Lijf & Lijn alle pijlers

Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?

22-09-2017 09:45 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.

Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.

Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.

In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.

Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.

Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.

Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.

Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?

Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
Ik denk dat dit een mooi moment is om TO haar topic terug te geven.
_Marana_ schreef:
27-09-2017 17:10
Vandaar dus ook dat Secret Eaters hier zo vaak genoemd is, heel veel mensen in dat programma bleken zich vooral te vergissen in portiegroottes. Denk bijv ook aan broodbeleg, pindakaas dun of dik smeren scheelt nogal wat calorieën.
Daarom werkt het ook zo goed om bij het avondeten ontbijt- of lunchbordjes te gebruiken i.p.v. de dinerborden. Ons brein is wat dat betreft heel makkelijk te foppen: een vol klein bord lijkt beter te vullen dan eenzelfde hoeveelheid op een groot bord. En bij een half leeg groot bord is de verleiding groot om iets meer op te scheppen.
Dat je zoveel afviel met die shakes is niet zo gek. Erg knap trouwens dat je dat kunt, het lijkt mij erg saai en eentonig. Ik zou het nog geen dag volhouden om eerlijk te zijn. Die shakes zitten meestal vol met eiwitten. Misschien kom je aan door een teveel aan koolhydraten? Heb je al eens een koolhydraatarm dieet geprobeerd?

Ik eet al jaren koolhydraatarm, om dingen totaal te schappen vind ik onzin. Gewoon gevarieerd eten maar wel minder koolhydraten. Ik voel me er heerlijk bij, na een bord pasta ben ik een uur later moe en futloos en krijg ik trek. Dat heb ik niet na het eten van een bakje kwark of een boerenomelet met veel groenten.
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 16:08
0.00% gewijzigd
R
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 09-10-2017 11:58
0.00% gewijzigd
Als je een maag verkleining/bypass hebt gehad moet je 6 keer per dag (elke 2,5 tot 3 uur eten) omdat je maar kleine beetjes kunt eten en anders niet aan je dagelijkse behoefte kunt komen.
rosepudding schreef:
29-09-2017 01:00
Als je een maag verkleining/bypass hebt gehad moet je 6 keer per dag (elke 2,5 tot 3 uur eten) omdat je maar kleine beetjes kunt eten en anders niet aan je dagelijkse behoefte kunt komen.
Ik denk dat het heel normaal is om om de 2,5/3uur iets te eten, als is het maar een appel tussendoor. 3 grote maaltijden per dag vind ik niet te behappen. Ik eet liever 5 keer wat kleins.
Pinaco; op antwoord op jouw vraag terug aan mij: natuurlijk ken ik programma's zoals de grootste verliezer. Sterker nog, een wetenschappelijk onderzoek dat gedaan is onder oud deelnemers van The biggest loser was voor mij 'the turning point' om voor een GBP te gaan.

Lees maar:

https://www.nytimes.com/2016/05/02/heal ... ml?mcubz=0
lofia schreef:
28-09-2017 23:16
Dat je zoveel afviel met die shakes is niet zo gek. Erg knap trouwens dat je dat kunt, het lijkt mij erg saai en eentonig. Ik zou het nog geen dag volhouden om eerlijk te zijn. Die shakes zitten meestal vol met eiwitten. Misschien kom je aan door een teveel aan koolhydraten? Heb je al eens een koolhydraatarm dieet geprobeerd?

Ik eet al jaren koolhydraatarm, om dingen totaal te schappen vind ik onzin. Gewoon gevarieerd eten maar wel minder koolhydraten. Ik voel me er heerlijk bij, na een bord pasta ben ik een uur later moe en futloos en krijg ik trek. Dat heb ik niet na het eten van een bakje kwark of een boerenomelet met veel groenten.
In aanloop naar mijn gbp ben ik op advies van de diëtiste koolhydraatarm gaan eten. Ik heb nog nooit zo veel honger gehad als toen.
Ook na een gbp wordt geadviseerd om eiwitrijk en koolhydraatarm te eten. Zodra ik dat doe gaat het afvallen moeizamer. Ga ik vervolgens weer over op brood en pasta heb ik veel minder honger en gaat het qua gewicht ook beter.

