Geld & Recht alle pijlers

Zorgtoeslag ... wat vul ik in?

26-02-2009 14:52 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik weet niet of hier al een topic over is, maar hopelijk kunnen jullie mij helpen. Sinds mei 2008 woon ik gescheiden van tafel en bed van mijn ex. Scheiding zal binnen aantal weken uitgesproken worden (financieël echter nog niets rond). Sinds augustus 2008 heb ik een baan in een winkel. Van januari tot mei heb ik nog "huishoudgeld" ontvangen van mijn ex. Daarna een soort "voorschot" en vanaf augustus 2008 dus eigen baan. Nu ben ik er pas kort geleden achter gekomen dat ik Zorgtoeslag kan aanvragen en dit moet voor 1 april a.s.. Ik heb echter geen idee wat ik als inkomen moet invullen. Belastbaar inkomen over 2007 is negatief, beter dat in te vullen?? Lastig allemaal hoor als je er alleen voorstaat.. wie helpt me??
Horen, zien en .... reageren
Bel even met de belastingdienst (of beter, een paar keer) Kijk of ze allemaal hetzelfde antwoorden en vul dat in.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je moet toch een schatting geven van 2009.....nou wat denk je te gaan verdienen/ hebben aan inkomen...
Vraag je het aan over 2009? Of ook nog over 2008?

Over 2008 moet je je "huishoudgeld" (indien het alleen voor jou was en niet voor evt kinderen) als loon opgeven. Dat stuk wordt ook belast. Dus kijk even na of het wel zinvol is om dit te doen.

Voor 2009 geef je je jaarsalaris bruto op.

Heb je geen recht op meer kortingen?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:dertigmin schreef op 26 februari 2009 @ 15:43:

Vraag je het aan over 2009? Of ook nog over 2008?

Over 2008 moet je je "huishoudgeld" (indien het alleen voor jou was en niet voor evt kinderen) als loon opgeven. Dat stuk wordt ook belast. Dus kijk even na of het wel zinvol is om dit te doen.

Voor 2009 geef je je jaarsalaris bruto op.

Heb je geen recht op meer kortingen?

Je geeft niet je jaarsalaris bruto op maar je verzamelinkomen ( inkomen min aftrekposten box 1/2/3)

Dat kan je namelijk heel wat centjes schelen.
0800 - 0543

Morgen zijn ze tot 8 uur 's avonds hierover te bellen en zaterdag volgens mij van 8 tot 5.

Succes!
Bedankt voor de reakties allemaal.

Ik heb al een aantal keren gebeld naar de belasting vandaag.. ook al omdat mijn kinderen recht op de toeslag hebben.

Dit gaat trouwens over 2008 en niet over 2009. Daarom de termijn van 1 april a.s.

Aangaande het huishoudgeld: Dit was voor 5 personen omdat ik nog in het huis met mijn ex woonde. Ik kan eigenlijk een gelijk gedeelte van het totaal nemen als inkomen?? Dan tel ik dat erbij.

Kreeg ook advies van de advocate dit jaar de belastingaangifte te laten invullen door een boekhouder en het, als alles geregeld is, zelf te gaan doen. Heb alvast wel uitstel van aangifte gevraagd. Maar voor de Zorgtoeslag over 2008 heb ik dus nog maar een termijn van 1 maand, dus dacht, als ik hier iets te weten kan komen, regel ik het zelf. Probeer mezelf veel aan te leren nu.

Naja.. toch maar weer de belastingdienst bellen, al krijg je niet altijd een goed antwoord is mijn ervaring. En kan ook de boekhouder evt. nog bellen. Zo blijf je lekker aan de gang haha.
Als je voor de IB in de uitstelregeling zit, geldt dit ook voor de zorgtoeslag. Dan kan die boekhouder dat gelijk meenemen.
Ik snap alleen dat "huishoudgeld" niet.

Zijn je kinderen allemaal ouder dan 18? Alleen dan kan je recht op zorgtoeslag hebben. Zij zitten ws niet in de uitstelregeling, dus voor hen geldt wel de datum van 1 april. Kan die boekhouder dat ook niet voor je bekijken?
Ik ben 2 kinderen boven de 18 en een van 16. Waarom krijg ik dan geen zorgtoeslag?? Omdat ik dan kinderbijslag krijg ofzo??

Het "huishoudgeld" was een bepaald bedrag wat ik gestort kreeg van de zakenrekening op mijn rekening om eten, kleding etc. van te kopen. Soort van inkomen waarschijnlijk. Maar het is denk ik toch wel belangrijk de boekhouder te raadplegen.
[quote]Carliena schreef op 26 februari 2009 @ 17:37:

Bedankt voor de reakties allemaal.

Ik heb al een aantal keren gebeld naar de belasting vandaag.. ook al omdat mijn kinderen recht op de toeslag hebben.

quote]

Ik reageerde op bovenstaande. Je zegt dat je kinderen recht op de toeslag hebben. Jij krijgt wel zorgtoeslag. En je twee kinderen boven de 18 ook (als ze toen al 18 waren tenminste), maar moeten dit trouwens apart aanvragen. Maar je kind van 16 niet.
Huishoudgeld is geen inkomen. Als jij geld kreeg van je man tijdens jullie huwelijk, telt dat niet als inkomen. Trouwens na je huwelijk ook niet. Alleen de partneralimentatie.
quote:Tijger32 schreef op 26 februari 2009 @ 19:12:

Ik snap alleen dat "huishoudgeld" niet.

Zijn je kinderen allemaal ouder dan 18? Alleen dan kan je recht op zorgtoeslag hebben. Zij zitten ws niet in de uitstelregeling, dus voor hen geldt wel de datum van 1 april. Kan die boekhouder dat ook niet voor je bekijken?Het staat er idd niet erg duidelijk. Ik bedoel dat iemand pas recht op zorgtoeslag kan hebben als ie ouder dan 18 is. Je jongste kind heeft geen recht op zorgtoeslag, maar zij betaalt ook geen premie voor de basisverzekering.
Dat die van 16 het niet krijgt snap ik. Maar andere 2 wel en voor mezelf ga ik het ook uitvogelen. Is best wel geld eigenlijk...

Morgen: Boekhouder bellen :-).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven