Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
21-01-2018 09:45
leest iemand hier ook het blog van Porterenee? heb ik recent ontdekt en ik vind het een aanwinst tussen de consuminderblogs!
Is een erg leuke blog, ze is ook journaliste en schrijft heel leuk.
Welkom om mee te schrijven zuinigeman. Ik zou wel even de link uit je eerste post weghalen, want het is tegen de huisregels om op deze manier je eigen blog te promoten.
zuinigeman schreef:
30-01-2018 16:39
Misschien leuk om ook eens te bekijken. Link over besparen en consuminderen.

Deze website gaat over financieel onafhankelijk worden door zuinigaan te leven, bezuinigen, besparen, consuminderen en aflossen van schulden, waaronder ook de hypotheek aflossen.

Zuinigeman 29 jaar jong :-) . Ik heb ook een vriend (26 jaar) en samen gaan wij zuinig door het leven. Sinds 2 jaar zijn wij samen en in september 2017 hebben wij gezamenlijk een hoekwoning gekocht in Flevoland.

Wij bewandelen de weg van het (be)sparen en bezuinigen om onze schulden af te lossen.
Dit riekt een beetje naar een reclame praatje, klopt dat? ;-D
No offense Zuinigeman, maar er zijn zoveel bespaar/consuminder/aflos blogs, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb nu een tweetal favo blogs opgeslagen die ik dagelijks volg, anders kom ik niet aan werken toe.
Welkom hier! Ik heb je blog weleens gelezen, maar ik vind je schrijfstijl niets. En daarnaast zijn er inderdaad nog 1000 bespaarblogs die veel op elkaar lijken. Ik hou het ook bij degene die ik leuk vind en al langer volg.

De eerste extra hypotheekaflossing van dit jaar is gedaan :cheer2:
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Die van mij volgen jullie tocjh wel allemaal he? :roll: :rofl:

Ik ben zo trots op mezelf trouwens. Ben vandaag naar de winkels geweest op zoek naar een cadeau voor mijn zus, en ik moest dus een boek kopen, dus ben bij allemaal boekhandels binnen geweest. Allemaal leuke opschrijfboekjes gezien, washi tapes enz. En niks voor mezelf gekocht :hello:

Ik moet van mezelf nu eerst mijn oude hobby materialen opmaken voor ik weer iets mag kopen en dat gaat toch best wel goed momenteel :cheer2:
Ow, dat is inderdaad wel iets om trots op te zijn Bumba! :cheer2:
De laatste tijd was ik daar juist wat minder goed in, maar ik ga ook weer even eerst dingen op maken. Uiteindelijk zijn het toch bijna altijd dezelfde dingen die ik gebruik: een paar fijne pennen, een paar stiften en washi-tapes en mijn markeerstiften. Meer heb ik gewoon niet nodig.
Ik doe morgen de eerste extra aflossing van dit jaar, gelijk een groot bedrag van 7k, dankzij een schenking en wat spaargeld.

Ik zit bij de Ing, en extra aflossingen Kun je online gelijk in orde maken, ook zie je gelijk wat een extra aflossing met het maandbedrag en rente doet, geweldige uitvinding van de Ing.
schattigmeisje schreef:
30-01-2018 17:43
Ow, dat is inderdaad wel iets om trots op te zijn Bumba! :cheer2:
De laatste tijd was ik daar juist wat minder goed in, maar ik ga ook weer even eerst dingen op maken. Uiteindelijk zijn het toch bijna altijd dezelfde dingen die ik gebruik: een paar fijne pennen, een paar stiften en washi-tapes en mijn markeerstiften. Meer heb ik gewoon niet nodig.

Klopt, dat zijn ook de basics waar ik op terugval. En stickers, die gebruik ik ook veel. Om het geheel een beetje op te vrolijken. Ik ben niet zo enthousiast om elke keer allemaal tekeningen te maken; met een sticker is het snel een beetje opgepimpt :biggrin:
Kumiko schreef:
30-01-2018 18:56
Ik zit bij de Ing, en extra aflossingen Kun je online gelijk in orde maken, ook zie je gelijk wat een extra aflossing met het maandbedrag en rente doet, geweldige uitvinding van de Ing.
Fijn he, Triodos heeft dat sinds vorig jaar ook. Ook fijn dat ik niet drie keer hoef te checken of ik wel echt het goede lening nummer in de omschrijving heb gezet!

Goed van je Bumba!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Hier ook al een extra aflossing gedaan, met dank aan de belastingdienst. In 2016 had ik geen inkomen, maar bij toeslagen stond nog wel inkomen, waardoor we nog een behoorlijke nabetaling kregen.
Aflossing is op de gewone lening, daar betalen we meer rente op.
Lekker bezig met de aflossingen! Wij lossen op 1 februari ook weer 10% van onze hypotheek af (opdracht gegeven half december, ABN Amro is niet zo van de snellen...). Op naar nog lagere maandlasten en hopelijk over 5 jaar een hypotheekvrij huis!
Hier ook een extra aflossing gedaan paar weken geleden. Aflossingsvrije hyp is eindelijk helemaal afgelost. We hebben nu nog alleen een spaarhyp.
Wat zijn jullie goed bezig... doet mij wel denken dat ik de hypotheekverstrekker moet bellen dat ik een extra premiestorting wil doen.... Hier nog lang niet klaar maar wordt wel blij van elk jaar de lasten met kleine beetjes omlaag.
Lekker bezig allemaal met aflossen.

Wij gaan eerst het bedrag dat we nu kwijt zijn aan de muur weer terug bij elkaar sparen. Daarna kijken we wel of het nog lukt om de studieschuld dit jaar af te lossen. Ik had gehoopt van wel, maar het moet niet ten koste gaan van onze buffer. Want dan zitten we straks met een afgeloste studieschuld, maar zonder buffer en dat lijkt me niet echt handig.
Ben ik trouwens de enige of stoort dit bericht jullie ook: https://www.viva.nl/mama/waarom-beter-g ... unt-kopen/

Ik zie het de hele tijd in de zijbalk langskomen (6)

Lekkere bangmakerij, terwijl het meeste speelgoed dat je in de kringloopswinkel vindt toch echt niet zo oud is. En het scheelt gewoon een hoop geld én milieulast!
Bumba1985 schreef:
31-01-2018 10:24
Ben ik trouwens de enige of stoort dit bericht jullie ook: https://www.viva.nl/mama/waarom-beter-g ... unt-kopen/

Ik zie het de hele tijd in de zijbalk langskomen (6)

Lekkere bangmakerij, terwijl het meeste speelgoed dat je in de kringloopswinkel vindt toch echt niet zo oud is. En het scheelt gewoon een hoop geld én milieulast!

Eens, je maakt mensen gewoon onnodig bank.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Inderdaad, eens.
Ik ben wel eens iets tegen gekomen wat zo oud was trouwens. Maar dat was traceerbaar - zelf gemaakt door de man van de verkoopster in die speelgoedhoek toevallig :proud: - alleen hout, en niet gelakt of zo ... ik vond het vooral best wel gaaf, speelgoed met zo'n verhaal er aan vast.
@Bumba, waarom focus je je op het aflossen van je studieschuld? Je hypotheek is toch veel duurder?

Ik wil ook graag weer meeschrijven. Ik heb in het verleden wel eens meegeschreven en toen een tijdje wat meegelezen. We zijn vorige week verhuisd naar ons nieuwe huis en nu is het dus zaak om weer grip te krijgen op de financieen.

Onze woonlasten zijn bijna verdubbeld dus dat is een behoorlijk aanpassing. Gelukkig waren onze lasten vooral heel erg laag en kunnen we ze nu nog steeds goed dragen. De hypotheek is ongeveer 2/5 van mijn bruto loon dus op zich nog goed op te brengen.

Vorige week al een mooie verrassing, we deden de voorlopige aanslag voor 2018 voor de hypotheek rente aftrek en we vonden het bedrag echt idioot hoog en hadden geen idee waar dit van kon komen. Bleek dat we nu recht hebben op inkomsten afhankelijke combinatie korting. Dat is een mooi bedrag dat we goed kunnen gebruiken.

De komende tijd zullen we een goede balans moeten zoeken tussen sparen voor het onderhoud van ons huis, sparen voor de verfraaiing van ons huis (we willen nog heel wat meubels vervangen en ook dingen als gordijnen moeten nog betaald worden) en beginnen met aflossen op de hypotheek.

De komende tijd hebben we nog wat extra ruimte, maar de vraag hoe lang dat zo is, we zouden graag een tweede kind willen en de opvangkosten van twee kinderen op het KDV zijn aanzienlijk.

Ik heb wel besloten om de komende twee jaar mijn studieschuld te pauzeren. Elke 100 euro die ik nu extra aflos op de hypotheek scheelt me 70 euro aan kosten over de totale looptijd van de hypotheek (en dat is zonder de extra besparing door de lage risico klassen) en het kost me dit jaar minder dan 1 euro aan extra rente.

Belangrijkste financiele beslissing die er nu nog aan zit te komen is dat we de mogelijkheid krijgne om de erfpacht af te kopen en we zullen moeten bedenken hoe we dat willen financieren, of eigenlijk met name in welke mate waar door ons spaarsaldo voor aan willen spreken. Onze financieel adviseur gaf aan dat het geen probleem moet zijn om er een losse hypotheek voor te krijgen, maar dat moeten we ook maar net willen.

Concrete vraag, hebben jullie nog tips over waar ik op moet letten nu ik voor het eerst eigenaar ben van een woning?
en hoe bepalen jullie hoeveel buffer je achter de hand wilt houden voor onvoorziene situaties?
Flashy en Kaaaaatje, welkom terug. En anderen die de afgelopen weken ook iets schreven over 'mag ik meeschrijven'. Het is geen besloten club hier he, iedereen is welkom, je hoeft je niet officieel aan- of af te melden. Gewoon iets posten als je zin hebt.
Tips voor de (eerste) eigen woning: zet per maand 200 euro opzij, voor onderhoud en toekomstige investeringen in het huis. Evt meer als je weet dat binnen 5 jaar groot onderhoud betaald moet worden. Of minder als je maandelijks een VVE-bijdrage betaalt voor schilderwerk en het dak en zo.
Spaar eerst je buffer bij elkaar voor je extra gaat aflossen.

Kaaaaaaaatje schreef:
31-01-2018 11:43
en hoe bepalen jullie hoeveel buffer je achter de hand wilt houden voor onvoorziene situaties?

Ik vind persoonlijk een half jaar inkomen fijn. De richtlijnen spreken vaak over 3 maandinkomens, of evt bijv 4x je maanduitgaven.
Marana-- schreef:
31-01-2018 11:49
Tips voor de (eerste) eigen woning: zet per maand 200 euro opzij, voor onderhoud en toekomstige investeringen in het huis. Evt meer als je weet dat binnen 5 jaar groot onderhoud betaald moet worden. Of minder als je maandelijks een VVE-bijdrage betaalt voor schilderwerk en het dak en zo.
Spaar eerst je buffer bij elkaar voor je extra gaat aflossen.

Ik vind persoonlijk een half jaar inkomen fijn. De richtlijnen spreken vaak over 3 maandinkomens, of evt bijv 4x je maanduitgaven.
Ik denk dat ik nu op die richtlijn wel zit maar dit vind ik echt de bodem van mijn buffer... dus mijn doel is ook echt dat ie omhoog moet weer komend jaar.... ook met wat kostenposten die eraan komen. Keuken heeft beste tijd gehad en denk dat we hier over paar jaar moeten schilderen dus ik ben het met je eens dat 3 maandinkomens best weinig is.
@Kaaatje: Vanwege de cashflow. We willen nu even focussen op het zsm omlaag brengen van de vaste lasten. We betalen momenteel €45 per maand (verplicht) aan Duo, dit is het minimum bedrag per maand. Als we de €3000 die we nu nog moeten betalen hebben afgelost, dan valt die €45 dus weg en houden we dit maandelijks over. Als we €3000 aflossen op de studieschuld, scheelt ons dat in rente ongeveer een tientje per maand, wat voor de huidige cashflow dus minder zoden aan de dijk zet.

Op de lange termijn zouden we natuurlijk meer besparen door het op de hypotheek af te lossen, maar daar hebben we nu op de korte termijn niet zoveel aan, dus kiezen we voor studieschuld eerst.
Belachelijk inderdaad, die kop over tweedehands speelgoed. Alsof speelgoed dat je tweedehands koopt standaard 40 jaar oud is. :facepalm: Als je dat soort speelgoed al vindt op Marktplaats dan staat er 'vintage' bij en zie je er ook wel echt aan dat het uit die tijd komt. En dan gaat het meestal om Lego / Duplo / Playmobil, speelgoed dat nou niet direct met cadmiumhoudende verf bewerkt is en waar je prima 40 jaar na dato nog mee kunt spelen.

Ik vind speelgoed en andere kinderspullen nou juist bij uitstek iets om tweedehands aan te schaffen: ruim aanbod, vaak nog heel mooi (want maar kort gebruikt of helemaal niet naar omgekeken door het kind) en het scheelt enorm in de kosten en de afvalberg. En kinderen maakt het geen moer uit of het nieuw is of zo goed als nieuw. Wij hebben dochter vorige week nog op haar verjaardag een tweedehands Playmobil set gegeven, daar is ze net zo blij mee als met een nieuwe.

Ik hoor wel eens van mensen dat ze het vies vinden, maar ik vraag me af of die hun kind dan wel naar de kleuterschool durven te sturen. Daar zitten ook al die kinderhandjes aan hetzelfde speelgoed (en heb je niet eens de kans gehad het schoon te maken voor je bloedjes eraan zitten). En of ze wel eens in een restaurant eten: dan eet je met een vork waar iemand anders aan gelikt heeft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven