Geld & Recht alle pijlers

Bankbeslag

19-12-2017 11:50 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb even een nieuw account aangemaakt omdat ik me toch wel schaam voor deze situatie.

Het is als volgt. Door verkeerde keuzes in het verleden, en een vervelende scheiding heb ik nu een aantal schulden. Ik ben al een tijdje bezig om deze af te lossen, en dat ging eigenlijk best goed. Totdat de belastingdienst beslag legde op mijn loon. Ik krijg nu mijn loon tot aan de beslagvrije voet, dus elke maand is het een beetje puzzelen, maar het lukt nog redelijk. Nu is er vorige week bankbeslag gelegd door een andere schuldeiser. Waarop ik hen gebeld heb dat er al beslag is gelegd en dat ik al op de beslagvrije voet zit. Dus heb ik bewijzen daarvan moeten mailen evenals mijn vaste lasten. Deze week een mail gekregen dat de beslagvrije voet wordt aangepast. Maar verder staat er niet in hoe of wat.

Ik ga er eigenlijk van uit dat iemand niet onder de beslagvrije voet mag komen te zitten. Ook niet met een bankbeslag. Maar klopt dit? Morgen zouden mijn toeslagen binnen komen, zodat ik weer wat geld zou hebben. Dan kunnen er weer rekeningen worden betaald en kan ik de nodige boodschappen doen. Maar kan dat met een bankbeslag? Of valt nu alles wat op mijn bankrekening binnen komt onder dat beslag en moet ik maar zien wanneer ik weer geld heb?

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik dacht mijn problemen stukje bij beetje op te lossen, maar nu worden ze alleen maar erger :(
bankbeslag is een moment opname; enkel het saldo op dat moment valt eronder, wel zal je waarschijnlijk kosten aan de bank moeten betalen ivm het beslag.

check dit ff:

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=3 ... 7ceecf6b07

ik zou even contact opnemen met jruidisch loket
Lees dit artikel even aandachtig door:

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=3 ... 49ca36eef2

Het is een moment opname. Wist deze specifieke schuldeiser van het beslag? En had de schuldeiser kunnen weten dat je er geen geld op had staan boven beslagvrije voet?

Bankbeslag vind ik werkelijk een hele lage actie van een deurwaarder en zou, helemaal als je hen op de hoogte hebt gesteld vóór het bankbeslag, prima met een advocaat kunnen worden bestreden.

Hoe krijg je mensen van de regen in de drup!
Probleem is dat schuldeisers, en zeker incassobureaus, nu niet echt bekend staan om hun mansvriendelijkheid, en zelfs niet om hun rechtmatige optreden. Dus ja, zoek juridische hulp.

Waarom heeft de Belastingdienst beslag gelegd? Heb je geen regeling getroffen, of kom je die niet na?
Doreia schreef:
19-12-2017 12:00
Lees dit artikel even aandachtig door:

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=3 ... 49ca36eef2

Het is een moment opname. Wist deze specifieke schuldeiser van het beslag? En had de schuldeiser kunnen weten dat je er geen geld op had staan boven beslagvrije voet?

Bankbeslag vind ik werkelijk een hele lage actie van een deurwaarder en zou, helemaal als je hen op de hoogte hebt gesteld vóór het bankbeslag, prima met een advocaat kunnen worden bestreden.

Hoe krijg je mensen van de regen in de drup!
Ik heb dit telefonisch met deze schuldeiser besproken. Dat ik helaas niks meer af kon lossen door een loonbeslag van de belastingdienst. Maar blijkbaar duurde het ze nu toch te lang. Er stond niet heel veel meer op mijn bankrekening. Nog net genoeg om deze week de boodschappen van te kunnen betalen. Maar ik zag ook dat de bank daar alweer €50 vanaf gehaald heeft voor hun kosten. Die ik dus eigenlijk ook niet kan missen.
LeesMee schreef:
19-12-2017 12:06
Probleem is dat schuldeisers, en zeker incassobureaus, nu niet echt bekend staan om hun mansvriendelijkheid, en zelfs niet om hun rechtmatige optreden. Dus ja, zoek juridische hulp.

Waarom heeft de Belastingdienst beslag gelegd? Heb je geen regeling getroffen, of kom je die niet na?
Ik heb, heeeeeel stom ik weet het, eerst een tijd mijn kop in het zand gestoken mbt de schulden. Door een vechtscheiding, geen financiële hulp van ex, het zelf heel zwaar hebben, heb ik de zaken niet goed aangepakt. Daar ben ik me nu dus heel erg van bewust. Sinds een tijdje gaat dat dus beter, maar nu lijkt het weer de verkeerde kant in te gaan.

Het zijn geen excuses, en daarvoor moet ik nu op de blaren zitten. Maar nu probeer ik het goed te doen en dan komt er dit tussendoor. Dan zakt me de moed wel even in de schoenen.
Geruitebroek schreef:
19-12-2017 12:13
Ik heb, heeeeeel stom ik weet het, eerst een tijd mijn kop in het zand gestoken mbt de schulden. Door een vechtscheiding, geen financiële hulp van ex, het zelf heel zwaar hebben, heb ik de zaken niet goed aangepakt. Daar ben ik me nu dus heel erg van bewust. Sinds een tijdje gaat dat dus beter, maar nu lijkt het weer de verkeerde kant in te gaan.

Het zijn geen excuses, en daarvoor moet ik nu op de blaren zitten. Maar nu probeer ik het goed te doen en dan komt er dit tussendoor. Dan zakt me de moed wel even in de schoenen.
:) je hoeft geen excuses te hebben. De dingen zijn zoals ze zijn, en het enige waar je je mee bezig hoeft te houden is wat je er nu en in de toekomst mee doet. Mensen die doen alsof het heel stom is om in de schulden te komen weten, gelukkig voor ze, gewoon niet hoe makkelijk het mis kan gaan. En gaat het mis, dan gaat het al snel steeds verder mis. Schulden trekken schulden aan.

Maar heb je nu met de BD een regeling? Nog mooier zou zijn als je, en daar zal je wel hulp bij nodig hebben, al je schuldeisers gezamenlijk een regeling kan voorstellen. Voor een schuldeiser is het goedkoper om een deel van de schuld kwijt te schelden als hij zeker weet dat de rest zonder gezeur en op voorspelbaar tempo binnen komt, dan maar blijven investeren in maatregelen om een kale kip te plukken. Als prive-persoon ga je misschien niet zo snel failliet, maar je komt inderdaad op enig moment aan de beslagvrije voet, en dan valt er toch echt niets meer te halen.
Geruitebroek schreef:
19-12-2017 12:06
Ik heb dit telefonisch met deze schuldeiser besproken. Dat ik helaas niks meer af kon lossen door een loonbeslag van de belastingdienst. Maar blijkbaar duurde het ze nu toch te lang. Er stond niet heel veel meer op mijn bankrekening. Nog net genoeg om deze week de boodschappen van te kunnen betalen. Maar ik zag ook dat de bank daar alweer €50 vanaf gehaald heeft voor hun kosten. Die ik dus eigenlijk ook niet kan missen.
Uitzoeken wanneer je contact hebt gezocht en een advocaat zoeken. De kosten bankbeslag mogen voor rekening van de deurwaarder. Mijn mening. Ze wisten ervan. Zij moeten wachten op de preferente schuldeiser de belastingdienst. Niet over ieders rug een onterechte fraai uit de pot doen. Werkelijk ongehoord dit.
Heb je al je schulden inzichtelijk gemaakt? Heb je met elke schuldeiser om de tafel gezeten om een regeling te treffen? Zo nee, dan zo snel mogelijk doen, eventueel met hulp.
Ik heb geen regeling met de BD. Zij hebben beslag gelegd tot de beslagvrije voet. Geen idee of ik daar nu nog een regeling mee zou kunnen treffen. Ik heb er zelf eigenlijk helemaal geen verstand van. Misschien hier eens bij de gemeente aankloppen zodat iemand met me mee kan kijken.

Jammer genoeg komt dan die schaamte weer om de hoek kijken. Ik zou het het liefst allemaal zelf willen doen.
Geruitebroek schreef:
19-12-2017 12:27
Ik heb geen regeling met de BD. Zij hebben beslag gelegd tot de beslagvrije voet. Geen idee of ik daar nu nog een regeling mee zou kunnen treffen. Ik heb er zelf eigenlijk helemaal geen verstand van. Misschien hier eens bij de gemeente aankloppen zodat iemand met me mee kan kijken.

Jammer genoeg komt dan die schaamte weer om de hoek kijken. Ik zou het het liefst allemaal zelf willen doen.

Jeetje, dat vind ik toch wel heel lastig te begrijpen hoor. Waarom niet zodrá dat bankbeslag gelegd was (beter nog eerder natuurlijk, maar toen zat je nog met je hoofd in het zand zeg je) meteen contact opgenomen met de BD (en al je andere schuldeisers) om een regeling te treffen?

Nu echt meteen gaan doen hoor. Er zijn hier trouwens heel veel topics over op viva dus daar kun je al heel veel tips halen, ook waar je het beste aan kunt kloppen voor hulp hierbij.
s-groot wijzigde dit bericht op 19-12-2017 12:34
10.71% gewijzigd
S-Groot schreef:
Heb je al je schulden inzichtelijk gemaakt? Heb je met elke schuldeiser om de tafel gezeten om een regeling te treffen? Zo nee, dan zo snel mogelijk doen, eventueel met hulp.
Een tijd terug heb ik dit inderdaad gedaan. Maar toen kwam de belastingdienst er tussendoor en heb ik tegen de andere schuldeisers moeten zeggen dat ik niks meer af kon lossen. Daarna heb ik het eigenlijk een beetje laten hangen, voor mijn gevoel sta ik met mijn rug tegen de muur. Ik weet ook niet zo goed wat ik nu nog kan doen behalve wachten totdat het loonbeslag is opgeheven.
Geruitebroek schreef:

OK, niet onaardig bedoeld, maar om geen misverstand te laten bestaan:

Jij kan het niet zelf. En je schaamte gaat je nekken. Overwin die schaamte, of stik in de schulden, andere opties zijn er echt niet.

En nee, je verdient het niet, je hoeft het niet zelf op te lossen, je bent geen onnozel kind omdat je wel eens foute keuzes hebt gemaakt en/of financieel beheer lastig vindt.

Mensen doen soms heel zelf-destructieve dingen, en soms met een aanwijsbare aanleiding, en soms is het totaal onverklaarbaar.

Op dit forum vinden nogal wat mensen me een domme lul, maar je mag van me aannemen dat irl de meeste mensen daar anders over denken. Ik denk dat ik toch vooral gezien word als iemand die redelijk succesvol is zakelijk, en de zaken goed op orde heeft. En weet je waarom? Omdat ik ooit voor mezelf wilde beginnen en meteen een boekhouder heb gezocht. Ik ben zo iemand die blauwe enveloppen op een stapel gooit en er niet naar kijkt tot de deurwaarder op de stoep staat. En waarom? Geen idee. De enige reden dat ik financieel er goed voor sta ipv diep in de shit te zitten, is dat ik tijdig hulp hen ingeschakeld. Jij hebt nog een aanleiding, ik heb die zelfs niet. Ik ben "gewoon" een wandelende financieel ramp. Maar met hulp. Daarom durf ik dat echt wel te zeggen: overwin die schaamte, want hoe invoelbaar ook, die gaat je de das om doen. ZOEK HULP.
Geruitebroek schreef:
19-12-2017 12:34
Een tijd terug heb ik dit inderdaad gedaan. Maar toen kwam de belastingdienst er tussendoor en heb ik tegen de andere schuldeisers moeten zeggen dat ik niks meer af kon lossen. Daarna heb ik het eigenlijk een beetje laten hangen, voor mijn gevoel sta ik met mijn rug tegen de muur. Ik weet ook niet zo goed wat ik nu nog kan doen behalve wachten totdat het loonbeslag is opgeheven.

Hoe bedoel je dat? Mijn vraag was namelijk of je met al je schuldeisers om tafel gezeten had voor een regeling, maar dat kan toch helemaal niet zo zijn? Anders had de BD (die blijkbaar ook een schuldeiser is) toch geen bankbeslag gelegd?
zoek inderdaad hulp
een deurwaarder kijkt in beslagen registeren en zag dat er loonbeslag ligt.
dan is bankbeslag redelijk schofterig. je zou hier bezwaar tegen kunnen maken.
S-Groot schreef:
19-12-2017 12:33
Jeetje, dat vind ik toch wel heel lastig te begrijpen hoor. Waarom niet zodrá dat bankbeslag gelegd was (beter nog eerder natuurlijk, maar toen zat je nog met je hoofd in het zand zeg je) meteen contact opgenomen met de BD (en al je andere schuldeisers) om een regeling te treffen?

Nu echt meteen gaan doen hoor. Er zijn hier trouwens heel veel topics over op viva dus daar kun je al heel veel tips halen, ook waar je het beste aan kunt kloppen voor hulp hierbij.
Maar kan ik nu nog een regeling treffen dan? Of is het nu gewoon wachten totdat de BD klaar is?

Ik weet het, ik snap mezelf ook niet dat ik het zo ver heb laten komen :(
Geruitebroek schreef:
19-12-2017 12:36
Maar kan ik nu nog een regeling treffen dan? Of is het nu gewoon wachten totdat de BD klaar is?

Ik weet het, ik snap mezelf ook niet dat ik het zo ver heb laten komen :(
Je hoeft jezelf niet te snappen, je moet in actie komen. Met hulp.
S-Groot schreef:
19-12-2017 12:36
Hoe bedoel je dat? Mijn vraag was namelijk of je met al je schuldeisers om tafel gezeten had voor een regeling, maar dat kan toch helemaal niet zo zijn? Anders had de BD (die blijkbaar ook een schuldeiser is) toch geen bankbeslag gelegd?
Nee de BD heeft loonbeslag gelegd. Een andere schuldeiser heeft vorige week bankbeslag gelegd.

Met de andere schuldeisers had ik een regeling, behalve de BD.
Geruitebroek schreef:
Ik heb er zelf eigenlijk helemaal geen verstand van. Misschien hier eens bij de gemeente aankloppen zodat iemand met me mee kan kijken.

Lieverd, het is hartstikke goed dat je je kop uit het zand gehaald hebt en nu hier op het forum om hulp vraagt maar: het is tijd om NU in actie te komen. Niet ''misschien eens'', echt niet! Lees de tips die je krijgt goed door, zoek even een paar andere topics over schulden op en haal daar alle tips uit en kom vandaag nog in actie! Niet half in het zand blijven met je kop, niet afwachten, niet misschien eens gaan informeren. Hup, aan de slag en vat de koe bij de horens, hoe moeilijk ook. Je kunt het!
Geruitebroek schreef:
19-12-2017 12:39
Nee de BD heeft loonbeslag gelegd. Een andere schuldeiser heeft vorige week bankbeslag gelegd.

Met de andere schuldeisers had ik een regeling, behalve de BD.

Maar waarom dan niet met de BD?
Wat de belastingdienst betreft, als het de Belastingdienst Toeslagen betreft is er geen betalingsregeling meer mogelijk, ze geven ruim de tijd voordat ze overgaan tot beslaglegging. Wat wel handig is om even je inkomensschatting controleren wat je toeslagen betreft, op deze manier voorkom je verdere schulden in de toekomst. (het is altijd op voorschotbasis, pas achteraf krijgen ze informatie vanuit inkomstenbelasting, controleer dit dus jaarlijks) Als het om inkomstenbelasting gaat, daar heb ik geen ervaring mee. Daarnaast misschien handig om te kijken voor budgetbeheer dan wel schuldhulpverlening? Ik begrijp dat er sprake is van schaamte, maar je erkent nu je situatie en bent op weg naar het verbeteren van je situatie. succes!
TO, het is een gewone werkdag, de lunchtijd nadert op de meeste gemeentehuizen het einde. Bel. Maak een afspraak. Vandaag.
S-Groot schreef:
19-12-2017 12:41
Maar waarom dan niet met de BD?
Kop in het zand. De brieven van de belastingdienst niet open durven maken. Bang voor nog meer ellende.
LeesMee schreef:
19-12-2017 12:43
TO, het is een gewone werkdag, de lunchtijd nadert op de meeste gemeentehuizen het einde. Bel. Maak een afspraak. Vandaag.
Weet je wat het is met dingen die eng zijn? Als je ze negeert, gaan ze een steeds grotere rol in je leven spelen. Kom op. Dit topic openen was al een heel goede stap en laat zien dat je al weet dat er nu iets moet gebeuren, dat je nu iets moet gaan doen. Pak meteen door. Jij kunt dat. :cheer2:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven