Regelen financiën
donderdag 15 februari 2018 om 15:00
Mijn man en ik hadden het er vandaag over om misschien onze financiën anders te organiseren.
Nu hebben we allebei een eigen rekening waar ons salaris op wordt gestort. We hebben ook een gezamenlijke rekening en daar storten we elke maand een bedrag op waar de huur, boodschappen enz vanaf wordt geschreven.
We hadden het erover of het misschien handiger is om ons geld op 1 rekening te laten storten en zo alle vaste lasten er vanaf te laten schrijven.En dan wat eigen geld overmaken naar onze eigen rekening. Mijn man verdiend wat meer dan ik.
Wat zijn jullie ervaringen? Wat is praktisch?
Hoe hebben jullie de financiën georganiseerd?
Nu hebben we allebei een eigen rekening waar ons salaris op wordt gestort. We hebben ook een gezamenlijke rekening en daar storten we elke maand een bedrag op waar de huur, boodschappen enz vanaf wordt geschreven.
We hadden het erover of het misschien handiger is om ons geld op 1 rekening te laten storten en zo alle vaste lasten er vanaf te laten schrijven.En dan wat eigen geld overmaken naar onze eigen rekening. Mijn man verdiend wat meer dan ik.
Wat zijn jullie ervaringen? Wat is praktisch?
Hoe hebben jullie de financiën georganiseerd?
vrijdag 16 februari 2018 om 12:33
Ongeveer 10 euro per jaar, dat is ongeveer 1 euro per maand (en dan neem ik het nog ruim). Geen hogere wiskunde ofzo.
Die eigen rekeningen daar wordt automatisch (dus nee, geen handelingen) 100 euro op gestort vanaf de gezamenlijke rekening als het salaris aan het eind van de maand binnen is. Dat is om eens iets voor onszelf aan te schaffen of een cadeautje voor de ander. Echte prive uitgaven dus (die hebben we niet veel, we geven vooral veel gezamenlijk uit aan bijv het huis, de auto en de kinderen). Zonder dat eigen geld zou ik als ik mooie dure laarzen wil kopen toch elke keer aan man gaan vragen of hij daar geen problemen mee heeft, want anders voel ik me schuldig. Nu hebben we beiden geld dat we zonder enige verantwoording uit kunnen geven, hoe nuttig of onzinnig de ander het ook vindt. Anderen hebben dit niet en doen dit soort uitgaven wel van de gezamenlijke rekening, maar wij vinden dit prettig werken.
Maar als jij het anders wil doen dan doe je het toch lekker anders? Geen enkel probleem mee, ieder heeft zijn of haar eigen manier.
vrijdag 16 februari 2018 om 12:42
vrijdag 16 februari 2018 om 12:53
Hier ook alles op één hoop, vanaf het moment dat we getrouwd zijn. De eerste drie jaar hadden we nog aparte rekeningen maar ik regelde de financien, wat betaald moest worden werd betaald, of dat nou van de ene of van de andere rekening was.
Ik denk ook dat je goed moet kijken naar het totaalplaatje. Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk als de één op een dure duikvakantie kan terwijl de ander zich net een tentje in de achtertuin kan veroorloven. Waarom ben je dan samen??
Wij leven, wat dat aangaat, volgens het principe ´eerlijk zullen we alles delen´.
Maar daar staat tegenover dat we inmiddels bijna 22 jaar getrouwd zijn, een dochter hebben en ik het volledige huishouden voor mijn rekening neem, naast mijn werk. Manlief zorgt op die manier voor extra inkomen en ik voor extra gezamelijke vrije tijd.
Zou ik nu aan een nieuwe relatie beginnen, zou ik in het begin de financien ook weer gescheiden houden.
Ik denk ook dat je goed moet kijken naar het totaalplaatje. Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk als de één op een dure duikvakantie kan terwijl de ander zich net een tentje in de achtertuin kan veroorloven. Waarom ben je dan samen??
Wij leven, wat dat aangaat, volgens het principe ´eerlijk zullen we alles delen´.
Maar daar staat tegenover dat we inmiddels bijna 22 jaar getrouwd zijn, een dochter hebben en ik het volledige huishouden voor mijn rekening neem, naast mijn werk. Manlief zorgt op die manier voor extra inkomen en ik voor extra gezamelijke vrije tijd.
Zou ik nu aan een nieuwe relatie beginnen, zou ik in het begin de financien ook weer gescheiden houden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vrijdag 16 februari 2018 om 12:59
Wij doen het precies zo Nicolenicole123 schreef: ↑16-02-2018 12:33Ongeveer 10 euro per jaar, dat is ongeveer 1 euro per maand (en dan neem ik het nog ruim). Geen hogere wiskunde ofzo.
Die eigen rekeningen daar wordt automatisch (dus nee, geen handelingen) 100 euro op gestort vanaf de gezamenlijke rekening als het salaris aan het eind van de maand binnen is. Dat is om eens iets voor onszelf aan te schaffen of een cadeautje voor de ander. Echte prive uitgaven dus (die hebben we niet veel, we geven vooral veel gezamenlijk uit aan bijv het huis, de auto en de kinderen). Zonder dat eigen geld zou ik als ik mooie dure laarzen wil kopen toch elke keer aan man gaan vragen of hij daar geen problemen mee heeft, want anders voel ik me schuldig. Nu hebben we beiden geld dat we zonder enige verantwoording uit kunnen geven, hoe nuttig of onzinnig de ander het ook vindt. Anderen hebben dit niet en doen dit soort uitgaven wel van de gezamenlijke rekening, maar wij vinden dit prettig werken.
Maar als jij het anders wil doen dan doe je het toch lekker anders? Geen enkel probleem mee, ieder heeft zijn of haar eigen manier.
vrijdag 16 februari 2018 om 13:20
Welke extra handelingen dan? Aan het begin van de relatie alle vaste lasten ed op automatische incasso gezet. Boodschappen pinnen we gewoon van de gezamelijke rekening, vakanties/grote aankopen betalen we van de gezamelijke spaarrekening of maken van de eigen rekening iets over. Dus misschien is dat laatste 3-4 keer per jaar.
Of bedoel je iets anders?
Ach, nou ja, maakt ook niet. Ik hoef er verder niets extra's voor te doen, en ik kan met mijn eigen geld doen en laten wat ik wil. Voor mij werkt dit het beste. Als ik ooit in een andere relatie terecht kom en ga samenwonen zou ik het zeker weer op deze manier doen. En mocht toekomstige partner dat niet oké vinden, dan hebben we nieuwe situatie en mogelijk gaan we dan toch niet samenwonen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 16 februari 2018 om 16:48
hier alleen gezamenlijke rekeningen.
1 waar alles op binnen komt.
2 waar de vaste lasten af gaan
3 spaarrekening
we maken van rekening 1 elke maand "ongeveer" de vaste lasten over (stel dat het 1850 is dan maken we 2000 over) van de vaste lasten rekening gaat ook automatisch sparen af.
alles dat overblijft op rekening 1 is voor boodschappen, tanken, uitjes, kleding etc. deze rekening "mag leeg" alles boven de 200 euro gaat een paar dagen voordat het loon binnenkomt automatisch naar de spaarrekening
sparen gebeurt dus automatisch als vaste last én maandelijks als er saldo op rekening 1 is boven de 200 euro.
3 spaarrekening
we maken van rekening 1 elke maand "ongeveer" de vaste lasten over (stel dat het 1850 is dan maken we 2000 over) van de vaste lasten rekening gaat ook automatisch sparen af.
alles dat overblijft op rekening 1 is voor boodschappen, tanken, uitjes, kleding etc. deze rekening "mag leeg" alles boven de 200 euro gaat een paar dagen voordat het loon binnenkomt automatisch naar de spaarrekening
sparen gebeurt dus automatisch als vaste last én maandelijks als er saldo op rekening 1 is boven de 200 euro.
En doooooor!
vrijdag 16 februari 2018 om 17:05
Nooit van mijn leven alles op 1 hoop of gedoe met zakgeld.
Ik heb geen zin om me voor elke cent te verantwoorden. Hij ook niet.
En ik heb ook geen zin om als het morgen bijna gedaan zou zijn stiekem en zonder een cent te kunnen uitgeven - omdat dat opvalt - bijvoorbeeld op zoek te moeten naar huisvesting.
Hier elk onze eigen rekening, elk onze eigen spaarrekening en 1 gemeenschappelijke rekening voor grote kosten.
Staat standaard een hoeveelheid geld op en als dat bijna op is, storten we elk een bedrag bij.
Ik heb geen zin om me voor elke cent te verantwoorden. Hij ook niet.
En ik heb ook geen zin om als het morgen bijna gedaan zou zijn stiekem en zonder een cent te kunnen uitgeven - omdat dat opvalt - bijvoorbeeld op zoek te moeten naar huisvesting.
Hier elk onze eigen rekening, elk onze eigen spaarrekening en 1 gemeenschappelijke rekening voor grote kosten.
Staat standaard een hoeveelheid geld op en als dat bijna op is, storten we elk een bedrag bij.
vrijdag 16 februari 2018 om 17:37
Dus voor die 100 euro per maand die opgaan aan cadeau´s en dure laarzen open je een speciaal een rekening en als je gezamenlijk je hele salaris stort, dan mag je ineens geen dure laarzen meer omdat het op de gezamenlijke rekening staat? Haha, ik snap de hele redenering niet. Ieder zijn ding inderdaad.. Be happy.nicole123 schreef: ↑16-02-2018 12:33Ongeveer 10 euro per jaar, dat is ongeveer 1 euro per maand (en dan neem ik het nog ruim). Geen hogere wiskunde ofzo.
vrijdag 16 februari 2018 om 17:41
Oh, dit vind ik heel handig. Ik ga voorstellen aan man om het ook zo te regelen.broadway schreef: ↑16-02-2018 16:48hier alleen gezamenlijke rekeningen.
3 spaarrekening
vrijdag 16 februari 2018 om 19:29
Als ik het maar snap en alle andere mensen hier die het hetzelfde doen.Indica schreef: ↑16-02-2018 17:37Dus voor die 100 euro per maand die opgaan aan cadeau´s en dure laarzen open je een speciaal een rekening en als je gezamenlijk je hele salaris stort, dan mag je ineens geen dure laarzen meer omdat het op de gezamenlijke rekening staat? Haha, ik snap de hele redenering niet. Ieder zijn ding inderdaad.. Be happy.
vrijdag 16 februari 2018 om 19:46
Wij hebben een gezamenlijke lopende en een gezamenlijk spaarrekening. Alles dus op 1 hoop. Standaard wordt er een bedrag per maand overgeboekt naar de spaarrekening. We hebben geen echte afspraken over max bedragen en nooit geen gezeur. Nou hebben wij allebei ook geen dure hobbies, dus dat scheelt.
Vind trouwens ook dat aparte rekeningen niet zoveel nut heeft. Als mijn man zijn geld wel rijkelijk spendeert en weinig spaart en ik zou wel veel sparen, dan komen (onverwachte) hoge kosten nog op mij terecht. Het moet dan toch betaald worden..
Vind trouwens ook dat aparte rekeningen niet zoveel nut heeft. Als mijn man zijn geld wel rijkelijk spendeert en weinig spaart en ik zou wel veel sparen, dan komen (onverwachte) hoge kosten nog op mij terecht. Het moet dan toch betaald worden..
zaterdag 17 februari 2018 om 10:21
Wij werken allebei en man verdiend 1/5 meer.
Man betaald van zijn salaris alle vaste lasten, boodschappen, kleding, benzine, etc. Voor het hele gezin. Man spaart ongeveer 4k per jaar. Salaris van vrouw gaat geheel naar de spaarrekening. Dat is een flink spaarpot waar we oa. de vakantie, huis tussentijds aflossen, nieuwe auto mee betalen en natuurlijk gewoon sparen.
Dit gaat goed omdat we allebei geen spenders zijn en geen dure hobby hebben.
We hebben 1 betaalrekening, 1 spaarrekening . verschillende potjes vinden we ingewikkeld en niet overzichtelijk.
Man betaald van zijn salaris alle vaste lasten, boodschappen, kleding, benzine, etc. Voor het hele gezin. Man spaart ongeveer 4k per jaar. Salaris van vrouw gaat geheel naar de spaarrekening. Dat is een flink spaarpot waar we oa. de vakantie, huis tussentijds aflossen, nieuwe auto mee betalen en natuurlijk gewoon sparen.
Dit gaat goed omdat we allebei geen spenders zijn en geen dure hobby hebben.
We hebben 1 betaalrekening, 1 spaarrekening . verschillende potjes vinden we ingewikkeld en niet overzichtelijk.
zaterdag 17 februari 2018 om 12:29
Voor ik zelfstandig ondernemer werd, lieten man en ik onze salarissen betalen op een gezamenlijke rekening. Vanaf die rekening maakte ik vervolgens maandelijks naar ons beide hetzelfde bedrag over als 'zakgeld'. Dat was toen 150 euro p.p. die we dan naar eigen inzicht konden besteden (of niet). Vanaf de gezamenlijke rekening zette ik geld naar een spaarrekening als er wat over was.
Dat was eigenlijk wel een fijn systeem. Het is nu allemaal rommeliger, omdat mijn inkomsten veel onregelmatiger zijn. We doen nu eigenlijk maar wat. Ik zal hier eens meelezen en kijken of ik ook een beter systeem voor de huidige situatie kan bedenken.
Dat was eigenlijk wel een fijn systeem. Het is nu allemaal rommeliger, omdat mijn inkomsten veel onregelmatiger zijn. We doen nu eigenlijk maar wat. Ik zal hier eens meelezen en kijken of ik ook een beter systeem voor de huidige situatie kan bedenken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 17 februari 2018 om 14:29
Zoals jullie nu doen, doen wij ook. Iedere maand storten we allebei een X bedrag van de eigen rekening naar de gezamenlijke rekening. Die gezamenlijke rekening is tamelijk strak afgepast op wat er maandelijks op gaat (aan hypotheekrente, boodschappen, benzine en rekeningen). Blijft er wat over dan storten we dat aan het einde van de maand naar de (gezamenlijke) spaarrekening. Hebben we iets tekort dan storten we geld van de gezamenlijke rekening weer naar de betaalrekening.
zaterdag 17 februari 2018 om 20:12
Omdat het geld toch vrij onregelmatig binnenkomt en de rekening soms ook gewoon leeg is, dus een vast gemiddelde overmaken is lastig. Ik betaal nu dingen afwisselend van onze gezamenlijke rekening of van mijn rekening, eigenlijk net van welk pasje toevallig vooraan zit in mijn mapje, maar het systeem ontbreekt dus wel. Wellicht kan ik het best de btw en reservering voor belasting etc meteen naar de rekening boeken die daarvoor is (doe ik zo veel mogelijk ook), en de rest meteen weer naar die gezamenlijke rekening. Maar goed, dit is niet mijn topic, ik lees alleen mee voor goede ideeën.ZonnigKleintje schreef: ↑17-02-2018 12:56@Yella, Waarom kun je niet de winst uit je onderneming (zakelijke rekening neem ik aan) niet een soort maandelijks gemiddelde overmaken naar de gezamenlijke rekening en dan op dezelfde manier handelen als voorheen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 20 februari 2018 om 02:11
Wij zijn nu 3 jaar samen en trouwen binnenkort maar zijn blij met onze gescheiden rekeningen, en dat houden we zo. We verdienen met 1€ verschil netto bijna hetzelfde.
1. Beiden hebben we dus een eigen rekening waar onze salarissen op binnenkomen en onze persoonlijke vaste lasten vanaf gaan (sportschool, tijdschrift, mobiel, dat soort luxe dingen). 2. We storten maandelijks beiden een bedrag naar een gezamelijke rekening voor de vaste lasten van ons huis, GWE, tv, etc.
3. Wekelijks storten we boodschappengeld naar een gezamelijke rekening waar we allebei een pinpas van hebben. Soms blijft daar iets over, dan gaan we naar de film of uit eten, maar meestal gaat ie wel op. Op vakantie gebruiken we deze betaalpas ook maar storten dan uiteraard allebei extra.
4. We hebben ieder een eigen spaarrekening en ook nog een gezamelijke voor onvoorziene kosten (wasmachine stuk, auto onderhoud, etc).
De reden dat we het gescheiden houden is voor ons: overzicht. Een stuk trots. We zijn beiden trots op wat we bereikt hebben, werken hard en dan voelt het goed dat het salaris in je eigen beheer is en je niet voor een duur paar schoenen hoeft te gaan overleggen. Ook maakt het een kado kopen voor de ander, een echt kado, want je betaald het immers voor de ander van je eigen geld.
Daarbij zullen er in de komende jaren ook erfenissen komen. Die mogen we uiteraard ieder zelf gaan besteden zoals wij willen.
Toen wij ons systeem uitlegden aan de notaris, was zij het er mee eens. Het zorgt voor duidelijke lijnen, ook naar je nabestaanden toe mocht er iets gebeuren.
Het enige wat ik nog moet uitzoeken is hoe we straks onze belastingteruggave verdelen. Ik heb het meeste geïnvesteerd in ons huis, dus zou pro rata het grootste deel moeten ontvangen, maar we betalen wel samen de hypotheek. Gelukkig hebben we daar een adviseur voor.
1. Beiden hebben we dus een eigen rekening waar onze salarissen op binnenkomen en onze persoonlijke vaste lasten vanaf gaan (sportschool, tijdschrift, mobiel, dat soort luxe dingen). 2. We storten maandelijks beiden een bedrag naar een gezamelijke rekening voor de vaste lasten van ons huis, GWE, tv, etc.
3. Wekelijks storten we boodschappengeld naar een gezamelijke rekening waar we allebei een pinpas van hebben. Soms blijft daar iets over, dan gaan we naar de film of uit eten, maar meestal gaat ie wel op. Op vakantie gebruiken we deze betaalpas ook maar storten dan uiteraard allebei extra.
4. We hebben ieder een eigen spaarrekening en ook nog een gezamelijke voor onvoorziene kosten (wasmachine stuk, auto onderhoud, etc).
De reden dat we het gescheiden houden is voor ons: overzicht. Een stuk trots. We zijn beiden trots op wat we bereikt hebben, werken hard en dan voelt het goed dat het salaris in je eigen beheer is en je niet voor een duur paar schoenen hoeft te gaan overleggen. Ook maakt het een kado kopen voor de ander, een echt kado, want je betaald het immers voor de ander van je eigen geld.
Daarbij zullen er in de komende jaren ook erfenissen komen. Die mogen we uiteraard ieder zelf gaan besteden zoals wij willen.
Toen wij ons systeem uitlegden aan de notaris, was zij het er mee eens. Het zorgt voor duidelijke lijnen, ook naar je nabestaanden toe mocht er iets gebeuren.
Het enige wat ik nog moet uitzoeken is hoe we straks onze belastingteruggave verdelen. Ik heb het meeste geïnvesteerd in ons huis, dus zou pro rata het grootste deel moeten ontvangen, maar we betalen wel samen de hypotheek. Gelukkig hebben we daar een adviseur voor.
dinsdag 20 februari 2018 om 08:39
Yella78 schreef: ↑17-02-2018 20:12Omdat het geld toch vrij onregelmatig binnenkomt en de rekening soms ook gewoon leeg is, dus een vast gemiddelde overmaken is lastig. Ik betaal nu dingen afwisselend van onze gezamenlijke rekening of van mijn rekening, eigenlijk net van welk pasje toevallig vooraan zit in mijn mapje, maar het systeem ontbreekt dus wel. Wellicht kan ik het best de btw en reservering voor belasting etc meteen naar de rekening boeken die daarvoor is (doe ik zo veel mogelijk ook), en de rest meteen weer naar die gezamenlijke rekening. Maar goed, dit is niet mijn topic, ik lees alleen mee voor goede ideeën.
Dat klinkt sowieso verstandig, maar daarmee ben je er nog niet. Je zou ook voor je eigen bedrijf geld opzij moeten zetten als reservering voor je oude dag en voor slechte tijden en voor ziekte. Aangezien je geen pensioen en ww-rechten opbouwt en geen geld krijgt als je ziek bent.
Mocht je een poos geen inkomen hebben, dan kun je vanuit die reservering een bedrag naar de gezamenlijke rekening storten als bijdrage voor de vaste lasten etc.
dinsdag 20 februari 2018 om 13:14
Het beste is om het geld van de onderneming zoveel mogelijk gescheiden te houden van je privé. Dus privé betalingen via privépas en zakelijke kosten via zakelijke pas. Dit om discussie met de Belastingdienst te voorkomen. Zorg dat zakelijke kosten altijd om naam van je zaak worden gefactureerd.Yella78 schreef: ↑17-02-2018 20:12Omdat het geld toch vrij onregelmatig binnenkomt en de rekening soms ook gewoon leeg is, dus een vast gemiddelde overmaken is lastig. Ik betaal nu dingen afwisselend van onze gezamenlijke rekening of van mijn rekening, eigenlijk net van welk pasje toevallig vooraan zit in mijn mapje, maar het systeem ontbreekt dus wel. Wellicht kan ik het best de btw en reservering voor belasting etc meteen naar de rekening boeken die daarvoor is (doe ik zo veel mogelijk ook), en de rest meteen weer naar die gezamenlijke rekening. Maar goed, dit is niet mijn topic, ik lees alleen mee voor goede ideeën.
Zet idd voor elke betaling die je krijgt, gelijk de omzetbelasting apart en ook een deel voor je inkomstenbelasting. Dan kom je niet voor vervelende situaties te staan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 21 februari 2018 om 12:46
Kwestie van een buffer aanleggen lijkt me. Ik zou een tijdje niets vanuit de zakelijke rekening overmaken. En als de buffer groot genoeg is iedere maand gemiddeld 1/12 van de inkomsten van het afgelopen jaar.Yella78 schreef: ↑17-02-2018 20:12Omdat het geld toch vrij onregelmatig binnenkomt en de rekening soms ook gewoon leeg is, dus een vast gemiddelde overmaken is lastig. Ik betaal nu dingen afwisselend van onze gezamenlijke rekening of van mijn rekening, eigenlijk net van welk pasje toevallig vooraan zit in mijn mapje, maar het systeem ontbreekt dus wel. Wellicht kan ik het best de btw en reservering voor belasting etc meteen naar de rekening boeken die daarvoor is (doe ik zo veel mogelijk ook), en de rest meteen weer naar die gezamenlijke rekening. Maar goed, dit is niet mijn topic, ik lees alleen mee voor goede ideeën.
Wat betreft de wellicht; sowieso doen!
Zakelijk en privé absoluut financieel gescheiden houden. Dus niks van je zakelijke rekening betalen, ook niet je eigen privé uitgaven.
woensdag 21 februari 2018 om 14:59
Dat lijkt me niet zo moeilijk, je krijgt belasting terug omdat je kosten maakt, dus wie de kosten betaalt krijgt de belastingteruggave.annayllop schreef: ↑20-02-2018 02:11
woensdag 21 februari 2018 om 15:40
De eerste 6 jaar hadden we 4 rekeningen:
1+2: ieder een prive rekening met spaarrekening.
3: boodschappenrekening
4. vaste lasten rekening
Gezamenlijke uitgaven werden in eerste instantie op gevoel omstebeurt betaald (bijv. avondje samen uit) of door de één voorgeschoten en de helft overgemaakt naar de ander (bijv. huisraad).
Toen er kinderen kwamen werd dit omslachtig. Ik deed relatief veel uitgaven voor de kinderen (oa. kleding) en ondernam ook wat meer met hen (waardoor ook kosten).
Ik moest dan steeds voor kleine bedragen de helft terug gaan vragen, wat omslachtig voelde. En we moesten een extra spaarconstructie aangaan voor de gewone kinderbijslag+kinderuitgaven (kleding, speelgoed). Het werkte wel allemaal prima, maar hoe langer we dat zo deden, hoe meer ik behoefte voelde om het eenvoudiger te organiseren.
We hebben het toen omgegooid en nu sinds korte tijd alles op 1 hoop op een variabele en vaste lasten rekening. Geen eigen rekeningen meer.
We hebben de afspraak dat over kleding/schoenen/boodschappen uitgaven nooit overlegd hoeft te worden, evenals gewone variabele prive uitgaven (tot ca 100 euro) die je normaal ook zonder overleg zou hebben aangeschaft.
Tot nu toe gaat dat prima en voelt het heel relaxed.
1+2: ieder een prive rekening met spaarrekening.
3: boodschappenrekening
4. vaste lasten rekening
Gezamenlijke uitgaven werden in eerste instantie op gevoel omstebeurt betaald (bijv. avondje samen uit) of door de één voorgeschoten en de helft overgemaakt naar de ander (bijv. huisraad).
Toen er kinderen kwamen werd dit omslachtig. Ik deed relatief veel uitgaven voor de kinderen (oa. kleding) en ondernam ook wat meer met hen (waardoor ook kosten).
Ik moest dan steeds voor kleine bedragen de helft terug gaan vragen, wat omslachtig voelde. En we moesten een extra spaarconstructie aangaan voor de gewone kinderbijslag+kinderuitgaven (kleding, speelgoed). Het werkte wel allemaal prima, maar hoe langer we dat zo deden, hoe meer ik behoefte voelde om het eenvoudiger te organiseren.
We hebben het toen omgegooid en nu sinds korte tijd alles op 1 hoop op een variabele en vaste lasten rekening. Geen eigen rekeningen meer.
We hebben de afspraak dat over kleding/schoenen/boodschappen uitgaven nooit overlegd hoeft te worden, evenals gewone variabele prive uitgaven (tot ca 100 euro) die je normaal ook zonder overleg zou hebben aangeschaft.
Tot nu toe gaat dat prima en voelt het heel relaxed.