Schuld
dinsdag 7 november 2017 om 20:17
Hallo,
Ik wil niet al te veel in details treden, maar ik zal kort uitleggen wat mijn situatie is.
op zoek gegaan naar een woning en deze zonder eigenlijk goed nagedacht te hebben meteen gekocht.
De hypotheek was nog niet rond en dit lukte niet binnen de gestelde termijn. Nu hebben de verkopers mij in gebreke gesteld en een boete van 10 procent geëist zoals in overeenkomst beschreven staat.
Deze boete moet vrijdag a.s. betaald zijn aan hun, maar ik heb dat geld niet.
Ik heb al van alles geprobeerd. Het enige wat er voor mij op zit is denk ik proberen om een betalingsregeling te treffen, maar ze zijn al coulant geweest en ik vraag mij af of ze daar nog op zitten te wachten.
Ik zie het allemaal niet meer zo zitten.
Iemand tips?
Ik wil niet al te veel in details treden, maar ik zal kort uitleggen wat mijn situatie is.
op zoek gegaan naar een woning en deze zonder eigenlijk goed nagedacht te hebben meteen gekocht.
De hypotheek was nog niet rond en dit lukte niet binnen de gestelde termijn. Nu hebben de verkopers mij in gebreke gesteld en een boete van 10 procent geëist zoals in overeenkomst beschreven staat.
Deze boete moet vrijdag a.s. betaald zijn aan hun, maar ik heb dat geld niet.
Ik heb al van alles geprobeerd. Het enige wat er voor mij op zit is denk ik proberen om een betalingsregeling te treffen, maar ze zijn al coulant geweest en ik vraag mij af of ze daar nog op zitten te wachten.
Ik zie het allemaal niet meer zo zitten.
Iemand tips?
dinsdag 7 november 2017 om 21:18
Ja, dat kan. Heb ik afgelopen voorjaar ook gedaan. Heb wel met de kopers regel voor regel het contract doorgenomen. Twee maanden daarna kocht ik zelf iets anders, zonder aankoopmakelaar, en heb het contract met de verkoopmakelaar doorgenomen.
In het geval van TO begrijp ik het niet. Voordat je een tekent weet je toch of je het kunt betalen of niet. Erg dom om te tekenen en te hopen op een goede afloop.
dinsdag 7 november 2017 om 21:19
Hmm dat is waar natuurlijk dat de verkoper in die periode ook niks kan.SweetFirefly schreef: ↑07-11-2017 20:51Dit is erg simpel gesteld. In de periode dat de verkoper de koper in staat stelt de financiering rond te krijgen kunne zij het huis ook niet aan een ander verkopen. Vandaar de boeteclausule als de koper van de koop afziet. Als TO zich goed had voorbereid dan was dit niet gebeurd. En van een kale kip niet kunnen plukken? Dat is niet aan TO. Misschien is er inkomen of bezit waar beslag op gelegd kan worden. Als je het geld echt niet hebt, zoals jij stelt, dan moet je gewoon geen huis kopen. Want dat kun je dan gewoon niet.
En het gaat dus echt zover dat ze beslag kunnen leggen op bezittingen als je het niet op de bank hebt?! Heftig zeg.
Ik heb dus echt geen verstand van die dingen dat blijkt wel.
dinsdag 7 november 2017 om 21:31
dinsdag 7 november 2017 om 21:37
Mijn hypotheekadviseur vond het geen enkel probleem om het door te lezen en te kijken of ik qua financiering niet in de knel zou komen. Ik wist ook oprecht niet dat het uitzonderlijk is dat hij dat deed.
De notaris doet toch vooral het formele gedeelte? En een aankoopmakelaar had ik niet.
•
dinsdag 7 november 2017 om 21:39
Dit! Bij een huis kopen is een goede voorbereiding echt het halve werk. Een huis kopen is geen raketwetenschap,maar je moet je wel een beetje verdiepen voor je - voor de meeste mensen - de grootste uitgave van je leven maakt.
Dus ga je vóór je op huizenjacht gaat langs een hypotheek adviseur en laat je een (liever meer dan 1) hypotheekoffertes uitbrengen. Dan heb je een flink deel van de hypotheekpapierwinkel al achter de rug (= tijdswinst zodra je een voorlopig koopcontract aangaat).
En ook al maak je gebruik van een aankoopmakelaar: lees je van te voren in: waar moet je aan denken. Wat zijn de spelregels.
Heb je geen aankoopmakelaar dan is het helemaal belangrijk dat je vooraf weet waar je aan begint.
Het is niet alsof je even een pak suiker bij de buurtsuper koopt.
dinsdag 7 november 2017 om 22:21
Alles leuk en wel, maar als je dat geld niet op een plank hebt liggen, kun je het bedrag niet in één keer betalen. Kan de verkoper hoog of laag springen. Zelfs een rechter zal je niet dwingen, omdat dat simpelweg niet kán.
Maar je bent wel een poosje bezig met betalen als je het werkelijk niet hebt laten vastleggen...
Maar je bent wel een poosje bezig met betalen als je het werkelijk niet hebt laten vastleggen...
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 7 november 2017 om 22:33
Zo makkelijk is het natuurlijk niet: wat dacht je van loonbeslag, boedelbeslag, executoriale verkoop. Heel vervelend en naar voor TO, maar als de verkoper écht dat geld wil zien én er werk van wil maken, dan komt TO niet weg met het roepen van "ik ben blut" en schouderophalen.Ceylon schreef: ↑07-11-2017 22:21Alles leuk en wel, maar als je dat geld niet op een plank hebt liggen, kun je het bedrag niet in één keer betalen. Kan de verkoper hoog of laag springen. Zelfs een rechter zal je niet dwingen, omdat dat simpelweg niet kán.
dinsdag 7 november 2017 om 22:34
Nee, maar er kan bv wel beslag gelegd worden, al het geld dat je wel hebt gevorderd worden enz. Het is niet alsof je gewoon kunt zeggen: jammer de bammer, ik kan 20 euro per maand betalen en verder zoeken jullie het maar uit.Ceylon schreef: ↑07-11-2017 22:21Alles leuk en wel, maar als je dat geld niet op een plank hebt liggen, kun je het bedrag niet in één keer betalen. Kan de verkoper hoog of laag springen. Zelfs een rechter zal je niet dwingen, omdat dat simpelweg niet kán.
dinsdag 7 november 2017 om 22:36
Oh, maar ik bedoelde ook niet dat ze er makkelijk mee weg zal komen. Maar wat je niet hebt kun je niet geven, dus dan zal er hoe dan ook een vorm van regeling moeten komen.BrightLights schreef: ↑07-11-2017 22:33Zo makkelijk is het natuurlijk niet: wat dacht je van loonbeslag, boedelbeslag, executoriale verkoop. Heel vervelend en naar voor TO, maar als de verkoper écht dat geld wil zien én er werk van wil maken, dan komt TO niet weg met het roepen van "ik ben blut" en schouderophalen.
Wel l*llig van de verkopers trouwens. Nagenoeg elk contract heeft zo´n geld-clausule. Het lijkt een beetje op misbruik maken van de situatie. Helaas hebben we TO niet meer terug gezien, maar als de verkoper een standaard contractje zelf heeft geprint, dan vind ik dat toch geen nette manier van zakendoen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 7 november 2017 om 22:53
Waarom? Het is een gebruikelijke regeling, zo'n boeteclausule. Waarom is het lullig dat verkopers TO aan de gemaakte afspraken houden? Dat TO ervoor kiest haastig en slecht geïnformeerd een huis te kopen is niet de verantwoordelijkheid van de verkopers. Die zitten ook met gebakken peren als de verkoop niet doorgaat.
dinsdag 7 november 2017 om 23:00
Ceylon schreef: ↑07-11-2017 22:36Oh, maar ik bedoelde ook niet dat ze er makkelijk mee weg zal komen. Maar wat je niet hebt kun je niet geven, dus dan zal er hoe dan ook een vorm van regeling moeten komen.
Wel l*llig van de verkopers trouwens. Nagenoeg elk contract heeft zo´n geld-clausule. Het lijkt een beetje op misbruik maken van de situatie. Helaas hebben we TO niet meer terug gezien, maar als de verkoper een standaard contractje zelf heeft geprint, dan vind ik dat toch geen nette manier van zakendoen.
Als koper ben je er zelf voor verantwoordelijk dat je biedt onder voorbehoud van financiering (als je dat wilt), en dan moet jij dus als koper het koopcontract hierop controleren.
Het is niet verplicht dat zo’n voorbehoud erin staat, er wordt in een overspannen huizenmarkt vaker geboden zonder voorbehoud van financiering.
De vraag is alleen wat TO nu precies bedoelt. Is de termijn van het voorbehoud verlopen en heeft ze geen uitstel hiervoor gevraagd? Of is zelfs de termijn tot aan de overdracht (zo goed als) verlopen?
dinsdag 7 november 2017 om 23:11
Sorry voor mijn late reactie.
Uiteraard heb ik mij laten adviseren Door een hypotheekadviseur met wat ik kon lenen. Daarna Door privé omstandigheden bleef de aanvraag liggen. Ik heb al uitstel gehad om de hypotheek rond te krijgen. Daarna ben ik in gebreke gesteld omdat ik het niet kon garanderen dat het alsnog op tijd zou lukken, ondanks dat mijn makelaar en ik er beide bovenop zaten.
Ze hebben na de ingebrekestelling het contract ontbonden en eisen dus de tien procent waar zij recht op hebben. Dat is niet meer dan logisch. Ik had precies hetzelfde gedaan, dat is het niet.
Helaas pindakaas voor mij, er is nu een andere partij voor de woning gevonden en ik moet het bedrag dus betalen.
Ik durf alleen niet goed contact op te nemen met de verkopers. Ik heb het idee dat zij denken dat ik ze voor de gek houd. Mijn makelaar laat het nu wel een beetje af weten, maar ook hierin kan hij naar mijn idee toch niet veel betekenen, daar ik dit mij zelf op de hals heb gehaald.
Het klinkt allemaal erg rommelig, maar ik weet het zelf ook niet meer zo goed.
Uiteraard heb ik mij laten adviseren Door een hypotheekadviseur met wat ik kon lenen. Daarna Door privé omstandigheden bleef de aanvraag liggen. Ik heb al uitstel gehad om de hypotheek rond te krijgen. Daarna ben ik in gebreke gesteld omdat ik het niet kon garanderen dat het alsnog op tijd zou lukken, ondanks dat mijn makelaar en ik er beide bovenop zaten.
Ze hebben na de ingebrekestelling het contract ontbonden en eisen dus de tien procent waar zij recht op hebben. Dat is niet meer dan logisch. Ik had precies hetzelfde gedaan, dat is het niet.
Helaas pindakaas voor mij, er is nu een andere partij voor de woning gevonden en ik moet het bedrag dus betalen.
Ik durf alleen niet goed contact op te nemen met de verkopers. Ik heb het idee dat zij denken dat ik ze voor de gek houd. Mijn makelaar laat het nu wel een beetje af weten, maar ook hierin kan hij naar mijn idee toch niet veel betekenen, daar ik dit mij zelf op de hals heb gehaald.
dinsdag 7 november 2017 om 23:13
Ceylon schreef: ↑07-11-2017 22:36Wel l*llig van de verkopers trouwens. Nagenoeg elk contract heeft zo´n geld-clausule. Het lijkt een beetje op misbruik maken van de situatie. Helaas hebben we TO niet meer terug gezien, maar als de verkoper een standaard contractje zelf heeft geprint, dan vind ik dat toch geen nette manier van zakendoen.
Mijn manier van zakendoen is het ook niet persé. Maar goed, aan de andere kant loopt het verkoopproces voor de verkopers wel minimaal zes-acht weken vertraging op en moet het huis opnieuw in de verkoop - wat als verkoper je ondehandelingspositie misschien ook niet sterker maakt.
Potentiële andere kopers die je hebt laten schieten ten faveure van TO hebben inmiddels misschien elders een huis gekocht.
Daarnaast kan het ook best zijn dat op basis van deze verkoop de verkopers inmiddels zelf verplichtingen zijn aan aangegaan en daarvoor al kosten hebben gegaan.
Verder is zo'n clausule natuurlijk ook een goede manier om de niet-zo-serieuze 'kopers' buiten de deur te houden. Je huis verkopen wordt bijzonder vervelend als je steeds kopers treft die "sjit, toch geen poen" blijken te hebben.
dinsdag 7 november 2017 om 23:17
Moeten ze wel eerst een vonnis bij de rechtbank gaan halen en een deurwaarder in gaan schakelen. En dat zullen ze best doen als het over zulke bedragen gaat.
TO: je zit in een rotsituatie en het is begrijpelijk dat je het even niet meer weet. Daarom ook; schakel professionele hulp in. Dit moet goed uitgezocht worden en er hangt teveel vanaf door op antwoorden van onbekenden op een anoniem forum te vertrouwen.
Succes!
dinsdag 7 november 2017 om 23:24
Jrrrr schreef: ↑07-11-2017 23:11Sorry voor mijn late reactie.
Het is vervelend dat het zo gelopen is en dat je nu in deze positie zit, echter: dit is wel jouw realiteit. Hoe lastig en moeilijk het ook is: van niks doen wordt de kwestie zeker niet beter - in tegendeel.
Misschien is het een goed idee om met de verkopers - letterlijk - om tafel te zitten. Leg jouw situatie uit, ga met de billen bloot en doe eventueel een tegenvoorstel wat de boete betreft (een kwart? de helft?) - een voorstel dat voor jou haalbaar is en dat de verkoper misschien redelijk snel zicht op betaling geeft.
Dan is het hopen dat de verkopers enige coulance tonen en akkoord gaan
Met nu niets doen en stilzwijgen wek je waarschijnlijk alleen maar meer irritatie op bij de verkoper. Neem de regie zoveel mogelijk in eigen hand.
(En vraag vooral z.s.m. advies aan bv je rechtsbijstandverzekering, een advocaat of het Juridisch Loket).
brightlights wijzigde dit bericht op 07-11-2017 23:27
2.94% gewijzigd
dinsdag 7 november 2017 om 23:27
och wat lullig, dus de geplande overdrachtsdatum is al verlopen? Tja, dan kun je inderdaad weinig meer doen. Als die datum nog niet verlopen was had je nog kunnen proberen om alsnog een hypotheek te regelen voor die datum, dan was het nog goed gekomen.Jrrrr schreef: ↑07-11-2017 23:11Sorry voor mijn late reactie.
Of lees ik nu dat de verkopers hebben ontbonden nog voor de overdrachtsdatum? Omdat jij geen garantie voor betaling kon geven? In dat geval heb je waarschijnlijk nog wel een poot om op te staan, zo lang je je aan alle andere voorwaarden in het contract hebt gehouden, want dan hebben ze je zelf de kans ontnomen om jouw deel van de overeenkomst (de betaling op de overdrachtsdatum) te voldoen.
Echt TO, zoek juridische advies, dit zijn geen kleine bedragen.
woensdag 8 november 2017 om 06:15
Ik heb aan de andere kant gezeten, als verkoper te maken met partij die niet afnam. Ik wilde de 10% opeisen maar dan kun je in de tussentijd niet het huis verkopen. Je dwingt als het ware de andere partij om af te nemen of anders een boete van 10% te betalen. Dan ben je al een flinke tijd verder als verkoper. Ik ben verbaasd te lezen dat het huis inmiddels is verkocht aan anderen en de 10% boete bij jou geeist wordt. Het contract is immers nu ontbonden, dit contract heb jij ook moeten tekenen, is er toen niets verteld over de boete?
Schakel een jurist in, ergens klopt hier iets niet in dit verhaal. Of je bent al meerdere keren in gebreke gesteld en moet daarom de 10% betalen of er wordt onterecht geclaimd.
Hoe lang ben je nu verder sinds het verlopen van de 1e financieringstekort voorbehoud.
Schakel een jurist in, ergens klopt hier iets niet in dit verhaal. Of je bent al meerdere keren in gebreke gesteld en moet daarom de 10% betalen of er wordt onterecht geclaimd.
Hoe lang ben je nu verder sinds het verlopen van de 1e financieringstekort voorbehoud.
Ik doe mijn best
woensdag 8 november 2017 om 07:22
.
Verkoper heeft ook extra lasten doordat de verkoop niet doorgaat. Of denk je dat die de hypotheek, verzekering, GWL, belastingen etc niet meer hoeft te betalen voor de oude woning? Verkoper heeft waarschijnlijk zelf een andere woning aangekocht en zit straks met dubbele lasten, moet mogelijk halsoverkop een overbruggingskrediet regelen. Het is niet alleen TO’s probleem.
De meeste verkopers zijn best bereid om de periode van het voorbehoud van financiering te verlengen als de koper duidelijk communiceert ener vertrouwen is dat de de financiering uiteindelijk wel rondkomt, kennelijk is dat vertrouwen er niet (meer) in deze koper.
woensdag 8 november 2017 om 07:39
Zelf contact opnemen met de verkopers zou ik echt niet doen, daar snijd je jezelf alleen maar mee in de vingers. Ik ken ook iemand die het zover heeft laten komen met de financiering (gekocht zonder makelaar, financiering niet rond door oude schulden en geen contact opgenomen dat ze het niet rond kregen. Ze hebben het erop aan laten komen (tot vlak voor de notaris) en wilden zich toen beroepen op het voorbehoud (wat ze wel keurig netjes hadden laten opnemen), maar dat was te laat. Zij zijn hierdoor in de WSNP terecht gekomen.BrightLights schreef: ↑07-11-2017 23:24Het is vervelend dat het zo gelopen is en dat je nu in deze positie zit, echter: dit is wel jouw realiteit. Hoe lastig en moeilijk het ook is: van niks doen wordt de kwestie zeker niet beter - in tegendeel.
Misschien is het een goed idee om met de verkopers - letterlijk - om tafel te zitten. Leg jouw situatie uit, ga met de billen bloot en doe eventueel een tegenvoorstel wat de boete betreft (een kwart? de helft?) - een voorstel dat voor jou haalbaar is en dat de verkoper misschien redelijk snel zicht op betaling geeft.
Dan is het hopen dat de verkopers enige coulance tonen en akkoord gaan
Met nu niets doen en stilzwijgen wek je waarschijnlijk alleen maar meer irritatie op bij de verkoper. Neem de regie zoveel mogelijk in eigen hand.
(En vraag vooral z.s.m. advies aan bv je rechtsbijstandverzekering, een advocaat of het Juridisch Loket).
woensdag 8 november 2017 om 08:53
Snap ik allemaal. Dat was mijn punt ook niet.Erizon schreef: ↑08-11-2017 07:22.
Verkoper heeft ook extra lasten doordat de verkoop niet doorgaat. Of denk je dat die de hypotheek, verzekering, GWL, belastingen etc niet meer hoeft te betalen voor de oude woning? Verkoper heeft waarschijnlijk zelf een andere woning aangekocht en zit straks met dubbele lasten, moet mogelijk halsoverkop een overbruggingskrediet regelen. Het is niet alleen TO’s probleem.
De meeste verkopers zijn best bereid om de periode van het voorbehoud van financiering te verlengen als de koper duidelijk communiceert ener vertrouwen is dat de de financiering uiteindelijk wel rondkomt, kennelijk is dat vertrouwen er niet (meer) in deze koper.
Maar goed, inmiddels heeft TO gereageerd, dus weten we meer. En dus is het advies aan TO; zorg voor juridische bijstand. Kost je misschien een paar honderd euro maar ofwel je komt daarmee weg (zie reacties) ofwel je komt er niet mee weg, maar op dat bedrag maken die paar honderd ook niet zoveel meer uit.
Edit; Ik heb de reactie van TO nog eens gelezen en ik snap even iets niet.
Blijkbaar is er gekocht onder voorbehoud van financiering. Die is niet rond, dus de (ver)koop gaat nu niet door. Maar waarom dan die 10% ?? Die clausule was toch opgenomen??? Die is daar toch juist voor bedoeld?????
woensdag 8 november 2017 om 09:09
De voorbehoud van financiering heeft ook weer voorwaarden (bijvoorbeeld rond voor datum X en afwijzing van de hypotheekverstrekker laten zien) en dan moet je zelf reageren als het niet lukt (of via de makelaar). Als je dat niet doet en je laat het er allemaal op aankomen dan heeft de verkoper wel recht van spreken. Mijn kennissen hebben het ook voor de rechter laten komen en dat hebben ze verloren.Ceylon schreef: ↑08-11-2017 08:53Snap ik allemaal. Dat was mijn punt ook niet.
Maar goed, inmiddels heeft TO gereageerd, dus weten we meer. En dus is het advies aan TO; zorg voor juridische bijstand. Kost je misschien een paar honderd euro maar ofwel je komt daarmee weg (zie reacties) ofwel je komt er niet mee weg, maar op dat bedrag maken die paar honderd ook niet zoveel meer uit.
Edit; Ik heb de reactie van TO nog eens gelezen en ik snap even iets niet.
Blijkbaar is er gekocht onder voorbehoud van financiering. Die is niet rond, dus de (ver)koop gaat nu niet door. Maar waarom dan die 10% ?? Die clausule was toch opgenomen??? Die is daar toch juist voor bedoeld?????
In dit geval weten we natuurlijk niet of alle partijen zich aan de voorwaarden hebben gehouden, dus daarom idd het advies om juridisch advies in te winnen.
woensdag 8 november 2017 om 09:44
Wanneer hebben ze je in gebreke gesteld, nog voordat die uitgestelde datum was behaald? Begrijp ik dat goed? Dan hebben ze geen recht op die 10%, daar zouden ze pas na die datum recht op hebben.Jrrrr schreef: ↑07-11-2017 23:11Daarna ben ik in gebreke gesteld omdat ik het niet kon garanderen dat het alsnog op tijd zou lukken, ondanks dat mijn makelaar en ik er beide bovenop zaten.
Ze hebben na de ingebrekestelling het contract ontbonden en eisen dus de tien procent waar zij recht op hebben. Dat is niet meer dan logisch.
Het klinkt alsof zij een andere koper hadden voor jouw uitgestelde datum was bereikt en nu dubbel willen profiteren.