Werk & Studie alle pijlers

Stageperikelen - even afschrijven

13-10-2017 15:29 16 berichten
Als onderdeel van mijn master heb ik een 1 jarige stage waarbij ik onderzoek moet uitvoeren over een bepaald onderwerp.

Nu moet er een grove miscommunicatie geweest zijn aangezien ik blijkbaar in een andere hoek ben beland terwijl ik juist voor data wou gaan (ik kan niet meer zeggen ivm herkenbaarheid). Er wordt van mij verwacht dat ik ondersteun bij logistiek en administratie zonder andere mogelijkheden terwijl ik juist had gehoopt op voor een voor mij inhoudelijk relevante werkervaring wat inhoudt dat ik meer technische ervaring moet opdoen.

Gesprekken hierover verliepen ook erg stroef (met zichtbaar geirriteerde begeleiders), er werd er eerst om heen gedraaid maar bij het laatste gesprek kwam het er op neer dat ik secretaresse moet spelen en pas laat mijn data set krijg en geen verdere werkervaring. Studiegenoten van dezelfde opleiding hebben deze mogelijkheden wel.

Over incidenten op werk wordt nogal laconiek gedaan, en hoewel ze zeggen dat als er iets is ik bij hen terecht kan, het meer voor de vorm gezegd wordt dan wat anders.

Ik ambieer een carrière in de wetenschap, ik heb jaren gestudeerd hiervoor en ik ben echt niet te flauw om administratie te doen voor mijn werk maar hiernaast wil ik ook intellectueel uitgedaagd worden en vaardigheden leren die ik later moet inzetten. :-| Ik slaap hierdoor ook erg slecht, ben erg gestresst en prikkelbaar. Graag een schouderklopje of een vriendelijke schop onder mijn derrière, ik weet het even niet meer :(.

Ben ik nu gek geworden en is dit de gewone gang van zaken? Is dit herkenbaar voor iemand en wat heb je dan gedaan?

Ps; ben op reis en traag met antwoorden. Ik lees alles wanneer ik de mogelijkheid heb. Alvast erg bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Kun je bij de universiteit terecht voor ondersteuning?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Advies vragen aan je stagebegeleider van je universiteit. Je kunt ook gewoon stoppen en iets anders zoeken.
Hebben ze toevallig een vacature openstaan en komt jouw aanwezigheid dus goed uit? Of is het een typisch mannenbedrijf? :sarcastic:
andere stage zoeken?
Hoi iedereen,
Erg bedankt voor de replies! Ik heb al een gesprek met de begeleider op de universiteit gehad en ik mag ook van stage wisselen als ik het echt niet trek, alleen loop ik dan wel studievertraging op. Het is overigens geen mannenbedrijf maar in de gezondheidszorg.

Internet is hier vrij onstabiel dus het duurt even voordat ik kan replyen ^^;
Het is een stage van een vol jaar? En je bent afgelopen september begonnen? Dan zou ik nu stoppen en wisselen, en proberen per november/december een nieuwe (passende) stage te vinden. Stagelopen zonder motivatie is een drama, en als je hierna in de wetenschap verder wilt zul je toch wel wat relevants gedaan moeten hebben. Ik zou niet langer twijfelen!
Als universitair stagebegeleider moet ik ook het stagerapport beoordelen met onder andere het wetenschappelijk gehalte van de stage. Is het alleen secretarieel werk, kan ik daarvoor geen voldoende geven.
Hoe zit dat op jouw universiteit?
Als je net begonnen bent en je nu al zeker weet dat je geen relevante werkervaring op kunt doen, zou ik nu meteen op zoek gaan naar iets anders. Wellicht kun je in de zomervakantie volgend jaar doorgaan zodat je geen vertraging oploopt?

Een beetje flutwerk hoort er in mijn ervaring wel bij als stagiair, maar laat niet over je heen lopen.
Wat betreft de beoordeling, ik moet uiteindelijk wel een onderzoekspaper schrijven en ik zou hiervoor wel de data krijgen. Het gaat mij dan echt om de relevante werkervaring. In het gesprek met de begeleider leek hij niet te snappen dat ik dat wou en kreeg ik op mijn bord dat mijn voorganger de stage zo leuk vond o_o. Flutwerk hoort er inderdaad bij en ik ben echt niet te beroerd om het te doen maar daarnaast wil ik ook andere dingen leren.

Ik ga inderdaad een andere stage zoeken want dit is niet vol te houden voor een vol jaar. Ik vind het alleen absurd dat dit gedoe "ok" is voor de stagebegeleider en hij mij voor gek verslijt.
Kun je dit niet bij iemand anders in je opleiding aankaarten? Is er een opleidingsdirecteur of een examencommissie die met je mee kan kijken of de stage wel voldoet aan de leerdoelen? Als de stagebegeleider zich niet al te druk maakt over de kwaliteit van het onderwijs, misschien doet iemand anders dat dan wel?
Naar mijn idee heb je er alles aan gedaan om dit te verbeteren. Ik zou snel op zoek gaan naar een nieuwe stage en je studieverlies nemen door in de zomer door te werken. Aan de andere kant heb je wel uren gemaakt dus misschien valt het mee.
Maar heeft je stagebegeleider van de uni alleen gezegd dat je een andere stage zou kunnen zoeken? Vindt hij/zij er inhoudelijk ook nog iets over? Want die persoon zou jou moeten ondersteunen hierin, zodat je ook een stage kunt lopen die volwaardig is en past bij je studie.
Ik zou eerst nog kijken of je die kunt mobiliseren en een gezamenlijk tussengesprek inplannen op zeer korte termijn.
Blijkt nu dat de verwachtingen van jou en van de stage tever uiteen liggen dan zou ik inderdaad heel snel stoppen.
Het klinkt alsof je hier niet gaat krijgen wat je wil.
Maar soms weet een stage ook niet precies wat de eisen vanuit de uni zijn, dus daarvoor heb je je begeleider van de uni nodig.

Goed dat je nu al aan de bel hebt getrokken! En dat zij met opgetrokken wenkbrauwen tegenover je zitten, betekent niet dat jij niet kritisch mag zijn natuurlijk. Vooral kritisch blijven! Anders word je nooit een goede onderzoeker ;-)
Lieve mensen,

Ik wou nog even een update geven:

Ik ben gestopt met die stage kort na mijn laatste bericht en hebinmiddels een andere stageplek gevonden waar ik heel erg veel zin in heb, ik kan over enkele weken beginnen ^^

Ik vind het jammer dat ik vertraging heb opgelopen maar bij mijn nieuwe stage krijg ik veel meer dingen te leren en er zijn phd mogelijkheden :P

Al bij al ben ik blij hoe het is afgelopen. Dus wat mij betreft eind goed al goed.

Heel erg bedankt voor het advies en fijne feestdagen!
fru1t3lla schreef:
24-12-2017 11:33
Lieve mensen,

Ik ben gestopt met die stage kort na mijn laatste bericht en hebinmiddels een andere stageplek gevonden waar ik heel erg veel zin in heb, ik kan over enkele weken beginnen ^^

Ik vind het jammer dat ik vertraging heb opgelopen maar bij mijn nieuwe stage krijg ik veel meer dingen te leren en er zijn phd mogelijkheden :P

Al bij al ben ik blij hoe het is afgelopen. Dus wat mij betreft eind goed al goed.

Fijn dat je voor jezelf bent opgekomen en op zoek bent gegaan naar wat beters. Die vertraging zou ik voor lief nemen als het inderdaad kan leiden tot een phd-traject.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
fru1t3lla schreef:
24-12-2017 11:33
Lieve mensen,

Heel goed dat je actie ondernomen hebt. Zeker als je hierna een PhD wilt doen, moet je goed zijn in zelf verantwoordelijkheid nemen voor je traject. En soms betekent dat ergens mee stoppen, dus dat heb je alvast geleerd.
Wel een kleine tip: pin je niet meteen vast op een PhD op deze plek. Natuurlijk zou het leuk zijn als ze je willen houden, en je bv de data daarvoor alvast kunt gebruiken. Maar dan moet het onderwerp en de begeleiding je wel echt liggen. Het is zeker geen verloren tijd als je toch ergens anders/op een ander project zou gaan werken, meerder projecten gezien hebben wordt verderop ook als iets heel positiefs beschouwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven