Gezondheid alle pijlers

Bordeline ?

21-09-2017 08:41 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal

Ik zal mijn verhaal proberen kort te houden maar ik moet echt even van me afschrijven en ben erg benieuwd naar jullie meningen.

Om te beginnen ben ik een meisje van 17 jaar oud en ben vorig jaar afgestuurd , het laatste jaar is het even wat minder met me gegaan mijn relatie ging uit na 2 jaar en mijn nieuwe opleiding viel me erg tegen..
In het verleden heb ik al vaak last gehad van verlatingsangst al vanaf kleins af aan.

Voor die problemen die ik heb ben ik dus naar een psycholoog gegaan voor hulp , ik wou met iemand kunnen praten die me advies kon geven en er verstand van had.

Nou moest ik gister dus weer terug naar mijn psycholoog voor een (normaal) gesprek en ineens komt mijn psycholoog dat ze de voorlopige diagnose bordeline bij mij hebben gesteld , ik schrok hier erg van en vroeg me af hoe ze hier bij kwamen . Hun reactie was door mijn verlatingsangst , dat ik niet wist wat ik later wou doen en omdat ik verdrietig was dat mijn relatie over was.

Verder dat deze redenen nergens op slaan want iedere tiener heeft het hier denk ik moeilijk mee kan ik mezelf echt niet vinden in bordeline ik doe nooit iets impulsiefs , voel me niet leeg , geen meerdepersoonlijksheden en al zeker geen zelfmoord gedachten.

Wat denken jullie hier van zoeken ze gewoon een diagnose of ..... ?
Niet in meegaan en aangeven dat borderline pas vastgesteld kan worden vanaf ongeveer 18 jaar. Lijkt namelijk op een pubertijd. Ook andere psycholoog zoeken en klacht indienen.
Ga eens met je huisarts praten.
spaatje25 schreef:
21-09-2017 08:51
Niet in meegaan en aangeven dat borderline pas vastgesteld kan worden vanaf ongeveer 18 jaar. Lijkt namelijk op een pubertijd. Ook andere psycholoog zoeken en klacht indienen.
+1

Heeft de psycholoog deze diagnose in haar eentje gesteld? Heeft ze een uitgebreid diagnostisch onderzoek bij je gedaan?
Hoe je het beschrijft lijkt het mij inderdaad kort door de bocht, hoe deze diagnose is gesteld.
Ga naar je huisarts, bespreek dit met hem of haar en vraag dan voor een passende doorverwijzing.
She Believed she could, so she did.
Zo'n diagnose word niet zomaar gesteld. Meestal gaat er een flinke vragenlijst en een aantal gesprekken aan vooraf.

Ik zou nog eens vragen met duidelijke voorbeelden van wat jij gezegd of gedaan hebt waarom ze denken aan deze diagnose. En wees eerlijk naar jezelf toe. Reageer je vaak te heftig op normale levensgebeurtenissen?

Pubergedrag en bordelinegedrag zit een wereld van verschil in.

Denk je echt dat ze er naast zitten.....Of is de diagnose zonder gedegen onderzoek vastgesteld.. Vraag een 2nd opinie. Naar een ander gaan.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 21-09-2017 09:16
Reden: Koop
8.59% gewijzigd
Bijzondere conclusie, ik zou naar een andere psycholoog of een psychiater gaan. Je ha kan hier ook bij helpen.
kia wijzigde dit bericht op 21-09-2017 09:54
8.91% gewijzigd
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Als ik jou was zou ik nog eens in gesprek gaan en duidelijke uitleg vragen. Wat voor uitspraken en gedrag van jou maakt dat ze hieraan denkt? Als het goed is kan ze daar concrete voorbeelden van noemen. Heb je enig onderzoek gehad verder? Hoe ziet zij de behandeling nu eigenlijk voor zich? Heb je een doorverwijzing naar een psychiater gekregen?

Met wat jij beschrijft klinkt het nogal kort door de bocht. Het lastige met psychische problemen is dat patiënten zelf niet altijd een evengoed inzicht in zichzelf en hun gedrag hebben. Dus ik wil ook niet beweren dat de psycholoog haar werk niet goed doet en er volkomen naast zit.

Een definitieve diagnose van een persoonlijkheidsstoornis wordt vaak pas gegeven na het 18e jaar, vandaar waarschijnlijk de voorlopige diagnose.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik heb ook wel eens een diagnose 'trekken van borderline' gekregen toen ik jong was, gebaseerd op een lastige, heftige relatie die ik toen had en omdat ik veel feestte en daarbij partydrugs gebruikte (nou ja, daar was ik toen al mee gestopt, maar had dat wel een tijdje gedaan). Ik hoorde dat pas later, toen ik na 10 jaar weer eens bij die psycholoog was. Hij zei toen, blijkbaar hebben we dat toen verkeerd gezien of ben je er overheen gegroeid. Bij een andere psycholoog (die gewoon heel onaardig was) kreeg ik te horen dat ik neerbuigend en exploiterend was. Dat was zo niet waar. Toen ik zei dat ik dat een vreemde diagnose vond zei de psycholoog: wat schiet je nou in de verdediging? Zooo irrirant vond ik dat! Want ja, jij bent gekke henkie dus hebt per definitie ongelijk.

Dus ja. Soms stellen ze snel heftige diagnoses, of worden snel conclusies getrokken uit een momentopname. Wat ze soms ook doen trouwens zodat jij meer geld/behandeluren van de verzekeraar krijgt. Als je denkt dat het echt niet klopt, kan je misschien kijken wat een andere psycholoog diagnostiseert. Aan de andere kant, zal een fijne psycholoog jou als mens willen helpen en breder kijken dan een voorlopige diagnose, dus de therapie kan nog steeds behulpzaam zijn. Als ze jou beter kent zal ze haar diagnose misschien ook wel aanpassen. Je problemen klinken idd wel als dingen die met volwassenheid over kunnen waaien. Dat was bij mij wel het geval iig.

Misschien wel goed om advies te vragen van je huisarts inderdaad.
anoniem_65325db34735a wijzigde dit bericht op 21-09-2017 09:44
2.66% gewijzigd
Beste allemaal ,

Ik reageer eigelijk nooit op situaties openlijk dan ik doe gewoon “normaal”
Alleen van die relatie die over ging had ik erg veel verdriet gehad wat ook logisch is

Verder heb ik alleen met haar gepraat zonder psychater of andere psychologen wel ooit kort een andere psycholoog bijgezeten alleen die zij weer autisme ??

Ik vind het erg raar en mij naaste omgeving ( ouders , vrienden , fam) snapt er ook niks van niemand zegt mij te herkennen in de kenmerken .

Ik ga inderdaad denk ik met mij huisarts praten , hopelijk kan die wat voor me betekenen...
Ik had op jou leeftijd trouwens ook behoorlijk verlatingsangst en dat is met de jaren (en 2 superfijne relaties met hele goede jongens) helemaal overgegaan. Hopelijk voor jou ook! :hug:
Als zowel jij als je omgeving er niets in herkennen en je zo te lezen geen/weinig vertrouwen in deze psycholoog hebt zou ik naar de huisarts gaan als ik jou was en daar een doorverwijzing vragen naar een andere psycholoog. Wat je ook kan doen is zelf zoeken naar een psycholoog in de buurt die je aanspreekt, de meeste hebben een website waar ze vertellen over hun werkwijze. Op die manier vindt je misschien makkelijker iemand bij wie je je prettig voelt en waar je vertrouwen in hebt dan wanneer je naar iemand gestuurd wordt door de huisarts. Vaak kennen huisartsen meerdere psychologen in de buurt en kunnen je die namen geven dan kan je vervolgens zelf online kijken welke je aanspreekt en daar een afspraak mee maken.
Een psycholoog is geen arts, een psychiater bijvoorbeeld wel. Sommige diagnoses zijn moeilijk te stellen omdat je ook nog een tiener bent. Heb je verder wel iets aan je therapie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Volgens mij mag alleen een psychiater een diagnose geven.
Heel onprofessioneel van die "psycholoog".
emmetje2 schreef:
21-09-2017 12:56
emmetje2 schreef:
21-09-2017 12:57
Heel onprofessioneel van die "psycholoog".

Dat is een veel voorkomende misvatting. Naast een psychiater mag ook een BIG geregistreerd gz-psycholoog of psychotherapeut een diagnose stellen. Een niet geregistreerde psycholoog kan wel aangeven dat ze een vermoeden heeft van een bepaalde diagnose maar die moet dan door een van eerder genoemde professionals officieel bevestigd worden. De psychiater is wel de enige die ook medicijnen mag voorschrijven.
spaatje25 schreef:
21-09-2017 08:51
Ze is 17 .....

To, inderdaad naar je huisarts gaan.
emmetje2 schreef:
21-09-2017 12:56
Nee hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven