Geld & Recht alle pijlers

persoonlijkheidstesten

09-11-2017 12:32 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag willen weten wat de Belgische wetgeving zegt over het gebruik van persoonlijkheidstesten tijdens sollicitatie procedures.

Soms heb ik het gevoel dat deze testen gebruikt worden om me op mijn gevoelige punten te pakken.

Omdat ik vind dat dit dicht bij discriminatie ligt begin ik me af te vragen of ik wettelijk deze testen mag weigeren af te leggen in het kader van een sollicitatie procedure?

Bovendien dwingen deze testen me vaak antwoorden te geven waar ik het niet helemaal mee eens ben en begin ik me serieus vragen te stellen rond het gebruik van deze resultaten. Ik ervaar het meer en meer als een inbreuk op mijn persoonlijke levenssfeer waar ik verplicht word te antwoorden, ook wanneer dit niet helemaal strookt met wat ik wil zeggen. Het leven is per slot van rekening niet zwart wit en een mens al helemaal niet.

Vast bedankt voor reacties.
je kunt altijd alles weigeren tijdens een procedure
ja, deze testen worden gebruikt om je op je gevoelige punten te pakken

ze zijn namelijk zo gemaakt dat erdoor duidelijk word waar je niet goed in bent

tjonge, wat een schande
Lorem Ipsum
Tuurlijk mag je weigeren. Of dat verstandig is bij zo'n procedure is natuurlijk de vraag. Ik weet niet wat voor baan je zoekt maar bij bepaalde banen kan ik me wel voorstellen dat het belangrijk is.
Stel dat uit zo’n test blijkt dat jij er moeite mee hebt om mensen ergens op aan te spreken, dan vind je het discriminatie als je daarom niet aangenomen wordt?

Ga verder, interessant....
Kun je uitleggen wat je er discriminerend aan vindt? Waar maken de test onderscheid op geslacht, ras, leeftijd of huidskleur?
Ik denk dat je wel kunt weigeren. Of het je kans op een baan vergroot is een tweede...

Overigens, uiteraard proberen deze testen te achterhalen wat je zwakke punten zijn (en je goede uiteraard). Daar zijn ze voor bedoeld.
Je mag in een sollicitatie alles weigeren, niks is verplicht natuurlijk. Of dat een positieve invloed zal hebben op je sollicitatie is natuurlijk een tweede vraag....
Omdat ik vind dat dit dicht bij discriminatie ligt begin ik me af te vragen of ik wettelijk deze testen mag weigeren af te leggen in het kader van een sollicitatie procedure?
Duhuh.
beterweten schreef:
09-11-2017 12:32
(...)

Soms heb ik het gevoel dat deze testen gebruikt worden om me op mijn gevoelige punten te pakken.

Bovendien dwingen deze testen me vaak antwoorden te geven waar ik het niet helemaal mee eens ben en begin ik me serieus vragen te stellen rond het gebruik van deze resultaten. Ik ervaar het meer en meer als een inbreuk op mijn persoonlijke levenssfeer waar ik verplicht word te antwoorden, ook wanneer dit niet helemaal strookt met wat ik wil zeggen. Het leven is per slot van rekening niet zwart wit en een mens al helemaal niet.

Vast bedankt voor reacties.
ik denk dat als je dit zegt tegen een potentiële werkgever dat je die test dan niet meer hoeft te doen.
En daarna ook niet meer hoeft langs te komen.
Je schept zo nogal het beeld van een..... laat ik zeggen.... moeilijk mens. Ik zou je accuut niet meer aannemen.
Weigeren kan natuurlijk altijd. Net zo goed dat een werkgever jou mag weigeren.

Het ligt ook aan de functie waarvoor je een test hebt. Ik kan mij voorstellen dat het bij sommige functies misschien gewoon verplicht kan zijn, net zoals een fysieke keuring bij bepaalde beroepen.

En tja, als er uit zo'n test naar voren komt dat jij bijvoorbeeld moeilijk in een team kunt werken, dan kun je daar vragen over verwachten als zoiets bijlangrijk is voor je werkgever. Maar als jij bijvoorbeeld ergens heel er goed op scoort, dan stellen ze daar vast ook vragen over. Om te checken of het echt zo is.

TO, je hebt een paar keuzes bij het invullen van zo'n test.

- je bent volledig eerlijk in je test, dan hoef je je verder ook niet anders voor te doen.
- je geeft betere/gewenste antwoorden, maar gedraag je verder niet anders dan je normaal zult doen.
- je geeft betere/gewenste antwoorden en je gedraagt je hier ook naar.

En wie weet kun je achteraf toelichting geven op bepaalde vragen/antwoorden. Dat heb ik ook wel eens bij eentje gedaan. Daar stonden echt hele gekke vragen tussen of antwoorden waar ik net niets mee kon. Was geen probleem, ze vonden de feedback prettig want dat gaf aan dat ik er serieus mee bezig was geweest. Werd dus gewoon aangenomen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven