Geld & Recht alle pijlers

Voorlopige aanslag

02-03-2018 18:49 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Wie wil even meedenken, ik kom er niet meer uit. Situatie is als volgt :

Mijn vriend is dit jaar als zzp-er begonnen.
Nu heb ik de voorlopige aanslag aangepast aan de hand van de winst die hij denkt te behalen dit jaar.
Nu kregen we vandaag 2 berichten in ons postvak van mijn overheid.
Hij moet 1200 € Voorlopige aanslag zorgverzekeringswet betalen.
En 2600€ Voorlopige aanslag inkomstenbelasting.

Wij zetten nu elke factuur 21% weg over het bedrag voor de omzetbelasting. Ook zetten we nog eens 21% van het bedrag weg voor de winstbelasting. Die we volgend jaar moeten gaan invullen bij de belasting over 2018.

Betaal je dan als zzp-er
1: omzetbelasting
2: winstbelasting
3: inkomstenbelasting
4 : zorgverzekeringswet

Of is de winstbelasting gelijk aan de inkomenstenbelasting?

Hopelijk duidelijk? En heeft iemand een antwoord.
Als je vriend een eenmanszaak (of vof) heeft betaald hij winstbelasting via de inkomstenbelasting.

Als je vriend een bv heeft betaald hij de winstbelasting via de vennootschapsbelasting.
Ga eens naar een belastingkantoor. :idee:
Neem alsjeblieft een boekhouder als je deze dingen niet weet......
Echt, je wilt niet eind van het jaar opeens duizenden euro's te kort hebben....

21% IB apart zetten is waarschijnlijk niet genoeg. De eerste schijf is al zeker 30%.

Wat voor rechtsvorm heeft je vriend als ZZP'er?

https://www.zzpservicedesk.nl/164/welke ... dragen.htm
Hoe kom je bij '21% opzij voor de winstbelasting'?
Hebben jullie tot die aanslag kwam nooit gedacht aan inkomstenbelasting?
Ik denk dat het goed is om een boekhouder om advies te vragen.
Wat ik altijd deed: 50 % van mijn inkomsten apart zetten voor belastingen en andere premies. Die omzetbelasting factureer je als het goed is al, dus die neem je niet mee in die 50%. Meestal hield ik wel over van die 50% maar liever over dan tekort.
Geen idee trouwens wat je bedoelt met 'winstbelasting'. Je betaalt inkomstenbelasting en die is gebaseerd op winst uit onderneming en aftrekposten (oa zakelijke lasten) en zorgverzekeringswet. Beide krijg je een voorlopige aanslag van. Omzetbelasting (BTW) moet je apart aangeven en bereken je door aan klanten.
Bedankt voor de reacties,
We gaan maandag achter een boekhouder aan.
Er komt toch meer bij kijken dan verwacht.
Een goede boekhouder verdient zichzelf vaak wel terug.

Een beetje mosterd na de maaltijd wellicht, maar dat soort dingen bedenk je toch voordat je als zzp'er aan de slag wilt gaan?
ik zorg er altijd voor dat ik de btw bij betaling meteen al apart zet (minus de btw van de kosten). En voor de aangifte ga ik er voor het gemak vanuit dat ik (omzet ex btw minus kosten ex btw) gedeeld door 2 doe. De ene helft voor mij, de andere helft voor de belastingdienst. Ik heb liever dat ik na de aangifte een vakantie kan boeken dan dat ik geld moet lenen om de belastingdienst te kunnen betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven