Pakketjesfraude
maandag 6 november 2017 om 22:45
Al vaker van gehoord, maar nog nooit zelf mee te maken gehad.
Tot nu.
Pakket is door de buren aangenomen (appartement) op zaterdag. Op zondag stond er in alle vroegte iemand beneden aan de deur met een vaag verhaal. Wij hadden dat pakket toen überhaupt nog niet, dus gezegd dat we niks hebben.
Vanavond stonden de buren aan de deur en blijken het vijf mega grote pakketten te zijn van een bekende webwinkel. Alle vijf met ons adres en 5 x dezelfde achternaam maar 5 x verschillende voornamen.
Heb de webwinkel al gemaild met ‘bewijs’. Maar moet je hier eigenlijk aangifte van doen? Ik lees op internet tegenstrijdige verhalen.
Het voelt toch raar als ze je proberen op te lichten, ook al is het niet persoonlijk.
Tot nu.
Pakket is door de buren aangenomen (appartement) op zaterdag. Op zondag stond er in alle vroegte iemand beneden aan de deur met een vaag verhaal. Wij hadden dat pakket toen überhaupt nog niet, dus gezegd dat we niks hebben.
Vanavond stonden de buren aan de deur en blijken het vijf mega grote pakketten te zijn van een bekende webwinkel. Alle vijf met ons adres en 5 x dezelfde achternaam maar 5 x verschillende voornamen.
Heb de webwinkel al gemaild met ‘bewijs’. Maar moet je hier eigenlijk aangifte van doen? Ik lees op internet tegenstrijdige verhalen.
Het voelt toch raar als ze je proberen op te lichten, ook al is het niet persoonlijk.
maandag 6 november 2017 om 23:01
maandag 6 november 2017 om 23:01
Ze doen er niks aan. Heb het hier ook gehad. Buren weinig thuis en dan bezorgen ze de pakketten bij de buren, bij mij dus. Aangezien ik de namen en nummers nog niet zo goed ken had ik er bij het aannemen geen erg in. Bij het ophalen zei de persoon dat ie van nr x kwam en laat dat nou net een van de weinige nieuwe buren zijn waarvan ik wel de naam ken.
Pakket wel meegegeven , stom maar je word zo overdonderd op dat moment. Naderhand ging ik het steeds vreemder vinden. De bewoners van nr x hebben hun huis te koop staan en zijn er niet veel. Na een paar dagen aangebeld en blijken zij ook een aantal pakketten met een vreemde naam te hebben gekregen. We hebben de politie gebeld en de wijkagent is wel langs geweest bij mij Ik hoorde van de buuv dat ze er verder niets aan deden. Zij heeft zelf de winkels gebeld maar die gaven ook niet echt de reactie van hoera dat u belt.
Het is allemaal verzekeringswerk en het is blijkbaar minder moeite en goedkoper als pakketten weg blijven dan dat ze er achteraan gaan.
Pakket wel meegegeven , stom maar je word zo overdonderd op dat moment. Naderhand ging ik het steeds vreemder vinden. De bewoners van nr x hebben hun huis te koop staan en zijn er niet veel. Na een paar dagen aangebeld en blijken zij ook een aantal pakketten met een vreemde naam te hebben gekregen. We hebben de politie gebeld en de wijkagent is wel langs geweest bij mij Ik hoorde van de buuv dat ze er verder niets aan deden. Zij heeft zelf de winkels gebeld maar die gaven ook niet echt de reactie van hoera dat u belt.
Het is allemaal verzekeringswerk en het is blijkbaar minder moeite en goedkoper als pakketten weg blijven dan dat ze er achteraan gaan.
maandag 6 november 2017 om 23:08
maandag 6 november 2017 om 23:09
Heb het zelf nooit gehad maar wel veel over gelezen. Zou het retour afzender doen en dan er iets bij zetten van persoon woont niet op dit adres. Webwinkel inlichten en bij veel pakketjes melding maken bij de politie. En vooral niet mee geven aan diegene die aan de deur staat om het op te halen.
anoniem_129113 wijzigde dit bericht op 06-11-2017 23:10
15.46% gewijzigd
maandag 6 november 2017 om 23:11
Zit er geen retouretiket bij?minnimouse schreef: ↑06-11-2017 23:09Pakketten gaan trouwens retour. Wacht nog even op een reactie van de webshop want heb alleen een postbusnummer en geen antwoordnummer en heb geen zin om voor vijf pakketten verzendkosten te betalen.
maandag 6 november 2017 om 23:12
Overigens staat ons huis op Funda (wel verkocht numinnimouse schreef: ↑06-11-2017 23:08Ze hebben mijn adres gebruikt. Geen idee of dat mij daarmee iets ‘aangedaan’ is.
Ik lees nu wel dat je aangifte kunt doen van dit soort dingen, maar daarvoor moet je naar het bureau.
maandag 6 november 2017 om 23:13
Nee dat doen we sowieso niet. Heb meteen de flat maar gewaarschuwd in de groepsapp.closednote schreef: ↑06-11-2017 23:09Heb het zelf nooit gehad maar wel veel over gelezen. Zou het retour afzender doen en dan er iets bij zetten van persoon woont niet op dit adres. Webwinkel inlichten en bij veel pakketjes melding maken bij de politie. En vooral niet mee geven aan diegene die aan de deur staat om het op te halen.
maandag 6 november 2017 om 23:14
Ja dan is je zeker wat aangedaan! Altijd iig de politie bellen want straks verdenken ze jou van oplichting.minnimouse schreef: ↑06-11-2017 23:08Ze hebben mijn adres gebruikt. Geen idee of dat mij daarmee iets ‘aangedaan’ is.
Ik lees nu wel dat je aangifte kunt doen van dit soort dingen, maar daarvoor moet je naar het bureau.
Vaak zijn het van te voren betaalde pakketten die dan betaald zijn met gestolen creditcard nummers.
maandag 6 november 2017 om 23:16
Ja precies. Ga morgen maar even bellen. Heb weleens gelezen dat het vaak pakketten zijn met acceptgiro’s die dan niet betaald worden en dan zit de geadresseerde ermee.
Overigens stonden er dus wel andere namen op. Volgens man (slaapdronken) zei ze iets over dat ze van een bepaald huisnummer was.
dinsdag 7 november 2017 om 00:38
Ja zo doen ze dat Pikken een huis van funda omdat er meestal niemand aanwezig is en halen het dan op bij de buren.minnimouse schreef: ↑06-11-2017 23:12Overigens staat ons huis op Funda (wel verkocht nu) en is het een groot appartementencomplex, dus wellicht dat dat voor hen makkelijkere slachtoffers zijn.
dinsdag 7 november 2017 om 01:05
Pakketjes zijn zeker nog niet betaald? Dan zou ik ze zeker niet aan die 'buren' meegeven, maar heel duidelijk zijn dat ik hier niet aan meewerk. Ik zou ff met die webwinkel mailen om de situatie uit te leggen en te vragen wat te doen.
Wel balen. Als je er nu zelf eens iets wilt bestellen dan lukt dat vast niet meer. Kut buren.
Wel balen. Als je er nu zelf eens iets wilt bestellen dan lukt dat vast niet meer. Kut buren.
dinsdag 7 november 2017 om 01:12
De webwinkel zal waarschijnlijk vragen om aangifte te doen. Maar het probleem is dat ik geen enkel strafbaar feit kan verzinnen dat de bewoner van het postadres is aangedaan. En de politie die ik belde toen ik het aan de hand had, kon dat ook niet. Dus een aangifte van mij werd niet opgenomen. De webwinkel kan wel aangifte doen, zij worden immers opgelicht.
Maar misschien dat de zaken inmiddels anders liggen, dus nogmaals de vraag aan degenen die adviseren om aangifte te doen: waarvan dan?
Maar misschien dat de zaken inmiddels anders liggen, dus nogmaals de vraag aan degenen die adviseren om aangifte te doen: waarvan dan?
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
dinsdag 7 november 2017 om 02:42
Ik denk kleding maar ik heb ze niet opengemaakt. En verkopen ga ik zeker niet doen.redbulletje schreef: ↑07-11-2017 00:26Wat zat er in die pakketten? Als de webwinkel toch niet staat te springen t terug te krijgen zou ik t houden en evt op MP verkopen.
dinsdag 7 november 2017 om 04:27
Geen ideePossa schreef: ↑07-11-2017 01:05Pakketjes zijn zeker nog niet betaald? Dan zou ik ze zeker niet aan die 'buren' meegeven, maar heel duidelijk zijn dat ik hier niet aan meewerk. Ik zou ff met die webwinkel mailen om de situatie uit te leggen en te vragen wat te doen.
Even afwachten wat de webwinkel zegt.
dinsdag 7 november 2017 om 06:36
Ik heb vandaag zoiets aan de hand denk ik. UPS belde gisteren met een onbekend nr naar mijn man. Dat er vandaag een pakketje wordt bezorgd op nr x. Dat was ons oude huisnummer, dus man gaf aan dat hij daar niet woonde. Ze vroegen toen om het juiste huisnummer en dat heeft man doorgegeven. Maar ik heb nog nooit gehad dat ups gaat bellen dat ze een pakketje komen bezorgen. En man heeft sowieso niets besteld en al helemaal niet op ons oude huisnummer (zijn vorig jaar in dezelfde straat verhuisd). Ik ga dus heel goed opletten bij het aannemen van het pakketje en als er een vreemde naam op staat, neem ik het niet aan.
dinsdag 7 november 2017 om 07:39