Tetanusinjectie
vrijdag 13 april 2018 om 12:30
Hoi allemaal,
Vorige week vrijdag ben ik op werk op een spijker getrapt. Door schoen heen en veel bloed. Natuurlijk deed ik alsof er niets aan de hand was in aanwezigheid van mijn collega's. Naar het toilet gegaan en bloed afgedept. Thuis nog gewassen en nagedept met alcohol, maar er was nauwelijks meer iets van een gaatje te zien. Verder nergens last van, terwijl de spijker toch best diep leek te zijn gegaan. Maar lekker weekend, dus feest. Maandag gewoon naar werk en toen toch tegen een collega onderweg naar huis met de trein verteld wat er is gebeurd. Je hebt geen tetanusinjectie gehad?! Eeeh nope. Ga hem dan direct halen!!! Inmiddels was het al bijna 5 uur. Ik toch kijken of er een assistent aanwezig is: "Tetanusinjectie moet binnen 72 uur ingediend worden, mevrouw u bent te laat."
!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu een hoop gelezen over tetanus en nu maak ik me wel zorgen. Dus ik moet ongeveer 3 weken vrezen?
Zijn er misschien mensen hier die eigenlijk ook een tetanusprikje nodig hadden, maar dit niet wisten of ook te laat waren. En is dit goed gekomen?
Gaan leuke dagen worden
Vorige week vrijdag ben ik op werk op een spijker getrapt. Door schoen heen en veel bloed. Natuurlijk deed ik alsof er niets aan de hand was in aanwezigheid van mijn collega's. Naar het toilet gegaan en bloed afgedept. Thuis nog gewassen en nagedept met alcohol, maar er was nauwelijks meer iets van een gaatje te zien. Verder nergens last van, terwijl de spijker toch best diep leek te zijn gegaan. Maar lekker weekend, dus feest. Maandag gewoon naar werk en toen toch tegen een collega onderweg naar huis met de trein verteld wat er is gebeurd. Je hebt geen tetanusinjectie gehad?! Eeeh nope. Ga hem dan direct halen!!! Inmiddels was het al bijna 5 uur. Ik toch kijken of er een assistent aanwezig is: "Tetanusinjectie moet binnen 72 uur ingediend worden, mevrouw u bent te laat."
!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu een hoop gelezen over tetanus en nu maak ik me wel zorgen. Dus ik moet ongeveer 3 weken vrezen?
Zijn er misschien mensen hier die eigenlijk ook een tetanusprikje nodig hadden, maar dit niet wisten of ook te laat waren. En is dit goed gekomen?
vrijdag 13 april 2018 om 12:37
Voor ik afgeschoten wordt, ik ben niet tegen vaccineren. Maar tetanus is niet heel zinvol naar mijn mening.
https://stichtingvaccinvrij.nl/waarom-n ... d-locatie/
vrijdag 13 april 2018 om 12:38
vrijdag 13 april 2018 om 12:41
Ik ben helaas zo iemand die dat genant vindt.stripverhaal schreef: ↑13-04-2018 12:38Waarom heb je in de aanwezigheid van collega’s net gedaan of er niks aan de hand was?
Op het moment dat er een ongeval op het werk gebeurt dan meldt je dat toch? (iig aan de bhv’er zodat die mee kan kijken naar de situatie en je kan adviseren).
vrijdag 13 april 2018 om 12:44
Van de site van de RIVM: “Hoe vaak komt tetanus voor in Nederland? Tetanus komt ongeveer 0 tot 5 keer per jaar voor, meestal bij oudere mensen die geboren zijn voor invoering van het RVP. ” Het risico dat je het oploopt is dus klein.
Dat gezegd hebbende is “net doen of er niets aan de hand is” en vervolgens tetanus oplopen echt een heel stuk genanter dan even langs de BHV-er lopen. Neem je lijf en gezondheid liever serieus
Dat gezegd hebbende is “net doen of er niets aan de hand is” en vervolgens tetanus oplopen echt een heel stuk genanter dan even langs de BHV-er lopen. Neem je lijf en gezondheid liever serieus
vrijdag 13 april 2018 om 12:48
Een site die dit soort teksten bezigt en zichzelf als serieus bestempelt, kan toch echt niet serieus genomen worden:Bolletje88 schreef: ↑13-04-2018 12:37Voor ik afgeschoten wordt, ik ben niet tegen vaccineren. Maar tetanus is niet heel zinvol naar mijn mening.
Ziektes voorkomen doe je niet met een pil of vaccinatie. Gif heeft deze mogelijkheid niet.
vrijdag 13 april 2018 om 12:49
Maar als jij werkt in een omgeving waar je in roestige spijkers kunt trappen dan neem ik aan dat je toch ook schoeisel dient te dragen waarbij die spijkers niet zomaar door de zool heen kunnen?
Zijn er voorschriften qua kleding en schoeisel op het werk?
En vindt je het dus gênant omdat je die niet opgevolgd hebt?
Als het gewoon puur een ongelukje is is er toch geen reden om het gênant te vinden? En zelfs al is het iets gênants, beter een gênant momentje dan een verkeerde medische inschatting.
vrijdag 13 april 2018 om 13:00
Dit moet je juist melden. Als je werkt in een omgeving waar je blijkbaar in spijkers kunt trappen, dan moet je werkgever zorgen voor veiligheidsschoenen.
Of is er soms een regel dat je die schoenen moet dragen, maar droeg je ze niet? Dan is het natuurlijk je eigen schuld, maar moet je het alsnog melden. Je werkgever moet namelijk de veiligheid van haar personeel garanderen en dus ook toezien op het goed dragen.
En bovendien kan de werkgever je ook advies geven over hoe te handelen. Bijvoorbeeld door een tentanusprik te halen.
Dat tetanus hier weinig voorkomt, komt natuurlijk omdat we hier mensen vaccineren als ze risico lopen.
Of is er soms een regel dat je die schoenen moet dragen, maar droeg je ze niet? Dan is het natuurlijk je eigen schuld, maar moet je het alsnog melden. Je werkgever moet namelijk de veiligheid van haar personeel garanderen en dus ook toezien op het goed dragen.
En bovendien kan de werkgever je ook advies geven over hoe te handelen. Bijvoorbeeld door een tentanusprik te halen.
Dat tetanus hier weinig voorkomt, komt natuurlijk omdat we hier mensen vaccineren als ze risico lopen.
vrijdag 13 april 2018 om 13:14
Klopt, de aantallen zijn met 90% gereduceerd sinds ze begonnen met vaccineren.Stampertje12 schreef: ↑13-04-2018 13:00Dat tetanus hier weinig voorkomt, komt natuurlijk omdat we hier mensen vaccineren als ze risico lopen.
vrijdag 13 april 2018 om 13:15
Dat maakt voor de aansprakelijkheid van de werkgever niets uit. Als er spijkers kunnen vallen, moet de veiligheid op orde zijn.
vrijdag 13 april 2018 om 13:15
Er is eigenlijk niets gebeurd verder. Heeft flink gebloed, maar nu een week verder is er van zwelling en echte pijn verder geen sprake geweest. Misschien gebeurt dat nog?Lopervanhiernaardaar schreef: ↑13-04-2018 12:44Wond de komende tijd goed in de gaten houden, eventueel aantal keren mee in sodabad gaan.
Mocht de wond echt rood en vurig worden, dan zsm naar HA
vrijdag 13 april 2018 om 13:16
Nee dat klopt, maar er werd hier meteen geroepen dat TO veiligheidsschoenen had moeten dragen.Nummer*Zoveel schreef: ↑13-04-2018 13:15Dat maakt voor de aansprakelijkheid van de werkgever niets uit. Als er spijkers kunnen vallen, moet de veiligheid op orde zijn.
vrijdag 13 april 2018 om 13:18
Maar het was heel bizar. Ik was zo in de archiefkamer en ineens AU! Zal wel een steentje zijn ? Ik wil rustig verder lopen, maar dat ging niet. Goed steen uit schoen halen. Dus ik hinkend naar het toilet. Schoen uit en bloed! Ik wanhopig deppen. Toen maar in mijn schoen kijken wat het nou was. Zie ik een spijker!!! Best diep in de schoen. Geen idee of die ook heel diep in mijn voet is geweest, Spijker eruit gehaald, en het was een glimmende nieuwe spijker voorzover ik kan beoordelen. Niet krom en geen roest.Nummer*Zoveel schreef: ↑13-04-2018 12:44Van de site van de RIVM: “Hoe vaak komt tetanus voor in Nederland? Tetanus komt ongeveer 0 tot 5 keer per jaar voor, meestal bij oudere mensen die geboren zijn voor invoering van het RVP. ” Het risico dat je het oploopt is dus klein.
vrijdag 13 april 2018 om 13:21
Gebeld en die zeggen dat ik 3 weken moet afwachten, aangezien dat de incubatietijd is. Mocht ik iets merken van krampen, ontsteking, hevige koorts = aan de bel trekken.
vrijdag 13 april 2018 om 13:22
Maar hebben we het dan over kindervaccinaties of ook de hervaccinaties?Nummer*Zoveel schreef: ↑13-04-2018 13:14Klopt, de aantallen zijn met 90% gereduceerd sinds ze begonnen met vaccineren.
vrijdag 13 april 2018 om 13:22
Dat maakt niets uit. Dan moet de werkgever personeel onderbrengen op een andere locatie, of speciale looppaden aanleggen waar personeel op mag lopen en die moeten dan goed worden schoongehouden en afgeschermd van de verbouwing.
vrijdag 13 april 2018 om 13:28
Even teruglezen dan maar. Het is door meerdere mensen genoemd hier in dit topicStampertje12 schreef: ↑13-04-2018 13:23Weet niet waar je dat vandaan haalt, maar dat heeft niemand hier nog geroepen hoor...