Geld & Recht alle pijlers

Loopt uit de hand!

20-02-2018 15:11 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal, ik spar graag even met jullie over alle uitgaven.. wij lijken er maar niet te komen. Wij zitten aan een inkomen van ongeveer 4100 euro netto, 2100 euro vaste lasten.. en hebben beide iedere maand 250 euro voor onszelf om leuke dingen/kleding van te kopen. (Dit hebben wij destijds gedaan omdat ik t gevoel had mij te moeten verantwoorden voor alles wat ik kocht.. partner hecht niet zoveel waarde aan kleding etc)
Wij storten elke maand 1000 euro op de gezamenlijke rekening om boodschappen, lunches, kleding voor de kinderen.. echt alle gezamenlijke dingen van te doen! Wij komen hier zelfs niet van rond en halen telkens van onze spaarrekening! Hoe doen jullie dit? En vinden jullie dit niet ontzettend veel? Ik wil graag wat feedback en ideeen hoe ik het anders zou kunnen doen. Vind namelijk echt dat we ontzettend veel geld opmaken! Groetjes
Ik vind t absurd, wij leven hier met 4 volwassenen van de helft, en we komen niks tekort. Eigen huis, caravan, auto en 2 elektrische fietsen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wat zijn die vaste lasten allemaal? Ik vind 1000 euro voor boodschappen en kinderkleding en gezamenlijke uitstapjes ook niet heel erg gek. Natuurlijk zou je die lunches kunnen schrappen, denk dat je best 100 euro per maand kunt besparen aan uitstapjes en zo. Maar ik denk dat het m meer zit in die 2100 euro vaste lasten en die 250 euro voor jezelf voor kleding en uitstapjes zonder je gezin.
Tiswa schreef:
20-02-2018 16:28
Ja klopt, dat is ook wel iets waarvan ik twijfel of dat hier dus echt gaat werken :)

Je hoeft niet op vrijdag vast te leggen wat je op maandag eet, je koopt gewoon eten voor 6-7 avondmaaltijden en je ziet wel waar je op welke dag zin in hebt of wat er het dringendst op moet (in de praktijk is 6 maaltijden vaak genoeg, iedere week is er wel een dag dat je eten haalt of bij vrienden eet of dat je restjes van de eerdere dagen opmaakt omdat je allemaal op een ander tijdstip eet bijv), voor 7 ontbijtjes en lunches, 14 stuks fruit per persoon en genoeg koffie, thee, melk en ander drinken wat je gebruikt.

TO, van iedere dag naar eens per week boodschappen is best een grote stap, maar je kunt het al aanpassen naar bijv 2x per week. Is de cola halverwege de week op, jammer dan, dan drink je maar iets anders. Ook al koop je niet dagelijks onnodige dingen, je gaat echt slimmer boodschappen doen als je minder vaak gaat, en daardoor geef je er minder aan uit. Is mijn ervaring tenminste.
2100 euro vaste lasten. Daar horen toch gewoon de boodschappen bij te zitten?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Naast de tips die al gegeven zijn zou ik ook kijken naar die 250 euro voor jullie zelf. Dat vind ik namelijk best veel om iedere maand aan alleen jezelf te besteden naast alle familieuitjes en hapjes die je van die 1000 euro al doet.

Maar begin bij het begin en schijf je uitgaven op.
Tinkerbell21 schreef:
20-02-2018 15:30
Misschien moet ik inderdaad eens een bestandje bij gaan houden!! Hoe doe jij dit? Thanks voor je tip.
Je kunt dit in een schrift doen of in excel. Schrijven geeft vaak echt het meeste inzicht, het gevoel daarbij. Bewaar alle bonnetjes en schrijf elke cent die je uitgeeft op. Je kunt dat onderbrengen onder verschillende groepen. Bijvoorbeeld een groep boodschappen, een groep kleding kinderen, een groep lunches, een groep overig, een groep activiteiten met kinderen. enz. enz.

Kijk ook thuis kritisch de bonnen na, zodat je goed weet wat wat kost. Ik denk dat je echt gaat schrikken als je dit kasboek kritisch bijhoudt. Wees streng voor jezelf met het bijhouden. Doe dit minstens een half jaar, zodat je echt inzicht hebt.

Hetzelfde kan je ook doen met de vaste lasten, wellicht dat je nog ergens kunt besparen?

En spaargeld gewoon afblijven, gewoon doen. Volgende maand beter budgetteren.
Ik vind 1000 euro ook niet bizar veel hoor, zeker niet met 3 kinderen. Maar dat was de vraag toch niet? Als TO het te veel vindt dan is er eerst inzicht nodig in waar het aan uitgegeven wordt.
En de vaste laste zijn natuurlijk ook erg afhankelijk van waar je woont en wat voor hypotheek je hebt. Wij wonen in een gebied waar de huizenprijzen gewoon heel hoog zijn en zijn aan de hypotheek dan ook al 1800 kwijt. Dus ook die 2100 vind ik niet perse heel raar.
Volgens mij is het meer een kwestie van inzicht krijgen en prioriteiten leggen. Als To nu niet uitkomt of meer wil sparen, zal het toch ergens anders af moeten. Of meer inkomsten genereren (ook ik kijk graag dubbeltje op zijn kant, en dit is altijd stap 2) :)
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Verantwoorden van wat je uitgeeft is de enige manier om er achter te komen waar je geld naar toe gaat. Best een zinvolle opmerking van je man wanneer je aan 250 dus 3000 euro per jaar voor de leuk niet genoeg hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tickel schreef:
20-02-2018 16:37
2100 euro vaste lasten. Daar horen toch gewoon de boodschappen bij te zitten?
Hoezo " hoort " ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn ervaring met zo'n eigen budget is dat het ook altijd opgaat. Nu zijn we dus gestopt met alle budgetten. We hebben gewoon een bepaald bedrag op de rekening en proberen op elk gebied zuiniger te zijn. Voor ons werkt dat beter dan budgetten, dat zorgt er alleen maar voor dat we die budgetten ook allemaal opmaken, en vaak dan ook nog wat meer erbij...
Kijk ook goed wanneer je dingen koopt. Shoppen in de uitverkoop kost soms wat meer tijd maar je kunt in januari of juni lekker inslaan in de sale en dan heb je die andere maanden niet zoveel meer nodig. Bij kids in de groei iets lastiger maar het scheelt nog steeds een boel.

Bij drogisterijartikelen kun je de folder in de gaten houden, vaak 1 + 1 gratis en dan wat meer inslaan. Ik weet niet of je erg van de luxe drogisterijdingen bent, maar dan kun je daar ook wel wat minderen.

Zelf heb ik de regel dat 'uit eten/ lunchen' niet vanzelfsprekend mag zijn. Dus nooit: Ik heb geen zin om te koken dus ik eet wel in de stad.

Idd maak categorieën en dan kun je het nog eens aan ons voorleggen hier. Zitten je kinderen ook op hobby's, sport oid? Dat kan ook oplopen met benodigdheden daarvoor.
Je kunt méér.
Ik snap niet helemaal waarom je niet weet waar het geld blijft.
Je schrijft het zelf al. Jullie zijn van het goede leven, lunches met de kinderen uiteten met vrienden enz.
Nou, daar blijft je geld dus.
Niet erg, maar als je meer wil sparen zijn volgens mij dit de dingen die iets minder moeten.
Buiten de deur uit is / was ook onze valkuil. Nu proberen we zulke dingen tot aan het eind van de maand uit te stellen, zodat we geen geld lenen van 'toekomstige bumba en bumbaman'. Want aan het begin van de maand denken we vaak dat het allemaal wel moet lukken, maar door aan het begin veel te veel uit te geven (want het geld is er toch!) komen we aan het eind van de maand vaak tekort. Dan kun je beter wat rustiger aan doen en geld overhouden dan dat je vanwege teveel uitgeven aan het begin van de maand weer geld over moet schrijven van de spaarrekening.
Anyco schreef:
20-02-2018 15:23
Boodschappen, lunches en kleding voor de kinderen, ik zal wel verwend zijn maar ik vind het geen gek bedrag.
Bij een netto-inkomen van 4100 euro is dit inderdaad niet extreem. Er zullen ongetwijfeld veel mensen zijn die minder uitgeven maar, nog geen 250 euro per week is niet bijzonder.
In tegenstelling tot velen hier (1e pagina) schrik ik er niet van.

Ik denk dat wij ook zoiets uitgeven. Met zijn vijven. En dan drukt er nog een kind niet meer op de begroting wat kleding betreft.

550/600 Boodschappen
60 Zakgeld jongens (2)
50 Kleedgeld middelste
150 Kleding/kapper man, ik en jongste zoon
100 Vermaak en vertier, cadeautjes, vervangingen huishoudelijke zaken
50 Benzine 50
85 huishoudelijke hulp (40 keer per jaar schoolvakanties vrij)

Benzine en huishoudelijke hulp kun je natuurlijk ook onder vaste lasten rekenen. Maar zonder die twee kom ik ook aardig in de buurt van die 1000 euro.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 20-02-2018 17:55
0.16% gewijzigd
Wij hebben iets meer te besteden (4500) maar sparen ook substantieel meer (1250) en komen voor ons gevoel met gemak rond. Met 2 kinderen en een hoge hypotheek. Hier ook ieder 250 zakgeld trouwens.

Ben wel benieuwd waar het aan opgaat dus.
anoniem_199900 wijzigde dit bericht op 20-02-2018 17:54
6.95% gewijzigd
wilma36 schreef:
20-02-2018 15:51

Qua boodschappen zou ik toch eens kijken wat je allemaal koopt en hoe je kookt. Kook je veel met pakjes en zakjes of maak je alles zelf. En je zegt dat je iedere dag boodschappen doet. Let je daarbij ook op de aanbiedingen? Stel je koopt iedere dag 1 pak vla, maar bijvoorbeeld deze week is de vla in de aanbieding, 2 pakken voor 2 euro (bijvoorbeeld). Koop je er dan ook 2? Of neem je nog steeds 1 pak. Verder maakt het ook nogal uit of je A-merken koopt of huismerken. En hoe meer bewerkingen het heeft gehad voor je het koopt hoe duurder het is.
Gezien het gat in de getallen (op basis van wat TO schrijft) los je het niet op door vla in de aanbieding te kopen (even gechargeerd). Er zit ergens anders een lek. Met de cijfers die TO noemt zou er maandelijks 500 euro over moeten zijn. Ik denk eerder dat er een paar forse kostenposten over het hoofd worden gezien.
sowieso dagelijks boodschappen doen is altijd duurder dan wekelijks.

dus lunches, koffie ergens etc. etc.. dat zijn extra uitgaven die je eens moet optellen.. ga je hard en als je met 5 man bent moet je wellicht even nadeken voordat je vaak buiten de deur gaat eten/drinken
Boodschappen moeten, maar dat zal de 1000 euro niet volledig zijn
Wat mijn moeder altijd deed was de boodschappen contant, de rest van de aankopen digitaal. Als het pinbudget op was kwam het er gewoon pas een maand later. Ook de kapper kan prima even wachten. Zoveel echte nooduitgaven die niet een maand kunnen wachten zijn er eigenlijk niet.
Sara9876 schreef:
20-02-2018 17:52
Gezien het gat in de getallen (op basis van wat TO schrijft) los je het niet op door vla in de aanbieding te kopen (even gechargeerd).
Nochthans kan je op boodschappen ook veel besparen.
Ik heb vorig jaar de switch gemaakt: bij elk product vergeleken en consequent het goedkoopste nemen.

Vlees in promotie kopen en invriezen.

Op jaarbasis heeft me dat duizenden euro's bespaard. Voor 1 persoon, ik schrok er zelf van.
2100 is toch niet helemaal niet veel voor hypotheek, gwl, internet, telefoon, verzekeringen, belastingen en eventueel een auto, schoonmaakkosten, en kinderopvang?

Dat kost hier ongeveer 3500 schat ik.
aliva schreef:
20-02-2018 18:22
Nochthans kan je op boodschappen ook veel besparen.
Ik heb vorig jaar de switch gemaakt: bij elk product vergeleken en consequent het goedkoopste nemen.

Vlees in promotie kopen en invriezen.

Op jaarbasis heeft me dat duizenden euro's bespaard. Voor 1 persoon, ik schrok er zelf van.
Dat lukt natuurlijk maar één keer, als je van de duurste merken naar de goedkoopste gaat. Als je al jaren het goedkoopste merk koopt, dan kun je geen duizend euro besparen door goedkopere producten te gaan kopen.
Zoals gezegd is het voor ons ondoenlijk om iets over de bedragen te zeggen. Wat zit er in de 2100, wat zit er in de 1000,- huishoudgeld, wat zit er in de 250,-
Het kan ook helpen om je uitgavenpatroon met een bevriend stel (die je vertrouwt natuurlijk) te vergelijken. Het kan je helpen om, wat jij intussen normaal bent gaan vidnen, eigenlijk helemaal niet zo normaal is.
Maar ja, dan moet je wel eerst een goed overzicht hebben.
Madeliefjees schreef:
20-02-2018 16:30
Ik vind t absurd, wij leven hier met 4 volwassenen van de helft, en we komen niks tekort. Eigen huis, caravan, auto en 2 elektrische fietsen.
Fijn voor jou, wij maken met 5 personen wel 1000 euro en wel meer per maand op.
Of jij dat nou absurd vind of niet.
We leven er goed van en werken er zelf voor.
TO het gaat er toch helemaal niet om hoe anderen het doen? Iedereen doet het toch anders? Het gaat erom dat jij kennelijk het niet voldoende vind om 250 te sparen en als je vind dat je teveel aan andere dingen uitgeeft moet je dus simpelweg minder uitgeven. En jij kunt zelf wel bedenken wat er dan minder kan, aangezien je een volwassen vrouw bent die helder kan nadenken (lijkt me).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven