Bewoonbare oppervlakte van gezin
woensdag 30 mei 2018 om 15:57
Jill, wat voor gevoel heb je nu bij jouw huis? Voelt het als kotje vol, of heb je er ook nog ruimte en rust? Bij het laatste lijkt mij dit dan voldoende om nog een kindje bij te nemen, zeker als je zoals je aan geeft nog een kamer op overschot hebben.
162m² lijkt mij voldoende, je moet ook denken dat je de extra oppervlakte ook moet onderhouden en kuisen, verwarmen,.. Dat brengt extra moeite en kosten mee, die je misschien wel kan missen met een 3de kindje
PS ben ook Belgische en verwonder mij soms ook op hoe "kleine" oppervlaktes Nederlandse gezinnen (kunnen) wonen. Wat sommigen hier aanhalen zou voor mij benauwd aanvoelen, zeker met meer dan 2 personen.
162m² lijkt mij voldoende, je moet ook denken dat je de extra oppervlakte ook moet onderhouden en kuisen, verwarmen,.. Dat brengt extra moeite en kosten mee, die je misschien wel kan missen met een 3de kindje
PS ben ook Belgische en verwonder mij soms ook op hoe "kleine" oppervlaktes Nederlandse gezinnen (kunnen) wonen. Wat sommigen hier aanhalen zou voor mij benauwd aanvoelen, zeker met meer dan 2 personen.
woensdag 30 mei 2018 om 15:59
Ik denk inderdaad dat we hier graag wat ruimer wonen. Valt me elke keer weer op als ik hier op viva lees over jullie woonruimte. Voor TO:GlitterCupcake schreef: ↑30-05-2018 15:38Of ben je een Belg? Die blieven voor mijn gevoel veel ruimte in huis.
160m2 is wel te doen met 3 kinderen maar zelf zou ik 2 kinderen al krap genoeg vinden.
We hebben niet voor niets een baksteen in de maag....
woensdag 30 mei 2018 om 15:59
Wij leven met 4en en hebben eigen slaapkamers en nog een slaapkamer over met nog geen 100m2 leefruimte.
Wat een luxe vraag.
woensdag 30 mei 2018 om 16:05
Wij hebben met zn vieren op 55 m2 gewoond, vond ik echt te krap. Een goed ingedeeld huis vanaf 100m2 zou goed werken voor me, maar ik vind het ook geen probleem als kinderen een kamer delen, en ik houd niet van veel spullen. Doe mij maar een makkelijk schoonhoudbaar en praktische woning (liefst met een veranda, een flinke lap grond er omheen en een schuurtje voor de buitenspullen).
woensdag 30 mei 2018 om 16:09
Het gaat er toch vooral om hoe jij het voelt. Als je het nu al krap vindt, is een derde erbij geen goed idee. Als je nu ruimte zat hebt en het niet erg vindt om wat ruimte in te leveren, is het prima. Voor mij zou het een enorm huis zijn, maar ik woon er niet, dus wat ik er van vind maakt niet zoveel uit.
woensdag 30 mei 2018 om 16:10
Vraagje:TinkerBell34 schreef: ↑30-05-2018 15:59Ik denk inderdaad dat we hier graag wat ruimer wonen. Valt me elke keer weer op als ik hier op viva lees over jullie woonruimte. Voor TO:
160m2 is wel te doen met 3 kinderen maar zelf zou ik 2 kinderen al krap genoeg vinden.
We hebben niet voor niets een baksteen in de maag....
Ik stond ook laatst op een Belgische housewarming van een stel dat een prachtige (gigantische) '50 bungalow helemaal origineel had gerenoveerd. Ik feliciteerde de eigenaren en zij was daar zo blij mee. Ze had namelijk van de overige genodigden vooral opmerkingen gehad dat ze in 'andermans huis' woonde en hij had van zijn ouders de vraag gehad of hij geen nieuw groter huis kon betalen.
Volgens mij ben je in Vlaanderen alleen bon ton als je een nieuw huis hebt laten bouwen?
woensdag 30 mei 2018 om 16:10
Inderdaadnouveauvague schreef: ↑30-05-2018 15:36Ben je serieus? Wij wonen met dat aantal (4 dus) op 50 vierkante meter. Je hebt gewoon een groot huis. Dat wilde je horen toch? Aantal kamers lijkt mij overigens belangrijker. Maar ook van een kamer delen krijgen kinderen niks.
Honderd
Twee en zestig
M2.
Nou, dat wordt proppen hoor
woensdag 30 mei 2018 om 16:14
woensdag 30 mei 2018 om 16:15
Het ligt er aan hoe jij je er bij voelt. Slaapkamer voor ieder kind lijkt me persoonlijk wel zo wenselijk, maar het een en ander hangt ook af van hoe de overige ruimtes in huis zijn. Om rustig de krant te lezen als een ander tv kijkt, om af te spreken met een aantal vrienden zonder dat je daarvoor op je kamer hoeft te gaan zitten. Om gebruik te kunnen maken van toilet(ten) of douche(s) zonder dat iemand dan moet wachten. Om nog een kamer over te hebben waar je de was droogt als dat 's winters buiten niet kan.
Maar ook dit bovenstaande hangt allemaal samen met hoe jij je er zelf bij voelt. Genoeg mensen voor wie het niet bezwaarlijk is als je die dingen niet hebt. Maar als jij je er niet comfortabel bij voelt dan zou ik de kinderwens voor een derde opzij zetten.
Maar ook dit bovenstaande hangt allemaal samen met hoe jij je er zelf bij voelt. Genoeg mensen voor wie het niet bezwaarlijk is als je die dingen niet hebt. Maar als jij je er niet comfortabel bij voelt dan zou ik de kinderwens voor een derde opzij zetten.
woensdag 30 mei 2018 om 16:24
Volgens mij wel. Ik heb twee jaar geleden mijn huis verkocht en de makelaar heeft het toen opgemeten met zo'n handig laser-meetapparaatje. Vandaar dat ik weet dat het 125m2 was, anders zou ik het ook niet geweten hebben.
Misschien kun je op Funda kijken of er een vergelijkbaar huis staat? Dan weet je het ongeveer.
woensdag 30 mei 2018 om 16:30
Grappig, als ik in of door Belgie rij denk ik juist vaak "wat een troosteloze pauperzooi"GlitterCupcake schreef: ↑30-05-2018 16:10Vraagje:
Ik stond ook laatst op een Belgische housewarming van een stel dat een prachtige (gigantische) '50 bungalow helemaal origineel had gerenoveerd. Ik feliciteerde de eigenaren en zij was daar zo blij mee. Ze had namelijk van de overige genodigden vooral opmerkingen gehad dat ze in 'andermans huis' woonde en hij had van zijn ouders de vraag gehad of hij geen nieuw groter huis kon betalen.
Volgens mij ben je in Vlaanderen alleen bon ton als je een nieuw huis hebt laten bouwen?
Hoewel ik echt wel graag in de Belgische steden kom. Erg knus, vriendelijke mensen en lekker eten. Maar goed, daar zie ik gewoon allemaal appartementjes.
woensdag 30 mei 2018 om 16:32
popita schreef: ↑30-05-2018 16:24Volgens mij wel. Ik heb twee jaar geleden mijn huis verkocht en de makelaar heeft het toen opgemeten met zo'n handig laser-meetapparaatje. Vandaar dat ik weet dat het 125m2 was, anders zou ik het ook niet geweten hebben.
Misschien kun je op Funda kijken of er een vergelijkbaar huis staat? Dan weet je het ongeveer.
Uh, ons rijtjeshuis is nogal uniek, door aanbouw etc. Maar ik heb even geschat.
Begane grond inclusief aanbouw 70
Etage 50
Zolder 30/35
Etage aanbouw 20
Totaal 170/175 en dat is dan nog zonder de 'bijkeuken' die aan de schuur vast zit een zonder de schuur.
woensdag 30 mei 2018 om 16:37
Ik denk altijd maar: hoe meer ruimte, hoe meer spullen je gaat bewaren. Qua leefoppervlakte is 162 m2 natuurlijk dikke prima, maar dat zal iedereen anders zien omdat het afhankelijk is van de plek waar je woont. In Amsterdam is men blij met 50m2, in de provincie kom je daar je bed niet voor uit en wil je toch wel minstens het dubbele, in kleine dorpjes met boerderijen begrijpen ze daar dan weer niks van. Hoe meer je hebt, hoe meer je gaat innemen. Net als met geld.
woensdag 30 mei 2018 om 16:55
Als het voelt als net aan met 2 kinderen en je kunt het je veroorloven dan kijk je toch uit naar iets groters.
Hier 140m2. We hebben 3 kinderen, de oudste heeft de zolderverdieping met badkamer, wij, de middelste en de jongste op de 1e verdieping. We hebben geen kamer over en dat voelt soms niet prettig.
Hier 140m2. We hebben 3 kinderen, de oudste heeft de zolderverdieping met badkamer, wij, de middelste en de jongste op de 1e verdieping. We hebben geen kamer over en dat voelt soms niet prettig.
woensdag 30 mei 2018 om 17:11
Bizar!GlitterCupcake schreef: ↑30-05-2018 16:10Vraagje:
woensdag 30 mei 2018 om 17:13
Meen je dit? Vier slaapkamers, minimaal twee toiletten / badkamers, twee huiskamers (want voor tv én krant) en een kamer voor de was?NYC schreef: ↑30-05-2018 16:15Het ligt er aan hoe jij je er bij voelt. Slaapkamer voor ieder kind lijkt me persoonlijk wel zo wenselijk, maar het een en ander hangt ook af van hoe de overige ruimtes in huis zijn. Om rustig de krant te lezen als een ander tv kijkt, om af te spreken met een aantal vrienden zonder dat je daarvoor op je kamer hoeft te gaan zitten. Om gebruik te kunnen maken van toilet(ten) of douche(s) zonder dat iemand dan moet wachten. Om nog een kamer over te hebben waar je de was droogt als dat 's winters buiten niet kan.