eet-fases
vrijdag 23 februari 2018 om 13:04
Ik vroeg me af of er forummers zijn die dit herkennen.
Ik heb vaak eet-fases: een kortere of langere periode dat ik iets heel veel eet, en daarna weer helemaal niet of nauwelijks. Zo heb ik de afgelopen jaren een fase gehad dat ik iedere avond een salade at. Ik heb een fase gehad dat ik iedere avond soep at. Ik heb een periode gehad dat ik door al mijn avondeten wakame deed. Ik heb een tijdje overal veel knoflook gedaan (duurde niet lang door interventie vanuit mijn omgeving). Ik heb jaren terug (voor de avocado-hype) een periode gehad dat ik steevast ontbeet met Wasa Vezelrijke crackers met smeerkaas en avocado - momenteel ontbijt ik juist weer helemaal niet. Heel lang geleden heb ik een tijdje iedere dag een Magnum gegeten, en verder heel weinig. (Ik viel af; dat was ook de bedoeling - het über-gezonde Magnumdieet). Momenteel ben ik dol op magere kwark met geweekt lijnzaad. (Niet om af te vallen overigens).)
Een collega een tijdje terug had ook een mooi voorbeeld: haar fase van dat moment was sinds een paar maanden dat ze niet kookte, maar groente at uit een potje, koud.
Wie heeft er ook eet-fases, of eet je juist heel gelijkmatig?
Ik heb vaak eet-fases: een kortere of langere periode dat ik iets heel veel eet, en daarna weer helemaal niet of nauwelijks. Zo heb ik de afgelopen jaren een fase gehad dat ik iedere avond een salade at. Ik heb een fase gehad dat ik iedere avond soep at. Ik heb een periode gehad dat ik door al mijn avondeten wakame deed. Ik heb een tijdje overal veel knoflook gedaan (duurde niet lang door interventie vanuit mijn omgeving). Ik heb jaren terug (voor de avocado-hype) een periode gehad dat ik steevast ontbeet met Wasa Vezelrijke crackers met smeerkaas en avocado - momenteel ontbijt ik juist weer helemaal niet. Heel lang geleden heb ik een tijdje iedere dag een Magnum gegeten, en verder heel weinig. (Ik viel af; dat was ook de bedoeling - het über-gezonde Magnumdieet). Momenteel ben ik dol op magere kwark met geweekt lijnzaad. (Niet om af te vallen overigens).)
Een collega een tijdje terug had ook een mooi voorbeeld: haar fase van dat moment was sinds een paar maanden dat ze niet kookte, maar groente at uit een potje, koud.
Wie heeft er ook eet-fases, of eet je juist heel gelijkmatig?
don't watch the movie, read the book
vrijdag 23 februari 2018 om 13:18
Magnumdieet?
Ik herken het niet in zo'n sterke mate. Als ontbijt neem ik vrijwel altijd hetzelfde omdat het makkelijk is en ik dan meteen al fruit, calcium, etc. binnen heb.
Als avondeten probeer ik juist te varieren. In de zomer zal er dan wel iets vaker een salade op tafel komen, dat wel, maar echt niet iedere avond. Er zijn zo veel lekkere keukens dus ik wissel graag af.
Ik heb qua snoepen wel fases; soms een periode dol op drop, een andere fase bijv. chocoladekoekjes, in de zomer juist een waterijsje, etc.
Ik herken het niet in zo'n sterke mate. Als ontbijt neem ik vrijwel altijd hetzelfde omdat het makkelijk is en ik dan meteen al fruit, calcium, etc. binnen heb.
Als avondeten probeer ik juist te varieren. In de zomer zal er dan wel iets vaker een salade op tafel komen, dat wel, maar echt niet iedere avond. Er zijn zo veel lekkere keukens dus ik wissel graag af.
Ik heb qua snoepen wel fases; soms een periode dol op drop, een andere fase bijv. chocoladekoekjes, in de zomer juist een waterijsje, etc.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:20
Herkenbaar. Ik heb vanmorgen een half pak vanillevla weggegooid, dus mijn fase van ongeveer drie maanden, iedere dag een paar maal per dag vla willen, is nu wel over.
Nu heb ik iedere dag trek in witlof of spruitjes. Gekookt, gebakken, gegrild, rauw--> de witlof dan.
Gelukkig is dat wel gezonder dan vanillevla
Nu heb ik iedere dag trek in witlof of spruitjes. Gekookt, gebakken, gegrild, rauw--> de witlof dan.
Gelukkig is dat wel gezonder dan vanillevla
vrijdag 23 februari 2018 om 13:22
vrijdag 23 februari 2018 om 13:37
Ik heb een tijdje overal veel knoflook gedaan (duurde niet lang door interventie vanuit mijn omgeving)

Ik herken het niet echt. Ik ben heel consistent in mijn eetgewoontes. Ik ontbijt al jaren met thee en een volkorenboterham met pindakaas. En lunch met drie boterhammen (wel iets variatie in beleg). En tussendoor fruit van het seizoen.
Wel heb ik soms een nieuw succesreceot wat we dan een tijdje ongeveer iedere week eten. Wat dan weer in de vergetelheid kan raken.
Ik herken het niet echt. Ik ben heel consistent in mijn eetgewoontes. Ik ontbijt al jaren met thee en een volkorenboterham met pindakaas. En lunch met drie boterhammen (wel iets variatie in beleg). En tussendoor fruit van het seizoen.
Wel heb ik soms een nieuw succesreceot wat we dan een tijdje ongeveer iedere week eten. Wat dan weer in de vergetelheid kan raken.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:38
Ja, herkenbaar!
Ik ontbijt de laatste maanden uitsluitend met gebakken eieren met spek en kaas.
Daarvoor was het maanden havermout.
Daarvoor Brinta met Weetabix.
Ik heb zelfgemaakte loempia-periodes.
Momenteel ook met regelmaat groentechips met truffelmayo.
Met groente en fruit ga ik met het seizoen mee.
En buiten de deur altijd appeltaart met een cappuccino
Ik ontbijt de laatste maanden uitsluitend met gebakken eieren met spek en kaas.
Daarvoor was het maanden havermout.
Daarvoor Brinta met Weetabix.
Ik heb zelfgemaakte loempia-periodes.
Momenteel ook met regelmaat groentechips met truffelmayo.
En buiten de deur altijd appeltaart met een cappuccino
vrijdag 23 februari 2018 om 13:44
[quote=vera78 post_id=28187607 time=1519389514 user_id=141652]
Ja, herkenbaar!
Ik ga wat groente en fruit ook met het seizoen mee, maar ik heb wel periodes dat ik heel veel fruit eet, en periode dat ik nauwelijks fruit eet
Ja, herkenbaar!
Ik ga wat groente en fruit ook met het seizoen mee, maar ik heb wel periodes dat ik heel veel fruit eet, en periode dat ik nauwelijks fruit eet
don't watch the movie, read the book
vrijdag 23 februari 2018 om 18:51
Ik heb een darmziekte en heb geleerd om goed naar mijn lijf te luisteren en vooral niets te eten waar ik niet echt trek in heb. Hele periodes wil ik geen 'vet' om dan plots een hele lepel mayonaise uit de pot te lepelen. Dat heb ik dan blijkbaar nodig. Hetzelfde met suiker-dingen en rauwkost. Ik zit nu in een 'stevig ontbijten' fase: spek en eieren, pannenkoeken e.d. Kan goed zijn dat ik over een week weer aan de yoghurt met vruchtjes zit in de ochtend en al misselijk wordt als ik ei ruik.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
woensdag 28 februari 2018 om 16:49
woensdag 28 februari 2018 om 20:39
Ja, heel herkenbaar. Heb een periode gehad van vers lampionnenbrood van de bakker met Saksische leverworst van Kroon. Die laatste lust ik inmiddels niet meer.
Kaasbroodjes, het liefst verse van de Hema bij de broodjeshoek daar.
Nu heb ik een koekjesperiode. In de avond een bastogne-koek of bokkenpootjes.
Heb ook een tijd gehad dat ik brood aan de buitenkant met boter besmeerde en dan in de tosti-ijzer deed. Daar heb ik ook wel weer een keer zin in.
Kaasbroodjes, het liefst verse van de Hema bij de broodjeshoek daar.
Nu heb ik een koekjesperiode. In de avond een bastogne-koek of bokkenpootjes.
Heb ook een tijd gehad dat ik brood aan de buitenkant met boter besmeerde en dan in de tosti-ijzer deed. Daar heb ik ook wel weer een keer zin in.
donderdag 1 maart 2018 om 06:31
donderdag 1 maart 2018 om 09:39