Kinderen, werk, reistijd: hoe combineer jij dat?

16-02-2009 08:53 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment wonen we vlakbij het station, werk en kinderdagverblijf. Man is bezig met een sollicitatie in het midden van het land, enkele reis met ov wordt straks 5 kwartier (1 overstap trein/bus).

Op dit moment zijn we alle opties een beetje aan het langslopen, en kijken wat er praktisch haalbaar is en wat elke keuze aan gevolgen heeft. Dus ook: hoe gaat het straks met halen/brengen van de kinderen naar het kinderdagverblijf, school (oudste wordt over een jaar 4) en het aantal uren werken (8 of 9).

Daarbij kijken we ook naar de mogelijkheden om te verhuizen naar het midden van het land. Verhuizen willen we sowieso omdat we uit ons huis gegroeid zijn. Nadeel van het midden van het land is wel dat opvang waarschijnlijk lastiger is, mijn reistijd wordt dan ongeveer een uur, van man een half uur. Maar toch.

Dus: hoe heb jij het gecombineerd, zijn er nog tips of dingen waar we aan moeten denken / die we nu over het hoofd zien?
Manlief moet hier vrij veel reizen voor zijn werk, een uur met de auto buiten de spits. Maar hij werkt op verschillende vestigingen, dus overdag reist hij nog weer heen en weer. Ik moet 15 minuten fietsen. Als ik ook reistijd had zou het gewoon niet te doen zijn, of als ik een iets minder flexibele werkgever zou hebben. Manlief begint namelijk al om 6.00, ik breng dus altijd alleen de kinderen weg en kan pas rond 8.30 of later beginnen.

KDV is op 200 meter afstand van mijn huis.

Onze situatie is nu ideaal, het wil allemaal net. Maar met een KDV wat verder weg zat of een baan die verder weg zat zou het ons niet lukken qua combineren. KDV is pas om 7.45 open, dus als ik ook een half uur reistijd had zouden we het al niet meer redden. Ik blijf dus ook voorlopig werken waar ik nu zit, zodat we dat gewoon kunnen blijven combineren.
Het kind is nog in de maak, maar de toekomst is als volgt:

KDV gaat om 7u open en sluit om 18.30. Waarschijnlijk zal ik het kind halen en brengen - manlief werkt 9 uur per dag, zodat hij een dag vrij kan zijn; ik werk gewoon 8 uur per dag (32 uur, dan) en red het dus net binnen de openingstijden van het KDV.

We werken allebei zo'n 60 km van onze woonplaats af, en forensen met de trein. Het zal daardoor soms krap worden. Gelukkig hebben we redelijk flexibel werk, dus als een van ons gestrand is, kan de ander waarschijnlijk wel inspringen.

Tja, het is een beetje stressen, maar goed, dat krijg je met kinderen natuurlijk
Toen ik nog om half 9 moest beginnen met werken en een reistijd had van een half uur, bracht mijn man de kinderen naar het kdv. Hij begon dan iets later met zijn werk en werkte wat langer door en ik haalde de kinderen 's avonds weer op.

Nu heb ik een andere baan, waarbij mijn reistijd gehalveerd is en ik pas om 9 uur hoef te starten, dus nu breng ik de kinderen naar het kdv. Het ophalen gebeurt hoe het uitkomt, de ene keer doe ik dat, de andere keer doet mijn man dat.
Bij ons idd ook, man brengt en ik haal in principe. En indien dat laatste onmogelijk gemaakt wordt door de NS, dan haalt hij ook. Momenteel reis ik een uur en hij een half uur/drie kwartier, dus is het net te doen, maar ik vind het dodelijk vermoeiend en wil dus echt op zoek naar iets in de buurt, te meer daar man consultant is en voor het zelfde geld straks weer een half jaar op 1,5 uur reizen zit...
*** Even off topic...

Krissie, ik kom je even hier lastig vallen. Je antwoordde op het verkleedklerentopic dat je misschien iets voor me had? Ik woon idd in de buurt. Wat heb je precies liggen? ***
Wij hebben, na een verhuizing, net weer een nieuwe regelmaat gevonden. Vriend gaat nu op de fiets naar z'n werk (20 minuutjes) en werkt 4 dagen (2 x 9 en 2 x 7). Ik werk 3 dagen van 8 uur. Eén dag (de dag dat vriend thuis is) ga ik vroeg van huis met het ov (2 x 5 kwartier reistijd). De andere twee dagen breng ik op m'n gemak dochter naar het kdv en rij met de auto achter de file aan naar m'n werk (2 x 30 - 40 minuten). Vriend werkt die twee dagen kort, haalt haar dan lekker vroeg op, kookt en eet met haar. Meestal ben ik net op tijd terug om haar in bed te stoppen, soms ligt ze er al in.

Ik ben er nog niet uit of ik het een verbetering vind. Ik ben nu op werkdagen vaak 10 tot 11 uur van huis, en dat vind ik eigenlijk waanzin. Aanvankelijk was het plan dat ik weer 4 dagen zou gaan werken. Maar dan vind ik de verhouding privé/werk niet meer okee - door die reistijd dus (zelf vind ik dit een heftig punt, want het heeft grote consequenties voor m'n carriere). Voordeel is dat de zorg nu wat gelijker verdeeld is. Voorheen bracht en haalde ik, deed ik tussendoor vaak de boodschappen en kookte ik vrijwel altijd. Aan de andere kant eten we nu vrijwel nooit meer met z'n drietjes, en vind ik het ook niet gezellig om pas thuis te komen als dochter al in bed ligt. Heb toch het idee dat ik minder van haar meekrijg. Maar goed, het zijn maar twee dagen in de week. En onze woonsituatie is er zo op vooruit gegaan dat ik dat voor lief neem.

Dus tips, tja. Kijk of je wat kunt schuiven met werktijden. Dus op opvangdagen één ouder laat beginnen en laat eindigen, en de ander vroeg beginnen en vroeg klaar. De late dienst doet het wegbrengen en de vroege dienst het ophalen.

Verder, maar da's misschien meer voor Parnell, die openingstijden van het kdv, ik weet niet of je dat nou als uitgangspunt moet nemen. Dat zijn wel heel lange dagen voor een kleintje. Ik zou me daar zelf absoluut niet prettig bij voelen en denk dat dochter dat, zeker toen ze kleiner was, heel slecht getrokken zou hebben.
Mijn vriend werkt op 10 minuten afstand van ons huis. Ik moet 1 á 1,5u reizen. Wij willen ons kindje zo min mogelijk uren laten maken op t KDV. Ze vindt t wel heel erg leuk (is nu 9 maanden en gaat er 3 mnd naartoe) maar van 8-18 vind ik al vrij lang voor haar. Mijn vriend brengt haar om half negen en ik haal haar rond 17.15u (heb geregeld dat ik elke dag 1u vakantie opneem). Ik ben wel aan t zoeken naar een baan in de buurt; zijn we allebei wat flexibeler en in t geval dat ze ziek is kunnen we haar dan beiden snel ophalen.
Wij werken allebei 4 dagen, maar man werkt 4x8 en ik 4x6. Op die manier kan ik ze brengen en halen zonder al te veel stress. Ik breng ze om half 9 en haal ze uiterlijk 16.30.

Ik vind het lang zat voor ze, deze dagen, en aangezien dochter een enorme treuzel is kost het soms nog moeite ze op tijd af te leveren.

Onze reistijd is van beide een half uur, maar ik ga met ht OV en mijn werktijden liggen vast dus wat minder flexibel. Bij calamiteiten is man degene die inspringt.
quote:Helenita2 schreef op 16 februari 2009 @ 10:57:

Verder, maar da's misschien meer voor Parnell, die openingstijden van het kdv, ik weet niet of je dat nou als uitgangspunt moet nemen. Dat zijn wel heel lange dagen voor een kleintje. Ik zou me daar zelf absoluut niet prettig bij voelen en denk dat dochter dat, zeker toen ze kleiner was, heel slecht getrokken zou hebben.Bedankt voor je advies! Ik vroeg me al af wanneer het schuldgevoel-aanpraten zou beginnen. Met zes weken zwangerschap dus
Helenita, het zijn misschien wel lange dagen, maar soms is het niet anders. Dat jouw dochter dat niet getrokken zou hebben, wil niet zeggen dat ieder kind dat heeft.

Parnell, laat je geen schuldgevoel aanpraten, iedereen doet het op de manier waarvan hij/zij denkt dat het beste is.
Ow sorry, was niet als schuldgevoelaanpraten bedoeld. Maar je gaat toch wel minimaal een jaar exclusief borstvoeden he?
Ik laat me ook geen schuldgevoel aanpraten hoor. Het is het KDV of alleen thuisblijven, en met die afweging is drie dagen KDV nog best een verantwoordelijke keus, nietwaar?

En ik begin braaf met borstvoeding, maar ik ga geen kloven, pus en bloed doorstaan. Als ik ervan moet huilen, gaat onze koter aan de fles.
Alles is verantwoord zolang jij en kindje er wel bij varen! Daarbij is het natuurlijk niet aan mij (of wie dan ook hier) om over jouw keuzes te oordelen. Drie 3 dagen opvang is toch prima? Net zo prima als 2 of 4 of 5.

En dat van die bv was echt een grapje hoor. Jouw uitgangspunt lijkt me heel gezond.
wij gaan hier om 6.00 uur de deur uit (manlief) en om 7.00 uur (ikke). De kinderen (3 en 1) gaan 2 dagen naar de gastouder en 1 dag naar het kdv. Helaas stopt onze gastouder ermee dus wordt het 3 dagen (straks 4) kdv. Opa en oma moeten we dan lief aankijken of zij de kids om 7.30 uur willen brengen. Kdv sluit om 18.00 uur. Dus als ik vergadering heb zal ik eerder weg moeten om ze op te halen. Of we moeten nog een fiets met aanhang kopen zodat manlief ze kan halen ;)

Parnell....wanneer je als mama gaat werken (meer dan 2 dagen) dan krijg je veel kritiek. Maar een gelukkige mama is een gelukkig gezin !
Mijn ervaring is juist dat het met een baby makkelijker is wat langere dagen te maken dan met een wat ouder kindje. Want dan hebben ze door hoe laat het is, dat sommige kindjes eerder gaan etc.

Toen Zwiepje klein was en Mr. Zwieber en ik allebei naar Rotterdam moesten pendelen vanuit Rijswijk naar ons werk was het nog wel eens een drama. We zijn gelukkig maar 1 keer 5 minuutjes te laat gekomen maar het is een drama met de treinen zeg. Zeker als je allebei vanuit dezelfde kant komt moet je echt altijd regelen dat eentje een trein eerder neemt dan nodig is want allebei stranden kan je je niet veroorloven. Toen ik in Leiden studeerde hadden we dat probleem dus niet want allebei kwamen we van een andere kant.

Met werken was het wel krap hoor. We redden de kwart voor zes altijd nét met een kwartiertje eerder. Brengen was toen afhankelijk van hoe laat ik les moest geven.

We hebben er beide toen voor gekozen dichter bij huis te werken. Mister Zwieber werkt nu op 7 minuten afstand met de auto, ik ook maar dan een net iets andere richting op. Heeeeeeeeeerlijk de extra rust en tijd die dat gaf.

Nu gaat Zwiepje nét naar school en het blijft heerlijk. Ik haal hem zelf nu twee dagen om drie uur op en daar ben ik heel blij om. Vind het wel echt leuk om dat brownies te gaan bakken of zoiets huiselijks mutsigs te doen van tijd tot tijd. Ik ben er heel blij om dat we bewust gekozen hebben juist het mindere werken te bewaren voor de schooltijd. Is veel leuker en praktischer.
Dank voor alle reacties!

Man en ik zijn er nog niet uit. Zeker als we ook willen gaan verhuizen richting het werk van man, lijkt het ons behoorlijk lastig om daar in de omgeving op korte termijn ook kinderopvang te vinden. Dat zou dan inhouden dat ik met de kinderen naar het oude kinderdagverblijf zou brengen, dat is ook vlak bij mijn werk. We zouden dan (zonder files) zo'n 3 kwartier onderweg zijn. Hoe dat met files zou zijn weet ik eigenlijk niet.

Kortom, we zijn er nog niet uit
mmm lastig he, steeds 3 kwartier met kind in de auto lijkt me ook niet ideaal.

Onze zoon zit bij een gastouder die we wel bewust hebben gezocht vlakbij ons huis, dat we daar in ieder geval snel zijn in de ochtend en snel weer thuis na zoon afgehaald te hebben.

Bij mn vorige baan ging ik altijd met de bus en fiets naartoe, begon ik om 8 uur en man begon om 9 uur met werken die hij bracht zoon weg, ik haalde hem op.

Met zijn baan ging hij toen met de auto en meestal was dat een half uur , maar bij drukte op de weg langer, en vaak moest hij nog dingen afronden op zn werk. Hierdoor was ik eerder thuis, want ik werkte tot half 5.

Toen ben ik ergens anders gaan werken van half 9 tot 5 en ging ik altjd op de fiets, was ruim een half uur fietsen.

Brengen deed ik meestal, was 5 minuten omfietsen om hem af te zetten en man haalde hem meestal omdat ik lang moest terug fietsen.

Deze baan heb ik nog steeds maar man is nu helaas werkeloos wat qua brengen en halen naar opvang wel makkelijk is, dat doet man meestal, tenzij hij bv naar een solliciatie moet ofzo.

Is het niet een idee om een gastouder te zoeken in je nieuwe omgeving? Moet je wel willen en een goeie vinden, maar zijn vaak geen wachtlijsten voor, wat weer scheelt voor je met halen en brengen.

Succes ermee in ieder geval, het blijft soms een gedoe he
quote:Zwieber schreef op 16 februari 2009 @ 18:32:

Mijn ervaring is juist dat het met een baby makkelijker is wat langere dagen te maken dan met een wat ouder kindje. Want dan hebben ze door hoe laat het is, dat sommige kindjes eerder gaan etc.

Toen Zwiepje klein was en Mr. Zwieber en ik allebei naar Rotterdam moesten pendelen vanuit Rijswijk naar ons werk was het nog wel eens een drama. We zijn gelukkig maar 1 keer 5 minuutjes te laat gekomen maar het is een drama met de treinen zeg. Zeker als je allebei vanuit dezelfde kant komt moet je echt altijd regelen dat eentje een trein eerder neemt dan nodig is want allebei stranden kan je je niet veroorloven. Toen ik in Leiden studeerde hadden we dat probleem dus niet want allebei kwamen we van een andere kant.

Met werken was het wel krap hoor. We redden de kwart voor zes altijd nét met een kwartiertje eerder. Brengen was toen afhankelijk van hoe laat ik les moest geven.

We hebben er beide toen voor gekozen dichter bij huis te werken. Mister Zwieber werkt nu op 7 minuten afstand met de auto, ik ook maar dan een net iets andere richting op. Heeeeeeeeeerlijk de extra rust en tijd die dat gaf.

Nu gaat Zwiepje nét naar school en het blijft heerlijk. Ik haal hem zelf nu twee dagen om drie uur op en daar ben ik heel blij om. Vind het wel echt leuk om dat brownies te gaan bakken of zoiets huiselijks mutsigs te doen van tijd tot tijd. Ik ben er heel blij om dat we bewust gekozen hebben juist het mindere werken te bewaren voor de schooltijd. Is veel leuker en praktischer.

Ik herken dit helemaal. Vanaf het moment dat oudste naar school ging, ging er 1 opvangdag af (van 3 dagen creche naar 2 dagen nso) en van die 2 nsodagen die overbleven, werd er vaak maar 1 gebruikt. Voor middelste 2jaar later idem dito. Nu gaat mijn jongste na de zomervakantie naar school en hebben we helemaal geen nso meer nodig. Mijn man neemt op di en do middag de honneurs waar, ik op maandag en woensdag en op vrijdag doen mijn man en mijn schoonmoeder het om en om.

's Ochtends breng ik ze 3 keer in de week naar school en manlief 2 keer.

Wij werken allebei in dezelde stad als waar we wonen, ik zit op 5 minuten van de school van mijn kinderen. Heerlijk, ook toen ze nog op de creche zaten. Ik haalde ze om half 5 al op en vooral zomers konden ze dus nog lekker buiten spelen daarna.
Onze kinderen gaan naar een gastouder, met brengen en halen zijn we behoorlijk flexibel. Ik werk een half uurtje rijden bij huis vandaan, man ook zoiets maar die rijdt een prachtige toeristische route en staat nooit in de file. Ik wel. Alleen op maandag hebben we de vaste afspraak dat man brengt en ik haal. Ik stop om 3 uur zodat ik om half 4 op school kan staan. Op dinsdag en donderdag zien we wel hoe het uitkomt (man zit regelmatig door 't land waardoor hij later/vroeger is) en op woensdag en vrijdag ben ik vrij. Die maandagmiddag heb ik sinds dochter naar school gaat en dat is heerlijk. Een extra dag om af te spreken en een dag minder gehaast rond etenstijd.

Inmiddels weet ik dat ik deze baan niet kan houden en ik per 1 april op straat sta. Nu ben ik bezig met een bedrijf op 5 autominuten hiervandaan. Dat lijkt me zo heerlijk. Dan kan ik fietsen naar mijn werk en heb ik 3 kwartier minder reistijd op een dag. Maar goed, ik ben nog niet aangenomen
Ik ben net gewisseld van baan omdat het me met 2 kinderen niet meer lukte om iedereen op tijd op het KDV te krijgen en dan ook nog op tijd op mijn werk te zijn.

Manlief en ik werkten allebei zo'n drie kwartier rijden van huis.

Nu werk ik op 4 min. met de auto of een kwartiertje fietsen en dat vind ik echt ideaal. Ook het idee dat ik er zo ben als er iets is vind ik prettig.

Vorige week was het heel druk en wilde ik nog dingen afmaken op mijn werk. Ik heb toen eerst de kinderen opgehaald en gegeten. Manlief heeft ze daarna in bed gelegd en ik ben nog 2 uur gaan werken.

Met drie kwartier enkele reistijd had ik dat nooit gedaan.

Mijn tip dus: zorg dat er in ieder geval 1 ouder dicht bij het huis/creche/school werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven