Buikdrager

01-03-2009 12:48 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is 3 weken oud en weegt ongeveer 3,5 kg.

Het lijkt me erg makkelijk om hem in een buikdrager te dragen. Wie heeft bijv. ervaring met de Baby Bjorn Draagzak? Kan ik de baby daar fijn in dragen, zowel met zijn hoofdje naar mij toe als van mij af? Er wordt geadviseerd de drager pas te gebruiken vanaf 6 weken of 3,5 kg. Neem aan dat ik mijn zoon er dus nu al zonder problemen in kan dragen?

Graag jullie ervaringen/mening, ook al jullie goede ervaringen hebben met andere buikdragers.
37 weken zwanger!
De Baby Björn is ergonomisch gezien niet echt geschikt voor baby's, omdat ze er in hangen op hun kruis en de beentjes ernaast bungelen. Da's niet goed voor de heupjes. Ik heb net het draagdoekentopic geupt, misschien kun je daar nog wat meer info in vinden. Morgen ga ik de Bondolino uitproberen, die is wel ergonomisch, en zou geschikt moeten zijn voor hele kleintjes (mijn dochter is 6 weken). En er zijn nog meer ergonomische dragers, de Ergo Baby Carrier is een bekende, google maar eens op soft structured carrier, dan kom je er nog meer tegen.
Ik ben het eens met de reactie van Wen. Kijk zeker of op het draagdoeken topic.

Overigens is het bij de babybjorn volgens mij niet 6 weken OF 3,5 kilo maar allebei. Dan zou je dus zowiezo nog 3 weken moeten wachten.

@wen: wil je even laten weten hoe de Bondolino bevallen is, het lijkt me wel wat.
Is goed Pebbles!
hier wel de babybjorn en bevalt super goed. en zon spreidstandje schijnt dus juist wél goed voor de heupen te zijn,
Ik heb zelf de Baby Bjorn Original en die bevalt wel (maar heb nog nooit een andere geprobeerd dus kan ook moeilijk vergelijken natuurlijk).

Grote voordeel is dat je hem gemakkelijk alleen om kan doen. Mijn kindje vond met het hoofdje naar mij toe gedraaid niet fijn zitten, maar anders om, zeg maar met haar rug tegen mijn buik, vond ze wel heel leuk!

En idd spreidstand is juist goed voor de heupjes.
Ja, spreidstand wel, maar niet zoals die in de BB is. Daarin bungelen de beentjes en hangen ze op het bekken. In een ergonomische drager zitten de beentjes tot de knieholte gesteund, dat is het (belangrijke) verschil.
Bedankt voor jullie reacties. Op de site van BB wordt er geschreven dat je de buikdrager al vanaf week 1 zou kunnen gebruiken, mits de baby minimaal 3,5 kg is. Als ik verder google kom ik nog weleens tegenstrijdige dingen tegen, maar neem aan dat de officiele BB site het meest betrouwbaar is.

Vanaf hoeveel weken droegen jullie de baby in de BB?

Wen, die draagdoeken zien er zo ingewikkeld uit. Heb die site eens goed bekeken, maar ik zie me dat niet doen in m'n eentje, heb niet zo'n technisch inzicht ;) Maar toch bedankt voor de link hoor!
37 weken zwanger!
Een draagdoek ziet er ingewikkelder uit dan het is, echt waar. Als je het een paar keer hebt gedaan is het appeltje eitje en wordt het steeds makkelijker.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik gebruik ook de BB naar volle tevredenheid, vanaf 6 weken trouwens.

Wat ik me trouwens afvraag, gezien de reacties over dat de BB slecht voor de heupjes zou zijn: zouden ze een produkt als de BB wel mogen verkopen als dit inderdaad het geval zou zijn? Ik heb niet de indruk dat mijn dochtertje erg hangt, ze zit er juist rechtop in en haar beentjes 'bungelen' niet. Het zit -zoals het eruit ziet- heel comfortabel. Maargoed, ik ben geen ergonoom.
Eerste keer BB gebruikt, bij een week of zes (vond drie weken nog echt te klein en wordt ook afgeraden). De tweede keer had ik baby in draagdoek, vond ze helemaal niet leuk. Pas nu ik haar 'zittend' , zoals in BB, in de draagdoek kan doen, vindt ze het leuk.

Draagdoek voelt trouwens 100x beter en lekkerder dan een BB.
quote:superletje schreef op 01 maart 2009 @ 18:47:

Ik gebruik ook de BB naar volle tevredenheid, vanaf 6 weken trouwens.

Wat ik me trouwens afvraag, gezien de reacties over dat de BB slecht voor de heupjes zou zijn: zouden ze een produkt als de BB wel mogen verkopen als dit inderdaad het geval zou zijn? Ik heb niet de indruk dat mijn dochtertje erg hangt, ze zit er juist rechtop in en haar beentjes 'bungelen' niet. Het zit -zoals het eruit ziet- heel comfortabel. Maargoed, ik ben geen ergonoom.

Tsja, Superletje, ik ben bang dat het zo wel werkt ja. Nutricia mag ook hapjes voor kinderen vanaf 4 maanden verkopen terwijl het toch echt beter is om nog even een maandje of 2 te wachten. Coca Cola mag ook gewoon verkocht worden terwijl dat alles behalve gezond voor je is. Ikea verkoopt ook slaapbanken waarvan je rug aan gort gaat als je er 2 nachten achter elkaar op slaapt. Marlboro ligt ook nog gewoon in de winkels, net als Jameson / Smirnoff. Get my grip?

Of de BB nou echt slecht is weet ik niet, maar ik ben wel van mening dat de draagdoek beter is. Geeft veel meer steun, zowel voor jezelf als voor de kleine.
Joehoeoeooeoe, dochter is zes maanden, mag nu opvolgmelk en nu krijgen we wél babyzegels bij de etos.

Raar gedoe.
Fennah, ik vond een draagdoek wel interessant, maar ik ben over het algemeen zo onhandig dat het me geen optie leek. Veel te eng met zo'n kleintje, stel dat ik het zou verknoeien. Op aanraden van een andere forummer heb ik een consult van een draagdoekconsulent gehad, want ik wilde het wel proberen. Vrijdag ben ik met haar aan het knopen en wikkelen geslagen, en het valt me 100% mee. Ik ben zelfs gisteren en vandaag met mijn baby in de doek naar buiten geweest. En als ik het kan, kan bijna iedereen het
Ik vond de info die ik las op de site van doekentheek wel nuttig over wel of niet dragen in een draagzak:

http://www.doekentheek.be/faq.html

Even naar beneden scrollen.

Heb zelf rug- en bekkenklachten en met de draagdoek en mei-tai kan ik dochter (11 mnd.) prima en zonder klachten dragen, in tegenstelling tot de BB. Verder sluit ik me wat houding van de baby aan bij de rest. Heb wel eens iemand de vergelijking horen maken met zitten op een fietszadel met je benen bungelend naar beneden; dat is na een paar minuten ook behoorlijk onprettig en schokken opvangen is lastig.
Bedankt voor jullie ervaringen/meningen! Na overleg met mijn man hebben we voor een minimonkey gekozen. De verschillende mogelijke houdingen spreekt ons erg aan en ik lees veel over de geadviseerde 'banaanhouding' bij pasgeborene. Nu zou ik 'm ook nog als hangmatje voor in de box kunnen gebruiken. Voor mij is de draagdoek echt bedoeld voor kleine stukjes buiten en verder binnenshuis. Enne... hier hoef ik niet te knopen, loop ik geen risico dat ik het niet snap :p

Had nog niet eerder van een draagdoekconsulent gehoord, goed dat dat bestaat!

Bij een Manduca buikdrager kan het kindje trouwens wel in 'kikkerhouding' zitten, zodat er minder last op de heupjes drukt.
37 weken zwanger!
Met last van de bekken of rug moet je er sowieso niet aan beginnen of je man er mee laten lopen natuurlijk.

Het iemand de link naar het artikel over buikdragers? Ik lees er ook graag meer over.

Groet,

Sanne

positiekleding
quote:sannedaviva schreef op 01 maart 2009 @ 21:03:

Met last van de bekken of rug moet je er sowieso niet aan beginnen of je man er mee laten lopen natuurlijk.

Het iemand de link naar het artikel over buikdragers? Ik lees er ook graag meer over.

Groet,

Sanne

positiekleding

Nou nee, dan neem ik liever een drager die wél ergonomisch en verantwoord is.

En maak jij nu reclame voor je eigen positiekleding website?
Nee. Ik ben ook op zoek naar meer informatie over buikdragers. Daarom vraag ik ook naar de link waarover geschreven wordt.

Wil jij mij daaraan helpen?
Is een ruksite, redelijk onbetrouwbaar.
Sannedaviva plaatst in haar eerste post een link, hoe zit dat ook weer met de regels?

Ja ja, ik ben forumpliessie
Hoi Fennah,

Ik zou de Minimoney eerst een keertje proberen! Ik heb er eigenlijk vooral tegenvallende verhalen over gehoord dus dan is proberen wel de moeite waard.
Ja, ook hier een tegenvaller. Ik had hem gekocht om het dragen eens te proberen voor relatief weinig geld, maar ik ben er toch niet enthousiast over. Ik krijg mijn kind er pas na veel gefriemel in, en ben eigenlijk nooit tevreden over hoe ze ligt. Het hoofdje steekt ook buiten mijn lichaam uit, waardoor ik steeds met mijn hand over haar hoofd zit om te zorgen dat ze nergens tegenaan stoot. En hij hangt los om je lichaam, waardoor ze bij een beetje doorlopen tegen je aan 'botst', en je niet lekker voorover bukt. Daarom ben ik ook weer verder gaan kijken naar andere draagmanieren.

Die Manduca schijnt wel goed te zijn Fennah, en de Bondolino en Marsupi ook.
Oh, Fennah, als je in het noorden woont mag je die van mij wel eens proberen of overnemen voor weinig.
Fennah, niet om het een of ander, maar jij denkt dus dat de site van de fabrikant de meest betrouwbare informatie verschaft, lieffie, die wil alleen maar verkopen...

Als je gaat dragen, dan bij voorkeur niet in een BB, vanwege eerder genoemde bezwaren. Een minimonkey is een niet veel beter alternatief. Doeken of slings van geweven stof dragen fijner, ondersteunen je kindjes lichaam beter, kun je veel langer gebruiken, zijn minder klam dan de dragers die jij noemt.

Knopen is totaal niet ingewikkeld, kijk eens op het forum van dragen en voeden. Even googlen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven