Kopieergedrag
woensdag 20 juni 2018 om 15:28
Kind blijft waarschijnlijk nog een kaartje in groep 1 omdat kind sociaal emotioneel nog wat jong is
Maar sinds een half jaar Kopieert kind ook gedrag van jongere kindjes op school.
Kind doet zich dus een stuk kleiner voor dan waar is.
Daar prik je als juf toch wel doorheen? Gesprek komt nog maar dit zat me een beetje dwars.
Kopieergedrag is redelijk normaal toch op deze leeftijd? Tenminste mijn andere koters deden het ook.
Maar sinds een half jaar Kopieert kind ook gedrag van jongere kindjes op school.
Kind doet zich dus een stuk kleiner voor dan waar is.
Daar prik je als juf toch wel doorheen? Gesprek komt nog maar dit zat me een beetje dwars.
Kopieergedrag is redelijk normaal toch op deze leeftijd? Tenminste mijn andere koters deden het ook.
woensdag 20 juni 2018 om 18:28
Dan is een andere mogelijkheid: aangeleerd gedrag. In die zin, dat je de jongere altijd gelijk hebt gegeven in een conflict met het oudere kind (zo van: jij bent de oudste en je moet beter weten, maar je jongere broertje/zusje, die weet dat nog niet dus daar moet je rekening mee houden). De jongere leert dan op een gegeven moment dat het slachtoffer spelen de sympathie van de volwassenen opwekt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 20 juni 2018 om 18:29
xylo schreef: ↑20-06-2018 17:11Andersom, wat een nare ad hominem reactie van jou op Pejeka. Er kan van alles aan de hand zijn en ik vind de gedachtengang van Pejeka heel slim.
Verder vraag ik mij af: zitten groep 1 en 2 bij elkaar in 1 klas? In dat geval zou de beslissing in welke groep kind thuis hoirt misschien ook nog aangekeken kunnen worden?
Oooooo PJK heeft een HRS
woensdag 20 juni 2018 om 18:35
Toevallig heb ik me laatst een beetje ingelezen in kleuterverlenging en doubleren.
o.a. Dit artikel. http://archief.ouders.nl//pdf/roeleveld ... enging.pdf
Andere artikelen kan ik zo niet zo snel meer terug vinden.
In Nederland is er veel kleuterverlenging (10%staat in t artikel) terwijl uit onderzoeken blijkt dat dit op lange termijn geen effect heeft.
In Nederland is er veel kleuterverlenging (10%staat in t artikel) terwijl uit onderzoeken blijkt dat dit op lange termijn geen effect heeft.
woensdag 20 juni 2018 om 18:37
pejeka schreef: ↑20-06-2018 18:28Dan is een andere mogelijkheid: aangeleerd gedrag. In die zin, dat je de jongere altijd gelijk hebt gegeven in een conflict met het oudere kind (zo van: jij bent de oudste en je moet beter weten, maar je jongere broertje/zusje, die weet dat nog niet dus daar moet je rekening mee houden). De jongere leert dan op een gegeven moment dat het slachtoffer spelen de sympathie van de volwassenen opwekt.
Praat de TO ook nog even een schuldgevoel aan. Please,
woensdag 20 juni 2018 om 18:38
Gewoon weer kleuterschool van je 4e tot je 6e, waar je gewoon mag spelen en ravotten en knutselen en liedjes zingen en tekenen... en dan op je 6e naar de grote school waar het leren begint... wat was daar eigenlijk mis mee?hokus_pokus schreef: ↑20-06-2018 18:35Toevallig heb ik me laatst een beetje ingelezen in kleuterverlenging en doubleren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 20 juni 2018 om 18:39
Weet de school dit? Nemen ze dit mee in hun besluit?
woensdag 20 juni 2018 om 19:12
Ook interessant
https://www.poraad.nl/files/themas/onde ... euters.pdf
Dit staat er oa in:
Over het nut van zittenblijven, waaronder kleuterbouwverlenging, bestaan grote twijfels. Belfi e.a. (2011) hebben op basis van een omvangrijke literatuurstudie de argumenten pro en contra zittenblijven geordend vanuit vier perspectieven: sociaal-economisch, ontwikkelings-psycho- logisch, psychosociaal en didactisch. De resultaten van internationaal empirisch onderzoek geven voor elk van de perspectieven meer ondersteuning aan argumenten tégen zittenblijven dan aan argumenten vóór. De belangrijkste bevinding is dat zittenblijven op de korte termijn doorgaans een gunstig effect heeft, maar op de lange termijn vooral negatief uitpakt: naarmate de leerjaren vorderen, doen zittenblijvers het minder goed dan vergelijkbare zwak presterende vroegere klasgenoten die wel zijn doorgestroomd.
Ook uit onderzoek van Roeleveld en Van der Veen (2007) bleek dat kleuterbouwverlenging hooguit tijdelijk positieve effecten laat zien. In de hogere groepen bouwen ze vaak weer op- nieuw een achterstand op, en een deel van de leerlingen (13%) wordt na een verlengde kleuter- periode alsnog naar het speciaal basisonderwijs verwezen of blijft in de hogere groepen nog een keer zitten (3%). De onderzoekers pleitten er destijds al voor dat scholen meer terughoudend met kleuterbouwverlenging omgaan en zich meer richten op preventieve en diagnosticerende maatregelen in de kleuterbouw en op het adaptiever maken van groep 3.
Dit staat er oa in:
Over het nut van zittenblijven, waaronder kleuterbouwverlenging, bestaan grote twijfels. Belfi e.a. (2011) hebben op basis van een omvangrijke literatuurstudie de argumenten pro en contra zittenblijven geordend vanuit vier perspectieven: sociaal-economisch, ontwikkelings-psycho- logisch, psychosociaal en didactisch. De resultaten van internationaal empirisch onderzoek geven voor elk van de perspectieven meer ondersteuning aan argumenten tégen zittenblijven dan aan argumenten vóór. De belangrijkste bevinding is dat zittenblijven op de korte termijn doorgaans een gunstig effect heeft, maar op de lange termijn vooral negatief uitpakt: naarmate de leerjaren vorderen, doen zittenblijvers het minder goed dan vergelijkbare zwak presterende vroegere klasgenoten die wel zijn doorgestroomd.
Ook uit onderzoek van Roeleveld en Van der Veen (2007) bleek dat kleuterbouwverlenging hooguit tijdelijk positieve effecten laat zien. In de hogere groepen bouwen ze vaak weer op- nieuw een achterstand op, en een deel van de leerlingen (13%) wordt na een verlengde kleuter- periode alsnog naar het speciaal basisonderwijs verwezen of blijft in de hogere groepen nog een keer zitten (3%). De onderzoekers pleitten er destijds al voor dat scholen meer terughoudend met kleuterbouwverlenging omgaan en zich meer richten op preventieve en diagnosticerende maatregelen in de kleuterbouw en op het adaptiever maken van groep 3.
woensdag 20 juni 2018 om 19:22
Dat hebben we wel verteld in het eerste 10 min gesprek maar geen idee of ze het onthouden hebben. Ik laat hem liever doorstromen naar groep 2 en mocht hij dan aan het eind van dat jaar niet naar groep 3 kunnen zien we dan wel weer.
woensdag 20 juni 2018 om 19:24
woensdag 20 juni 2018 om 19:24
woensdag 20 juni 2018 om 20:04
Lijkt me een prima idee. Stel het voor.
woensdag 20 juni 2018 om 21:54
Yup én zeer terecht.hokus_pokus schreef: ↑20-06-2018 19:12Ook interessant
Dit staat er oa in:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 20 juni 2018 om 21:54
Sorry, ik zat zelf even op school vanavond.BO2punt0 schreef: ↑20-06-2018 15:51Wat is het verschil tussen 1 en 2? Oftewel: waarom kan dit niet gewoon in groep 2, verder ontwikkelen op sociaal emotioneel gebied? Ik zou er zelf niet zo snel mee akkoord gaan, vooral omdat het me ontzettend vervelend lijkt om, als je kind een sprong maakt en snel bijtrekt, daarna nóg een jaar te moeten kleuteren. Oftewel: ik zou aandringen op overgaan naar groep 2, en als ze volgend jaar nog steeds problemen zien dan eens kijken hoe en wat (maar ik wacht hier eigenlijk op Pantax en Solo die gaan vertellen waarom blijven zitten sowieso nooit een goed idee is).
Maar dit dus: zitten blijven is nooit een goed idee, maar al helemaal niet op sociaal-emotionele gronden, want dat zijn geen gronden.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 20 juni 2018 om 21:57
Vraag in het vervolg om schriftelijk verslag van een oudergesprek. Mochten zaken dan niet (volledig) benoemd zijn dan kun je die zelf per mail toevoegen en aangeven dat ze toegevoegd moeten worden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 20 juni 2018 om 23:10
Daar was niks mis mee. Maar helaas hebben ouders geen tijd meer om hun kinderen mee te geven en te leren wat ze nodig hebben. Dat moet school nu dus doen.