Op welke leeftijd uit ledikantje?
woensdag 4 maart 2009 om 13:34
Mijn zoontje van 2 jaar en 8 maanden slaapt nog steeds in een ledikantje. Hij wordt vaak 's nachts wakker en ik denk dat als ik hem een goter bed geef hij 's nachts naar onze kamer op zolder komt. Ik ben dan heel bang dat hij in het donker van de trap valt. Ik heb echter ook de hoop dat als hij meer ruimte krijgt hij beter gaat slapen en dus helemaal niet meer wakker wordt. Nu ben ik heel benieuwd naar hoe oud jullie kind(eren) waren toen ze naar een groot bed gingen en of ze inderdaad er 's nachts uitkwamen.
woensdag 4 maart 2009 om 13:40
mijn zoon is net zo oud en een mnd geleden hebben we zijn ledikant omgeruild voor een groter bed. Het was een groot drama wat 2 wk geduurd heeft. 2 wk lang is hij s'nachts gaan spoken, spelen, rondlopen en s; middags niet meer slapen.
We hebben van alles geprobeerd om hem in bed te houden (zoals een lamp die s'ochtends aanging, alleen was hij dan zo moe dat hij daar weer doorheen sliep)
na 2 wk was hij doodmoe en strontvervelend en hebben we hem weer in zijn ledikant gelegd. Hij was zelf ook echt opgelucht en zei; nu kan ik weer lekker slapen...
dus ik denk dat hij in zijn ledikant blijft tot hij er letterlijk uitgroeit haha
maar misschien is het bij jou zoon anders..
We hebben van alles geprobeerd om hem in bed te houden (zoals een lamp die s'ochtends aanging, alleen was hij dan zo moe dat hij daar weer doorheen sliep)
na 2 wk was hij doodmoe en strontvervelend en hebben we hem weer in zijn ledikant gelegd. Hij was zelf ook echt opgelucht en zei; nu kan ik weer lekker slapen...
dus ik denk dat hij in zijn ledikant blijft tot hij er letterlijk uitgroeit haha
maar misschien is het bij jou zoon anders..
woensdag 4 maart 2009 om 13:46
Vanwege het woelwatergedrag van m'n jongste zoon wilde ik hem ook zo lang mogelijk in het ledikantje houden. Maar ja, hij begon steeds wildere capriolen uit te halen om uit het ledikantje te klimmen. Toen hij op een gegeven moment met ledikant en al om kieperde (ik weet nog steeds niet hoe hij het voor elkaar heeft gekregen) was ik het zat. Hij was toen 2,5, is inmiddels net 3 en is geen nacht uit bed geklommen.
woensdag 4 maart 2009 om 13:47
Mijn dochter is kort voor haar tweede verjaardag overgegaan naar haar nieuwe bed. Zij blijft echter liggen totdat wij haar eruit halen. Zelfs als ze enorm boos is omdat ze niet wil slapen, blijft ze nog liggen.
Traphekje naar zolder maken, zodat je zoontje niet naar boven kan? Wij hebben ook de deurkruk van de kamer van onze dochter omhoog gedaan. Zodat ze niet zelf haar kamer uit kan.
Traphekje naar zolder maken, zodat je zoontje niet naar boven kan? Wij hebben ook de deurkruk van de kamer van onze dochter omhoog gedaan. Zodat ze niet zelf haar kamer uit kan.
woensdag 4 maart 2009 om 13:50
Wij hebben onze zoon rond 2 jaar en 4 maanden in een groot bed gelegd. We zijn daar expres in het weekend mee begonnen, want wij verwachten ook het nodige gespook. We hadden wel goed tegen hem gezegd dat hij er niet uit mocht komen. En wonder boven wonder is het vanaf het begin helemaal goed gegaan. ( als hij iets nodig had dan riep hij gewoon) Hij is er wel 3 keer uit gevallen, maar we hadden een oud matras langs zijn bed gelegd dat als hij er uit zou vallen hij zacht zou vallen.
Ik zou het gewoon proberen en misschien een traphekje voor de trap zodat hij de trap niet op kan.
Ik zou het gewoon proberen en misschien een traphekje voor de trap zodat hij de trap niet op kan.
Door komst van zusje moest zoon (januari 2 geworden) wel naar een groter bed.
In december was zijn nieuwe kamer (met juniorbed) af. Hij vond het maar wennen en zelfs zijn nieuwe bed was maar eng. Wij hebben toen zn ledikantje er naast gezet en daar heeft ie toen eerst nog ingeslapen om alleen al aan zijn nieuwe kamer te wennen. Na een week of 3 kwam hij zelf vragen of hij in zn grote bed mocht slapen.. (NOU JA!!) Prima natuurlijk. En sindsdien slaapt hij daar. Hij sliep niet gelijk door en zeker als hij naar bed moest kwam hij geregeld s avonds zn bed uit. Nu blijven wij eigenlijk bij hem totdat ie bijna is slaap is (binnen 10 minuten) en s ochtends om half 7 komt ie zn bed uit om bij ons in bed kabouter plop e.d. te kijken.
Mijn buurjongen is 3 1/2 en slaapt ook nog in een ledikantje... omdat moeders het wel makkelijk vindt dat hij zn bedje zelf niet uit kan... tja op een gegeven moment houd het op.
Misschien kan je zoontje al heel goed in een groot bed slapen, maar is het meer de angst van de ouders zelf, stel nou dat ie eruit komt... probeer hem beide mogelijkheden aan te bieden... lukt het niet gelijk dan probeer je het later nog een keer.
Succes!
In december was zijn nieuwe kamer (met juniorbed) af. Hij vond het maar wennen en zelfs zijn nieuwe bed was maar eng. Wij hebben toen zn ledikantje er naast gezet en daar heeft ie toen eerst nog ingeslapen om alleen al aan zijn nieuwe kamer te wennen. Na een week of 3 kwam hij zelf vragen of hij in zn grote bed mocht slapen.. (NOU JA!!) Prima natuurlijk. En sindsdien slaapt hij daar. Hij sliep niet gelijk door en zeker als hij naar bed moest kwam hij geregeld s avonds zn bed uit. Nu blijven wij eigenlijk bij hem totdat ie bijna is slaap is (binnen 10 minuten) en s ochtends om half 7 komt ie zn bed uit om bij ons in bed kabouter plop e.d. te kijken.
Mijn buurjongen is 3 1/2 en slaapt ook nog in een ledikantje... omdat moeders het wel makkelijk vindt dat hij zn bedje zelf niet uit kan... tja op een gegeven moment houd het op.
Misschien kan je zoontje al heel goed in een groot bed slapen, maar is het meer de angst van de ouders zelf, stel nou dat ie eruit komt... probeer hem beide mogelijkheden aan te bieden... lukt het niet gelijk dan probeer je het later nog een keer.
Succes!
Dat klinkt niet goed Roze wolk! Gelijk heb je dat je hem weer in zijn ledikant hebt gelegd! Ik was wel van plan om het grote bed alvast een tijdje op zijn kamer te zetten zodat hij eraan kan wennen. Hij slaapt bij de oppas wel al in een groot bed zonder problemen maar of dat een hele nacht goed gaat? Ik ben benieuwd naar andere ervaringen
woensdag 4 maart 2009 om 13:58
Omdat ik niet zo snel typ had ik alle andere reacties nog niet gelezen. Bedankt hiervoor! Het blijkt dus een goed idee om het bed alvast neer te zetten en inderdaad een traphekje is een goede oplossing. Het slapen is op het moment echt weer een drama dus slechter kan eigenlijk niet dus misschien toch het moment om het een van de komende weken te gaan proberen!. Ik ga hem nu uit zijn ledikantje vissen en zijn grote bed samen met hem alvast neerzetten. Slapen jullie kindjes nog 's middags?
woensdag 4 maart 2009 om 14:02
Onze zoon was 2 jaar en 1 maand en i.v.m. de komst van een baby moest hij in een groot bed.
Geen enkel probleem. Hij vond zijn kamer direct leuk, bed was geweldig. De deurklinkt staat omhoog en hij blijft netjes op zijn kamer.
Onderin de kast liggen wat boekjes waar hij zelf mee mag spelen/lezen en dat doet hij dan ook als hij wakker is.
Wij hebben een flexabed gekocht met uitvalrand, super!
Geen enkel probleem. Hij vond zijn kamer direct leuk, bed was geweldig. De deurklinkt staat omhoog en hij blijft netjes op zijn kamer.
Onderin de kast liggen wat boekjes waar hij zelf mee mag spelen/lezen en dat doet hij dan ook als hij wakker is.
Wij hebben een flexabed gekocht met uitvalrand, super!
woensdag 4 maart 2009 om 14:03
Onze dochter was net 2 toen ze overging naar een groot bed.
(Omdat ze er uit groeide en de derde onderweg is)
Verder doet ze precies hetzelfde als de dochter van Sanmi, ze blijft liggen zelfs als ze boos is en/of huilt.
Het is tot nu toe 2 keer voorgekomen dat ze er uit dr eigen uit komt (ze is nu 2 jaar en 3 mnd) en dit was beide keren tijdens dr middagslaapje.
Omdat ze idd ook een woelwater was/is hebben we wel zo´n beschermhekje zodat ze niet uit dr bed kan vallen.
Als je het wilt gaan proberen (zo hebben wij het gedaan) zou ik hem ´voorbereiden´ op een groot bed, alvast in zn kamer zetten zodat ie dr aan kan wennen dat het ding dr staat en een paar dagen zeggen dat ´grote´ jongens in ´grote´ bedden slapen.
Op een gegeven moment
(na een week oid en het verteld te hebben) het ledikant weghalen, laat hem zelf niet de keuze want ongetwijfeld kiest hij dan voor ´het kleine bed´
(dat was hier het geval toen het ledikant weg was was ie weg en vond ze het okay.)
Voor de eerste keer ´s nachts in het bed laten slapen en niet ´s middags, bedritueel hetzelfde houden en niet te veel woorden aan vuil maken. ´Dit is nu jou bed want je bent al een grote jongen/meid´ (Punt uit )
Beschermhekje tegen t uit bed vallen, babyfoon op zijn kamer, en in jullie geval een traphekje maken naar de zolder zodat hij niet ´s nachts de trap op kan.
Je kunt van te voren toch niet voorspellen hoe het zal gaan, ik zag mezelf ookal ´s nachts achter een peuter aan hollen omdat ze uit haar bed was geklommen enzo, maar neehoor, ging eigenlijk vanaf het begin meteen goed
Succes!
(Omdat ze er uit groeide en de derde onderweg is)
Verder doet ze precies hetzelfde als de dochter van Sanmi, ze blijft liggen zelfs als ze boos is en/of huilt.
Het is tot nu toe 2 keer voorgekomen dat ze er uit dr eigen uit komt (ze is nu 2 jaar en 3 mnd) en dit was beide keren tijdens dr middagslaapje.
Omdat ze idd ook een woelwater was/is hebben we wel zo´n beschermhekje zodat ze niet uit dr bed kan vallen.
Als je het wilt gaan proberen (zo hebben wij het gedaan) zou ik hem ´voorbereiden´ op een groot bed, alvast in zn kamer zetten zodat ie dr aan kan wennen dat het ding dr staat en een paar dagen zeggen dat ´grote´ jongens in ´grote´ bedden slapen.
Op een gegeven moment
(na een week oid en het verteld te hebben) het ledikant weghalen, laat hem zelf niet de keuze want ongetwijfeld kiest hij dan voor ´het kleine bed´
(dat was hier het geval toen het ledikant weg was was ie weg en vond ze het okay.)
Voor de eerste keer ´s nachts in het bed laten slapen en niet ´s middags, bedritueel hetzelfde houden en niet te veel woorden aan vuil maken. ´Dit is nu jou bed want je bent al een grote jongen/meid´ (Punt uit )
Beschermhekje tegen t uit bed vallen, babyfoon op zijn kamer, en in jullie geval een traphekje maken naar de zolder zodat hij niet ´s nachts de trap op kan.
Je kunt van te voren toch niet voorspellen hoe het zal gaan, ik zag mezelf ookal ´s nachts achter een peuter aan hollen omdat ze uit haar bed was geklommen enzo, maar neehoor, ging eigenlijk vanaf het begin meteen goed
Succes!
woensdag 4 maart 2009 om 14:24
Als kado voor haar derde verjaardag kreeg onze dochter een groot bed in een nieuwe kamer. Dit gaat prima. Ze komt er 's avonds niet zelf af en ook als ze een keertje 's avonds huilt, blijft ze in bed. Alleen 's morgens vroeg heeft ze nu de weg naar onze slaapkamer gevonden en fluistert ze dan heel zachtjes: ben je wakker mama...ik wil sele mele(naar beneden dus... ) Er waren best een aantal mensen die vonden dat ze nog erg lang in haar ledikant heeft gelegen, maar ach...wat maakt het uit? Zolang kinderen geen enge stunts uithalen om hun ledikant uit te komen en ze zich er prettig invoelen, maakt dat niks uit.

woensdag 4 maart 2009 om 14:43
Mijn zoon heeft sinds 2 weken een groot bed, hij is bijna 3,5. Ik zag eerder geen aanleiding om al een groot bed te kopen; hij lag heerlijk in zijn ledikantje, kon er zelf makkelijk in en uit klimmen en sliep als een roosje. De laatste tijd vroeg hij zelf om net zo'n groot bed als zus. Zijn ledikant is een week voor zijn nieuwe bed kwam opgehaald. Hij heeft week op een groot matras op de grond geslapen (campingbedje wilde hij zelf niet, hij was tenslotte al groot).
Mijn dochter werd bijna 3 toen ze een groot bed kreeg. Ze had de hele vakantie in een groot bed gelegen en dat ging goed, dus thuis ook een groot bed gekocht.
Mijn dochter werd bijna 3 toen ze een groot bed kreeg. Ze had de hele vakantie in een groot bed gelegen en dat ging goed, dus thuis ook een groot bed gekocht.
woensdag 4 maart 2009 om 15:18
Beide jongens waren 1.5 maar waren geen klimmers en bleven netjes liggen en roepen als ze wakker waren.
De oudste had zijn bedje gesloopt, lekker met de 'tralies' heen en weer en toen waren er een paar los geraakt en toen hebben we een doorgroei bed aangeschaft, ging gelijk goed.
De jongste wilde in eerste instantie niet dus die heeft twee maanden met 2 bedden in zijn slaapkamer gezeten.
De oudste had zijn bedje gesloopt, lekker met de 'tralies' heen en weer en toen waren er een paar los geraakt en toen hebben we een doorgroei bed aangeschaft, ging gelijk goed.
De jongste wilde in eerste instantie niet dus die heeft twee maanden met 2 bedden in zijn slaapkamer gezeten.
woensdag 4 maart 2009 om 18:12
De oudste kreeg een groot bed toen hij zo'n 3,8 jaar was. Dus best laat. De tweede was 3,5 jaar of zo. Had ook een beetje te maken dat we een klein huis hadden en ledikantjes minder ruimte in nemen. De overgang was geen enkel probleem in beide gevallen.
De jongste slaapt nu nog in een ledikantje, hij is nog geen twee dus dat is ook logisch.
De jongste slaapt nu nog in een ledikantje, hij is nog geen twee dus dat is ook logisch.
woensdag 4 maart 2009 om 22:11
woensdag 4 maart 2009 om 22:19
Een kennisje vertelde mij dat ze het zo handig vond aan haar ledikantje dat de spijltjes er uit konden zodat de kindjes zelf uit bed konden als ze groter waren. Leek me op dat moment ook wel handig, maar vraag me nu serieus af wanneer ik dat zou gebruiken. Zoon is pas anderhalf, dus nog niet aan de orde, maar als we hier zouden blijven wonen dan zou ik echt lang het ledikantje blijven gebruiken. Een ander bed past niet denk ik, en als zijn broertje of zusje komt moeten we denk ik een hoop zooi ergens op slaan om er uberhaupt een wiegje bij te kunnen zetten. Misschien dat dat de overgang ook wel minder groot maakt, als je kind al gewend is dat hij zelf zijn bed uit kan, eerst in zijn eigen ledikantje, en later in zijn grote bed.

woensdag 4 maart 2009 om 23:40
Dochter was 2 jaar en 3 maanden toen ze een juniorbed kreeg. Ze mocht het zelf uitzoeken en mee inelkaar zetten. Toen het ledikantje uitelkaar, dat was even slikken voor haar, want toen besefte ze dat haar oude bedje weg zou gaan.
Maar ze was erg blij met haar nieuwe dekbed. De eerste avond heel spannend, maar geen probleem, ze ging gewoon slapen en riep gewoon als ze wakker was. Ze is er toen een keer uit gekomen en toen heb ik haar terug gelegd en gezegd dat ze moest roepen.
Nu is ze 3,5 en komt zelf haar bed uit als ze wakker is, maar dat is of als ze moet plassen of als het ochtend is.
Maar ze was erg blij met haar nieuwe dekbed. De eerste avond heel spannend, maar geen probleem, ze ging gewoon slapen en riep gewoon als ze wakker was. Ze is er toen een keer uit gekomen en toen heb ik haar terug gelegd en gezegd dat ze moest roepen.
Nu is ze 3,5 en komt zelf haar bed uit als ze wakker is, maar dat is of als ze moet plassen of als het ochtend is.

donderdag 5 maart 2009 om 00:26
Moppekind had nog wel in zijn ledikant/juniorbed gepast. In Duitsland gekocht, daar is de standaardmaat 70x140 centimeter.
"Achter tralies" vond hij prima, maar die hebben we toch maar weggehaald toen hij naar school ging, wij vonden het een beetje lullig lijken tegenover zijn vriendjes, maar voor Moppekind was het volgens mij nooit een probleem geweest. Hij vond het balen dat hij nu geen hutje meer kon bouwen.
Vlak voor zijn zesde verjaardag heeft hij een "groot bed" gekregen van opa&oma. Zij hadden het blauw geverfd, en zelf hebben we het nog gepimpt met gefiguurzaagde bootjes e.d.
"Achter tralies" vond hij prima, maar die hebben we toch maar weggehaald toen hij naar school ging, wij vonden het een beetje lullig lijken tegenover zijn vriendjes, maar voor Moppekind was het volgens mij nooit een probleem geweest. Hij vond het balen dat hij nu geen hutje meer kon bouwen.
Vlak voor zijn zesde verjaardag heeft hij een "groot bed" gekregen van opa&oma. Zij hadden het blauw geverfd, en zelf hebben we het nog gepimpt met gefiguurzaagde bootjes e.d.
donderdag 5 maart 2009 om 10:29
Mijn dochter is ongeveer met dezelfde leeftijd (ruim 2,5 jaar) naar een groter bed gegaan. Een hoogslaper zelfs. Maar ze komt dan ook 's nachts niet haar bed uit en ik verwachtte dit ook niet. Ik vond een ledikant echt zo krap worden, want ik hoorde haar 's nachts met draaien ook vaak botsen tegen de wanden.
donderdag 5 maart 2009 om 10:57
quote:marretje23 schreef op 04 maart 2009 @ 22:11:
Bedankt voor alle reacties! Het grote bed staat inmiddels naast zijn ledikant. Wat hij wel erg interresant vond. Ik ga de komende week hem voorbereiden op het nieuwe bed. Mocht het dan toch nog een drama worden dan gaat hij gewoon weer terug in zijn ledikantje. Hij past daar voorlopig nog wel in.
Wij hebben 2 weken geleden ook het meegroeibed bij het ledikant gezet. Dit omdat ik begin juni ons 2e kindje verwacht en deze het ledikantje krijgt.
Ons zoontje is nu ruim 20 mnd en vindt het allemaal wel erg interessant. Boekjes lezen en lekker liggen op het grote bed. Maar volgens mij heeft hij nog niet in de gaten dat je er ook daadwerkelijk in kan slapen.. We hebben het een paar keer ('s middags) geprobeerd, maar tot nu toe is hij alleen aan het slepen met knuffels en boeken, van slapen komt dan niks en na een tijdje leg ik hem dan meestal maar in zijn ledikant. We hebben gelukkig nog even de tijd, dus we blijven proberen. Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat, succes!
Bedankt voor alle reacties! Het grote bed staat inmiddels naast zijn ledikant. Wat hij wel erg interresant vond. Ik ga de komende week hem voorbereiden op het nieuwe bed. Mocht het dan toch nog een drama worden dan gaat hij gewoon weer terug in zijn ledikantje. Hij past daar voorlopig nog wel in.
Wij hebben 2 weken geleden ook het meegroeibed bij het ledikant gezet. Dit omdat ik begin juni ons 2e kindje verwacht en deze het ledikantje krijgt.
Ons zoontje is nu ruim 20 mnd en vindt het allemaal wel erg interessant. Boekjes lezen en lekker liggen op het grote bed. Maar volgens mij heeft hij nog niet in de gaten dat je er ook daadwerkelijk in kan slapen.. We hebben het een paar keer ('s middags) geprobeerd, maar tot nu toe is hij alleen aan het slepen met knuffels en boeken, van slapen komt dan niks en na een tijdje leg ik hem dan meestal maar in zijn ledikant. We hebben gelukkig nog even de tijd, dus we blijven proberen. Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat, succes!
donderdag 5 maart 2009 om 11:05
Mijn dochter van 19 maanden is nog niet toe aan een groter bed. Ze ligt nog heerlijk in haar ledikant. Bestaat wel de mogelijkheid door wat spijltjes weg te halen, dat ze er uit kan, maar dat doen we ook nog niet.
Wij hebben bij onze dochter een traphekje voor haar deur gemaakt. Zo kan ze ook haar kamer niet uit. Hebben we gedaan zodat ze kan spelen op hara kamer met de deur open. Vindt ze fijn.
Misschien is dat een idee?
Wij hebben bij onze dochter een traphekje voor haar deur gemaakt. Zo kan ze ook haar kamer niet uit. Hebben we gedaan zodat ze kan spelen op hara kamer met de deur open. Vindt ze fijn.
Misschien is dat een idee?
donderdag 5 maart 2009 om 14:53
Ik lees hier dat beide bedjes op de kamer staan? Waarom doen jullie dit? Zodat de overgang makkelijker is? Ik denk dat het ook zonder drama's kan. Mijn dochter is van de ene op de andere nacht van bed gewisseld, heeft wel meegeholpen met het in elkaar zetten ervan en heeft ook een leuk verhaaltje verteld gekregen over het grote bed en slapen etc en ze mocht het nog aan een aantal mensen showen en toen was het slapen, licht uit en de volgende dag een vrolijke meid die heerlijk geslapen had. Dus drama's hoeven echt niet voor te komen. Wij hebvben het alleen diezelfde dag ingekleed en dat was genoeg.
donderdag 5 maart 2009 om 15:25
donderdag 5 maart 2009 om 15:37
de oudste was 1,5 toen het bed ernaast werd gezet en na een week wilde ze niet meer in het ledikant. Waarom we ze allebei hadden staan? gewenning. de oudste moet even de tijd krijgen bij overgangen, vindt ze spannend. De eerste dag wilde ze niet eens op het bed, daarna wilde ze er wel op spelen en weer een dag of 2 later, lag ze er 5 minuten op. En een paar dagen later bleef ze erop slapen. Ook wij vreesden dat ze veel eruit zou komen. Ze kon 's nachts soms lang huilen. Maar ook in het ledikant kon ze huilen, maar ze kwam er echt niet uit (dat mochten wij dus doen...)
de jongste is nu ruim 2, maar die blijft voorlopig nog lekker in zijn ledikant, want er komt geen nr 3 en op zijn kamer is geen plek voor een bed... (en de rest)
de jongste is nu ruim 2, maar die blijft voorlopig nog lekker in zijn ledikant, want er komt geen nr 3 en op zijn kamer is geen plek voor een bed... (en de rest)