En heel eerlijk begrijp ik ook niets van die koolhydraatarm-hype: jaren-en-jarenlang moesten we aan de volkorenproducten, omdat die langer een verzadigingsgevoel gaven en ineens krijgen we er honger van.
Een mooier voorbeeld van massahysterie krijg je niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Koffiekop schreef:
29-09-2017 00:29
Ik ga er vanuit dat je dan rond 12:50-13:00 de laatste hap naar binnen schuift als je met een beetje aandacht eet. Dan heb je 2 uur later misschen wat lichte trek maar als je actief bezig bent in een situatie waar misschien niet eens eten ís, dan is dat gevoel ook zo weer voorbij. Misschen wat vullender lunchen ook? Ik ben meestal op mijn werk of buiten en ik kan niet om 15:00 uur 's middags tijdens een vergadering een boterham gaan zitten smeren of eten. En als ik buiten ben heb ik ook geen eten en dan denk ik er niet eens aan omdat ik bezig ben. Je hoeft ook niet op elk lichte trek signaaltje te reageren natuurlijk. Vaak trekt het gewoon weg.
Ik zie op mijn werk nooit iemand eten op die tussenmomenten. Gewoon 3 maaltijden.
Sinds mijn gbp weet ik dat ik mijn hele leven echt honger heb gehad. Niet wat lichte trek. Nooit genoeg, altijd enorm bezig met (niet) eten.
Nu heb ik genoeg als ik gegeten heb en kan ik na een maaltijd gewoon een paar uur niet aan eten denken. Wat een heerlijkheid.
Maar voor mensen met een normaal ontwikkeld honger-en-verzadigingsgevoel niet te bevatten.

Daarbij: ook hier geldt dat al jaren en jaren het advies is om vooral iedere paar uur iets te eten, om je lichaam op gang te houden.
Ik gok zomaar dat al dat soort adviezen per persoon bekeken moeten worden. Voor de ene persoon zal het beter werken om 3 maaltijden per dag te eten en verder niets. Voor mij werkt dat niet, omdat ik dan mijn bezigheden niet meer kan doen, omdat de honger allesoverheersend wordt. Ook al voor mijn gbp. Voor mij werkt 6 of 7 keer per dag eten veel beter.

David Dunning
Solomio schreef:
29-09-2017 07:09

Daarbij: ook hier geldt dat al jaren en jaren het advies is om vooral iedere paar uur iets te eten, om je lichaam op gang te houden.
Ik gok zomaar dat al dat soort adviezen per persoon bekeken moeten worden. Voor de ene persoon zal het beter werken om 3 maaltijden per dag te eten en verder niets.
Dat geloof ik ook ja. Dat het persoonlijk kan zijn. Toch wordt vaak het advies van 6x gegeven (aan iedreeen, dus ook mensen zonder gb), dat is dan ook niet correct.
Hoe meer ik lees over koolhydraatarm/beperkt hoe meer ik denk, wellicht eens proberen i.c.m. extra beweging. Ik heb het nog nooit geprobeerd om de koolhydraten te verminderen, afgezien van de shakes die ik dan had. De komende 2 a 3 weken ga ik eerst bijhouden wat ik eet en wat de voedingswaarden zijn.

Het boek van Atkins en Grip op Koolhydraten is binnen dus voldoende leesvoer voor de komende tijd. Ik las op internet trouwens over basaal metabolisme. Erg interessant. Dankzij jullie tips en opmerkingen denk ik dat ik nog niet alles heb geprobeerd. Nu de schouders eronder en ervoor gaan!
Koffiekop schreef:
29-09-2017 08:42
Dat geloof ik ook ja. Dat het persoonlijk kan zijn. Toch wordt vaak het advies van 6x gegeven (aan iedreeen, dus ook mensen zonder gb), dat is dan ook niet correct.
De laatste tijd hoor ik dat advies niet zo vaak meer, gelukkig.
Ik heb ook dat advies gekregen om 6, het liefst zelfs 8 x kleine hoeveelheden per dag te eten. Mij is toen gezegd dat dit gunstig zou zijn voor je bloedsuikerwaarden.
Ik eet sowieso de hele dag door. Nooit grote bulten tegelijk maar ik hou mijn bloedsuiker graag constant. Ik val dood als ik echt een halve dag niks eet.

Dus TO, in tegenstelling tot alle adviezen ga je toch voor koolhydraat arm en voor meer bewegen?
Ik wens je oprecht succes.
X
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 09-10-2017 11:57
0.00% gewijzigd
Yggdrasil- schreef:
29-09-2017 09:20
Ik eet sowieso de hele dag door. Nooit grote bulten tegelijk maar ik hou mijn bloedsuiker graag constant. Ik val dood als ik echt een halve dag niks eet.

Dus TO, in tegenstelling tot alle adviezen ga je toch voor koolhydraat arm en voor meer bewegen?
Ik wens je oprecht succes.
X
Koolhydraatarm houdt ik als optie aan:)

Voordat ik met wat dan ook begin ga ik sowieso monitoren wat ik eet, hoe laat, etc. Eens kritisch kijken naar eetmomenten/voedingswaardes. En lees ik ondertussen over atkins, koolhydraatarm en op internet verder over afvallen.
Er is op Facebook een grote groep mbt koolhydraatarm TO! Super supportive, veel recepten & lotgenoten. Zou ik zeker even opzoeken.

Ik heb ooit KHa gegeten vanwege medische redenen & kreeg daar vooral een hele blije buik (darmen) van. Houd er wel rekening mee dat je bij intensief sporten wel kh nodig hebt, maar bij t maken van een wandeling of een stukje fietsen bijv niet.

Succes. Zet 'm op. Ga ervoor :)
Ik kijk regelmatig op TLC naar My 600 lbs life, waarin mensen van tegen de 300 kilo gevolgd worden in Amerika.
Die moeten 3 maaltijden per dag gaan gebruiken, ook na een gbp, terwijl hier vanaf de eerste afspraak in aanloop naar mijn gbp in elk gesprek herhaald werd dat je 6x per dag moest gaan eten.
Dus blijkbaar zijn zelfs de deskundigen het niet met elkaar eens.

En ik val om als ik (te) weinig koolhydraten eet, een ander krijgt juist meer honger van koolhydraten. Ik geloof wel in individuele verschillen en dus niet in welke hype dan ook.

David Dunning
In 'nu 600 pound life' zie je de mensen na de operatie ook altijd drinken bij het eten, en dat mag ik in ieder geval absoluut niet.

En na een GBP moet je simpelweg vaker eten omdat je met 3 maaltijden niet genoeg binnen kan krijgen om aan je dagelijkse behoefte te voldoen.
Dat je daar meteen aan het begin van het traject mee moet beginnen heeft er volgens mij ook mee te maken dat je al voor de operatie nieuwe gewoontes aan moet leren.
Inmiddels 22 kg kwijt, van obese naar bijna een gezond bmi!
Hoe? Minder eten en bewegen dingen zoeken die je leuk vindt en dus vol te houden zijn. Ik ben begonnen met fietsen en wandelen. Ik nam voorheen de auto al naar de hoek van de straat nu loop ik naar de winkel, fiets ik naar mn werk etc,
Eten doe ik alles, ga zelfs gemiddeld 1 x per week uit eten!
TO je mag me PM-en voor meer info, want zoals ik het doe is goed te doen, zonder pillen, poeders, shakes enz. Ik voel me echt stukken beter!
ModuleX schreef:
30-09-2017 04:18
Inmiddels 22 kg kwijt, van obese naar bijna een gezond bmi!
Hoe? Minder eten en bewegen dingen zoeken die je leuk vindt en dus vol te houden zijn. Ik ben begonnen met fietsen en wandelen. Ik nam voorheen de auto al naar de hoek van de straat nu loop ik naar de winkel, fiets ik naar mn werk etc,
Eten doe ik alles, ga zelfs gemiddeld 1 x per week uit eten!
TO je mag me PM-en voor meer info, want zoals ik het doe is goed te doen, zonder pillen, poeders, shakes enz. Ik voel me echt stukken beter!
Ik zal de partypooper zijn, maar je kunt pas zeggen dat het succesvol is als dat gewicht er over een jaar of 5 nog af is.
Afvallen is vaak het probleem niet, maar vervolgens niet meer aankomen is het probleem.

Daarbij: als je blijkbaar alleen per pb wilt vertellen hoe je het precies gedaan hebt krijg ik daar toch een beetje raar gevoel bij. Want alleen minder eten en meer bewegen hoeft niet zo geheimzinnig.

David Dunning
Solomio schreef:
30-09-2017 06:11
Ik zal de partypooper zijn, maar je kunt pas zeggen dat het succesvol is als dat gewicht er over een jaar of 5 nog af is.
Afvallen is vaak het probleem niet, maar vervolgens niet meer aankomen is het probleem.

Daarbij: als je blijkbaar alleen per pb wilt vertellen hoe je het precies gedaan hebt krijg ik daar toch een beetje raar gevoel bij. Want alleen minder eten en meer bewegen hoeft niet zo geheimzinnig.
Jammer voor jou dan, maar meer dan dit is het niet. Ik heb geen zin om me meer bloot te geven openbaar ivm herkenbaarheid.
Tja op gewicht blijven is een/mijn uitdaging. Maar ik vind ook dat te snel naar gbp gegrepen wordt, een operatie en klaar.... ik doe het liever zelf.
Ja want met een GBP doe je het niet zelf.

Doeidoei
Ik 'kreeg' de operatie omdat ik het zelf niet kon. En ja ik heb talloze dingen geprobeerd. Nu 54kg kwijt en ben er enorm blij mee, maar voelt niet als kadootje. Het is niet dat je er zelf niks aan hoeft te doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven