Stage gaat niet goed
donderdag 30 november 2017 om 20:30
Hallo,
Momenteel loopt het op mijn stage allemaal niet zo lekker en dat wil ik even van me af schrijven, alvast excuses als het een beetje een chaotisch verhaal wordt.
ik zit nu in het tweede jaar van mijn studie en moet hierbij het hele jaar stage lopen, 2 dagen per week. Vanaf het begin kreeg ik hierbij als feedback dat ik meer initiatief moest nemen en dat ik te rustig, stil, timide was. Er zijn toen concrete acties genoemd die ik kon doen om dat te verbeteren en sindsdien doe ik dat natuurlijk. Nu blijf ik steeds te horen krijgen dat er wel vooruitgang te zien is, maar niet genoeg en dat het voor nu een onvoldoende zou zijn.
Afgelopen week had ik weer een voortgangsgesprek met mijn begeleidster, waarbij ze weer hetzelfde zei, er is vooruitgang, maar het is niet genoeg. Op mijn vraag wat ik dan nog moest verbeteren en in welke concrete situaties ze verbetering wilden zien kreeg ik steeds als antwoord 'Tsja, het zit zo in je persoonlijkheid, dat kunnen we natuurlijk niet veranderen.' Ze heeft uiteraard gelijk dat het in mijn persoonlijkheid zit dat ik erg rustig en op de achtergrond ben, maar juist om die reden heb ik concrete handvatten nodig met hoe ik dat zou kunnen verbeteren. Maar die krijg ik niet, ik krijg steeds te horen dat het mijn persoonlijkheid is en dat ze dat niet kunnen veranderen. Ze had het er zelfs al over dat ik misschien maar een andere stageplek moet gaan zoeken.
Nou begrijp ik zeker wel dat het inderdaad mijn persoonlijkheid zit, maar als ik geen uitleg krijg over wat ik kan doen om me te verbeteren, wat moet ik dan? Ik heb in dat gesprek misschien wel 10 keer gevraagd naar wat ik dan nog kon doen, maar het bleef hetzelfde antwoord. Alles wat in eerste instantie was aangegeven heb ik verbeterd, maar het blijft onvoldoende. Ik weet gewoon even niet meer zo goed wat ik ermee aan moet...
Ik loop trouwens stage op een groep voor kinderen met een (lichte) verstandelijke beperking in de leeftijd 3-6.
Momenteel loopt het op mijn stage allemaal niet zo lekker en dat wil ik even van me af schrijven, alvast excuses als het een beetje een chaotisch verhaal wordt.
ik zit nu in het tweede jaar van mijn studie en moet hierbij het hele jaar stage lopen, 2 dagen per week. Vanaf het begin kreeg ik hierbij als feedback dat ik meer initiatief moest nemen en dat ik te rustig, stil, timide was. Er zijn toen concrete acties genoemd die ik kon doen om dat te verbeteren en sindsdien doe ik dat natuurlijk. Nu blijf ik steeds te horen krijgen dat er wel vooruitgang te zien is, maar niet genoeg en dat het voor nu een onvoldoende zou zijn.
Afgelopen week had ik weer een voortgangsgesprek met mijn begeleidster, waarbij ze weer hetzelfde zei, er is vooruitgang, maar het is niet genoeg. Op mijn vraag wat ik dan nog moest verbeteren en in welke concrete situaties ze verbetering wilden zien kreeg ik steeds als antwoord 'Tsja, het zit zo in je persoonlijkheid, dat kunnen we natuurlijk niet veranderen.' Ze heeft uiteraard gelijk dat het in mijn persoonlijkheid zit dat ik erg rustig en op de achtergrond ben, maar juist om die reden heb ik concrete handvatten nodig met hoe ik dat zou kunnen verbeteren. Maar die krijg ik niet, ik krijg steeds te horen dat het mijn persoonlijkheid is en dat ze dat niet kunnen veranderen. Ze had het er zelfs al over dat ik misschien maar een andere stageplek moet gaan zoeken.
Nou begrijp ik zeker wel dat het inderdaad mijn persoonlijkheid zit, maar als ik geen uitleg krijg over wat ik kan doen om me te verbeteren, wat moet ik dan? Ik heb in dat gesprek misschien wel 10 keer gevraagd naar wat ik dan nog kon doen, maar het bleef hetzelfde antwoord. Alles wat in eerste instantie was aangegeven heb ik verbeterd, maar het blijft onvoldoende. Ik weet gewoon even niet meer zo goed wat ik ermee aan moet...
Ik loop trouwens stage op een groep voor kinderen met een (lichte) verstandelijke beperking in de leeftijd 3-6.
anoniem_359810 wijzigde dit bericht op 30-11-2017 20:43
4.71% gewijzigd
donderdag 30 november 2017 om 21:18
Huh? Via begeleid spelen leren jonge kinderen juist heel veel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
donderdag 30 november 2017 om 21:19
Waar baseer je dit op?Bessa schreef: ↑30-11-2017 21:15mag van mij best, maar je bent neem ik aan in dit geval een begeleidster? Dan kan je best bij een groepje kinderen gaan zitten en meekletsen met wat ze doen maar als je serieus genomen wilt worden zou ik niet "meespelen". Zo word een vriendinnetje in plaats van een vertrouwenspersoon waar ze bij terecht kunnen. Kan je onzin vinden, maar zo werkt het. Maar dit is wel heel ver off topic. Ik zou het gesprek afwachten en anders een andere stageplek zoeken, waar ze jouw introverte kant kunnen waarderen! succes![]()
Ik speel heel vaak mee en ik word echt niet als een vriendinnetje gezien. Het is juist de ideale situatie om met een kind dingen te oefenen, uit te testen enz.
Passief zitten wachten tot je te horen krijgt wat je moet gaan doen wordt nergens gewaardeerd.
Corrigeer je ze, als ze voor hun beurt gaan, elkaar plagen etc ? Kun je ze enthousiast maken vooor een spel ? Kun je ruzies sussen, kun je ze op laten ruimen, aanmoedigen, zachter laten praten, etc ? Heb je overwicht ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Precies.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
donderdag 30 november 2017 om 21:22
Overwicht hebben vind ik nog wel lastig. Ik grijp wel in als het nodig is, maar als een kind écht niet wil luisteren vind ik dat inderdaad moeilijk.blijfgewoonbianca schreef: ↑30-11-2017 21:19Corrigeer je ze, als ze voor hun beurt gaan, elkaar plagen etc ? Kun je ze enthousiast maken vooor een spel ? Kun je ruzies sussen, kun je ze op laten ruimen, aanmoedigen, zachter laten praten, etc ? Heb je overwicht ?
donderdag 30 november 2017 om 21:23
Dat klopt inderdaad! Maar "meespelen" klonk in mijn oren meer als een beetje meekleuren en bouwen zonder doel. Ik heb vaak stagiaires meegemaakt die gewoon met een groepje kinderen gaan zitten spelen en verder niet veel initiatief nemen. Daarbij kan je dit pas gaan doen in mijn ogen als je al overwicht hebt en wordt gezien als vertrouwenspersoon. Maar je hebt helemaal gelijk dat het een prima observatiemiddel is!Moiren’ schreef: ↑30-11-2017 21:19Waar baseer je dit op?
Ik speel heel vaak mee en ik word echt niet als een vriendinnetje gezien. Het is juist de ideale situatie om met een kind dingen te oefenen, uit te testen enz.
Passief zitten wachten tot je te horen krijgt wat je moet gaan doen wordt nergens gewaardeerd.
donderdag 30 november 2017 om 21:24
Geef dit aan en zeg dat je specifiek op dit stuk begeleiding wil. Vraag bijvoorbeeld naar stappen hoe je dit kan aanpakken, of jouw begeleider wil observeren als je handelt en direct feedback wil geven op het moment dat het gebeurt. Of ze dus letterlijk voor wil doen wat jij nog moet leren.
donderdag 30 november 2017 om 21:25
Hoe denk je overwicht te krijgen als je niet deelneemt aan de dynamiek? Als de kinderen je niet kennen?Bessa schreef: ↑30-11-2017 21:23Dat klopt inderdaad! Maar "meespelen" klonk in mijn oren meer als een beetje meekleuren en bouwen zonder doel. Ik heb vaak stagiaires meegemaakt die gewoon met een groepje kinderen gaan zitten spelen en verder niet veel initiatief nemen. Daarbij kan je dit pas gaan doen in mijn ogen als je al overwicht hebt en wordt gezien als vertrouwenspersoon. Maar je hebt helemaal gelijk dat het een prima observatiemiddel is!
Juist bij jonge kinderen is expressief zijn ontzettend belangrijk. En meedoen en gek doen.
En als teamlid dat je ook jouw deel draagt. Initiatief toont. Ziet wat er gedaan moet worden. Met leuke ideeen komt.
donderdag 30 november 2017 om 21:29
Ik denk dat we hele andere vormen van meespelen bedoelenMoiren’ schreef: ↑30-11-2017 21:25Hoe denk je overwicht te krijgen als je niet deelneemt aan de dynamiek? Als de kinderen je niet kennen?
Juist bij jonge kinderen is expressief zijn ontzettend belangrijk. En meedoen en gek doen.
En als teamlid dat je ook jouw deel draagt. Initiatief toont. Ziet wat er gedaan moet worden. Met leuke ideeen komt.
donderdag 30 november 2017 om 21:29
Dat doel moet toch worden aangegeven door een stagebegeleider? Wat is het doel en hoe bereik je het doel? Dat stem je als stagebegeleider af met je stagiaire zodat je als stagiaire kan aansluiten op het te behalen kinddoel en op de (vooraf gestelde en hierbij horende) pedagogische aanpak. Dit betekent dus een vooroverleg met heldere communicatie. Een stagebegeleider heeft dus een naast begeleidende rol ook een sturende rol. Als een stagiaire daarna alsnog initiatiefloos gaat zitten wordt het gesprek anders,
Vraag TO: is dat gebeurd?
enn wijzigde dit bericht op 30-11-2017 21:37
21.43% gewijzigd
donderdag 30 november 2017 om 21:36
Als praktijkbegeleider zou ik het lastig vinden als iemand zich op de achtergrond houd om dan een goed beeld te vormen van de persoon en zijn of haar ontwikkeling. En verder is mijn ervaring dat als je nog vrij jong bent het zelfvertrouwen nog moet groeien, in je eigen kunnen, hoe je jezelf neerzet en durft neer te zetten en het tonen van initiatief. Heb je ook praktijkopdrachten waaruit blijkt op welke punten je moet groeien?
donderdag 30 november 2017 om 21:38
Ik verwacht ook van een stagiaire dat ze zich verdiept in de doelen van de kinderen en zelf bedenkt wat ze zou kunnen doen en dit overlegt en dat ook uitvoert.Enn schreef: ↑30-11-2017 21:29Dat doel moet toch worden aangegeven door een stagebegeleider? Wat is het doel en hoe bereik je het doel? Dat stem je als stagebegeleider af met je stagiare zodat je als stagiaire kan aansluiten op het te behalen kinddoel en op de (vooraf gestelde en hierbij horende) pedagogische aanpak. Dit betekent dus een vooroverleg met heldere communicatie. Een stagebegeleider heeft dus een naast begeleidende rol ook een sturende rol. Als een stagiare daarna alsnog initiatiefloos gaat zitten wordt het gesprek anders,
Vraag TO: is dat gebeurd?
donderdag 30 november 2017 om 21:40
Eens.
donderdag 30 november 2017 om 21:50
Leerdoelen worden trouwens vooral vastgesteld door de opleiding en veel minder door de praktijk.
TO ik moet wel zeggen dat het heel bijzonder is dat je begeleider zegt dat het aan je persoonlijkheid ligt. Dat is niet professioneel en ook niet onderbouwt. Ze ontneemt jou hiermee de kans om aan te werken en moet het concreet maken.
TO ik moet wel zeggen dat het heel bijzonder is dat je begeleider zegt dat het aan je persoonlijkheid ligt. Dat is niet professioneel en ook niet onderbouwt. Ze ontneemt jou hiermee de kans om aan te werken en moet het concreet maken.
donderdag 30 november 2017 om 22:09
Ik heb het ook gehad tijdens mijn opleiding tandartsassistente. Beter was ik niet aan die opleiding begonnen. Bij de intake twijfelde de vrouw waarmee ik het gesprek had al. Ik maakte weinig oogcontact. Ze zei dat je bij zo'n beroep absoluut niet verlegen mag zijn. Je bent het visitekaartje van de praktijk. Maar ik mocht het toch proberen. Mijn 1e stage was goed (solopraktijk), al vond de tandarts me te stil. Maar daar zou ik wel in groeien volgens hem. Bij mijn volgende stage (groepspraktijk) moest je overdreven vriendelijk zijn. Dat kreeg ik mijn mond niet uit. Het zit niet in mijn karakter. Ze zeiden dat ik het gewoon moest doen, maar dat lukte me niet. Het bleef een drempel voor me. Ik ben gezakt op die stage en ook op mijn herkansingsstage. Om meerdere redenen. Mijn theorie heb ik allemaal behaald, maar verder had ik het verkeerde beroep gekozen.
donderdag 30 november 2017 om 22:14
Leerdoelen stel je zelf op. De te beheersen vaardigen stelt de opleiding vast.miekemv schreef: ↑30-11-2017 21:50Leerdoelen worden trouwens vooral vastgesteld door de opleiding en veel minder door de praktijk.
donderdag 30 november 2017 om 22:33
vrijdag 1 december 2017 om 00:02
Ik speel vaak mee met de kinderen met wie ik werk. Werkt, in mijn ervaring, prima. Nooit gemerkt dat de kinderen me daardoor niet serieus nemen hoor. Ik stel duidelijke grenzen en die worden gewoon geaccepteerd. Samen spelen kan er ook juist voor zorgen dat je makkelijk het vertrouwen wint. Je kunt prima vriendinnetje en begeleidster tegelijk zijn, vind ik. Kinderen van deze leeftijd zien je sowieso wel als 'volwassene'. Ook als je met hen speelt.Bessa schreef: ↑30-11-2017 21:15mag van mij best, maar je bent neem ik aan in dit geval een begeleidster? Dan kan je best bij een groepje kinderen gaan zitten en meekletsen met wat ze doen maar als je serieus genomen wilt worden zou ik niet "meespelen". Zo word een vriendinnetje in plaats van een vertrouwenspersoon waar ze bij terecht kunnen. Kan je onzin vinden, maar zo werkt het. Maar dit is wel heel ver off topic. Ik zou het gesprek afwachten en anders een andere stageplek zoeken, waar ze jouw introverte kant kunnen waarderen! succes![]()
vrijdag 1 december 2017 om 00:20
Hi,
Ik vind het bijzonder dat je stagebegeleider niet specifieke zaken kan noteren voor je. Je bent daar ook om te leren, dus ook om van je “stille jij” af te komen. Ik denk juist dat je veel kan groeien daarin, zolang de rest van je taken voldoende zijn. Wat hiervoor is gezegd misschien is een andere stage plaats zoeken wel een goed idee. Hier kan je niet meer met een schone lei beginnen. Vaak blijven ze je te veel als voorheen zien als je even een “stil” moment hebt. Succes!
Ik vind het bijzonder dat je stagebegeleider niet specifieke zaken kan noteren voor je. Je bent daar ook om te leren, dus ook om van je “stille jij” af te komen. Ik denk juist dat je veel kan groeien daarin, zolang de rest van je taken voldoende zijn. Wat hiervoor is gezegd misschien is een andere stage plaats zoeken wel een goed idee. Hier kan je niet meer met een schone lei beginnen. Vaak blijven ze je te veel als voorheen zien als je even een “stil” moment hebt. Succes!