Keuzestress m.b.t. studie
zaterdag 23 december 2017 om 10:36
Hoi allemaal,
Momenteel zit ik in het laatste jaar van de studie Frontoffice Management. Het is dus tijd om goed na te denken over studies.. Eerst wilde ik graag docent Nederlands worden, echter begin ik daar nu aan te twijfelen. Op internet lees je dat docenten weinig verdienen, als je kijkt naar wat ze allemaal doen. Ook zou het een zware baan zijn en dat leraren veel stress ervaren (ik ben niet stressbestendig). Tevens heb ik gezien dat veel mensen de studie uiteindelijk niet halen. Ik vraag me af hoe dat komt..
Vandaar dat ik niet zeker weet of ik wel voor die studie wil gaan, of verder wil kijken.
HRM lijkt me ook leuk, dat zou ik dan graag in deeltijd willen studeren. Ik kamp wel met dyscalculie, wanneer ik bijvoorbeeld een omzet zie met de personeelskosten zie ik niet hoeveel procent dat ongeveer zal zijn. Ik heb geen gevoel voor getallen.
Zou dit een probleem kunnen zijn in deze studie? Je krijgt wel een periode bedrijfseconomie. Economie op mijn opleiding vind ik lastig, maar wanneer ik goed leer haal ik toch altijd achten.
Een andere optie is om gewoon te gaan werken (ben nu ook al 23 jaar), maar ik heb het idee dat ik misschien toch meer zou kunnen, aangezien mijn cijfers redelijk hoog zijn. Ik haal op dit moment voor alle vakken minimaal een 8 en heb voor sommige vakken ook een 9 (zonder dat ik er veel moeite voor doe).
Dan heb ik rekenen even buiten beschouwing gelaten, daar heb ik een 3 voor ofzo.
Kan iemand mij misschien adviseren?
Momenteel zit ik in het laatste jaar van de studie Frontoffice Management. Het is dus tijd om goed na te denken over studies.. Eerst wilde ik graag docent Nederlands worden, echter begin ik daar nu aan te twijfelen. Op internet lees je dat docenten weinig verdienen, als je kijkt naar wat ze allemaal doen. Ook zou het een zware baan zijn en dat leraren veel stress ervaren (ik ben niet stressbestendig). Tevens heb ik gezien dat veel mensen de studie uiteindelijk niet halen. Ik vraag me af hoe dat komt..
Vandaar dat ik niet zeker weet of ik wel voor die studie wil gaan, of verder wil kijken.
HRM lijkt me ook leuk, dat zou ik dan graag in deeltijd willen studeren. Ik kamp wel met dyscalculie, wanneer ik bijvoorbeeld een omzet zie met de personeelskosten zie ik niet hoeveel procent dat ongeveer zal zijn. Ik heb geen gevoel voor getallen.
Zou dit een probleem kunnen zijn in deze studie? Je krijgt wel een periode bedrijfseconomie. Economie op mijn opleiding vind ik lastig, maar wanneer ik goed leer haal ik toch altijd achten.
Een andere optie is om gewoon te gaan werken (ben nu ook al 23 jaar), maar ik heb het idee dat ik misschien toch meer zou kunnen, aangezien mijn cijfers redelijk hoog zijn. Ik haal op dit moment voor alle vakken minimaal een 8 en heb voor sommige vakken ook een 9 (zonder dat ik er veel moeite voor doe).
Dan heb ik rekenen even buiten beschouwing gelaten, daar heb ik een 3 voor ofzo.
Kan iemand mij misschien adviseren?
zaterdag 23 december 2017 om 10:49
zaterdag 23 december 2017 om 10:54
zaterdag 23 december 2017 om 10:55
likeflowers schreef: ↑23-12-2017 10:54Ik ben best goed in talen en ben sociaal. Verder kan ik goed logisch nadenken en begrijp ik snel het hoe en waarom wanneer iets uitgelegd wordt.
Een studieadviseur is denk ik een goed idee!
zaterdag 23 december 2017 om 10:57
Ik ben wel blij dat er een AD bestaat voor HRM. Misschien is dat een optie. Alleen zou ik het zo zonde vinden, om te lenen en op kamers te gaan en er dan achter te komen dat het me niet gaat lukken.sprietgras schreef: ↑23-12-2017 10:49Is een associate degree in HRM of officemanagement niet iets voor je? Een mooie tussenstap tussen mbo en hbo en je kan dan kiezen het bij associate degree te laten (2 jaar) of als het bevalt en je goed af gaat alsnog je bachelor te halen.
zaterdag 23 december 2017 om 11:11
likeflowers schreef: ↑23-12-2017 10:57Ik ben wel blij dat er een AD bestaat voor HRM. Misschien is dat een optie. Alleen zou ik het zo zonde vinden, om te lenen en op kamers te gaan en er dan achter te komen dat het me niet gaat lukken.
Maar dan heb je na twee jaar wel een diploma. Bij gewoon beginnen met hbo sta je dan met lege handen
zaterdag 23 december 2017 om 11:14
Ik wilde ook niet zeggen dat ik beter gelijk een volledige bachelor kan doensprietgras schreef: ↑23-12-2017 11:11Maar dan heb je na twee jaar wel een diploma. Bij gewoon beginnen met hbo sta je dan met lege handen
zaterdag 23 december 2017 om 12:27
Maar dit risico heb je eigenlijk altijd als je gaat studeren, ongeacht je diploma's stapelt of niet, dat het je niet gaat lukken of dat je erachter komt dat het toch niets vind. Je hebt ook mensen met een vwo-papiertje die de universiteit niet aankunnen maar ook mensen die na het mbo-doorstuderen en afvallen of juist fluitend door hun hbo-studie gaan omdat deze manier van studeren hen eigenlijk beter ligt.likeflowers schreef: ↑23-12-2017 10:57Ik ben wel blij dat er een AD bestaat voor HRM. Misschien is dat een optie. Alleen zou ik het zo zonde vinden, om te lenen en op kamers te gaan en er dan achter te komen dat het me niet gaat lukken.
Ik draai het liever om: zou je achteraf spijt hebben als je gewoon bent gaan werken en het werk op mbo-niveau bijvoorbeeld niet uitdagend is?
Waar haal jij voldoening uit op werkgebied: een uitdagende baan, een gezellig team een fijn salaris?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
zaterdag 23 december 2017 om 13:03
Eigenlijk neemt iedereen die voor het eerst gaat studeren dat risico. Daar zou ik me niet door laten leiden.likeflowers schreef: ↑23-12-2017 10:57Alleen zou ik het zo zonde vinden, om te lenen en op kamers te gaan en er dan achter te komen dat het me niet gaat lukken.
zaterdag 23 december 2017 om 13:07
zaterdag 23 december 2017 om 15:54
Ik denk dat ik dan wel spijt zou hebben, aangezien je je gaat vervelen als iets niet uitdagend genoeg is!violetskies schreef: ↑23-12-2017 12:27Maar dit risico heb je eigenlijk altijd als je gaat studeren, ongeacht je diploma's stapelt of niet, dat het je niet gaat lukken of dat je erachter komt dat het toch niets vind. Je hebt ook mensen met een vwo-papiertje die de universiteit niet aankunnen maar ook mensen die na het mbo-doorstuderen en afvallen of juist fluitend door hun hbo-studie gaan omdat deze manier van studeren hen eigenlijk beter ligt.
Ik draai het liever om: zou je achteraf spijt hebben als je gewoon bent gaan werken en het werk op mbo-niveau bijvoorbeeld niet uitdagend is?
Waar haal jij voldoening uit op werkgebied: een uitdagende baan, een gezellig team een fijn salaris?
Ik vind een leuk team heel belangrijk, maar het salaris toch ook wel..