dat je kat kan tegenstribbelen en dat je voorzichtig doet. De meeste katten hebben doorzichtige nagels en daar kun je het 'leven' (het roze gedeelte in de nagel) goed in zien. Hier moet je niet in knippen, want dit zijn bloedvaten ed. Doet pijn voor de kat en kan naar bloeden. Als de kat donkere nagels heeft, moet je gewoon voorzichtiger zijn, en niet te diep gaan. Liever maar een klein puntje dan een bloedende kat.
Ik moet ze van mijn binnenkatten, ondanks regelmatig gebruik krabpaal en kokosmat, 1x per maand knippen, anders groeien ze echt in. Ik doe het wel conservatief zodat ze nog houvast hebben en ik idd niet in het leven knip. Twee kan ik in mijn eentje, degen die ik als oudere kat heb gekregen doen we met zijn tweeen. Dus zo jong mogelijk aan laten wennen. Eventueel een snoepje achteraf geven.

Er staan filmpjes op internet hoe je mpet knippen, maar als je onzeker bent zou ik het de dierenarts(assistente) 1x laten (voor)doen.

Snap niet dat hier het advies wordt gegeven dat het sowieso bij binnenkatten niet nodig is. Achterpoten hoef ik tot nu toe 1x per jaar. Nagels Voorpoten blijven gewoon gestaag doorgroeien, vooral die duimen kunnen lelijk ingroeien.
Onze kat komt toch niet op schoot, dus dat probleem hebben we niet Foresta :P

We hebben hier genoeg krabmateriaal, maar hij maakt er zelden gebruik van. Daarom kreeg ik het idee dat hij wellicht geknipt zou moeten worden. Zijn nageltjes blijven ook wel eens hangen in ons dekbed of zijn dekentje.
Mepi schreef:
29-08-2017 09:16
Wij knipten de nagels van de katten wel, vooral omdat ze bijvoorbeeld de hele winter lagen te slapen voor de verwarming. Dan zijn na een tijdje die nagels zo scherp en lang, en die beesten bij ons waren te lui om het zelf te doen :rofl:

In de praktijk kun je altijd een klein puntje er vanaf halen om de nagels iets botter te maken. Dit scherpen ze zelf weer aan, maar dat is wat prettiger voor je schoot. Als je gaat knippen, hou er rekening mee dat je kat kan tegenstribbelen en dat je voorzichtig doet. De meeste katten hebben doorzichtige nagels en daar kun je het 'leven' (het roze gedeelte in de nagel) goed in zien. Hier moet je niet in knippen, want dit zijn bloedvaten ed. Doet pijn voor de kat en kan naar bloeden. Als de kat donkere nagels heeft, moet je gewoon voorzichtiger zijn, en niet te diep gaan. Liever maar een klein puntje dan een bloedende kat.
Maar hóé pak ik zoiets aan? Zelfs ontvlooien kost elke maand moeite. Wij mogen echt niet aan zijn poten zitten bijvoorbeeld.
Brennwert, onze kat is al ongeveer 10 jaar, geen idee of hij ooit geknipt is. Wat er tot zijn 7e à 8e met hem is gebeurd weet niemand.

Ik denk dat de dierenarts nog niet zo'n slecht idee is. Moet ik alleen nog bedenken hoe we hem in zijn reismand krijgen ;-D
plek schreef:
29-08-2017 09:23
Maar hóé pak ik zoiets aan? Zelfs ontvlooien kost elke maand moeite. Wij mogen echt niet aan zijn poten zitten bijvoorbeeld.
Mijn dierenarts gaf de tip om het te doen als kat stevig slaapt. Ik heb het echter nog nooit gedaan, want een week of 2 later overleed poes. Bij de nieuwe heb ik het ook nog nooit gedaan.
Nooit laten knippen bij al 20 jaar binnenkatten. Hangen regelmatig aan hun krabpalen en volgens dierenarts absoluut niet nodig.

Vraag je dierenarts om advies en laat het daar dan zonodig ook doen.
Als hij al 7-8 jaar niet geknipt is, en de nagels niet krom zijn voetkussentjes zijn ingegroeid, zal het allemaal wel meevallen en lost de poes dat zelf op, ik zie mijn katten weleens trekken aan hun nagels met hun tandjes, zo verzorgen ze ze zelf. Ze groeien best snel tot een bepaald punt, dus als je de puntjes eraf haalt groeit het snel terug tot ze de grond net niet raken, zo slijten ze al.
Mijn kat is inmiddels bijna 20 jaar. Als ze wat ouder zijn, dan slijpen ze hun nagels veel minder. Zij kan of doet het al jaren niet meer. Ik moet haar nagels nu regelmatig laten knippen omdat ze anders ingroeien.
Ik knipte ook de nagels van mijn inmiddels overleden kat. Maar deze kat was het al van kitten af aan gewend.

Als de kat van jullie niet op schoot komt en absoluut niet wil dat er aan zijn poten wordt gezeten is het waarschijnlijk beter om niet te knippen. Dan weegt het voordeel dat jij en je kat er van hebben niet op tegen de stress die het de kat oplevert..
Onze kat is nu 15 en wij laten nu haar nagels knippen. Ze komt weinig meer buiten, en om de krabpaal loopt ze heen. Ze blijft echt overal in haken, heel zielig. 2x per jaar bij de dierenarts, 15 euro per keer.
Onze kat is nu 4.5 jaar en we hebben haar al vanaf kitten. Heb het toen bij de dierenarts nagevraagd en die zei dat we niet hoefde te knippen. Onze kat hangt idd regelmatig aan de krabpaal of ton en ik vind ook regelmatig nageltjes die eraf zijn gevallen.

Ik ken ook katten die geknipt worden maar dat is meer voor de baasjes, zodat het op schoot geen pijn doet. Op schoot melken met nageltjes uit hebben we onze kat afgeleerd, nu houd ze netjes de nagels in op schoot.
Wij lieten het door onze dierenarts doen, onder voorwaarde dat ze echt niet buiten zouden komen.
"Boring conversation anyway"
BriannaF schreef:
29-08-2017 13:09
Wij lieten het door onze dierenarts doen, onder voorwaarde dat ze echt niet buiten zouden komen.
Als je de puntjes va hun nagels knipt kunnen ze nog prima naar buiten. Dan bieden hun nageltjes nog voldoende houvast.

Je bedoeld toch niet ontklauwen want dat is gewoon wreed of je kat nu een binnenkat is of niet.
Zodra ik "tik tak tik tak" hoor wanneer de kat over de houten vloer loopt, worden hier de nagels geknipt. Ik wacht altijd tot hij ingedommeld is, dan doe ik een pootje. Wanneer hij het vervelend vindt, stop ik en doe ik later de rest. Maar ik heb een erg makkelijk beest, die staat mij alles toe.

Hij komt gewoon buiten en heeft in huis meerdere krab-plekken (krabpaal, krabmuur, kokosmat en houten fruitkistjes), maar toch moet er eens in de zoveel maanden geknipt worden.
Ik heb mijn hele leven al katten en heb nog nooit hun nagels geknipt.
Zie af en toe bij de krabpaal wel nageltjes liggen en ze trekken er zelf aan met hun tanden.
Ik knipte ook nooit de nagels van m'n kat tot er opeens allemaal bloed op de vloer lag en ik erachter kwam dat dit van een ingegroeide nagel was. Naar de dierenarts geweest en die adviseerde om ze vanaf nu regelmatig zelf te knippen. Maar blijkbaar is dit per kat heel verschillend. Ik zou naar de dierenarts gaan en het even vragen. Het knippen ging opzich makkelijk maar heb een x perongeluk te ver geknipt :-( Heel zielig en voel me er nog schuldig over en kijk sinds toen heel goed uit. Maar als jouw kat het absoluut niet wilt gaat het denk ik niet lukken zonder te ver te knippen?
Snicholls schreef:
29-08-2017 13:51
Zodra ik "tik tak tik tak" hoor wanneer de kat over de houten vloer loopt, worden hier de nagels geknipt. Ik wacht altijd tot hij ingedommeld is, dan doe ik een pootje. Wanneer hij het vervelend vindt, stop ik en doe ik later de rest. Maar ik heb een erg makkelijk beest, die staat mij alles toe.

Hij komt gewoon buiten en heeft in huis meerdere krab-plekken (krabpaal, krabmuur, kokosmat en houten fruitkistjes), maar toch moet er eens in de zoveel maanden geknipt worden.
Dat is hier dus al sinds we hem hebben.

Ik ga morgen even een dierenarts bellen. Iemand nog tips om een kat in zijn reismand te krijgen? :)
plek schreef:
29-08-2017 20:16

Ik ga morgen even een dierenarts bellen. Iemand nog tips om een kat in zijn reismand te krijgen? :)
Dat zal we lastig gaan als ie niet opgepakt wil worden. Ik hoef de mand maar in de kamer te zetten, dan kruipt ze er vrijwillig in.
Misschien kun je hem opsluiten in een ruimte waar niet te veel verstop plekken zijn. Dat je hem dan kan pakken en in het mandje doen. Zo doe ik het met die van m'n schoonouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven