Beetje gekke vriend
vrijdag 15 juni 2018 om 17:00
Ik ben al heel lang goed bevriend met iemand en er is een bepaald iets aan hem wat ik nogal gek vind en ik vraag me af of jullie dit gedrag herkennen en/of er potentiële oorzaken / ideeën achter kunnen vinden. Zelf vind ik het niet extreem gek maar ik blijf me toch verbazen wat zijn gedrag drijft. Het zit namelijk als volgt:
Elke keer wanneer iemand hem iets aanbied om te eten, drinken of een product, het maakt letterlijk niet uit wat, als het maar gratis is, zegt hij zonder ook maar te blinken direct nee bedankt. We waren laatst bijvoorbeeld bij een goede vriend van ons thuis, we lopen binnen en we krijgen een koud drankje aangeboden aangezien het extreem warm was, hij loopt direct door en zegt "nee hoeft niet, bedankt". Ik heb hem over de jaren talloze keren dingen aangeboden, "hey .... wil je een snoepje", "hey .... ik trakteer op gratis bier, oké?", "hey .... hier heb je kauwgom" en altijd is het antwoord nee bedankt. Het klinkt misschien gek dat ik hier een topic over maak maar ik heb dit zo ontzettend vaak meegemaakt, hij neemt letterlijk nooit wat gratis aan dat ik er bedenkingen bij krijg. Wat zou dit gedrag kunnen aandrijven? Ik heb hem nog nooit iets gratis zien aannemen, in alle jaren dat ik hem ken. Ik heb zo vaak gezien dat onze vrienden hem iets aanbieden, kennissen, etc. en altijd is het nee bedankt....
Het idee om dit topic te starten klikte eigenlijk een beetje wanneer ik hierover las: https://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_ ... experiment , het Stanford marshmallow experiment. Mijn vriend is toevallig ook een redelijk succesvolle ondernemer, dus toen ik dit las begon het een heel klein beetje te klikken.
Wat denken jullie? Ik heb het zelf ook vaak aan hem gevraagd waarom hij iets niet aanneemt en zijn antwoord is altijd "gewoon, ik hoef niet". Nou speculeer er maar op los. Herkennen jullie dit bij jullie vrienden / collega's / kennissen?
Elke keer wanneer iemand hem iets aanbied om te eten, drinken of een product, het maakt letterlijk niet uit wat, als het maar gratis is, zegt hij zonder ook maar te blinken direct nee bedankt. We waren laatst bijvoorbeeld bij een goede vriend van ons thuis, we lopen binnen en we krijgen een koud drankje aangeboden aangezien het extreem warm was, hij loopt direct door en zegt "nee hoeft niet, bedankt". Ik heb hem over de jaren talloze keren dingen aangeboden, "hey .... wil je een snoepje", "hey .... ik trakteer op gratis bier, oké?", "hey .... hier heb je kauwgom" en altijd is het antwoord nee bedankt. Het klinkt misschien gek dat ik hier een topic over maak maar ik heb dit zo ontzettend vaak meegemaakt, hij neemt letterlijk nooit wat gratis aan dat ik er bedenkingen bij krijg. Wat zou dit gedrag kunnen aandrijven? Ik heb hem nog nooit iets gratis zien aannemen, in alle jaren dat ik hem ken. Ik heb zo vaak gezien dat onze vrienden hem iets aanbieden, kennissen, etc. en altijd is het nee bedankt....
Het idee om dit topic te starten klikte eigenlijk een beetje wanneer ik hierover las: https://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_ ... experiment , het Stanford marshmallow experiment. Mijn vriend is toevallig ook een redelijk succesvolle ondernemer, dus toen ik dit las begon het een heel klein beetje te klikken.
Wat denken jullie? Ik heb het zelf ook vaak aan hem gevraagd waarom hij iets niet aanneemt en zijn antwoord is altijd "gewoon, ik hoef niet". Nou speculeer er maar op los. Herkennen jullie dit bij jullie vrienden / collega's / kennissen?
vrijdag 15 juni 2018 om 17:08
Gaat dit alleen over eten en drinken? Ik heb ook een tijdlang de gewoonte gehad om vrijwel alles qua eten en drinken af te slaan omdat ik een tijdje heel gezond at en helemaal geen behoefte had aan snacks, zoete drankjes en alcohol. Op feestjes dronk ik meestal water of thee of soms een verse groentesap/smoothie, maar ik at meestal ook niks. Tenzij het een etentje was, dan koos ik gezonde dingen zoals salade.
vrijdag 15 juni 2018 om 17:10
Is het iemand met een niet-Nederlandse achtergrond? In veel culturen is het erg onbeleefd om iets meteen aan te nemen, en moet het bijvoorbeeld drie keer aangeboden worden voordat je het op een nette manier kunt accepteren. Daarvoor hoor je het dus te weigeren.
dg2015 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 17:11
7.85% gewijzigd
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 15 juni 2018 om 17:11
vrijdag 15 juni 2018 om 17:12
Het gaat om werkelijk waar alles, eten, drinken, producten, noem het maar op. Ook al is het gezond eten, hij slaat het af. Dit doet hij echt al sinds ik hem ken en ik heb nooit begrepen waarom en zelf zegt hij er nooit wat over, ben toch wel echt benieuwd waarom hij dit doet. Vandaar dit topic, misschien herkent iemand het.Nomad schreef: ↑15-06-2018 17:08Gaat dit alleen over eten en drinken? Ik heb ook een tijdlang de gewoonte gehad om vrijwel alles qua eten en drinken af te slaan omdat ik een tijdje heel gezond at en helemaal geen behoefte had aan snacks, zoete drankjes en alcohol. Op feestjes dronk ik meestal water of thee of soms een verse groentesap/smoothie, maar ik at meestal ook niks. Tenzij het een etentje was, dan koos ik gezonde dingen zoals salade.
vrijdag 15 juni 2018 om 17:13
Hij is een Nederlander.
vrijdag 15 juni 2018 om 17:14
vrijdag 15 juni 2018 om 17:15
Ik maak me er niet druk om maar ik ben gewoon benieuwd na al die jaren dat ik hem ken waar dit gedrag vandaan komt. Het is vrijwel geen smetvrees.Hobbelster schreef: ↑15-06-2018 17:13Goh het is maar waar je je druk om maakt.
Hij heeft smetvrees![]()
Denk ik.
vrijdag 15 juni 2018 om 17:16
Gratis producten sla ik zelf ook 9 van de 10 keer af omdat ik geen zooi wil hebben. Dus bijvoorbeeld bij een sportevenement of een conferentie of bruiloft laat ik altijd de gratis bedankjes en goodie bags liggen. Misschien heeft hij een soortgelijke gedachtegang en misschien wil hij zelf graag kiezen wat hij eet.viva2222 schreef: ↑15-06-2018 17:12Het gaat om werkelijk waar alles, eten, drinken, producten, noem het maar op. Ook al is het gezond eten, hij slaat het af. Dit doet hij echt al sinds ik hem ken en ik heb nooit begrepen waarom en zelf zegt hij er nooit wat over, ben toch wel echt benieuwd waarom hij dit doet. Vandaar dit topic, misschien herkent iemand het.
vrijdag 15 juni 2018 om 17:16
Mij ook.Hobbelster schreef: ↑15-06-2018 17:14Hoe je dit gedrag trouwens vergelijkbaar vindt met het marshmallow experiment is mij een raadsel
vrijdag 15 juni 2018 om 17:18
Ik heb hem dingen zien doen die iemand met smetvrees nooit zou doen.Lachattenoir schreef: ↑15-06-2018 17:16Hoe weet je dat zo zeker? Ik ken ook zo iemand die precies hetzelfde gedrag vertoont als die vriend van jou, en hij heeft ook smetvrees.
vrijdag 15 juni 2018 om 17:20
Hij geeft nooit antwoord, hij zegt altijd "gewoon" oid. Ben nu toch wel echt benieuwd geworden na dit zo vaak meegemaakt te hebben.Lucifer2018 schreef: ↑15-06-2018 17:17Je kan het hem toch gewoon vragen?
Denk dat hij de enige is die je een antwoord kan geven....
vrijdag 15 juni 2018 om 17:21
Ja wij blijven gissen natuurlijk.Lucifer2018 schreef: ↑15-06-2018 17:17Je kan het hem toch gewoon vragen?
Denk dat hij de enige is die je een antwoord kan geven....
En hoe zit dat dan bij bv een feestje of een verjaardag ofzo? Als je daar uren bent moet je toch wel iets eten/drinken?
(of heb ik het helemaal verkeerd begrepen...)