Lijf & Lijn alle pijlers

Paleo anno 2017

11-09-2017 22:24 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie eet er volgens de paleo principes en heeft hier qua gezondheid etc baat bij?
Een aantal jaren terug was dit heel populair. Maar de laatste tijd hoor ik hier niet zoveel meer van. Ik heb veel vage buik en vermoeidheidsklachten, ben suikerverslaafd en wil het qua voeding eens over een andere boeg gooien. De suikers vaarwel zeggen is dan al stap 1. Maar ben ook benieuwd of paleo iets voor mij is.
Of is deze manier van eten inmiddels achterhaald?
Paleo food is toch gebaseerd op het voedsel wat gegeten werd toen mensen nog niet erg oud werden?
Zeker niet achterhaald!
Ik heb sinds kort de diagnose MS. Bij mij is het nu erg progressief. Daardoor o.a erg moe. Door nog beter op mijn voeding te letten heb ik daar een stuk minder last van en voel ik me een stukje beter.

Paleo is veel onbewerkt eten,dus weg met pakjes en zakjes. Je wil,als je het goed volgt,echt geen suiker of andere troep meer.

Op internet kun je er veel over vinden en lezen. Ook zou je een paleo tijdschrift kunnen kopen. Staat principe van paleo in uitgelegd en lekkere recepten.

Maar het is zeker niet achterhaald,juist heel actief nu juist. In Amsterdam is sinds kort een paleo restaurant geopend. Dus zou het,als ik jou was, gewoon proberen. Je zult snel merken dat je je een stuk beter gaat voelen!
Voor mij betekent paleo vooral echt eten. Dus geen sterk bewerkte voedingsproducten met een eindeloze lijst ingrediënten en toegevoegde suiker. Ik eet wel zuivel en peulvruchten. Er zijn in Nederland een paar wetenschappers die zich bezighouden met zogenoemde oervoeding: Hanno Pijl, Frits Muskiet en Esther Nederhof.
Zolang er alle nodige componenten in je eten zitten zie ik geen bezwaar. Je kan rustig experimenteren als je dat leuk vindt. Zelf vind ik dat je alleen maar hoeft te veranderen als een voedingsmiddel problemen veroorzaakt. Voedingsmiddelen op zich zijn niet goed of slecht. Gezonde en ongezonde levensmiddelen bestaan niet. Het gaat altijd over de persoon zelf. Als iemand probleemloos kan verteren wat hij eet dan is er ook geen probleem en hoeft er niets veranderd te worden.

1% van de bevolking kan bijvoorbeeld niet tegen gluten en moet die dan ook niet nuttigen maar de overige 99% wordt niet gezonder als ze geen gluten eten. Het percentage volwassenen wat niet tegen zuivel kan is groter. Vooral donkergekleurde types zijn afkomstig van volksstammen die als ze baby-af zijn melk niet goed meer kunnen verteren. Ook dan gebeurt er niets tragisch behalve dat de melksuiker ongeschonden door de darmen gaat en pas in de dikke darm wordt opgewacht door heel veel bacteriën die de suikers fermenteren wat gepaard gaat met veel gas.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
lees dit eens, leuk (wetenschappelijk!) en zeer leesbaar:
http://www.mkatan.nl/columns-en-kranten ... dieet.html

(en geen pakjes gebruiken is natuurlijk altijd een goed idee)
Paleo is geen dieet zoals het 1000kcal dieet of Atkins. Het is de meest gezonde voeding wat er is.

Dit is paleo.
https://melchiormeijer.wordpress.com/pa ... -notendop/

Wat is hier slecht aan?
Kijk vooral wat voor jou werkt en hou je niet koste wat het kost aan de 'regeltjes' van paleo of een ander dieet vast. Net als wat retrostar zegt: ieder mens reageert anders op voeding, maar echt intolerant zijn maar weinig mensen.

Ik eet ook paleo geïnspireerd, maar koolhydraten skippen werkt voor mij niet. Ik heb het een half jaar geprobeerd en werd daar enorm futloos van. Een vriendin van mij voelt zich er juist lekker bij. Ik eet ook weinig vlees, dus moet dat ook weer compenseren.

Dus mijn tip: ik denk dat paleo een gezonde basis is, maar blijf letten op wat voor jou werkt en fijn is en geef er vooral je eigen twist aan. Sla er niet in door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven