Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek oversluiten is dat de moeite?

06-12-2017 19:11 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aflossingsvrije hypotheek. 2 jaar terug voor 10 jaar afgesloten tegen 2,5% rente.
Inmiddels al wat extra afgelost. Maar over 8 jaar moet de hypotheek opnieuw verlengd worden. En wat dan als de rente is opgelopen tot zeg 6 a 7%? Dan ga je ineens veel meer betalen. Over 8 jaar ben ik 62, man 64. Je weet niet wat er gebeuren kan. Werkloos, arbeidsongeschikt en dan een veel lager inkomen en nog geen pensioen of AOW.

Ik heb bij de bank geinformeerd wat het gaat kosten als we nu de hypotheek willen verlengen tot 20 jaar. Dat gaat 1700 euro kosten + dat ik per maand 30 euro meer kwijt ben aan rente.

Is dat rendabel? De bank zei, je koopt zekerheid. En dat ik natuurlijk zo. Niemand weet wat de rente doet over 8 jaar.
Wat zouden jullie doen?
Ja MadameJean daar heb je zeker gelijk in. Wat nou als de rente enorm gaat stijgen. Mensen met een hele hoge hypotheek hebben dan wel een probleem. Alhoewel ik verwacht dat ze hun hypotheek langer vastgezet hebben dan 10 jaar. Ik weet heus wel dat ik niet echt een hoog bedrag aan rente betaal. Het gaat er meer om dat je niet weet wat de toekomst brengt. Voorheen dacht ik eigenlijk nooit aan later en pensioen en werkloos worden. maar door diverse verhalen van mensen die ik ken is het best wel iets om rekening mee te houden. Ik zei altijd als het zover komt dan verkoop ik gewoon mijn huis. Maar ik wil hier niet meer weg. Ik woon hier zo fijn.
beautyfly schreef:
06-12-2017 20:49
Ja MadameJean daar heb je zeker gelijk in. Wat nou als de rente enorm gaat stijgen. Mensen met een hele hoge hypotheek hebben dan wel een probleem. Alhoewel ik verwacht dat ze hun hypotheek langer vastgezet hebben dan 10 jaar. Ik weet heus wel dat ik niet echt een hoog bedrag aan rente betaal. Het gaat er meer om dat je niet weet wat de toekomst brengt. Voorheen dacht ik eigenlijk nooit aan later en pensioen en werkloos worden. maar door diverse verhalen van mensen die ik ken is het best wel iets om rekening mee te houden. Ik zei altijd als het zover komt dan verkoop ik gewoon mijn huis. Maar ik wil hier niet meer weg. Ik woon hier zo fijn.

Dat weet je inderdaad nooit. Toch kun je zelf aan risicospreiding doen. Onze hypotheek bestaat uit drie delen. Een spaarhypotheek, dit in dertig jaar gewoon afgelost wordt. Nog dertien jaar te gaan. Daarnaast een deel aflossingsvrije hypotheek, die ook weer uit twee delen bestaat. Beide delen hebben onlangs een nieuwe ten rentevaste periode gekregen.

Eén hebben we wat korter vast gezet dan de ander. Het grootste deel is tegen lage rente vastgezet tot onze jongste waarschijnlijk niet meer financieel afhankelijk van ons is. Het kleinere deel staat korter vast tegen een nog lagere rente, het risico dat we lopen dat die rente de volgende periode hoger is maken weer kleiner door extra af te lossen.
Met zoveel overwaarde is er toch geen probleem? Wordt het echt te duur, dan verkoop je die hut toch? Over een jaar of 10 is er wrs een overschot aan appartementen.
Haha ja Joostisandersgeaard2 is ook zo. Maar het is een appartement dus ik wil hier wel blijven.
Goed geregeld Andersom, wist niet eens dat het mogelijk was.
beautyfly schreef:
06-12-2017 21:19
Goed geregeld Andersom, wist niet eens dat het mogelijk was.

Het is natuurlijk nog maar de vraag of het goed uitpakt op de lange duur natuurlijk. En wij hebben nu wel tegen een heel lage rente kunnen vastzetten. Dat is natuurlijk mazzel, dat de termijn juist nu verviel.
Hamsterweken schreef:
06-12-2017 21:14
Aflossen doe je ook van je nettosalaris.

Alleen de hypotheekrente is aftrekbaar he...
Klopt! Ik reken iemand anders rijk. Sorry. Maar dan nog zou ik (grotendeels) voor aflossen gaan.
Ik zou ook voor aflossen gaan. Je weet namelijk ook niet wat er de komende 10 jaar met de hra gaat gebeuren.
Ik mag over 2 jaar de rente opnieuw vastzetten. Dan ga ik ook een deel wat apart aflossingsvrije gefinancierd is omzetten.

Wie weet trouwens hoe het werkt met de boeterente.

Stel je hebt 10.000 in hypotheekvorm aflossingsvrije en je mag jaarlijks 20% boetevrij aflossen. Is dat dan elk jaar 2000 euro of is dat in jaar 1 2000 en daarna 20% van het nieuwe bedrag. Dus 20% van 8000?
Hannie85 schreef:
07-12-2017 09:54

Stel je hebt 10.000 in hypotheekvorm aflossingsvrije en je mag jaarlijks 20% boetevrij aflossen. Is dat dan elk jaar 2000 euro of is dat in jaar 1 2000 en daarna 20% van het nieuwe bedrag. Dus 20% van 8000?
20% van de originele hoofdsom. Dus ieder jaar 2000 euro.
Hannie85 schreef:
07-12-2017 09:54
Ik zou ook voor aflossen gaan. Je weet namelijk ook niet wat er de komende 10 jaar met de hra gaat gebeuren.
Ik mag over 2 jaar de rente opnieuw vastzetten. Dan ga ik ook een deel wat apart aflossingsvrije gefinancierd is omzetten.

Van de hoofdsom natuurlijk; anders zou je nooit volledig kunnen aflossen
Ik begrijp het nog niet helemaal TO. In je OP staat dat je 2 jaar geleden de hypotheek afsloot. Maar 2 jaar geleden mocht je toch niet meer een volledig aflossingsvrije hypotheek hebben?
Je renteperiode verloopt over 8 jaar. Maar wanneer verloopt je hypotheek? Op dat moment kan de bank in 1x het hele openstaande hypotheekbedrag opeisen.

Ik ben erg pro aflossen, de rente die je betaalt voor je hypotheek is altijd hoger dan de rente die je ontvangt op je spaargeld. Maar zorg wel dat je altijd een bepaalde buffer hebt staan, bijv. 10.000 euro.
beautyfly schreef:
Over 8 jaar word je 62, dat betekent dat je nu 54 bent. In het geval dat je ontslag krijgt kom je eerst nog in de WW en dan kijken ze niet naar je vermogen, dat krijg je gewoon. Is de ww op en je hebt nog geen werk zal je het van het salaris van je man moeten doen Ook andersom als hij ontslagen zou worden.
Volgend scenario; je wordt allebei werkeloos, dan kom je na de WW niet in de bijstand, maar in de IOAW, dat is de bijstand voor gehandicapten en voor mensen die na hun 50 werkloos zijn geworden (weet niet of die leeftijd nog opgetrokken gaat worden, maar dat zal niemand weten)
In geval van IOAW wordt er ook niet naar vermogen gekeken, dus je hoeft je huis niet "op te eten" en je spaarrekening is ook veilig, je kunt gewoon blijven wonen. IOAW is minimum inkomen, maar weinig rente/ aflossing betalen scheelt dan al veel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
beautyfly schreef:
De rente gaat ook stijgen, de situatie is nu ongezond hetgeen vele economen ook aangeven. De rente wordt nu laag gehouden door de ECB, ECD startte met het opkopen van staatsobligaties in 2015 hetgeen ze nu nog steeds doen. Het opkoopbedrag gaan ze nu terugschroeven omdat de economie goed draait in Europa, in de toekomst zullen de ECB en de FED de rente langzaam verhogen.
De Hypotheek rente is nu historisch laag meeste mensen die afgelopen jaren konden oversluiten of een nieuwe hypotheek hebben dit dan gedaan voor 20 jaar ( 2 - 2,2% )of langer. Let alleen op of je de gunstige voorwaarden mag meenemen als je in de toekomst bv. een ander huis gaat kopen.
De rente is nog niet echt aan het stijgen. Ik zou rustig afwachten en alvast doorgaan met aflossen, des te lager wordt je ' boete' die je ter compensatie betaald aan de bank.
Marana-- schreef:
07-12-2017 14:34
Ik begrijp het nog niet helemaal TO. In je OP staat dat je 2 jaar geleden de hypotheek afsloot. Maar 2 jaar geleden mocht je toch niet meer een volledig aflossingsvrije hypotheek hebben?
Je renteperiode verloopt over 8 jaar. Maar wanneer verloopt je hypotheek? Op dat moment kan de bank in 1x het hele openstaande hypotheekbedrag opeisen.

Ik ben erg pro aflossen, de rente die je betaalt voor je hypotheek is altijd hoger dan de rente die je ontvangt op je spaargeld. Maar zorg wel dat je altijd een bepaalde buffer hebt staan, bijv. 10.000 euro.
Ja mag nog steeds volledig aflossingsvrije hypotheken hebben hoor. Of je hra krijgt is een ander verhaal. ;)
Als je al een aflossingsvrije hypotheek had houd je gewoon de rechten die je al had. Bovendien geldt de 50% regel die banken hanteren (en wat jij waarschijnlijk bedoelt) voor 50% van de woningwaarde. Als de woning van TO 3 ton is kan ze maximaal 1,5 aflossingsvrij krijgen. Daar zit ze zo te zien ruim onder.
Judy_Hopps schreef:
07-12-2017 10:06
20% van de originele hoofdsom. Dus ieder jaar 2000 euro.
Kijk wel even naar de voorwaarden. Soms is het 10% boetevrij bevoorbeeld.
Judy_Hopps schreef:
07-12-2017 17:06
Ja mag nog steeds volledig aflossingsvrije hypotheken hebben hoor. Of je hra krijgt is een ander verhaal. ;)
Als je al een aflossingsvrije hypotheek had houd je gewoon de rechten die je al had. Bovendien geldt de 50% regel die banken hanteren (en wat jij waarschijnlijk bedoelt) voor 50% van de woningwaarde. Als de woning van TO 3 ton is kan ze maximaal 1,5 aflossingsvrij krijgen. Daar zit ze zo te zien ruim onder.

Ik bedoelde ook eigenlijk 'nieuw afsluiten' ipv 'hebben', verkeerd verwoord.
Blijft dat ik graag zou willen weten hoe lang de hele hypotheek (dus niet de rentevastperiode) nog loopt. Aan het einde daarvan moet je eigenlijk het hele bedrag wel hebben gespaard.
Marana-- schreef:
07-12-2017 17:19
Ik bedoelde ook eigenlijk 'nieuw afsluiten' ipv 'hebben', verkeerd verwoord.
Blijft dat ik graag zou willen weten hoe lang de hele hypotheek (dus niet de rentevastperiode) nog loopt. Aan het einde daarvan moet je eigenlijk het hele bedrag wel hebben gespaard.
Hoeft niet. Zolang er inkomen is kan je gewoon blijven verlengen.
Joostisandersgeaard2 schreef:
07-12-2017 17:17
Kijk wel even naar de voorwaarden. Soms is het 10% boetevrij bevoorbeeld.
Ik ging uit van het voorbeeld dat Hannie gaf.
Als je het liefst oud wil worden in dat huis, dan zou ik gewoon langzaamaan verder aflossen. Mocht over 8 jaar de rente echt hoog staan, kun je je rente eventueel nog voor een hele korte periode (een jaar of 2) vastzetten, waardoor je toch weer een iets lagere rente krijgt. Daarnaast zal het aflossen er ook voor zorgen dat je ook bij een hoger rentepercentage niet ineens de jackpot moet betalen.
Judy_Hopps schreef:
07-12-2017 17:22
Hoeft niet. Zolang er inkomen is kan je gewoon blijven verlengen.

Ja maar doen ze dat over 15 jaar nog zo makkelijk, als TO en haar man bijna 70 zijn?
Andersom schreef:
06-12-2017 21:25
En wij hebben nu wel tegen een heel lage rente kunnen vastzetten. Dat is natuurlijk mazzel, dat de termijn juist nu verviel.
Dat is het voordeel van variabele rente, dan kan je op elk gewenst moment vastzetten.
Reken eens uit hoeveel je hypotheek nog is als je 1700 eenmalig +30 euro per maand + de bespaarde rente aflost. Ik denk niet dat het loont eigenlijk.
Duidelijk gelderka!

Aflossen beter. Verlengen kun je niet 100% vanuit gaan. Daar ben je afhankelijk of de bank daar trek in heeft.
Bedrag van deze hypotheek is te overzien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven