Geld & Recht alle pijlers

vtlb wsnp

07-02-2018 15:02 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik heb een vraag. Mijn vriendin, 36 jaar oud en twee zoons van 10 en 13 heeft 20000 schuld. Zijn kon hier zelf niets aan doen want na scheiding (ze werd mishandeld) moest haar huis verkocht worden en dat werd verkocht met restschuld.

Ze is al zes jaar weg bij haar ex maar huis is nu pas verkocht. Totaalschuld was 40000 maar ex heeft de andere helft op zich genomen. Mijn vriendin heeft een wajong uitkering omdat ze 24/7 stemmen in haar hoofd heeft. Ze doet wel vrijwilligers werk voor een paar uur en is hulpouder.

Nu moet ze in de schuldsanering maar het vtlb is ongeveer gelijk aan haar wajonguitkering. Ze mogen dus eigenlijk weinig tot niets inhouden van haar heeft ze te horen gekregen. Misschien paar tientjes aan bewindvoerder.

Klopt dit wel? Heeft de wsnp geen fout gemaakt en kunnen ze niet alsnog meer inhouden?
anoniem_364121 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 15:58
18.92% gewijzigd
Waar bemoei je je mee?
okeetjes26 schreef:
07-02-2018 15:50
Bedankt voor je reactie koettie. Hoeveel denk jij dat ze in mogen houden van haar wajong uitkering (bedraagt ongeveer 1000 euro per maand). Ze heeft huurtoeslag maar wel een huur van ruim 600 euro.
:facepalm:
Volgens mij gaat dit niet over een vriendin maar ben je zelf een schuldeiser of je wilt iemand een oor aannaaien, of je hebt geen leven en wil je graag met andermans zaken bemoeien.
Oke sorry. Ik ben niet helemaal eerlijk geweest. Ik heb geen vriendin, die zogenaamde vriendin ben ikzelf. Kan iemand mij alsjeblieft vertellen hoeveel ze van mijn wajong in mogen houden?

Ik ben zo bang dat ik mijn zoons niets meer kan geven.
:rofl: Tuurlijk!!!
Sorry, niet geloofwaardig meer.
:popcorn:
& :facepalm: ja tuurlijk, geef je bek maar een douw.
okeetjes26 schreef:
07-02-2018 15:56
Oke sorry. Ik ben niet helemaal eerlijk geweest. Ik heb geen vriendin, die zogenaamde vriendin ben ikzelf. Kan iemand mij alsjeblieft vertellen hoeveel ze van mijn wajong in mogen houden?

Zou ff bellen, dat kunnen ze je gewoon vertellen.
Ik hoor pas over drie weken hoe of wat en zolang kan ik niet wachten. Ik slaap niet meer van onzekerheid. Googelen helpt me helaas ook niet want ik kan de vtlb calculator niet downloaden.
okeetjes26 schreef:
07-02-2018 16:05
Ik hoor pas over drie weken hoe of wat en zolang kan ik niet wachten. Ik slaap niet meer van onzekerheid. Googelen helpt me helaas ook niet want ik kan de vtlb calculator niet downloaden.
Dat is per gemeeente verschillende maar de rechter gaat hier nu over...
En het is echt een bedrag waarvan je rond komt.
Ja kan kloppen. De beslagvrije voet ligt rond het sociaal minimum voor een alleenstaande ouder (ik neem even aan dat dit de situatie is). Een Wajong uitkering zit waarschijnlijk al rond het sociaal minimum. Men kan haar moeilijk zo ver plukken dat de kinderen niet meer te eten hebben dat mag wettelijk gezien niet.

Hier kun je de beslagvrije voet vinden: https://www.sociaalverhaal.com/wettelij ... voet-2018/

Die is voor een alleenstaand ouder idd net geen 1000.

Van een kale kip kun je niet plukken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
okeetjes26 schreef:
07-02-2018 15:39
Dus mensen met een uitkering kunnen lekker schulden maken want schuldeisers kunnen toch niks inhouden?
Dit is zodanig verwoord dat ik eerder geloof dat jij de ex bent die nu de rest van de schulden voor zijn kiezen krijgt (bank kan immers hoofdelijk aansprakelijk daarvoor stellen) dan die vriendin zelf. :sarcastic:
judy_hopps wijzigde dit bericht op 07-02-2018 19:37
0.13% gewijzigd
:idee: Judy gaat door voor de koelkast

:popcorn:
Judy_Hopps schreef:
07-02-2018 17:12
Dit is zodanige verwoord dat ik eerder geloof dat jij de ex bent die nu de rest van de schulden voor zijn kiezen krijgt (bank kan immers hoofdelijk aansprakelijk daarvoor stellen) dan die vriendin zelf. :sarcastic:
Precies! De OP is nu flink aangepast en een stuk minder verwijtend. Maar vooral dat stuk over die schizofrenie en dat je daar niks van merkt pffft. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat iemand die zélf schizofrenie heeft ooit zoiets zal schrijven. Grote kans dat dit een ex is die baalt van de extra schuld!
hertje89 schreef:
07-02-2018 17:23
Precies! De OP is nu flink aangepast en een stuk minder verwijtend. Maar vooral dat stuk over die schizofrenie en dat je daar niks van merkt pffft. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat iemand die zélf schizofrenie heeft ooit zoiets zal schrijven. Grote kans dat dit een ex is die baalt van de extra schuld!
Dat Dus!

Jammer voor je To.
Had de OP gewoon normaal geschreven dan had je andere reacties gehad.
Iemand die zo verbitterd denkt en zulke dingen schrijft over mensen, gun ik de schulden van harte.
Ex is ook hoofdelijk aansprakelijk dus er is kans dat de bank alles op hem gaat verhalen.
okeetjes26 schreef:

Oh maar in dat geval kun je dus best gaan werken om je schulden af te betalen, want je schreef zelf dat je weinig merkt van die schizofrenie.
okeetjes26 schreef:

Eerst doe je bijzonder lelijk over je "vriendin" en als mensen je daarop aanspreken gaat het over jezelf? Ik geloof er geen hol van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven