Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!


Groetjes,
Bea
Alle reacties Link kopieren
Milkynoway schreef:
17-01-2018 19:35
Jammer dat hier geen plek is voor mensen buiten jullie groep.
? Hoe bedoel je? Het is idd niet handig om hier wat te posten als je het sherry of brooddieet wil gaan doen nee.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje, ik ben het met je eens dat het gezond moet zijn. Anders schiet het zijn doel voorbij.
Ik ben al die tijd aan het worstelen met misselijkheid en diarree. Het is mij niet duidelijk of dat met deze eetwijze samenhangt of niet, omdat dat al begonnen was voordat ik hiermee startte.
De koffie ben ik mee gestopt, omdat dat het enige echt nieuwe is wat ik doe. Alhoewel er ook een paar dagen zijn geweest dat ik helemaal geen koffie heb gedronken.

Djengaz, ik probeer niet om zo weinig mogelijk koolhydraten te eten. Ik probeer ook niet zo veel mogelijk af te vallen. Het lukt me niet om meer te eten omdat ik steeds zo misselijk ben en buikpijn krijg en diarree. Het komt er op neer dat ik, zodra ik iets eet, binnen een half uur buikkrampen krijg en op het toilet beland. Als ik deze dagen nog steeds geen verandering bespeur, ga ik naar de huisarts om te overleggen. Maar ik ben zeker niet tegen het verhogen van het aantal koolhydraten.

Ik ben het verder echt eens met dat het niet ongezond moet zijn. Ik waardeer ook dat jullie daar op wijzen en daar een punt van maken. Zeer terecht!
jazekerenof schreef:
18-01-2018 07:27


Maar juist die adviezen over kh arme krackers, heerlijke recepten en gewoon lezen hoe iedereen het vindt gaan, vind ik een toevoeging.
Dit. Hiervoor las ik mee. Tips, recepten, even elkaar een hart onder de riem steken als het moet.
Ik lees geen extreme adviezen.

Ik heb wel moeite om genoeg te eten, en dan is die koffie een manier om genoeg vet binnen te krijgen.
Bijvoorbeeld dus.

Maar goed. Ik heb dus geen zin om meteen afgeschilderd te worden als extremist omdat ik lager ik de khd zit dan een ander.
Vandaar dat ik mijn eigen plan wel trek verder.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-01-2018 22:47
Van wie hoor je dat? Ik hebe r nog nooit van gehoord namelijk en ben met het eten van 2 allinson boterhammen per dag en voor de rest KHA of Vrij gewoon volop afgevallen. Het mooie van deze levenswijze is juist dat je helemaal niet streng hoeft te zijn, dat je niets hoeft te tellen. Het enige dat ik moet doen is de tijd in de gaten houden om weer te eten, anders vergeet ik het. Ik heb geen idee hoeveel KH, calorieën, vet of eiwitten ik binnenkrijg, wat ik wel weet is dat ik fit ben en meer dan voldoende gezond voedsel binnenkrijg, ik doe dan ook niet aan bulletkoffie of andere vetbommen, overdrijf niet wat betreft eiwitten, eet gewoon lekker en gezond.
Ik denk dat het loslaten gewoon erg moeilijk is voor hen die altijd calorieën hebben geteld, altijd op dieet zijn geweest. Het hoeft allemaal niet meer en dat is wennen. Wen er maar aan.
Een bepaalde groep mensen kan prima beginnen met 40 gr khd maar er is ook een groep die zich echt aan de 20 gr moeten houden om een beginnetje te maken..
Je kan brood eten en andere dingen maar dat gaat dan ten kosten van je groente en fruit inname en dan is brood gewoon de slechtere keuze, een salade is echt beter..
Er zijn echt maar weinig mensen die aan een pond groente komen op een dag.. Waar aardappels en brood zitten past geen sperzieboon meer :) vol is vol.
Alle reacties Link kopieren
djengaz schreef:
17-01-2018 22:50
Ik denk dat het verschil er in zit dat sommige een ketogeen dieet volgen, minder dan 30 khd dus en sommige een kha dieet volgen, wat neer komt op rond de 50 en waardoor je dus niet in ketose komt. Het hele ketose gebeuren klinkt mij ongezond in de oren en ik zorg er voor dat ik genoeg eet om het niet zo ver te laten komen.

Caseje; wat vind je er zelf van als je hoort dat mensen denken dat het misschien toch niet zo gezond voor je is? Hoe zou je het vinden om wat meer koolhydraten te eten? Het afvallen gebeurd dan ook hoor, misschien wat langzamer maar ik denk wel beter voor je lijf en gezonder.
Ketose is niet ongezond zolang je geen diabeet bent hoor Topsporters zijn vaak in ketose en de Inuit ook bijna altijd. Ketose zal ook in het verleden veel voorgekomen zijn Groot bord warm eten en dan lang en hard werken op het land bv.
Saoghail schreef:
18-01-2018 08:55
Dit. Hiervoor las ik mee. Tips, recepten, even elkaar een hart onder de riem steken als het moet.
Ik lees geen extreme adviezen.

Ik heb wel moeite om genoeg te eten, en dan is die koffie een manier om genoeg vet binnen te krijgen.
Bijvoorbeeld dus.

Maar goed. Ik heb dus geen zin om meteen afgeschilderd te worden als extremist omdat ik lager ik de khd zit dan een ander.
Vandaar dat ik mijn eigen plan wel trek verder.
Zullen we daar dan mee door gaan?


Ik was juist zo verrukt met dit topic wat geen kliekje was of semi-off topic discussiëren zodat het topic doodbloed. Gewoon elkaar adviezen geven. De één misschien wat lager in kh dan de ander, maar allemaal met respect voor dat gezamenlijke doel: minder kh.
Ik ben zo ontzettend blij met die krackers? Heerlijk! Gisteren had ik een blikje tonijn met Mayo en wasabi en bosui. Beetje sla en die krackers. Echt een top lunch!
Oh en de recepten op dietdocter zijn ook echt heerlijk! Zelfs de kids smullen hier van.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
18-01-2018 09:21
Ik ben zo ontzettend blij met die krackers? Heerlijk! Gisteren had ik een blikje tonijn met Mayo en wasabi en bosui. Beetje sla en die krackers. Echt een top lunch!
Bedoel je die lijnzaadcrackers?
Ik zit nu trouwens in een hotel en ik ben zo eens om me heen aan het kijken bij het ontbijt. Het valt me op dat de oudere mensen allemaal roerbakei met spek nemen ZONDER brood. En dan echt een bord vol.
Case-je schreef:
18-01-2018 09:23
Bedoel je die lijnzaadcrackers?
Die van Nina: Amandelmeel, eiwit en sesamzaad.
En beterschap case-je. Als ik je verhaal zo lees dan lijkt het bijna gewoon een buikgriep hoor. Hier hebben ze daar ook echt een paar weken last van gehad.
Goed dat je naar de huisarts gaat case-je!

Ik heb gisteren schijfjes bloemkool gebakken aan beide kanten, daarna aantal minuten in de airfryer, ondertussen ei met champignons, tomaat en kaas gebakken en dit over de bloemkool met nog een vega worstje ernaast. Smaakte erg lekker!

Wel merk ik dat mijn lichaam sterk reageert op kaas, rommelende darmen/buik etc.

Ik heb nog niet op de weegschaal gestaan maar mijn buik slinkt en ik voel me lekker in m'n vel. En het stoppen met roken gaat prima! Weinig moeite mee, ik merk dat ik meer gefocust ben op KHA dus dat helpt me :)
En niet aankomen maar afvallen is ook wel heel erg fijn!!

Fijne dag allemaal! Wat staat er vandaag bij jullie op het menu?
Alle reacties Link kopieren
Poeh, ik schrik een beetje hoe fel sommige mensen hier reageren.
Het blijft een forum, dus punt voor discussie. Lijkt me ook juist nuttig, ik leer graag van anderen en hun standpunten.
Wat het hele ketose betreft, ik ben geen nutritionist, maar het feit dat topsporters in ketose zitten betekent absoluut niet dat het dan maar gezond moet zijn.

Caseje, wat vervelend dat je je zo slecht voelt! Ik zou de khd een paar dagen verhogen, en even mn temperatuur opnemen. Als het na een paar dagen nog niet over is, zou ik inderdaad naar de huisarts gaan maandag ofzo!

Cateautje, ja het was heel fijn om al die kleren al te kunnen passen :mrgreen: Ik merk wel dat ik ouder word (ofja, relatief dan, want ik ben 26), ik verlies nu op andere plekken vet dan toen ik 18 was.

Ik ben overigens nog lekker aan het doorgaan met rond de 50 kh per dag. Het gaat me echt prima af, ik ben gestopt met het eetschema volgen. Ik weet inmiddels welke gerechten ik lekker vind dus ik kies die uit en combineer het zo dat ik ongeveer rond de 50 zit. Tot nu toe heb ik nog helemaal geen moeite mee gehad om me eraan te houden. Over vier weken gaan we op wintersport met vrienden (doen we elk jaar) en hebben we weer een sauna dus ik heb er zin in om dan beter in mn vel lekker te kunnen gaan zwemmen enzo.
-
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
17-01-2018 23:23
Ik vind het moeilijk om dit topic inhoudelijk te volgen.
Wat ik wel of niet zou moeten doen als ik zo'n dieet zou moeten volgen.

Ik weet niet eens wat ik weeg. De laatste keer wel gedaan als controle.
Ik zie als ik mijn eetgedrag moet bijstellen.

Jammer als de mensen die elkaar vonden in gelijke aanpak dat moeten missen.
Je kunt hier eens kijken om op weg te komen: [url]https://www.gobento.nl/beginnen/[url].

Ik durf bijna niets meer te zeggen, want straks ben ik weer te extreem, maar het komt neer op het volgende:
- geen (of anderen zeggen: weinig) tarwe
- geen toegevoegde suikers
- je koolhydraten voornamelijk uit groenten halen en niet uit bewerkte producten.
- ik hou maximaal 5 kh per 100 gram aan (maar dat doet niet iedereen).
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
18-01-2018 00:56
He... ik eet niet te weinig omdat ik zo snel wil afvallen of omdat ik te strict ben.
Het lukt me niet om te eten omdat ik me beroerd voel.
De koffie ben ik mee gestopt, in de hoop dat het daaraan kan liggen. Nog geen verbetering.
Je zou ook even het hele kha kunnen laten varen om te zien of het verbetert. Het zou ook zo maar eens kunnen dat je iets anders hebt dat los staat van kha. Mijn man kampt ook al een tijdje met een buikvirus. Mocht het ineens beter gaan, dan ligt het toch aan dit eetpatroon.

Heb je het met al het voedsel? Bijvoorbeeld ook met wat groenten en licht vlees (zoals kip) of vis?
Alle reacties Link kopieren
lara1978 schreef:
18-01-2018 12:10
Je zou ook even het hele kha kunnen laten varen om te zien of het verbetert. Het zou ook zo maar eens kunnen dat je iets anders hebt dat los staat van kha. Mijn man kampt ook al een tijdje met een buikvirus. Mocht het ineens beter gaan, dan ligt het toch aan dit eetpatroon.

Heb je het met al het voedsel? Bijvoorbeeld ook met wat groenten en licht vlees (zoals kip) of vis?
Ja, met al het voedsel.
Alle reacties Link kopieren
lara1978 schreef:
18-01-2018 12:07
Je kunt hier eens kijken om op weg te komen: [url]https://www.gobento.nl/beginnen/[url].

Ik durf bijna niets meer te zeggen, want straks ben ik weer te extreem, maar het komt neer op het volgende:
- geen (of anderen zeggen: weinig) tarwe
- geen toegevoegde suikers
- je koolhydraten voornamelijk uit groenten halen en niet uit bewerkte producten.
- ik hou maximaal 5 kh per 100 gram aan (maar dat doet niet iedereen).
Dat is nou ook wel weer overdreven, want volgens mij doen de meesten hier dit.
-
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn er genoeg mensen die ook tarwe eten, maar dan in beperkte mate.
Ik eet 1 of 2 tarweboterhammen per dag en als het er maar 1 is, dan eet ik noten in plaats van de tweede boterham.

Ik ben naarstig op zoek naar een alternatief voor kaas op brood. De meeste soorten beleg is gespiked met suiker en dat mag ik niet. Wie heeft een idee?
Alle reacties Link kopieren
Vleeswaar?
Tonijn/ tonijnsalade?
Pindakaas (die van de Lidl is lager in kh dan Calve)?
Avocado met wat tomaat?
lara1978 schreef:
18-01-2018 14:10
Vleeswaar?
Tonijn/ tonijnsalade?
Pindakaas (die van de Lidl is lager in kh dan Calve)?
Avocado met wat tomaat?
In vleeswaar, tonijnsalade en pindakaas zit suiker, dat is juist waar ik mee worstel, het zit bijna overal in die troep.
Avocado kan ik 1 dag eten en dan staat het me alweer tegen. Heb er nu eentje liggen die weg kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal mijn vleeswaren bij de slager. kipfilet, rosbief, rookvlees etc etc allemaal gegarandeerd suikervrij.
Tonijn-, eier- of zalmsalade maak ik zelf, net als filet americain.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-01-2018 14:17
In vleeswaar, tonijnsalade en pindakaas zit suiker, dat is juist waar ik mee worstel, het zit bijna overal in die troep.
Avocado kan ik 1 dag eten en dan staat het me alweer tegen. Heb er nu eentje liggen die weg kan.
Bij de Aldi hebben ze vegetarische spread (staat bij de sandwich spread) in potjes. Koolhydraten per 100 g: 4,3 waarvan suikers : 3,2 g.
Of is dat ook nog te veel suikers?
En pindakaas 100% puur? De ingrediënten daarvan zijn alleen maar pinda's, verder niks. Of anders als je dat niet vertrouwd, zelf pindakaas maken. Is heel simpel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven