geschikte baan met een beperking
woensdag 27 september 2017 om 06:43
Hallo ik ben Silvia
Van mijn re-integratie begeleider kreeg ik het advies om mijn vraag in een forum te stellen.
Ik heb sinds 2009 enorm last van mijn linker pols (peesschede ontsteking/quarvin) en na 4 operaties en 4 injecties van de arts te horen gekregen dat ik ermee moet leren leven.
Loop nu bijna 2 jaar in de ziektewet. En loop dus nu richting WIA...
De grootste vraag is eigenlijk"wat voor werk kan ik nog doen zonder dat ik mijn handen belast. (ook rechts werkt soms een beetje tegen).
Ik kan mijn huidige administratieve werk niet meer doen, maar kan eigenlijk mijn linkerhand nergens mee belasten...... Blijft dus de vraag wat voor werk geschikt zou kunnen zijn voor mij.
Ook hele dagen staan is geen optie vanwege een slechte rug
Van mijn re-integratie begeleider kreeg ik het advies om mijn vraag in een forum te stellen.
Ik heb sinds 2009 enorm last van mijn linker pols (peesschede ontsteking/quarvin) en na 4 operaties en 4 injecties van de arts te horen gekregen dat ik ermee moet leren leven.
Loop nu bijna 2 jaar in de ziektewet. En loop dus nu richting WIA...
De grootste vraag is eigenlijk"wat voor werk kan ik nog doen zonder dat ik mijn handen belast. (ook rechts werkt soms een beetje tegen).
Ik kan mijn huidige administratieve werk niet meer doen, maar kan eigenlijk mijn linkerhand nergens mee belasten...... Blijft dus de vraag wat voor werk geschikt zou kunnen zijn voor mij.
Ook hele dagen staan is geen optie vanwege een slechte rug
woensdag 27 september 2017 om 06:54
Bijzonder dat je dit van je reïntegratiebegeleider aan forumleden moet vragen. Het is toch juist de taak van een reïntegratiebegeleider om jou daarbij te ondersteunen? Niet dat ik niet mee wil helpen, maar het lijkt mij dat wij te weinig kennis hebben om jou hierbij te helpen. Daarbij zijn reïntegratietrajecten per individu verschillend en zou juist de reïntegratieadviseur daar het meest van moeten weten, gezien reeds afgelegd traject en hij/zij jou persoonlijk kent.
Wens je in elk geval veel succes bij je zoektocht!
Wens je in elk geval veel succes bij je zoektocht!
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 27-09-2017 07:37
22.90% gewijzigd
woensdag 27 september 2017 om 07:24
Iets met veel dicteren of waarbij je de werkzaamheden kan aanpassen met behulp van dicteersoftware (kon je eerdere werkgever zulke aanpassingen niet realiseren?)
Wat kan je nog met links? Ik snap dat je je hand/pols niet kan belasten, maar betekent dat dat je er niks mee kan vasthouden, dat je er niks mee kan aanraken, wanneer 'belast' je het? Kan je fietsen en autorijden (niet voor werk waarbij je dat continu zou doen, maar gewoon in je dagelijkse leven)? Ik denk dat je best wel wat kan met alleen of 90% rechts. Achter de kassa bijvoorbeeld. Callcenter, klantenservice, wellicht op bepaalde plekken baliewerkzaamheden, telefoniste. Het zou wellicht een goed idee zijn om met een revalidatiearts of fysio te bespreken wat nodig is om links nog een beetje sterk te houden zonder te belasten en om te voorkomen dat je last krijgt omdat je alles met rechts doet, maar dat hoort gewoon bij revalidatie en begeleiding.
Welke opleiding en werkervaring heb je?
Ik snap ook niet dat een re-integratie begeleider dit niet zelf kan....of wil doen.
Wat kan je nog met links? Ik snap dat je je hand/pols niet kan belasten, maar betekent dat dat je er niks mee kan vasthouden, dat je er niks mee kan aanraken, wanneer 'belast' je het? Kan je fietsen en autorijden (niet voor werk waarbij je dat continu zou doen, maar gewoon in je dagelijkse leven)? Ik denk dat je best wel wat kan met alleen of 90% rechts. Achter de kassa bijvoorbeeld. Callcenter, klantenservice, wellicht op bepaalde plekken baliewerkzaamheden, telefoniste. Het zou wellicht een goed idee zijn om met een revalidatiearts of fysio te bespreken wat nodig is om links nog een beetje sterk te houden zonder te belasten en om te voorkomen dat je last krijgt omdat je alles met rechts doet, maar dat hoort gewoon bij revalidatie en begeleiding.
Welke opleiding en werkervaring heb je?
Ik snap ook niet dat een re-integratie begeleider dit niet zelf kan....of wil doen.
woensdag 27 september 2017 om 07:25
Daar moet je ook allemaal je handen bij gebruiken hoor (werkzaamheden boswachter vinden tegenwoordig voor een groot gedeelte achter de PC plaats, toilet schoonmaken is veel bukken en bij rugklachten vaak niet goed, parkeercontroleur is veel bonnen intypen op digitaal scherm, dus twee handen gebruiken etc.).
TO: heeft er al een ergotherapeut met je meegekeken?
woensdag 27 september 2017 om 07:45
Ik heb iemand gekend die zonder een van zijn onderarmen zijn hele leven lang prima zijn inkomen heeft verdiend en daarmee een groot gezin heeft grootgebracht. De getroffen arm kon hij wel gebruiken om bewegingen van zijn intacte arm te ondersteunen. bijvoorbeeld om te zagen duwde hij met die arm het stuk hout op de werkbank en met zijn andere hand zaagde hij. Hij had enkele jaren middelbaar onderwijs en werkte aanvankelijk als employé op een kantoor en is later opgeklommen tot afdelingschef van diverse bedrijven, waaronder Chef Inkoop en later Distributie.
Hij is later gewoon met pensoen gegaan zoals iedereen.
Hij is later gewoon met pensoen gegaan zoals iedereen.
Dan moet het maar zoals het kan
woensdag 27 september 2017 om 07:49
Je zou het buiten het 'regulier' kunnen zoeken. Misschien is Reiki iets voor je.
Je gaat dan werken met de Universele levensenergie die overal om ons heen is en met Reiki leer je via een cursus die energie te bundelen. Je kunt daarmee mensen kontakt behandelingen geven die op een behandeltafel liggen.
Je behandelt de persoon met je beide handen maar je handen liggen stil op op een bepaalde plek op het lichaam. Je kunt er zelf bij zitten, het meest geschikt is een bureuastoel op wieletjes. Voordeel van Reiki geven is dat het door je heen stroomt en je pols hier ook beter van kan gaan worden.
Lees er iets over als het je aanspreekt.
Je gaat dan werken met de Universele levensenergie die overal om ons heen is en met Reiki leer je via een cursus die energie te bundelen. Je kunt daarmee mensen kontakt behandelingen geven die op een behandeltafel liggen.
Je behandelt de persoon met je beide handen maar je handen liggen stil op op een bepaalde plek op het lichaam. Je kunt er zelf bij zitten, het meest geschikt is een bureuastoel op wieletjes. Voordeel van Reiki geven is dat het door je heen stroomt en je pols hier ook beter van kan gaan worden.
Lees er iets over als het je aanspreekt.
woensdag 27 september 2017 om 07:51
Ik heb alle therapieën al gehad. Ik kan mijn linkerhand wel gebruiken maar minimaal, zelfs de simpelste huishoudelijke taken kan ik vaak niet uitvoeren of maar heel kort.
Als ik een potje moet opmaken dan moet ik daarvoor hulp vragen( wat me steeds een beetje beter afgaat)
Ik kan wel autorijden maar niet heel lang, fietsen gaat niet omdat ik dan teveel op mijn stuur leun,,,,,,,
Mijn begeleider vind het ook moeilijk om te bepalen wat ik zou kunnen doen omdat je toch eigenlijk wel overal je handen bij gebruikt....Hij vroeg dit alleen om extra opties te krijgen
Tijdschriftenverslindster bedankt dat je inderdaad aangeeft dat je daarbij ook altijd je handen gebruikt... Ik was zelf ook op boswachter enz. gekomen maar gebruik van handen is toch best noodzakelijk
Achter de kassa is uiteraard ook niet handig(
) omdat je dan toch alle boodschappen over de band moet halen
Als ik een potje moet opmaken dan moet ik daarvoor hulp vragen( wat me steeds een beetje beter afgaat)
Ik kan wel autorijden maar niet heel lang, fietsen gaat niet omdat ik dan teveel op mijn stuur leun,,,,,,,
Mijn begeleider vind het ook moeilijk om te bepalen wat ik zou kunnen doen omdat je toch eigenlijk wel overal je handen bij gebruikt....Hij vroeg dit alleen om extra opties te krijgen
Tijdschriftenverslindster bedankt dat je inderdaad aangeeft dat je daarbij ook altijd je handen gebruikt... Ik was zelf ook op boswachter enz. gekomen maar gebruik van handen is toch best noodzakelijk
Achter de kassa is uiteraard ook niet handig(
woensdag 27 september 2017 om 07:57
Niet dat ieder bedrijf dat zomaar doet want het kost veel maar er zijn hulpmiddelen voor?
Ik heb een keer een dove collega gehad die met wat aanpassingen kon werken en bij een kennis werkt een vrouw die blind/heel slechtziend is. Wat die lasts te voor werk doet weet ik niet maar ze werkt.
Dus als het alleen je pols is lijkt mij dat daar ook wel iets op te verzinnen is maar de vraag is dan ook wie betaalt dat.
Ik heb een keer een dove collega gehad die met wat aanpassingen kon werken en bij een kennis werkt een vrouw die blind/heel slechtziend is. Wat die lasts te voor werk doet weet ik niet maar ze werkt.
Dus als het alleen je pols is lijkt mij dat daar ook wel iets op te verzinnen is maar de vraag is dan ook wie betaalt dat.
woensdag 27 september 2017 om 07:58
Rechts is dominant gelukkig
woensdag 27 september 2017 om 08:19
Met een redelijk functionerende dominante rechterhand en een linkerhand die kortdurend licht belastbaar is, zijn er wel functies te vinden die je in theorie kunt doen. Wanneer je richting Wia gaat dan stelt een arts je mogelijkheden vast en een arbeidsdeskundige kijkt vervolgens of hier minimaal drie functies bij zijn te bedenken.
Brugwachter kun je bv grotendeels zittend uitvoeren en je hoeft daarbij maar eens in de zoveel tijd op een knop te drukken. Zo zijn er wel meer beroepen te bedenken waarbij je je handen niet zwaar belast en waarbij je niet lang achtereen hoeft te staan.
Brugwachter kun je bv grotendeels zittend uitvoeren en je hoeft daarbij maar eens in de zoveel tijd op een knop te drukken. Zo zijn er wel meer beroepen te bedenken waarbij je je handen niet zwaar belast en waarbij je niet lang achtereen hoeft te staan.
woensdag 27 september 2017 om 08:27
woensdag 27 september 2017 om 08:31
Je zit toch ook op het forum, dan is licht pc werk dus best mogelijk. Ik krijg het idee dat je weinig zin hebt om te werken.silviavoorbij1972 schreef: ↑27-09-2017 07:59Ook leraren moeten heel veel op de pc doen. Dus ook dat behoort niet tot de optie's
woensdag 27 september 2017 om 08:44
Lekker makkelijk gedacht op deze manier, De topic volg ik op mijn telefoon, En als iemand graag aan het werk wil en me Nuttig voelen ben ik wel.
woensdag 27 september 2017 om 08:47
Kun je niet eenhandig leren typen? Eventueel op een speciaal toetsenbord?
http://www.gigakids.nl/eenhandig-typen/
http://www.apps4sen.nl/apps4sen/BLOG/Ar ... 0typen.pdf
http://www.gigakids.nl/eenhandig-typen/
http://www.apps4sen.nl/apps4sen/BLOG/Ar ... 0typen.pdf
woensdag 27 september 2017 om 09:01
Misschien wat meer uitgaan van je mogelijkheden i.p.v. je beperkingen? Je hebt een beperking, maar ook mogelijkheden. Heb je al hulpmiddelen zoals software op de pc geprobeerd? Muis aan de rechterkant gebruiken, toetsenbordcombinaties gebruiken zodat je de muis tot het minimum beperkt etc.silviavoorbij1972 schreef: ↑27-09-2017 08:44Lekker makkelijk gedacht op deze manier, De topic volg ik op mijn telefoon, En als iemand graag aan het werk wil en me Nuttig voelen ben ik wel.
Is die reintegratiebegeleider van het UWV? Dan zou hij hier toch ondersteuning en tips voor moeten kunnen geven.
anoniem_6516739a4cc01 wijzigde dit bericht op 27-09-2017 09:05
7.34% gewijzigd
woensdag 27 september 2017 om 09:04
Wat een kortzichtigheid weer. Een paar berichtjes tikken op een forum, op een door jou gekozen moment, is wat anders dan acht uur per dag typen he. En misschien spreekt TO haar berichten wel in, weet jij het.
woensdag 27 september 2017 om 09:08
Er zijn ook beroepen te bedenken waarbij je bv maximaal een uur of half uur per dag op een pc werkt.Lady*Voldemort schreef: ↑27-09-2017 09:04Wat een kortzichtigheid weer. Een paar berichtjes tikken op een forum, op een door jou gekozen moment, is wat anders dan acht uur per dag typen he. En misschien spreekt TO haar berichten wel in, weet jij het.