43 jaar en zwanger: Kind houden?
zondag 6 mei 2018 om 15:30
Ik zit momenteel met een moeilijk dilemma. Heb een week geleden ontdekt dat ik zwanger ben, ruim drie maanden. Dit is totaal onverwachts gebeurd. Ik ben 43 jaar en heb al twee dochters van 14 en 11 jaar oud. Mijn partner laat de beslissing aan mij over. Een derde kind is welkom, maar hij kan er ook mee leven als ik het weg laat halen. Op dit moment weet ik het gewoon echt niet. Aan de andere kant lijkt het me heel mooi om een baby in mijn armen te sluiten, in mijn hart is er plek voor. Onze relatie is stabiel en financieel kunnen we het ook wel lijden. Maar persoonlijk vind ik 43 jaar echt te oud om een kind te krijgen. Om straks als oude taart tussen de jonge meiden op het consultatiebureau te staan en weer te starten op het kinderdagverblijf en straks basisschool....
En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
zondag 6 mei 2018 om 19:25
Dat zou je denken... Ze is zelfs een paar jaar terug gestopt met werken. Maar het is bij haar vooral een mindset. Ze is al enorm bezig met "oud" zijn etc. Dus ik denk dat dat ook wel invloed heeft om haar fysieke gesteldheid. Zeker op haar mentale.
zondag 6 mei 2018 om 19:48
Toegegeven, ik heb niet alle reacties woord voorwoord gelezen.daenerys79 schreef: ↑06-05-2018 19:17nou misschien niet iedereen maar wel veel dan... het gaat erom dat het mij verbaast dat zoveel mensen het delen van een kamer een reden voor abortus vinden.
Maar wie zegt er: Moeten de kinderen kamer delen? Dan zoui k zeker voor een abortus gaan!
?
zondag 6 mei 2018 om 19:52
Lieve TO, leeftijd is een nummer op papier. Wij zijn in december ouders geworden van ons tweede kind (ik 36 en man 45) en wij denken na over een derde. Mijn man zijn hoofdbezwaar is zijn leeftijd...maar hoeveel mannen worden nog vader als ze tussen de 40 en de 50 zijn? Waarom zou dat voor mannen makkelijker geaccepteerd zijn dan voor vrouwen?
Tegenwoordig is het allemaal niet meer zo raar. Jij bent gezond, kind is gezond..voor de rest is wel een oplossing te vinden. Als leeftijd je grootste bezwaar is: niet druk over maken. Zelfs als anderen daar een mening over hebben: wat interesseert jou dat? Zij bepalen niet waar jij gelukkig van wordt. Dit gaat om wat jij en je man willen. That's it. Al het andere is niet relevant.
Tegenwoordig is het allemaal niet meer zo raar. Jij bent gezond, kind is gezond..voor de rest is wel een oplossing te vinden. Als leeftijd je grootste bezwaar is: niet druk over maken. Zelfs als anderen daar een mening over hebben: wat interesseert jou dat? Zij bepalen niet waar jij gelukkig van wordt. Dit gaat om wat jij en je man willen. That's it. Al het andere is niet relevant.
zondag 6 mei 2018 om 20:03
Wat ik oprecht niet begrijp is dat je, als je er zo op tegen bent om op jouw leeftijd nog een kindje te krijgen, er niet alles aan gedaan hebt om een zwangerschap te voorkomen.Zeester44 schreef: ↑06-05-2018 17:12Ik zit wel te huilen om alle reacties. Zo lief en positief allemaal (op één na dan, maar dat is ook goed). Dat had ik niet verwacht. Had gedacht dat iedereen het me zou afraden om op 43-jarige leeftijd deze zwangerschap uit te dragen en dat iedereen vooral met mij alleen de bezwaren zou zien tegen moeder worden op latere leefijd. Merk dat er nu wel iets is geknapt en de vraag verschuift of ik een abortus wel mentaal aan zou kunnen. Zelf moest ik er vroeger nooit aandenken nog na mijn 35e zwanger te worden, maar nu ik zelf zwanger ben...
zondag 6 mei 2018 om 20:07
Mijn vader was 43 toen mijn broertje werd geboren, mijn schoonvader was ook 43 toen jongste kind kwam. Voor ons voelt het als een heel normaal leeftijdverschil. Absoluut niet oud. Ik had vriendjes op de basisschool met vaders die echt al dik in de 60 waren. Dát is oud om nog ouder van een kind te worden, 43 niet.
zondag 6 mei 2018 om 20:08
zondag 6 mei 2018 om 20:09
Het komt wel goed met die twee oudsten. Met zulke grote verschillen zie ik het om me heen eigenlijk alleen maar goed gaan. Die 2-6 jaar verschil zitten ze elkaar veel in de weg.
Het weer helemaal opnieuw beginnen en terug naar af ervaar ik ook niet zo. Ik vind het juist leuk om weer mee te maken. En hier is het niet het hele gezin wat zich naar haar voegt, zij past zich ook aan. Ze slaapt veel in de wagen
Ik zie wel een beetje op tegen dat ze zo mobiel is en nog niet luistert, maar dat was 11 jaar geleden hetzelfde. Dat vond ik vermoeiend.
Ik krijg het idee dat het vooral wennen is wat er gebeurd is.
Het weer helemaal opnieuw beginnen en terug naar af ervaar ik ook niet zo. Ik vind het juist leuk om weer mee te maken. En hier is het niet het hele gezin wat zich naar haar voegt, zij past zich ook aan. Ze slaapt veel in de wagen
Ik zie wel een beetje op tegen dat ze zo mobiel is en nog niet luistert, maar dat was 11 jaar geleden hetzelfde. Dat vond ik vermoeiend.
Ik krijg het idee dat het vooral wennen is wat er gebeurd is.
zondag 6 mei 2018 om 20:14
Het is niet 'nu eenmaal gebeurt'. Ik begrijp niet dat je daar zo makkelijk over denkt. Je zult nu de consequenties van je actie onder ogen moeten zien, en die zijn heel verstrekkend, niet alleen voor jou en je man maar ook voor je kinderen (en dan gaat het niet om het slaapkamerdillema natuurlijk).
Ik begrijp niet dat het issue bij jou je leeftijd is.
Sterkte met het onder ogen zien van de gevolgen.
zondag 6 mei 2018 om 20:19
lise1985 schreef: ↑06-05-2018 20:14Het is niet 'nu eenmaal gebeurt'. Ik begrijp niet dat je daar zo makkelijk over denkt. Je zult nu de consequenties van je actie onder ogen moeten zien, en die zijn heel verstrekkend, niet alleen voor jou en je man maar ook voor je kinderen (en dan gaat het niet om het slaapkamerdillema natuurlijk).
Zeg ga je lekker?
Wat heeft het voor meerwaarde om te weten hoe het gebeurd is? Jouw mening over to veranderd wellicht maar wie ben jij?
Opties:
- Pil vergeten
- Dacht ik word toch niet zwanger
- Spiraal maar toch zwanger
- Condoom gescheurd
- Overige
En nu?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
zondag 6 mei 2018 om 20:23
Volgens mij biedt geen enkel voorbehoudsmiddel 100% garantie. Want het kan scheuren, verschuiven, je kan het vergeten of weet ik wat.lise1985 schreef: ↑06-05-2018 20:14Het is niet 'nu eenmaal gebeurt'. Ik begrijp niet dat je daar zo makkelijk over denkt. Je zult nu de consequenties van je actie onder ogen moeten zien, en die zijn heel verstrekkend, niet alleen voor jou en je man maar ook voor je kinderen (en dan gaat het niet om het slaapkamerdillema natuurlijk).
Alleen de hele handel eruit halen zorgt ervoor dat je niet meer zwanger wordt.
Wat doet het er toe, to heeft er niets aan om haar zo aan te vallen.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
zondag 6 mei 2018 om 20:23
Je snapt het niet.LunchLover schreef: ↑06-05-2018 20:19Zeg ga je lekker?
Wat heeft het voor meerwaarde om te weten hoe het gebeurd is? Jouw mening over to veranderd wellicht maar wie ben jij?
Opties:
- Pil vergeten
- Dacht ik word toch niet zwanger
- Spiraal maar toch zwanger
- Condoom gescheurd
- Overige
En nu?
Het gaat er niet om hoe het gebeurt is, maar dat het gebeurt is en dat TO het had kunnen voorkomen.
zondag 6 mei 2018 om 20:26
Dat snap ik wel. Ik kan lezen. Wat jij niet snapt is dat deze informatie voor ONS geen meerwaarde heeft. Dit is aan de TO.
En niet alles is te voorkomen.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
zondag 6 mei 2018 om 20:27
ik vraag niet naar hoe het gebeurt is heLunchLover schreef: ↑06-05-2018 20:26Dat snap ik wel. Ik kan lezen. Wat jij niet snapt is dat deze informatie voor ONS geen meerwaarde heeft. Dit is aan de TO.
En niet alles is te voorkomen.
zondag 6 mei 2018 om 20:31
Haar dochters zetten haar vast voor straf een uur lang op de naughty chair .
Of ze kiezen voor de galg, kan ook nog.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zondag 6 mei 2018 om 20:50
Volgens mij weet je al wat je wil....als jij zelf graag wil heb je volgens mij geen echte redenen om het niet te laten komen hoor!
Er zullen altijd mensen zijn die de beslissingen van anderen belachelijk vinden, daar ga je toch geen rekening mee houden?
Voor mij persoonlijk, ik kreeg een broertje toen ik 14 was, alleen maar superleuk gevonden. (Heb twee zussen verder)
Ik kreeg mijn eerste kind met 27 jaar, ik was met stip de jongste op zwangerschapsgym en meer dan de helft was 40+. Ik merkte zelfs vaak dat mensen bang waren om me te feliciteren...het zal zeker wel een ongelukje zijn als je zo idioot jong bent.
Hoe dan ook, sterkte met je beslissing maar ik zou mijn hart volgen als ik jou was!
Er zullen altijd mensen zijn die de beslissingen van anderen belachelijk vinden, daar ga je toch geen rekening mee houden?
Voor mij persoonlijk, ik kreeg een broertje toen ik 14 was, alleen maar superleuk gevonden. (Heb twee zussen verder)
Ik kreeg mijn eerste kind met 27 jaar, ik was met stip de jongste op zwangerschapsgym en meer dan de helft was 40+. Ik merkte zelfs vaak dat mensen bang waren om me te feliciteren...het zal zeker wel een ongelukje zijn als je zo idioot jong bent.
Hoe dan ook, sterkte met je beslissing maar ik zou mijn hart volgen als ik jou was!
zondag 6 mei 2018 om 20:55
MwTheelepel schreef: ↑06-05-2018 17:05Wat een lastige situatie zeg. Het FIOM lijkt me een goed idee in dit soort gevallen. Wat mij het meeste tegen zou staan is het weer helemaal vanaf 0 beginnen terwijl je jongste net naar de middelbare gaat. Dat is de leeftijd dat ze normaal gesproken een stuk zelfstandiger worden en je ook weer eens de deur uit kan zonder uitgebreid oppas te regelen (de buurvrouw waar ze heen kunnen voor calamiteiten is dan zat). Nu weer een baby betekend weer 12 jaar aan huis gekluisterd zijn of oppas moeten regelen. Met zo een leeftijdsverschil is het ook lastiger met het hele gezin samen iets te ondernemen. Je moet rekening houden met dingen als slaapjes maar ook met het feit dat de interesses compleet verschillend zijn en een kleintje gewoon niet alles kan. Dus een dagje met het gezin naar de Efteling betekent dat als de meiden in de achtbaan willen een van jullie met de peuter blijft wachten, dagje zwembad betekent een van jullie met de kleine in het peuterbad en de ander met de meiden van de hoge glijbaan en wildwaterbaan en zo zal het met meer dingen gaan, je gezin zal regelmatig moeten worden opgedeeld om aan ieders behoefde te voldoen. De jongste zal voornamelijk alleen opgroeien denk ik. Je dochters hebben nu en zeker als ze wat ouder worden hun eigen leven, tegen de tijd dat de baby oud genoeg is om echt lekker mee te doen gaan de meiden waarschijnlijk het huis al uit. Dat neemt niet weg dat ze wel dol op hun kleine broertje of zusje kunnen zijn maar samen opgroeien zit er gewoon niet in. Ik vind het toch best wel wat allemaal, het is niet alleen een baby krijgen en verzorgen maar je geeft ook je gezin zoals het nu is op en al je net hervonden vrijheid. Moeilijk hoor want praktisch is er eigenlijk geen goede reden om het wel te doen maar gevoelsmatig ligt dat anders. Sterkte met je/jullie keuze.
Nou TO je leest het, een dagje Efteling of zwembad levert teveel gedoe op voor je gezin dus morgen gelijk de abortuskliniek bellen .
( dit bedoel ik sarcastisch he)
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
zondag 6 mei 2018 om 20:55
Nu zouden haar kinderen zeggen 'nee mam, geen broertje of zusje er bij' en jaren later komen ze met verwijten 'ik had nog een broer of zus kunnen hebben maar jij moest het zo nodig laten weghalen'.strikjemetstippels schreef: ↑06-05-2018 15:32Ik zou het laten af hangen van je al bestaande kinderen.
43 jaar is echt niet oud om (weer) moeder te worden. Eerder een mooie leeftijd, je weet wat moeder zijn inhoudt, je bent goed gesetteld, alles is veel relaxter want je weet dat het alles maar een fase is die overgaat.
Was je nu 60+ geweest, mwah dan is het een geheel ander verhaal.
Kijk in je hart en volg je geweten.
zondag 6 mei 2018 om 21:00
Ik denk dat TO dit topic niet had geopend als ze de gevolgen niet onder ogen zag hoor.lise1985 schreef: ↑06-05-2018 20:14Het is niet 'nu eenmaal gebeurt'. Ik begrijp niet dat je daar zo makkelijk over denkt. Je zult nu de consequenties van je actie onder ogen moeten zien, en die zijn heel verstrekkend, niet alleen voor jou en je man maar ook voor je kinderen (en dan gaat het niet om het slaapkamerdillema natuurlijk).
Verder vind ik ook dat TO aan niemand verantwoording hoeft af te leggen waarom 'het nu eenmaal gebeurd is'. Bovendien is het daar nu toch al te laat voor.
zondag 6 mei 2018 om 21:01
Lambchop schreef: ↑06-05-2018 17:15Ik ken ook een gezin waar de kinderen zou oud waren als van to, maar dan jongens. O, wat waren die boos toen ze hoorden dat moeder zwanger was en ze een zusje zouden krijgen. Was op een camping tijdens mijn vakantiewerk als student.
Een jaar later weer naar die camping, erg benieuwd hoe de jongens omgingen met de baby. Moeder kwam zelf bijna niet aan het verzorgen toe, was 'blij' als de oudste naar school was bij wijze van spreken.
De band tussen de oudste en zijn zusje was zo sterk dat hij op stond 's nachts voor de nachtfles en meer verzorgingstaken deed. Gewoon zonder te vragen.
Zusje was inmiddels het beste dat hem was overkomen. Mooi om te zien dat het ook zo kan gaan......
Wat een ontzettend lief verhaal, hier kan ik vol van schieten.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf