Natuurlijk maandverband?

vrijdag 26 januari 2018 om 14:00
Op een toch wel aparte manier kom ik hierachter, denk ik?
Ik gebruik al jaren het maandverband van Libresse (vroeger de oranje verpakking, en nu de roze met vleugels).
Pas zat ik op YouTube een filmpje te kijken van een zwangere, die een gesprek met de verloskundige had. En het kwam op maandverband/kraamverband. Nouja eerst kraamverband, en erna kan je overgaan op maandverband als het bloedverlies minder word.
ALLEEN toen hoorde ik, niet van Libresse/met plastic erin?!
Dus als ik het goed begrijp zit er in Libresse maandverband soort plastic verwerkt? Dat gekleurde op het maandverband zelf?
Nu ik dat gelezen heb, zou ik graag over willen gaan op iets van natuurlijker materiaal? Zijn er mensen die merken kennen/winkels die dat hebben? Maar ook niet veel duurder zijn dan normaal maandverband? En merk je daarin echt verschil enzo?
Ik gebruik al jaren het maandverband van Libresse (vroeger de oranje verpakking, en nu de roze met vleugels).
Pas zat ik op YouTube een filmpje te kijken van een zwangere, die een gesprek met de verloskundige had. En het kwam op maandverband/kraamverband. Nouja eerst kraamverband, en erna kan je overgaan op maandverband als het bloedverlies minder word.
ALLEEN toen hoorde ik, niet van Libresse/met plastic erin?!
Dus als ik het goed begrijp zit er in Libresse maandverband soort plastic verwerkt? Dat gekleurde op het maandverband zelf?
Nu ik dat gelezen heb, zou ik graag over willen gaan op iets van natuurlijker materiaal? Zijn er mensen die merken kennen/winkels die dat hebben? Maar ook niet veel duurder zijn dan normaal maandverband? En merk je daarin echt verschil enzo?

vrijdag 26 januari 2018 om 14:15
De verloskundige zei tegen mij hetzelfde. Het ging dan om de onderkant van het maandverband, de plaklaag zeg maar. Die is bij Libresse en veel andere merken van plastic. Dit voorkomt doorlekken. Na een bevalling is dit echter niet goed, dat plastic laagje voorkomt ook dat het daar beneden een beetje 'doorlucht', wat wel nodig is als je moet herstellen na inknippen of inscheuren.
Je hebt ook maandverband zonder zo'n plastic laagje. Dit is meestal het goedkopere (en dikkere) huismerk. Je hebt ook duurdere, natuurlijke merken, maar ik wilde even uileggen waarom na een bevalling Libresse wordt afgeraden
Je hebt ook maandverband zonder zo'n plastic laagje. Dit is meestal het goedkopere (en dikkere) huismerk. Je hebt ook duurdere, natuurlijke merken, maar ik wilde even uileggen waarom na een bevalling Libresse wordt afgeraden
anoniem_6557ac7a5e2f4 wijzigde dit bericht op 26-01-2018 14:27
11.67% gewijzigd

vrijdag 26 januari 2018 om 16:04
Ik heb er zelf geen ervaring mee en het is erg duur imo, maar ik weet wel dat er wasbaar maandverband van katoen bestaat. Misschien heb je er wat aan. Zie deze link als voorbeeld: http://www.katoenenko.nl/imse-vimse-sta ... arden.html
zaterdag 27 januari 2018 om 14:15
Dat lijkt duur, maar tel al die pakken maandverband eens bij elkaar op? Dit is een stuk goedkopet.RainbowButterfly schreef: ↑26-01-2018 16:04Ik heb er zelf geen ervaring mee en het is erg duur imo, maar ik weet wel dat er wasbaar maandverband van katoen bestaat. Misschien heb je er wat aan. Zie deze link als voorbeeld: http://www.katoenenko.nl/imse-vimse-sta ... arden.html
Hier ook wasbaar maandverband. Bevalt prima, hoewel ik na mijn bevalling Kotex heb gebruikt.

zaterdag 27 januari 2018 om 14:22
Ik ook, Kotex zwart. Bloed na een bevalling stinkt enorm.thee_leutje101 schreef: ↑27-01-2018 14:15Bevalt prima, hoewel ik na mijn bevalling Kotex heb gebruikt.

maandag 29 januari 2018 om 11:32
Tampons zijn volgens mij ook niet zo geweldig voor de "flora en fauna" daar..Koffiekop schreef: ↑29-01-2018 10:07Na een bevalling kan je het beste de allercheapste Etos huismerk matrasjes gebruiken. Geen plastic en lekker goedkoop, dan ga je echt geen Yoni van 6,- de 10 gebruiken. Het is niet alsof je dan gaat sporten oid waardoor een dik matras in de weg zou zitten.
Buiten bevallingen om draag ik zelf tampons, ik vind maandverband echt te ranzig, zeker die met vleugels, geurtjes en plastic dingen. Dat kan niet gezond zijn voor de flora en fauna daar beneden.

dinsdag 30 januari 2018 om 13:46
Ja klopt. Zo had ik er nog niet over na gedacht.thee_leutje101 schreef: ↑27-01-2018 14:15Dat lijkt duur, maar tel al die pakken maandverband eens bij elkaar op? Dit is een stuk goedkopet.
Hier ook wasbaar maandverband. Bevalt prima, hoewel ik na mijn bevalling Kotex heb gebruikt.