Collega steelt
donderdag 5 april 2018 om 10:34
donderdag 5 april 2018 om 10:35
Liever de gebeten hond dan je schuldig voelen over de wetenschap dat er gestolen wordt en je er wat aan had kunnen doen maar je mond hebt gehouden. Al zou ik bij een bedrijf dat zoiets niet discreet weet af te wikkelen en de klokkenluider niet uit de wind kan houden snel vertrekken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 5 april 2018 om 10:35
hij kan het bewijs even wegsluizen/uitprinten oidMadeliefjees schreef: ↑05-04-2018 10:28Het gaat om een mail van een leverancier. Daarin staat wat er bij haar thuis bezorgd wordt, en dat ze volgend jaar weer iets krijgt ter waarde van 1000 euro.
Ze heeft er ook op geantwoord, dus het bewijs is er gewoon.
De regel is dat je niks mag aannemen van leveranciers. Ja, een pen of zo, verder niks.
En haar daarna er op aanspreken? Dat ze zelf de kans krijgt schoon schip te maken
donderdag 5 april 2018 om 10:36
Het is bijvoorbeeld stelen/verduisteren als het beleid is dat geschenken eerlijk verdeeld worden over het personeel en jij stiekem afspraken maakt om de cadeautjes thuis te laten bezorgen.
donderdag 5 april 2018 om 10:36
Natuurlijk wel! Kadootjes van leveranciers aan inkopers worden gewoon betaald via de offerte van de leverancier hoor. Daarom zijn organisaties ook zo hard in het verbieden van zulke dingen. Gratis lunches bestaan niet.
donderdag 5 april 2018 om 10:37
Dat is dan geen diefstal maar omkoperij/steekpenningen aannemen. Is dus verboden bij de zaak en terecht. Vaak worden die leveranciers nog stevig onder druk gezet ook, om dat soort ' cadeau's' te geven om de order maar te behouden.Madeliefjees schreef: ↑05-04-2018 10:28Het gaat om een mail van een leverancier. Daarin staat wat er bij haar thuis bezorgd wordt, en dat ze volgend jaar weer iets krijgt ter waarde van 1000 euro.
Ze heeft er ook op geantwoord, dus het bewijs is er gewoon.
De regel is dat je niks mag aannemen van leveranciers. Ja, een pen of zo, verder niks.
Je man moet het melden. Eerst haar benaderen of haar chanteren het zelf te melden zou ik niet doen. Ze verliest toch haar baan wel en het is niet zijn taak om hoor en wederhoor toe te passen, dat is aan de werkgever. Bovendien laat zij dan wellicht bewijsmateriaal verdwijnen.
Je man moet er juist zo min mogelijk mee te maken heeft en zij hoeft niet eens te weten dat je man de melder was. Gewoon het vermoeden uitspreken, print van de mail overhandigen en over tot de orde van de dag. Het is dan verder verantwoordelijkheid werkgever.
donderdag 5 april 2018 om 10:40
pas wel op, dat je man dit niet enkel doet uit emotie of jaloezieMadeliefjees schreef: ↑05-04-2018 10:36Ik vind het wel stelen. Alles wat je krijgt moet je inleveren bij de pv.
donderdag 5 april 2018 om 10:41
Dan had ze het maar niet via werkmail moeten doen. Als je toch fraudeert/steelt doe het dan goed.Madeliefjees schreef: ↑05-04-2018 10:40Hillegonda1 je hebt gelijk. Maar dan toch voel je je schuldig dat zij straks ontslagen wordt. Gek he?
donderdag 5 april 2018 om 10:41
daarom moet je man haar de kans geven het zelf recht te breienMadeliefjees schreef: ↑05-04-2018 10:40Hillegonda1 je hebt gelijk. Maar dan toch voel je je schuldig dat zij straks ontslagen wordt. Gek he?
ze kan naar haar LG gaan, aangeven dat ze naïef gehandeld heeft (jaja lulsmoes, ik weet het) en een regeling treffen tot terugbetaling
donderdag 5 april 2018 om 10:43
handigmetgeld schreef: ↑05-04-2018 10:39Als je man erg bang is voor zijn eigen positie en geen vertrouwen heeft in goede afhandeling kan hij natuurlijk ook een printje van die mail achterlaten op het bureau van HR of manager.
Dit.
donderdag 5 april 2018 om 10:49
Precies. Eigen schuld, dikke bult in dit geval.strikjemetstippels schreef: ↑05-04-2018 10:41Dan had ze het maar niet via werkmail moeten doen. Als je toch fraudeert/steelt doe het dan goed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 5 april 2018 om 10:55
Externe mail loopt toch heel vaak via algemene adressen of specifieke applicaties? Anders is je collega ziek en weet je ineens niet meer wat er met de leverancier is afgesproken? Echt ontzettend onhandig als iedereen in zijn eentje loopt te werken.Lucifermiauww schreef: ↑05-04-2018 10:51Waarom kan je man in haar werkmail?
Of was dit op een algemeen afdelingsemail waar iedereen bij kan?