Baas van bijbaan knijpt centjes
woensdag 15 november 2017 om 12:09
Hallo forumleden!
Mijn vriend DJ’t sinds anderhalve maand in de weekend- en avonduren voor een entertainmentbedrijf. Hij is 25 en heeft een grootse passie voor muziek; hij wilde van DJ’en graag zijn bijbaan maken naast zijn full-time werk, gezien hij dat al heel vaak voor de hobby heeft gedaan op feesten en partijen. Nu heeft hij dit weekend eens facturen naar het entertainmentbedrijf gestuurd en hij schrok nogal van ..hoe weinig er over bleef.
Hij heeft ondertussen 4 keer ge-DJ’t voor dat bedrijf. De rauwe uren echt daadwerkelijk draaien was in totaal 22 uur. De voorbereidingen, reistijd en opbouw niet meegerekend. Hij krijgt 204 euro overgemaakt. Dat is krap aan minimumloon. Zijn contract is niet erg duidelijk: gezien hij op de fiets naar de feestjes kan mag hij volgens hen geen reistijd berekenen (ook al is dat vrijwel iedere keer makkelijk een half uur fietsen). Als reactie op waarom hij niet zou worden betaald voor de opbouw: dit is verantwoordelijkheid van de organisator van het feest (en dat gebeurt natuurlijk slecht of niet). De eerste twee keer heeft hij met het bedrijf gebeld wat te doen; er werd gezegd het dan maar zelf te doen, hij heeft dit alles toen zelf ter plekke uitgevogeld. Voorbereidingen worden niet betaald, want er zijn blijkbaar DJ’s bij hen die dat zonder doen.
Voor een gemiddelde draaiavond van 6 uur vraagt het bedrijf 400 euro. Daarvan zou hij 91 euro krijgen. Van die 91 euro gaat af:
administratiekosten; 7,50 euro
‘overschrijfkosten’: 5 euro (om het bedrag aan hem te storten),
sociale premies: 8 euro
loonbelasting: 16,5 euro
En zo houdt hij ongeveer 9 euro per uur over. Ik schat zo in dat we hier weinig ‘wiggel-room’ in kunnen vinden om toch een iets beter loon over te houden..maar wie weet! Hebben jullie nog tips? Ook zoiets meegemaakt?
Voor nu..hij heeft aankomende sessies afgezegd en wil eerst een goed gesprek aangaan met het bedrijf. Dat je niet zoveel geld kan weg rekenen als je niet eens goede support biedt aan je artiesten EN dan nog zulke flinke bedragen rekent voor administratie en die 'overschrijfkosten' (een nieuw begrip voor mij en ik heb al een paar jaren een eigen bedrijf!).
Mijn vriend DJ’t sinds anderhalve maand in de weekend- en avonduren voor een entertainmentbedrijf. Hij is 25 en heeft een grootse passie voor muziek; hij wilde van DJ’en graag zijn bijbaan maken naast zijn full-time werk, gezien hij dat al heel vaak voor de hobby heeft gedaan op feesten en partijen. Nu heeft hij dit weekend eens facturen naar het entertainmentbedrijf gestuurd en hij schrok nogal van ..hoe weinig er over bleef.
Hij heeft ondertussen 4 keer ge-DJ’t voor dat bedrijf. De rauwe uren echt daadwerkelijk draaien was in totaal 22 uur. De voorbereidingen, reistijd en opbouw niet meegerekend. Hij krijgt 204 euro overgemaakt. Dat is krap aan minimumloon. Zijn contract is niet erg duidelijk: gezien hij op de fiets naar de feestjes kan mag hij volgens hen geen reistijd berekenen (ook al is dat vrijwel iedere keer makkelijk een half uur fietsen). Als reactie op waarom hij niet zou worden betaald voor de opbouw: dit is verantwoordelijkheid van de organisator van het feest (en dat gebeurt natuurlijk slecht of niet). De eerste twee keer heeft hij met het bedrijf gebeld wat te doen; er werd gezegd het dan maar zelf te doen, hij heeft dit alles toen zelf ter plekke uitgevogeld. Voorbereidingen worden niet betaald, want er zijn blijkbaar DJ’s bij hen die dat zonder doen.
Voor een gemiddelde draaiavond van 6 uur vraagt het bedrijf 400 euro. Daarvan zou hij 91 euro krijgen. Van die 91 euro gaat af:
administratiekosten; 7,50 euro
‘overschrijfkosten’: 5 euro (om het bedrag aan hem te storten),
sociale premies: 8 euro
loonbelasting: 16,5 euro
En zo houdt hij ongeveer 9 euro per uur over. Ik schat zo in dat we hier weinig ‘wiggel-room’ in kunnen vinden om toch een iets beter loon over te houden..maar wie weet! Hebben jullie nog tips? Ook zoiets meegemaakt?
Voor nu..hij heeft aankomende sessies afgezegd en wil eerst een goed gesprek aangaan met het bedrijf. Dat je niet zoveel geld kan weg rekenen als je niet eens goede support biedt aan je artiesten EN dan nog zulke flinke bedragen rekent voor administratie en die 'overschrijfkosten' (een nieuw begrip voor mij en ik heb al een paar jaren een eigen bedrijf!).
woensdag 15 november 2017 om 12:16
Rare situatie.
Je vriend stuurt facturen? Maar hij is ook in dienst? Immers zeggen zij de premies en belasting af te dragen. De overige kosten zijn ook raar.
Echt goed betaalt het werk van een beginnende DJ meestal niet, er is veel aanbod. Als ik je vriend was zou ik op zoek gaan naar een ander bedrijf. Of als zelfstandige. Heeft hij een contract afgesloten?
Je vriend stuurt facturen? Maar hij is ook in dienst? Immers zeggen zij de premies en belasting af te dragen. De overige kosten zijn ook raar.
Echt goed betaalt het werk van een beginnende DJ meestal niet, er is veel aanbod. Als ik je vriend was zou ik op zoek gaan naar een ander bedrijf. Of als zelfstandige. Heeft hij een contract afgesloten?
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 12:21
3.28% gewijzigd
woensdag 15 november 2017 om 12:22
Gelukkig kan hij zo weer van ze afkomen. Ze werken meer als een soort uitzendbureau; je accepteert een baan of wijst hem af. Ik ga vanavond eens door hun website en zijn facturen pluizen hoe de vork nu precies in de steelt steekt. Ik vond het idee van 'facturen' namelijk ook al een beetje vreemd, maar hij wuifde het toentertijd weg.
Achja..alles is een leerproces
bedankt voor jullie reacties!
Achja..alles is een leerproces
woensdag 15 november 2017 om 12:23
Yep, de muziekindustrie betaald onwijs slecht. Hij mag blij zijn dat hij dit alleen krijgt. Wanneer je een band bent, mag je dit bedrag nog eens delen met je mede muzikanten. Feesten, kroegen die meehelpen met opbouwen en afbreken, die moeten nog gemaakt worden.
Wat staat erin het contract dat hij heeft getekend?
Hij kan proberen om dit in eigen beheer gaan doen. Maar dan is het weer onwijs moeilijk om ergens aan de bak te komen.
Zeker in de muziekwereld, heb je ook heel veel amateurs die het ook gratis willen doen om zo ervaring op te bouwen. Dus wordt het nog moeilijker om als beroeps aan de bak te komen.
Wat staat erin het contract dat hij heeft getekend?
Hij kan proberen om dit in eigen beheer gaan doen. Maar dan is het weer onwijs moeilijk om ergens aan de bak te komen.
Zeker in de muziekwereld, heb je ook heel veel amateurs die het ook gratis willen doen om zo ervaring op te bouwen. Dus wordt het nog moeilijker om als beroeps aan de bak te komen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 15 november 2017 om 12:30
Dan heb je zelf apparatuur nodig en ik gok zomaar dat TO's vriend die niet heeft en ook het geld er niet wil in investeren. Dat zijn waarschijnlijk de rest van de kosten, de huur van de apparatuur.minnimouse schreef: ↑15-11-2017 12:19Waarom niet als zelfstandige gaan werken? Ik ken hele goede DJ’s die omkomen in het werk (en toch geen Armin van Buuren heten.
Vind dit nogal weinig wat hij er aan overhoudt.
woensdag 15 november 2017 om 12:31
een vriend van mij is freelance dj (naast zijn normale, keurige, betaalde baan), gewoon voor feesten&partijen en hij heeft een vaste plek in een plaatselijk danscafe
Hij krijgt alleen de dj-uren betaald (ook op zijn baste stek), opbouw is in eigen tijd (reistijd al helemaal) afbouwen kan vaak pas, als hele cafe leeg is. Afbouwen is dus ook in eigen tijd.
Van een beetje dj-en word je niet rijk, het is vooral een leuke hobby
Hij krijgt alleen de dj-uren betaald (ook op zijn baste stek), opbouw is in eigen tijd (reistijd al helemaal) afbouwen kan vaak pas, als hele cafe leeg is. Afbouwen is dus ook in eigen tijd.
Van een beetje dj-en word je niet rijk, het is vooral een leuke hobby
woensdag 15 november 2017 om 12:32
Tuurlijk heb je dan apparatuur nodig. Je moet wel iets investeren. Maar een goede DJ kan echt wel elk weekend 1 of meerdere klussen hebben. En als hij goed is, dan zou hij dus kunnen investeren.
woensdag 15 november 2017 om 12:33
Btw TO hoe doet hij dat met zijn muziek op de fiets? Alles in wav files? Heeft hij zijn eigen software, neemt hij computers mee.. Of zorgt de "baas " daar voor en draait hij alleen maar deuntjes achter elkaar.
Veel mensen noemen zich dj maar draaien gewoon mp3 tjes achter elkaar af. Mixen niets, kunnen on stage niets doen behalve play drukken.
Veel mensen noemen zich dj maar draaien gewoon mp3 tjes achter elkaar af. Mixen niets, kunnen on stage niets doen behalve play drukken.
woensdag 15 november 2017 om 12:38
Als hij goed is doet hij meer dan wavejes aan elkaar plakken. Dan heeft hij mengtafels, draaitafels en mixed met muziek waar hij zelf voor zorgt. Dat is echt wat anders dan een gast die wat van internet haalt en dat op een laptopje zet. De muziek, software en bijkomende apparatuur, en dan heb ik het niet over mengpanelen ed, past niet op een fiets. Dus het gaat om zo'n downloader zonder enige kennis verder.minnimouse schreef: ↑15-11-2017 12:32Tuurlijk heb je dan apparatuur nodig. Je moet wel iets investeren. Maar een goede DJ kan echt wel elk weekend 1 of meerdere klussen hebben. En als hij goed is, dan zou hij dus kunnen investeren.
Dan kun je ook niet meer verwachten dan dat wat hij krijgt. En 9 euro is meer dan het minimum loon dacht ik.
woensdag 15 november 2017 om 12:57
.
Ergens denk ik dat dit geen antwoord op de vraag van TO is...
woensdag 15 november 2017 om 13:17
Hij mixt live, met twee eigen mengpaneeltjes en laptop. Hoe hij precies te werk gaat met software en muziek-formats weet ik ook niet, maar hij is iig geen 'playlist-dj' ;D.nina1966 schreef: ↑15-11-2017 12:33Btw TO hoe doet hij dat met zijn muziek op de fiets? Alles in wav files? Heeft hij zijn eigen software, neemt hij computers mee.. Of zorgt de "baas " daar voor en draait hij alleen maar deuntjes achter elkaar.
Verder: ja ....hij heeft geen eigen apparatuur en geen auto om spullen te vervoeren, wat het voor zichzelf starten een beetje bemoeilijkt. Toch lijkt me dat zelf wel de beste optie. De prijs voor huur van apparatuur betalen ze nu immers ook en dat kan hij zelf regelen!
woensdag 15 november 2017 om 15:37
woensdag 15 november 2017 om 15:45
woensdag 15 november 2017 om 16:57
Wat lilalinda zegt
Als hij niet zou worden betaald zou hij nog steeds vol plezier achter die DJ-boot kruipen om zijn nieuwste vondsten en mix-technieken ten gehore te brengen. Voor hem is muziek maken en mixen een ontspanning, waar hij een extra zakcentje mee hoopt te kunnen verdienen.
Dank jullie voor jullie berichtjes! Heel fijn
Dank jullie voor jullie berichtjes! Heel fijn
donderdag 16 november 2017 om 15:06
Dan is er toch niks aan de hand? Dat is toch precies wat hij krijgt, een zakcentje...LillyA schreef: ↑15-11-2017 16:57Wat lilalinda zegtAls hij niet zou worden betaald zou hij nog steeds vol plezier achter die DJ-boot kruipen om zijn nieuwste vondsten en mix-technieken ten gehore te brengen. Voor hem is muziek maken en mixen een ontspanning, waar hij een extra zakcentje mee hoopt te kunnen verdienen.
Dank jullie voor jullie berichtjes! Heel fijn![]()
donderdag 16 november 2017 om 15:33
Wil je vriend 'prof' worden of gewoon leuk voor erbij?
Prof -> denk dat je vriend dan onder eigen naam moet gaan draaien. Als zelfstandige dus. Vooral heel goed worden en goed reclamebureau inschakelen voor aansprekende website en promotie (niet zelf doen).
Leuk voor erbij -> gewoon zo houden. Hij verdient wat en heeft leuke avond. zo moet je het bekijken. Zelfde categorie werk als zeil- en ski-instructeur.
Verder die belasting buiten beschouwing laten. Erg afhankelijk van persoonlijke situatie wat dan netto is. Gaat om bruto bedragen. Stel dat hij voor een avond 25 % meer zou krijgen, dan zou hij 113 euro (91 + 25 %) krijgen dus slechts 22 euro per avond meer krijgen ... . Dus als hij op zijn strepen gaat staan, valt er waarschijnlijk nog steeds weinigs extra te winnen.
Redelijk is wel dat bedrijf reiskosten vergoed.
Prof -> denk dat je vriend dan onder eigen naam moet gaan draaien. Als zelfstandige dus. Vooral heel goed worden en goed reclamebureau inschakelen voor aansprekende website en promotie (niet zelf doen).
Leuk voor erbij -> gewoon zo houden. Hij verdient wat en heeft leuke avond. zo moet je het bekijken. Zelfde categorie werk als zeil- en ski-instructeur.
Verder die belasting buiten beschouwing laten. Erg afhankelijk van persoonlijke situatie wat dan netto is. Gaat om bruto bedragen. Stel dat hij voor een avond 25 % meer zou krijgen, dan zou hij 113 euro (91 + 25 %) krijgen dus slechts 22 euro per avond meer krijgen ... . Dus als hij op zijn strepen gaat staan, valt er waarschijnlijk nog steeds weinigs extra te winnen.
Redelijk is wel dat bedrijf reiskosten vergoed.
donderdag 16 november 2017 om 21:12
Hoezo niet? Wie controleert dat?
Welke instantie tikt mij op mijn vingers als ik de hele week werk en in het weekend bijbeun in de horeca of schoonmaak in de avonden, ondat ik bijvoorbeeld schulden heb die ik wil aflossen?