vtlb wsnp
woensdag 7 februari 2018 om 15:02
Hoi hoi,
Ik heb een vraag. Mijn vriendin, 36 jaar oud en twee zoons van 10 en 13 heeft 20000 schuld. Zijn kon hier zelf niets aan doen want na scheiding (ze werd mishandeld) moest haar huis verkocht worden en dat werd verkocht met restschuld.
Ze is al zes jaar weg bij haar ex maar huis is nu pas verkocht. Totaalschuld was 40000 maar ex heeft de andere helft op zich genomen. Mijn vriendin heeft een wajong uitkering omdat ze 24/7 stemmen in haar hoofd heeft. Ze doet wel vrijwilligers werk voor een paar uur en is hulpouder.
Nu moet ze in de schuldsanering maar het vtlb is ongeveer gelijk aan haar wajonguitkering. Ze mogen dus eigenlijk weinig tot niets inhouden van haar heeft ze te horen gekregen. Misschien paar tientjes aan bewindvoerder.
Klopt dit wel? Heeft de wsnp geen fout gemaakt en kunnen ze niet alsnog meer inhouden?
Ik heb een vraag. Mijn vriendin, 36 jaar oud en twee zoons van 10 en 13 heeft 20000 schuld. Zijn kon hier zelf niets aan doen want na scheiding (ze werd mishandeld) moest haar huis verkocht worden en dat werd verkocht met restschuld.
Ze is al zes jaar weg bij haar ex maar huis is nu pas verkocht. Totaalschuld was 40000 maar ex heeft de andere helft op zich genomen. Mijn vriendin heeft een wajong uitkering omdat ze 24/7 stemmen in haar hoofd heeft. Ze doet wel vrijwilligers werk voor een paar uur en is hulpouder.
Nu moet ze in de schuldsanering maar het vtlb is ongeveer gelijk aan haar wajonguitkering. Ze mogen dus eigenlijk weinig tot niets inhouden van haar heeft ze te horen gekregen. Misschien paar tientjes aan bewindvoerder.
Klopt dit wel? Heeft de wsnp geen fout gemaakt en kunnen ze niet alsnog meer inhouden?
anoniem_364121 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 15:58
18.92% gewijzigd
woensdag 7 februari 2018 om 15:08
woensdag 7 februari 2018 om 15:12
Ze heeft de diagnose schizofrenie. Maar daar is gewoon weinig van te merken. Ze praat er nooit over. Is alleen altijd moe van de anti psychotica die ze slikt.
Natuurlijk geef ik om haar, ze is onwijs lief en heeft alles voor een ander over terwijl ze zelf weinig heeft. Ik bedoel meer in het algemeen te vragen, kan dit? Dat je schuld hebt maar dat er zo goed als niets ingehouden kan worden?
Natuurlijk geef ik om haar, ze is onwijs lief en heeft alles voor een ander over terwijl ze zelf weinig heeft. Ik bedoel meer in het algemeen te vragen, kan dit? Dat je schuld hebt maar dat er zo goed als niets ingehouden kan worden?
woensdag 7 februari 2018 om 15:13
Je kan het trouwens ook anders bekijken: haar normale inkomen is zó laag, dat zelfs de schuldsanering er niets meer af kan halen. Zó laag. En dat wordt nooit meer, want er wordt alleen maar op de wajong bezuinigd. Dus ook ná die schuldsanering, zit ze op niveau schuldsanering. Altijd. Ze kan namelijk niet werken en haar situatie verbeteren zoals jij.
Hoe voelt dát, denk je?
Hoe voelt dát, denk je?
Later is nu
woensdag 7 februari 2018 om 15:16
Godskolere zeg. Ik denk, je komt advies vragen voor een vriendin in de penarie. Nee hoor, je wil gewoon een ouderwets potje zeiken. Bah.
Heb je énig idee hoe ernstig schizofrenie is? En hoe erg psychoses je hersenen kunnen aantasten? Zij heeft waarschijnlijk al haar energie nodig om zichzelf op de rit te houden.
Heb je énig idee hoe ernstig schizofrenie is? En hoe erg psychoses je hersenen kunnen aantasten? Zij heeft waarschijnlijk al haar energie nodig om zichzelf op de rit te houden.
woensdag 7 februari 2018 om 15:18
Bah, wat een nare vriendin ben jij!
Alsof je zo blij moet zijn met een Wajong uitkering.
Hoe durf je haar eigenlijk een vriendin te noemen?
En mensen vertellen ook niet alles als ze vermoeden of weten dat een ander daar gelijk een oordeel over hebben.
Een wajong heb je niet voor je zweet voeten, dus wees blij dat jij gewoon kan werken.
Alsof je zo blij moet zijn met een Wajong uitkering.
Hoe durf je haar eigenlijk een vriendin te noemen?
En mensen vertellen ook niet alles als ze vermoeden of weten dat een ander daar gelijk een oordeel over hebben.
Een wajong heb je niet voor je zweet voeten, dus wees blij dat jij gewoon kan werken.
anoniem_357433 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 15:19
2.01% gewijzigd
woensdag 7 februari 2018 om 15:18
okeetjes26 schreef: ↑07-02-2018 15:12Ze heeft de diagnose schizofrenie. Maar daar is gewoon weinig van te merken. Ze praat er nooit over. Is alleen altijd moe van de anti psychotica die ze slikt.
Haha , ‘daar is gewoon weinig van te merken’? Is dat haar mening of van jou? Ik merk er voor mezelf vaak ook vrij weinig van als andere mensen een (psychische) ziekte hebben of in een rolstoel zitten.
Mbt je laatste alinea; blijkbaar heeft ze zo weinig dat er niet meer KAN ingehouden worden, want anders kan ze zelfs geen brood meer kopen. Hoe denk je dat dat voor haar voelt?
Ik vind dat je vriendin het knap doet. Scheiding, schuld, schizofrenie , geen geld te makken en de zorg voor 2 kinderen. Ze doet het toch maar!
woensdag 7 februari 2018 om 15:19
ch86 schreef: ↑07-02-2018 15:18Haha , ‘daar is gewoon weinig van te merken’? Is dat haar mening of van jou? Ik merk er voor mezelf vaak ook vrij weinig van als andere mensen een (psychische) ziekte hebben of in een rolstoel zitten. Maar dat betekent niet dat het niet ernstig is.
Mbt je laatste alinea; blijkbaar heeft ze zo weinig dat er niet meer KAN ingehouden worden, want anders kan ze zelfs geen brood meer kopen. Hoe denk je dat dat voor haar voelt?
Ik vind dat je vriendin het knap doet. Scheiding, schuld, schizofrenie , geen geld te makken en de zorg voor 2 kinderen. Ze doet het toch maar!
woensdag 7 februari 2018 om 15:21
Daar zou ik ook niet over praten met zo n figuur als jou.okeetjes26 schreef: ↑07-02-2018 15:12Ze heeft de diagnose schizofrenie. Maar daar is gewoon weinig van te merken. Ze praat er nooit over.
woensdag 7 februari 2018 om 15:25
Dit. Gelukkig heb je in Nederland altijd nog een minimum inkomen en hoef je niet onder een brug te gaan liggen.Dreamer schreef: ↑07-02-2018 15:13Je kan het trouwens ook anders bekijken: haar normale inkomen is zó laag, dat zelfs de schuldsanering er niets meer af kan halen. Zó laag. En dat wordt nooit meer, want er wordt alleen maar op de wajong bezuinigd. Dus ook ná die schuldsanering, zit ze op niveau schuldsanering. Altijd. Ze kan namelijk niet werken en haar situatie verbeteren zoals jij.
Hoe voelt dát, denk je?
woensdag 7 februari 2018 om 15:33
Natuurlijk. Hoe denk je dat dat gaat in de bijstand bijvoorbeeld?okeetjes26 schreef: ↑07-02-2018 15:12Ze heeft de diagnose schizofrenie. Maar daar is gewoon weinig van te merken. Ze praat er nooit over. Is alleen altijd moe van de anti psychotica die ze slikt.
woensdag 7 februari 2018 om 15:44
Neuh. Want verwijtbare schulden, dan kom je niet in de wsnp.okeetjes26 schreef: ↑07-02-2018 15:39Dus mensen met een uitkering kunnen lekker schulden maken want schuldeisers kunnen toch niks inhouden?
woensdag 7 februari 2018 om 15:52
Google is youre best friend!okeetjes26 schreef: ↑07-02-2018 15:50Bedankt voor je reactie koettie. Hoeveel denk jij dat ze in mogen houden van haar wajong uitkering (bedraagt ongeveer 1000 euro per maand). Ze heeft huurtoeslag maar wel een huur van ruim 600 euro.