Geld & Recht alle pijlers

Dilemma..

03-01-2018 12:38 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Om het een beetje onherkenbaar te houden: ik ben afgestudeerd, gaan solliciteren en voor twee functies aangenomen. Eentje verdient echt behoorlijk (>3000 pm), maar de organisatie en taken spreken me veel minder aan.. het schijnt nogal een harde plek te zijn, veel elleboogwerk etc. Ik weet niet of ik daar echt tussen pas. Functie 2 is bepaald geen vetpot, maar wel een fijne werkplek, open sfeer en leuk werk.

Ik heb best wat jaren gestudeerd (2 masters, buitenlandervaring, bestuursjaar) en twijfel nu. Mijn studieschuld is niet erg hoog, had altijd bijbaantjes, maar was onvermijdelijk. Ik vind het gewoon naar dat ik een schuld heb, wil ook ooit eens een huisje kunnen kopen met mijn vriend...

Met functie 1 kan ik wel makkelijker sparen zodat ik mijn studielening sneller kan aflossen. Functie 2 vind ik leuker, maar dan wordt het lastig om echt flink/snel veel te sparen.

Dilemma's dilemma's. Ik moet dit natuurlijk zelf beslissen, maar misschien kan de input van een ander inzicht geven ;) Wat denken jullie?
Ik zou baan nr 2 kiezen. Plezier in je werk is echt het allerbelangrijkste. Geld is maar geld.
De leuke functie.

Vervelend(e) werk(plek) is de stress niet waard, geld compenseert dat (op den duur) onvoldoende!
Ik zou voor optie 2 gaan, het is zo belangrijk om leuk werk te hebben waar je goed op je plek zit. Je hebt nog tijd genoeg om geld te verdienen.
Zelf ben ik afgelopen jaar begonnen met werken na een bachelor en ik moet eerlijk toegeven dat het wel erg wennen is, achteraf ben ik dan ook heel blij dat ik in een team zit wat bij mij past en wat voor mij klaarstaat als dat nodig is.
Geld compenseert maar een paar maanden lang voor werk waarin je ongelukkig bent.

Maar weet je zeker dat je idee over baan 1 en 2 klopt?
Gaan voor baan 2.
Grote kans dat je baan 1 niet vol gaat houden.

Tenzij je bij baan 2 echt 1000 euro of zo minder verdient. Dan wordt het verschil wel heel erg groot.
Optie 2.
Echt optie 2. Ik heb een baan gehad waar ik niet op mijn plek was. Ik pluk hier nog steeds de negatieve vruchten van. Nu een baan met minder verdiensten maar met rust in het hoofd. Je gaat daar 40 uur per week naar toe. Onderschat het niet.
Ik zou voor optie 1 gaan en tegelijk uitkijken naar iets soortgelijks maar dan met de juiste voorwaarden.
Even flink knallen, sparen, dikke huid opbouwen en investeren in je cv.

Of is er nog speling in het salaris van baan 2 om te onderhandelen?
Vertrouw op je onderbuikgevoel. Ik heb ooit in een baan gezeten waar ik elke dag met buikpijn naartoe ging. Zo NIET leuk!
Van wie weet jij dat optie 1 een werkplek is waarin er met ellebogen gewerkt wordt? Degene van wie jij dit weet bepaalt blijkbaar veel in jouw beeld.
enn wijzigde dit bericht op 03-01-2018 12:51
4.93% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Hoe groot is het verschil in salaris? Ik zou neigen naar de leukere baan voor minder salaris maar snap ook de druk van snel willen aflossen. En meer dan 3k in een startersfunctie is echt veel.
sugarmiss schreef:
03-01-2018 12:46
Gaan voor baan 2.
Grote kans dat je baan 1 niet vol gaat houden.

Tenzij je bij baan 2 echt 1000 euro of zo minder verdient. Dan wordt het verschil wel heel erg groot.
Het verschil in salaris is idd ongeveer 1000 euro. Dus behoorlijk groot ja. En helaas valt er bij functie 2 niet te onderhandelen over het salaris.

Wel fijn trouwens, zo snel al zo veel reacties :) Gelukkig zijn is super belangrijk! Maar goed een huisje kunnen kopen is ook erg fijn natuurlijk. Maar inderdaad ik neig toch wel een beetje naar functie 2, en vraag me af of dat vanuit een financieel oogpunt een goed idee is. In die sector zijn de lonen nou eenmaal niet superhoog.
Ik zou optie 2 nemen.
Op de lange termijn verdien je sowieso meer als je een leuke werkplek hebt, en daardoor je werk ook volhoudt ;-)
Enn schreef:
03-01-2018 12:50
Van wie weet jij dat optie 1 een werkplek is waarin er met ellebogen gewerkt wordt? Degene van wie jij dit weet bepaalt blijkbaar veel in jouw beeld.
Dat weet ik van meerdere mensen. Ken van beide bedrijven meerdere mensen die er gewerkt hebben
anoniem_301619 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 12:55
11.15% gewijzigd
schattigmeisje schreef:
03-01-2018 12:52
Ik zou optie 2 nemen.
Op de lange termijn verdien je sowieso meer als je een leuke werkplek hebt, en daardoor je werk ook volhoudt ;-)
Dat is wel weer waar natuurlijk :)
Ik zou voor optie 2 gaan. Plezier in je werk is zó belangrijk, je brengt er tenslotte een groot deel van je tijd door. En als je heel snel weer weg zou gaan bij baan 1 omdat inderdaad blijkt dat het niets voor jou is staat dat op je cv natuurlijk ook niet zo goed.
Maar dan moet het financieel niet een veel te groot verschil zijn natuurlijk. Dus ik zou twee dingen vragen: zijn er meer mensen die je iets kunnen vertellen over de mentaliteit bij baan 1? En kun je bij baan 2 nog doorgroeien naar een betere functie met beter salaris?
The owls are not what they seem
Je begint net, je hoeft er niet tot je pensioen te blijven.
LadyL0101 schreef:
03-01-2018 12:54
Ik zou voor optie 2 gaan. Plezier in je werk is zó belangrijk, je brengt er tenslotte een groot deel van je tijd door. En als je heel snel weer weg zou gaan bij baan 1 omdat inderdaad blijkt dat het niets voor jou is staat dat op je cv natuurlijk ook niet zo goed.
Maar dan moet het financieel niet een veel te groot verschil zijn natuurlijk. Dus ik zou twee dingen vragen: zijn er meer mensen die je iets kunnen vertellen over de mentaliteit bij baan 1? En kun je bij baan 2 nog doorgroeien naar een betere functie met beter salaris?
Ja dit is een heel goed punt wat iemand hierboven ook al aankaart. Ik weet wel dat er doorgroeimogelijkheden zijn, op de langere termijn. Weet niet wat het bijbehorend salaris is, ik ga dat even uitzoeken. Dank je
Lillybit schreef:
03-01-2018 12:55
Je begint net, je hoeft er niet tot je pensioen te blijven.
Ook dat is zo :)
Ik zou voor baan 1 gaan. Wie weet is het veel leuker dan je denkt en anders kun je natuurlijk altijd verder solliciteren. 1000 euro per maand vind ik een te groot verschil om het niet eens te proberen.
Ik zou ook voor 1 gaan.
Ik vind het verschil in salaris erg groot en als je een huisje (en misschien later zelfs wel een huis) wil kopen, is een goed salaris van belang.
Damselindistress schreef:
03-01-2018 12:47
Echt optie 2. Ik heb een baan gehad waar ik niet op mijn plek was. Ik pluk hier nog steeds de negatieve vruchten van. Nu een baan met minder verdiensten maar met rust in het hoofd. Je gaat daar 40 uur per week naar toe. Onderschat het niet.
Wat vervelend! Op wat voor manier beïnvloedt dit je nu nog als ik vragen mag?
Ik heb in vrij veel omgevingen ervaring opgedaan, en daarbij is me opgevallen dat "hard" en "ellebogenwerk" elkaar uitsluiten. Het ellebogenwerk is alleen nodig in omgevingen waar de hardheid, de objectiviteit en meetbaarheid van prestaties, ontbreekt. Het zijn vooral de "zachte" omgevingen waar je te maken krijgt met ellebogenwerk, vriendjespolitiek en ander gezeik.

Als je gewoon beloond wil worden voor je prestaties, en niet allerlei werkschuw tuig wil laten meeliften op jouw prestaties, dan is een "harde" omgeving veel fijner. Plus dat je niet dag in dag uit met dom gezeur over je waardeloze werkgever, de gemene regering, je beroerde vakantieregeling, en andere onzin wordt geconfronteerd. In "harde" omgevingen weten mensen dat ze niet moeten zeuren, maar werken als ze iets willen bereiken.

Oh, en vergis je niet, "hard" of "zacht" heeft weinig met het soort werk te maken. Ik ken fijne, harde, ambitieuze culturen bij de rijksoverheid, en pensioen-afwachtende zeikerds in commercieel omgevingen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
03-01-2018 13:13
Ik heb in vrij veel omgevingen ervaring opgedaan, en daarbij is me opgevallen dat "hard" en "ellebogenwerk" elkaar uitsluiten. Het ellebogenwerk is alleen nodig in omgevingen waar de hardheid, de objectiviteit en meetbaarheid van prestaties, ontbreekt. Het zijn vooral de "zachte" omgevingen waar je te maken krijgt met ellebogenwerk, vriendjespolitiek en ander gezeik.

Als je gewoon beloond wil worden voor je prestaties, en niet allerlei werkschuw tuig wil laten meeliften op jouw prestaties, dan is een "harde" omgeving veel fijner. Plus dat je niet dag in dag uit met dom gezeur over je waardeloze werkgever, de gemene regering, je beroerde vakantieregeling, en andere onzin wordt geconfronteerd. In "harde" omgevingen weten mensen dat ze niet moeten zeuren, maar werken als ze iets willen bereiken.

Oh, en vergis je niet, "hard" of "zacht" heeft weinig met het soort werk te maken. Ik ken fijne, harde, ambitieuze culturen bij de rijksoverheid, en pensioen-afwachtende zeikerds in commercieel omgevingen.
Eens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven