Kadootjes op het werk
zaterdag 6 januari 2018 om 18:35
Ik werk een klein half jaartje bij een bedrijf met vier man personeel, waarbij ik de enige vrouw ben. Ik vind het altijd lastig om dan de gewoontes te peilen hoe ze dat doen met verjaardagen en zo. Er zijn nu twee werknemers jarig geweest. Die trakteerden een gebakje en kregen een kadobon van de baas. Ik heb ook ergens gewerkt met alleen maar vrouwen en daar werd altijd geld ingezameld voor een kado van de collega’s. Hoop gedoe en meestal zijn het toch kado’s die de plank mis slaan. Ik vond dit dus wel prima zo, gewoon trakteren, verder zelf geen kado hoeven verwachten maar ook niks hoeven als je collega jarig is.
Maar binnenkort is de baas zelf jarig. Hij geeft hints over een kadootje maar geen idee of hij dat dan ook echt verwacht of dat het een grapje is. Hij heeft met kerst zijn best gedaan om zijn werknemers een persoonlijk kadootje te geven, daarom vind ik het wel verwarrend. Ik vind het ook wat gênant om te overleggen met de andere collega’s wat zij doen, alsof ik een wit voetje wil halen (want hun verjaardag is al geweest en toen heb ik ze alleen gefeliciteerd). Ik weet eigenlijk wel zeker dat de collega’s niet met iets gaan komen, het speelt verder niet bij ze. Is het gek dat ik me dan verantwoordelijk voel… misschien omdat ik de enige vrouw ben?
Wat zou jij doen in mijn geval?
Maar binnenkort is de baas zelf jarig. Hij geeft hints over een kadootje maar geen idee of hij dat dan ook echt verwacht of dat het een grapje is. Hij heeft met kerst zijn best gedaan om zijn werknemers een persoonlijk kadootje te geven, daarom vind ik het wel verwarrend. Ik vind het ook wat gênant om te overleggen met de andere collega’s wat zij doen, alsof ik een wit voetje wil halen (want hun verjaardag is al geweest en toen heb ik ze alleen gefeliciteerd). Ik weet eigenlijk wel zeker dat de collega’s niet met iets gaan komen, het speelt verder niet bij ze. Is het gek dat ik me dan verantwoordelijk voel… misschien omdat ik de enige vrouw ben?
Wat zou jij doen in mijn geval?
zaterdag 6 januari 2018 om 18:40
Ik zou niks doen. Vragen je collega's jou om mee te doen voor een aardigheidje, OK. Zo niet, dan zou ik het erbij laten en de baas op zijn verjaardag hartelijk feliciteren en meedoen met de feestvreugde gedurende koffie met gebak, maar dat is het dan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 6 januari 2018 om 19:14
Waarom moet je uberhaupt een cadeau of een bon krijgen op je werk als je jarig bent?
Nog op geen enkele job meegemaakt.
Ik trakteer zelf met een doos koek of cake en that's it.
Mijn baas doet hetzelfde, al is zijn doos koek soms wat luxueuzer of trakteert hij met 2 flessen cava ipv koek.
Cadeaus zijn toch écht enkel bij een geboorte of pensionering.
zaterdag 6 januari 2018 om 19:40
Wat de gewoonte is staat in de openingspost. Baas geeft een bon bij verjaardagen. Personeel (mannen) doet niks onderling. Ik heb bij de eerste verjaardag afgewacht wat er ging gebeuren - niets dus. De jarige trakteerde alleen. Maar die hints naar een kadootje van m'n baas maakt dat ik me afvraag of er iets wordt verwacht.
zaterdag 6 januari 2018 om 19:42
Dat zou ik gewoon eens in de groep gooien (collega's onderling).vivinnetje schreef: ↑06-01-2018 19:40Wat de gewoonte is staat in de openingspost. Baas geeft een bon bij verjaardagen. Personeel (mannen) doet niks onderling. Ik heb bij de eerste verjaardag afgewacht wat er ging gebeuren - niets dus. De jarige trakteerde alleen. Maar die hints naar een kadootje van m'n baas maakt dat ik me afvraag of er iets wordt verwacht.
zaterdag 6 januari 2018 om 19:43
Het personeel krijgt toch een kadobon?
Dat het niet uit de zak van de collega's komt maar van de baas maakt niet uit, er is een kadootje.
Dus voor TO, ik zou zeggen, goh, regelen jullie iets voor de baas? Want ik vind dat wel leuk om te doen, aangezien wij ook wat krijgen.
zaterdag 6 januari 2018 om 20:17
Hoezo wit voetje en genant omdat je ze alleen gefeliciteerd hebt? Ze hadden toch al een kado gehad van de baas en is het dus blijkbaar niet gebruikelijk om elkaar als collega's een kado te geven. Maar de baas kan zichzelf toch moeilijk ook een bon geven als kado? Kortom ik zou gewoon overleggen en wellicht het voortouw nemen om te zorgen dat de baas ook een cadeau krijgt.
zaterdag 6 januari 2018 om 21:43
zondag 7 januari 2018 om 09:33
Dit. Laagdrempelig, verwachtingsloos, open en eerlijk.minnimouse schreef: ↑06-01-2018 20:33Ik zou zeggen ‘Jongens, de baas hint op een cadeautje. Wat is hier de gewoonte?’.
Het hoeft niet moeilijk te zijn.
zondag 7 januari 2018 om 13:44
Helaas is er geen gewoonte. Het is een klein bedrijf en vorig jaar om deze tijd was er nog geen bedrijf. Dat maakt dus ook dat ik die gewoonte kan gaan voorstellen. De collega's optrommelen voor een bijdrage is niet te doen, wegens herkenbaarheid kan ik daar niet te diep op in gaan... maar het komt er op neer dat we elkaar op kantoor niet echt treffen en twee werken in het buitenland, dus dan is er sowieso meer afstand. Op de een of andere manier is het logischer dat mijn mannelijke collega's het bij een felicitatie houden, dan dat ik dat doe. Gevoelsmatig.minnimouse schreef: ↑06-01-2018 20:33Ik zou zeggen ‘Jongens, de baas hint op een cadeautje. Wat is hier de gewoonte?’.
Ik kan ook zelf iets doen en een beetje in het midden houden wie het heeft geregeld/betaald. Maar als het dan van iedereen moet komen is het wel echt een kleinigheidje. Ik vind het zo ontzettend moeilijk... want dan moet ik ook weer bedenken wat voor kadootje. Misschien dat ik van tevoren aangeef dat ik een taart voor hem bak om te trakteren... heeft hij daar het gedoe niet van. Ik weet niet of het op waarde geschat wordt (want kost me best een hoop tijd, degene die ik in m'n hoofd heb...), maar ik vind het leuker dan een fles wijn?