Autisme, Wie ook? Deel 2

05-08-2016 13:28 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder schrijven over ons leven met autisme en alle leuke en minder leuke dingen die daarbij komen kijken.

Hier vind je deel 1: kattenenrozen in "Autisme,wie ook?"
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik zou vanmiddag gaan zwemmen met een vriendin. Ze app'te gisteren dat ze misschien iets later is, omdat ze op de school waar ze werkt een inhaalochtend heeft. Geen probleem, ik ben ook wel eens iets later. Wel andere reden, moeite met op tijd komen. Nu app'te ze dat ze pas terug thuis is en het voor haar beter volgende week kan. Ik voel dan een lichte teleurstelling zonder boos te worden. Het is maar een kwartier met de auto van mij vandaan en het kan nog zo vaak. Vorige keer kon ze ook niet omdat vlak daarvoor een afspraak had en zei ze ook die middag af. Ze heeft het meestal druk druk druk. Maar ALS we afspreken is het altijd leuk met haar. Bij een dagje verder weg zou ik me er wel aan irriteren. Ik hoef me niet te vervelen vandaag, want moet dringend om nieuwe schoenen.
Hoe gaan jullie met afspraken om die niet doorgaan?
@hondenmens: vervelend voor je dat ze afgezegd heeft. Bij mij duurt het even voordat ik dan bedacht heb wat ik dan ga doen. Maar meestal vind ik het niet zo erg als er afgezegd wordt, ik hou wel van tijd voor mezelf. Vind verzetten van afspraak veel vervelender, bijv. om 14u afgesproken en dan wordt het ineens 15u. Of een vriendin die nu een baby heeft en baby moet dan nog slapen. Dan kan ze geen tijd vooraf afspreken, maar appt ze me als baby weer wakker is.
hertje89 schreef:
11-10-2017 13:17
@hondenmens: vervelend voor je dat ze afgezegd heeft. Bij mij duurt het even voordat ik dan bedacht heb wat ik dan ga doen. Maar meestal vind ik het niet zo erg als er afgezegd wordt, ik hou wel van tijd voor mezelf. Vind verzetten van afspraak veel vervelender, bijv. om 14u afgesproken en dan wordt het ineens 15u. Of een vriendin die nu een baby heeft en baby moet dan nog slapen. Dan kan ze geen tijd vooraf afspreken, maar appt ze me als baby weer wakker is.
Ik houd ook van tijd voor mezelf. Maar het valt me op dat veel mensen daar zo makkelijk in zijn. Op het laatste moment afzeggen. Ik weet dat liever de dag(deel) ervoor.
Verzetten kan wel irritant zijn inderdaad. Pas geleden met de trimsalon ook. Trimster belde tijdens mijn lunch of ik NU al kon komen, want er was iemand uitgevallen. Dus na de lunch was het gelijk weer vertrekken.
Wat mij helemaal oplaadt is reizen. Ergens rondreizen waar ik nooit geweest ben, liefst in omgeving met mooie natuur en dan veel wandelen. Dan zijn er zoveel nieuwe indrukken dat alles wat zich in mijn hoofd heeft vastgezet en wat ik als probleem of 'druk' ervaar weggedrukt wordt. Het voelt alsof ik helemaal gereset word. Ben net terug van 3 weken VS en afgezien van de jetlag die me een beetje stoned doet voelen, kan ik er weer helemaal tegen. Dit was natuurlijk een topreis, maar 3 dagen Duitsland werkt ook. Heb ik nog minder tijd, dan doet een dagje sauna ook wonderen.

In de bioscoop staat het geluid vaak te hard ja. Vooral in commerciële zalen zoals Pathe. Daar ga ik dan ook zelden heen (de films die ik wil zien draaien daar ook niet eens) en als ik toch ga, doe ik propjes in mijn oren. Ik zeg er ook altijd wat van. In filmhuizen en.minder commerciële bioscopen is het geluid meestal beter. Daar ga ik graag en vaak heen. Het is de enige plek waar ik een film kan uitkijken zonder afgeleid te raken. Ik vind het heel ontspannend, omdat je er niks anders kan doen dan achterover zitten en kijken. Thuis pak ik mijn telefoon erbij, of iets te lezen. Dat kan niet in de bios.
Gelukkig woon ik vlakbij Amsterdam, dus volop keuze uit goede filmhuizen met goede films. Dat zou ik echt enorm missen als ik ergens anders zou wonen.
impala wijzigde dit bericht op 11-10-2017 15:08
1.55% gewijzigd
.
Btw, B. (sorry ik ben je hele naam even kwijt, zo goed ben ik gereset ;-) ): Ga je nog voor een second opinion mbt je diagnose? Ik was echt verbaasd dat je was 'afgewezen'. Het blijft toch een enorm subjectief gebeuren hoor, dat dat diagnosticeren.
.
Qua afzeggen ben ik niet zo moeilijk. Tenzij iemand er een gewoonte van maakt, dan wordt het wel irritant ja en kan ik me erover gaan opwinden. Maar normaal gesproken snap ik het wel dat er iets tussen kan komen. Gewoon geen zin vind ik al een goede reden en ik heb ook graag dat je dat dan gewoon zegt en geen smoesjes gaat verzinnen want daar heb ik een spuughekel aan.
Maar het liefst spreek ik helemaal niet (lang) van te voren af. Omdat ik dan zelf vaak geen zin heb op het moment supreme. Ik ben meer van de spontane acties. Mensen die je weken van te voren moet 'boeken' zijn dan ook vanzelf uit mijn vriendenkring verdwenen.
.
Op zich vind ik het niet heel erg vervelend wanneer een afspraak wordt afgezegd, dan heb ik extra "vrije tijd" voor mezelf. behalve wanneer ik me er heel erg op had verheugd, dan kan ik daar wel heel sip over zijn.

Reizen vind ik op het moment zelf wel heel fijn, maar nadien altijd een erge aanslag op mijn gemoed. Daarbij helpt het ook niet dat mijn man vaak een reisschema opstelt waarbij we alsnog bijna elke dag van zon-op tot na zon-onder in de weer zijn... Nou ja, hier ook binnenkort even een weekje er tussenuit.
ik wil een noise cancelling hoofdtelefoon, iemand aanraders?
Het hangt er maar van af welke afspraak die het is die wordt afgezegd. Ik had me erop ingesteld morgen telefoon van een bank te krijgen omdat ik eens wil informeren wat mijn (beperkte) mogelijkheden voor een lening zijn. Kreeg ik zonet op de fiets een bericht: bleek de bank te denken dat die afspraak vandaag stond. :facepalm: Beetje rommelig dus, maar m'n geluk hangt niet af van het tijdstip van dat gesprek, dus...

Minder prettig is het inderdaad wanneer je met een vriend(in) hebt afgesproken, en dat gaat niet door. Precies omdat je je er dan op verheugd had.
Ik heb mijn vriendin niet laten merken dat ik het (een beetje) jammer vind. Geen zin in gezeur of onbegrip. Dat had ik andersom ook met mijn collega. Die maakte er een drama van toen ik een keer iets anders koos. Gevolg was dat we geen vriendinnen meer zijn. Maar bij deze vriendin wordt soms een maand van tevoren afgesproken. Want de eerste komende 3 weekenden is ze dan weer bezet. Spontane dingen kán ik soms leuk vinden. Het hangt er vanaf wat het is. Als de reistijd maar b.v. een half uur is en ik verder niks gepland heb. Ach waarom niet?
Afspraken. Tja. Ik leef in een strak ritme... Al mijn afspraken worden altijd op hetzelfde moment in de week geplaatst (psycholoog, jobcoach etc) anders raak ik van streek (als het bijvoorbeeld op een andere dag valt)...
Hier moet ook niet iemand mij verrassen met een bezoekje want dan raak ik over de toeren.
Helaas. Ik vind mezelf een drama-lama maar ben echt heel autistisch ofzo.
Oh ja! Terugkerende afspraken. DIe moeten bij mij ook echt altijd op dezelfde dag zijn en bij voorkeur een beetje rond hetzelfde tijdstip, anders dan ga ik 1. twijfelen of ik het wel goed heb opgeschreven in mijn agenda en 2. geheid vergeten...
Pfoeh ja hier ook geen onaangekondigd bezoek hoor, niks voor mij! En afspraken ook het liefst zelfde dag, zelfde tijd.
I loooove de bioscoop. Enige plek waar ik lawaai wel tolereer. Ik had in NL een abo op pathe. Iedereen is ook gewoon wel rustig tijdens een film. Concerten heb ik niet zoveel mee (vooral lang staan is gewoon niet echt aan mij besteed).

Hier op mijn eiland is een openluchtbios waar je ook kan eten. Ik wacht altijd tot een film er bijna uit is dan is het niet druk. Je pakt je stoel en mag overal gaan zitten. Heel bijzonder, echt een uitje
Steeds meer vrienden krijgen kinderen.. Dat is de natuur, dat snap ik, maar ik vind het wel lastig. Ik heb niks met kinderen, voel er ook niet echt een band mee, vind ze onvoorspelbaar en ben er zelfs... Excuse me.. Een beetje vies van ze. Wil ze liever niet aanrAken en die handjes zitten overal aan, ze maken vlekken in je kleren.

Op dat vlak ben ik dus volkomen "nutteloos" voor anderen . Ik merkte het vooral toen ik bij een vriendin logeerde, alles staat in t teken van het ritme van dat kind, stiekem vind ik dat gewoon irritant, bovendien kan ik gewoon niet inspringen (wel met koken ofzo), voel me dan schuldig... Ook dat nog. Of ik logeerde bij andere mensen en dan krijg je een snauw omdat je per ongeluk 5 seconden dat traphekje hebt opengelaten (elke ruimte zo'n klote hekje ervoor waar je net niet overheen kan stappen met mijn lengte).. Of ik zo vriendelijk wil zijn niet hun kind per ongeluk te vermoorden (want hij ontsnapte al door t hekje)

Enige reden waarom ik soms op de kinderpijler kwAm is om de reacties te lezen van redbulletje.. Ik kon me daar zooo in vinden haha.
Onaangekondigd bezoek, neen dank u. Ook ik maak afspraken het liefst op dezelfde dag, rond dezelfde tijd. Als ik dat niet doe, dan vergeet ik ze. Eigenlijk geldt dat voor alles, ik doe bijna alles wel in een bepaalde volgorde en als ik daar dan van afwijk... dan vergeet ik altijd iets. :facepalm:
Als mensen afspraken opeens afzeggen dan kan ik daar best heel sip van worden, al ligt dat er wel aan of het een afspraak was waar ik me enorm op had zitten verheugen. Als het iets was waar ik toch al niet zo warm voor liep, dan vind ik het juist wel fijn. Dan hoef ik mezelf daar niet voor op te laden.

Over opladen gesproken, het kost me zóveel energie om me telkens weer op te laden om iets te gaan kopen/regelen voor de verhuizing. Iedere keer dingen vragen en zo, en ondanks dat het misschien lijkt alsof het me redelijk makkelijk afgaat is dat dus helemaal niet zo. Ik ben na zo'n dag helemaal op.
Nu is ook nog eens de periode waarin ik daadwerkelijk over wilde gaan veranderd. Ik vind dat heel irritant. Ik had echt al helemaal in mijn hoofd zitten dat ik eind oktober mijn nieuwe flatje zou betrekken, maar dat gaat dus een paar weken later worden.
impala schreef:
11-10-2017 14:51
Wat mij helemaal oplaadt is reizen. Ergens rondreizen waar ik nooit geweest ben, liefst in omgeving met mooie natuur en dan veel wandelen. Dan zijn er zoveel nieuwe indrukken dat alles wat zich in mijn hoofd heeft vastgezet en wat ik als probleem of 'druk' ervaar weggedrukt wordt. Het voelt alsof ik helemaal gereset word. Ben net terug van 3 weken VS en afgezien van de jetlag die me een beetje stoned doet voelen, kan ik er weer helemaal tegen.
Waar ben je geweest? Ik zit nu in de Smokies en wilde dus t zelfde schrijven over reizen die energie geven. Was vandaag om 6 uur vertrokken en heb me de hele dag prima vermaakt en ben om 19.30 pas n motel binnen gerold. Nu wel steenkapot dus rond 21 uur gaat t licht wel uit.
redbulletje schreef:
12-10-2017 02:17
Waar ben je geweest? Ik zit nu in de Smokies en wilde dus t zelfde schrijven over reizen die energie geven. Was vandaag om 6 uur vertrokken en heb me de hele dag prima vermaakt en ben om 19.30 pas n motel binnen gerold. Nu wel steenkapot dus rond 21 uur gaat t licht wel uit.
Js dat ken ik, voor tienen als een blok in slaap en vroeg weer op! Heerlijk. Ik ben van SLC naar Denver gegaan, via o.a. Yellowstone, Grand Tetons en Rocky Mountains NP. Sneeuw was vroeg dit jaar, dus de hoge passen waren al dicht maar de sneeuw maakte het landschap wel extra mooi. Wat is jouw rondje en verwacht jij nog sneeuw en ijs? Enjoy in elk geval! Maar dat zal wel lukken :-D Ga je nog paardrijden? Ook zoiets waar ik helemaal van kan opladen. Maar dan wel in de natuur, niet in een bak.
impala wijzigde dit bericht op 12-10-2017 10:23
0.12% gewijzigd
.
Grappig he, dat je zo kan genieten van rondreizen lijkt helemaal niet te passen bij het stereotype beeld dat mensen hebben van autisten. Alles anders dan normaal, alles nieuw, helemaal uit je dagelijkse ritme (sleur!!). Onderweg kletsen met allemaal vreemde mensen. Dat laatste gaat zo makkelijk in de VS! De mensen zijn er over het algemeen lekker direct.
.
Prachtig rondje Impala! Wel brrr die vroege sneeuw. Ik doe Atlanta-Atlanta waarbij ik die stadse hellhole zoveel mogelijk vermijd haha. Dinsdag na aankomst wel motel in de buurt gepakt. Maar gisteren gelijk naar de Smokies gereden. Prachtige herfstkleuren nu en ruim 25 graden. Vandaag nog dagje hier rondrijden en dan ga ik vanavond bij kennisje (ontmoet op ranch in montana) logeren in dorp vlakbij Nashville. Dit weekend staan er allerlei halloween activiteiten op de planning. Maandag rij ik naar Crystal River om hopelijk met manatees te kunnen zwemmen en daarna dagje universal Orlando. Hopelijk gaat Cumberland island op tijd open, nu nog dicht wegens Irma. Savannah en Charleston staan ook nog op de planning en dan via Blue Ridge mountainroad weer terug door de Smokies om het halloweenweekend ook weer naar mn logeeradres te gaan. Zin in!! Heb jij facebook Impala?
impala schreef:
12-10-2017 10:22
Grappig he, dat je zo kan genieten van rondreizen lijkt helemaal niet te passen bij het stereotype beeld dat mensen hebben van autisten. Alles anders dan normaal, alles nieuw, helemaal uit je dagelijkse ritme (sleur!!). Onderweg kletsen met allemaal vreemde mensen. Dat laatste gaat zo makkelijk in de VS! De mensen zijn er over het algemeen lekker direct.
Ja dat was t enige wat mn psychs a-typisch vonden. Naar mijn idee is t veel a-typischer om een kind te hebben in deze state of mind.

Oh sneeuw en kou verwacht ik niet op mn rondje en de orkaan van dit moment gaat mooi de andere kant op.
Had jij n leuke auto? Ik heb n jeep compass, gave bak!
biobitch1984 schreef:
11-10-2017 22:16
Steeds meer vrienden krijgen kinderen.. Dat is de natuur, dat snap ik, maar ik vind het wel lastig. Ik heb niks met kinderen, voel er ook niet echt een band mee, vind ze onvoorspelbaar en ben er zelfs... Excuse me.. Een beetje vies van ze. Wil ze liever niet aanrAken en die handjes zitten overal aan, ze maken vlekken in je kleren.

Op dat vlak ben ik dus volkomen "nutteloos" voor anderen . Ik merkte het vooral toen ik bij een vriendin logeerde, alles staat in t teken van het ritme van dat kind, stiekem vind ik dat gewoon irritant, bovendien kan ik gewoon niet inspringen (wel met koken ofzo), voel me dan schuldig... Ook dat nog. Of ik logeerde bij andere mensen en dan krijg je een snauw omdat je per ongeluk 5 seconden dat traphekje hebt opengelaten (elke ruimte zo'n klote hekje ervoor waar je net niet overheen kan stappen met mijn lengte).. Of ik zo vriendelijk wil zijn niet hun kind per ongeluk te vermoorden (want hij ontsnapte al door t hekje)

Enige reden waarom ik soms op de kinderpijler kwAm is om de reacties te lezen van redbulletje.. Ik kon me daar zooo in vinden haha.
Deels herkenbaar. Getut met kinderen kan me vreselijk op de zenuwen werken, maar mijn vrienden waren heel makkelijk met hun kinderen en ik vond het vaa leuk om met ze om te gaan. Ik vind het wel interessant om met kinderen te praten, en te achterhalen hoe ze denken. Kinderen mogen mij doorgaans ook wel, omdat ik ze serieus neem en als 'normaal' mens tegen ze praat en ze niet als een klein kind behandel ;-) De kinderen van mijn vrienden zijn nu al een jaar of 18 , heel apart vind ik dat.Het voelt nog zo kort geleden dat ik zelf zo oud was.
Zelf heb ik nooit kinderen gewild trouwens. Moet er niet aan denken. Kost veel te veel aandacht en energie en ik wil ook niet de verantwoordelijkheid hebben over het leven van anderen. Bovendien trek ik kindergeluiden heel slecht. Gekrijs en gejank kan me helemaal gek maken. Bij kinderen van een ander kan ik weglopen als ik er last van krijg ;-)
.
redbulletje schreef:
12-10-2017 10:37
Had jij n leuke auto? Ik heb n jeep compass, gave bak!
Gaaf ja! Ik had een bescheiden suv :-) Heerlijk op de cruise control. Zo relaxed rijden daar. Ik wil ook graag en keer naar Nashville, voor de muziek ( het landschap lijkt me niet zo geweldig daar). Ik ben gek op country muziek en dan vooral de moderne, edgy variant. Ben deze week in Amsterdam naar Brandy Clark geweest. Maar die kent natuurlijk niemand hier ;-) Ik hou dus ook al van concerten, liefst wel in kleinere zalen. Geen massa gedoe.

Ja een passie voor reizen lijkt zo a-typisch. Maar Hans is ook gek op verre reizen, dus er zijn er meer !

Facebook heb ik niet trouwens. Ik heb daar een behoorlijke aversie tegen , al dat liken en slijmen. Ik vind mensen doorgaans zo nep op facebook. En ik zit zelf wel eens mensen uit te checken op fb, moet er niet aan denken dat iedereen dat bij mij kan doen. Ik heb ook veel moeite met LinkedIn. Maar je moet wel he, tegenwoordig. Anders ben je 'verdacht'.
impala wijzigde dit bericht op 12-10-2017 11:02
16.25% gewijzigd
.
Zwemmen met de manatees is geweldig, heb ik twee jaar geleden in december gedaan! maar is het daar niet nog wat te vroeg voor? Kanoen op de Crystal River is ook te gek. Je wordt stroomopwaarts afgezet, dus je hoeft amper te peddelen :-) Heel veel schildpadden, prachtige vogels en zelfs krokodillen gezien onderweg.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven