Regels bijstandsouders
zaterdag 2 juni 2018 om 15:11
Ik ben met iemand verwikkeld in een discussie en kan het juiste antwoord niet vinden.
Een gescheiden ouder zit in de bijstand. Zijn ex heeft een goede baan en betaalt via de sociale dienst alimentatie. Daarnaast koopt deze ouder regelmatig kleding voor de kinderen en betaalt dure danslessen. Moet de bijstandsouder dan de kleding en danslessen als gift opgeven bij de sociale dienst, zodat het gekort kan worden?
Een gescheiden ouder zit in de bijstand. Zijn ex heeft een goede baan en betaalt via de sociale dienst alimentatie. Daarnaast koopt deze ouder regelmatig kleding voor de kinderen en betaalt dure danslessen. Moet de bijstandsouder dan de kleding en danslessen als gift opgeven bij de sociale dienst, zodat het gekort kan worden?
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 02-06-2018 15:17
2.10% gewijzigd
zaterdag 2 juni 2018 om 15:16
zaterdag 2 juni 2018 om 15:19
Het is een algemene discussie en we gaan er niemand bij lappen. De vraag is of spullen die een werkende ouder koopt voor zijn kinderen kunnen worden gezien als giften aan de bijstandsouder waar de kinderen ook deels bij wonen.
Ik denk van niet, degene met wie ik de discussie heb denkt van wel.
zaterdag 2 juni 2018 om 15:20
Ik geloof niet in dat soort algemene discussies.MinkeDeWit schreef: ↑02-06-2018 15:19Het is een algemene discussie en we gaan er niemand bij lappen. De vraag is of spullen die een werkende ouder koopt voor zijn kinderen kunnen worden gezien als giften aan de bijstandsouder waar de kinderen ook deels bij wonen.
zaterdag 2 juni 2018 om 15:21
Het is voor de kinderen dus hoezo een gift aan de moeder?MinkeDeWit schreef: ↑02-06-2018 15:19Het is een algemene discussie en we gaan er niemand bij lappen. De vraag is of spullen die een werkende ouder koopt voor zijn kinderen kunnen worden gezien als giften aan de bijstandsouder waar de kinderen ook deels bij wonen.
Diegene is blijkbaar niet helemaal lekker in zijn hoofd als hij denkt dat de moeder dit als gift AAN HAAR moet opgeven bij de sociale dienst. Dat hij er uberhaupt aan gedacht heeft is al gestoord.
zaterdag 2 juni 2018 om 15:23
Ja, precies, dat dacht ik ook. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar ik kan er dus geen 'officiële' informatie over vinden. Wel dat je giften moet melden, of structurele bijdragen aan boodschappen e.d. Degene met wie ik de discussie voer zit zelf in de bijstand en ziet hen als een soort gestapo die elk moment je tandenborstels kunnen komen tellen.
zaterdag 2 juni 2018 om 15:25
Dus geen algemene discussie.MinkeDeWit schreef: ↑02-06-2018 15:23Ja, precies, dat dacht ik ook. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar ik kan er dus geen 'officiële' informatie over vinden. Wel dat je giften moet melden, of structurele bijdragen aan boodschappen e.d. Degene met wie ik de discussie voer zit zelf in de bijstand en ziet hen als een soort gestapo die elk moment je tandenborstels kunnen komen tellen.
zaterdag 2 juni 2018 om 15:33
MinkeDeWit schreef: ↑02-06-2018 15:19Het is een algemene discussie en we gaan er niemand bij lappen. De vraag is of spullen die een werkende ouder koopt voor zijn kinderen kunnen worden gezien als giften aan de bijstandsouder waar de kinderen ook deels bij wonen.
Nee, ze zijn voor de kinderen en het is niet structureel. En, belangrijker, het draagt financieel niet direct wat bij aan het huishouden van de bijstandsgerechtigde. Het is niet alsof ze de danslessen kan verkopen en het ten gelde kan maken, en het is waarschijnlijk ook niet zo dat ze die danslessen anders uit eigen zak had betaald. Dan hadden de kinderen waarschijnlijk een goedkopere hobby kunnen zoeken.
Het wordt voor de bijstand pas van belang als die persoon bijvoorbeeld elke maand een enorm levensmiddelenpakket twv 150,- euro zou krijgen. En dan moet dat nog elke maand zijn en niet eenmalig.
zaterdag 2 juni 2018 om 15:33
Die hoeft zelf dus geen kleding meer te kopen terwijl ze wel toeslagen en kinderbijslag ontvangt.vrouwjagersma schreef: ↑02-06-2018 15:26Op geen enkele wijze heeft de ouder met de bijstandsuitkering materieel voordeel van deze giften. Ik snap dus ook niet zo goed wat voor discussie er is.
zaterdag 2 juni 2018 om 15:34
Tsja. Als iemand tijd heeft zich hier over druk te maken kan diegene beter met bejaarden gaan wandelen in het park.MinkeDeWit schreef: ↑02-06-2018 15:33Die hoeft zelf dus geen kleding meer te kopen terwijl ze wel toeslagen en kinderbijslag ontvangt.
zaterdag 2 juni 2018 om 15:41
Wintertime16 schreef: ↑02-06-2018 15:23Ik denk ook van niet. Een televisie, een nieuwe slaapkamer, een schommel misschien wel, ondat dat spullen zijn die zijn gebonden aan het huis. Kleding en lessen zijn echt kindgebonden dus lijken me geen gift.
Een schommel echt niet... daar heeft de bijstandsgerechtigde toch geen financiele baten van? Een slaapkamer voor de kinderen is ook niet erg. Je wordt niet geacht inrichting van je uitkering te kunnen voldoen, daarvoor zou ze anders bijzondere bijstand aan moeten vragen. Dit bespaart de uitkerinsinstantie dus alleen maar geld. Als je een nieuwe kinderkamer krijgt en je zou vlak daarna bijzondere bijstand voor de inrichting van een kinderkamer aanvragen, ja dán ben je natuurlijk verplicht te melden wat je al gekregen hebt.
Televisie vind ik een twijfelgeval, is het een ding van 1000,- die in de woonkamer staat, dan melden. Is het een ding van 300,- die specifiek voor kind bedoelt is en dus ook op de kamer van kind staat, dan niet.
zaterdag 2 juni 2018 om 15:44
MinkeDeWit schreef: ↑02-06-2018 15:33Die hoeft zelf dus geen kleding meer te kopen terwijl ze wel toeslagen en kinderbijslag ontvangt.
Alleen als die andere ouder altijd, elk jaar, de complete garderobe koop, dan zou je misschien een klein punt hebben. Maar wie kan dat bewijzen? Ik zou blij zijn voor die kinderen, dat je tenminste niet aan hun kleding kan zien dat ze in de bijstand opgroeien (toch al een achterstandsituatie!).
Ik zou me daar dus geen zorgen over maken als bijstandsgerechtigde..maar iets zegt me dat je dit niet vraagt in het belang van die bijstandsgerechtigde...
zaterdag 2 juni 2018 om 15:46
Grappig dat je de man/vrouw verdeling precies andersom noemt dan TO doet.
zaterdag 2 juni 2018 om 15:52
Om 15:33 heeft Minke de verdeling zelf ook omgedraaid.SjaanRoeispaan schreef: ↑02-06-2018 15:46Grappig dat je de man/vrouw verdeling precies andersom noemt dan TO doet.