Zwangerschapscursus!!

07-03-2009 05:57 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 15 weken zwanger en wil graag een zwangerschapscursus gaan uit zoeken. Maar....

Mijn vriend begint in mei met een andere baan aardoor hij de eerste maand van huis zal zijn en de volgende maanden alleen in de weekenden thuis zal zijn. Nu had ik een leuke cursus gezien maar die is voor mij en mijn partner samen.(Nu kan ik daar wel samen met bijvoorbeeld mijn zus naar toe, maar ik weet niet hoe dat zal zijn als iedereen daar met zijn partner zit en ik met mijn zus) Voor de rest heb ik alleen yoga en haptonomie gezien. Nou loop ik zelf al bij een haptonoom voor mijn rug. Een yoga typetje ben ik niet echt.. Heeft iemand een tip!! Wat is er nog meer wat betreft cursussen!!

Liefs Sminky
Hai Sminky,

Als die cursus die jij noemt 'Samen Bevallen' is, zou ik daar niet met je zus heen gaan. Die is er namelijk oa voor bedoeld om de man / partner te leren begeleiden tijdens de bevalling.

Ik heb zelf een cursus bij de Thuiszorg gedaan, achteraf niet als nuttig ervaren. Als je zelf veel leest leer je bij en cursus niet echt iets nieuws. Ik heb wel een cursus ZwangerFit ernaast gedaan. Lekker hupsen en ontspanning met een zaaltje dikke buiken. Leuk voor de sociale zwanger contacten en je leert ook wel wat.
Ik heb samen met mijn vriend de weekendcursus van Samen Bevallen gedaan. Was heerlijk. Even een weekendje samen naar een hotel, en daar dus een snelcursus.

Niet goed voor de sociale contacten, maar daar ging het mij niet om. Even bezig zijn met je zwangerschap en de baby, echt hartstikke leuk.

Tijdens de bevalling niet meer aan gedacht overigens...
Ik zit wel op yoga (sinds week 17, ben nu 23 weken zwanger), ben geen yogatype en toch is het hartstikke leuk! Er is ook een topic over zwangerschapsyoga, daar had ik het volgende geschreven, over mijn ervaringen. Misschien heb je er wat aan.

COPY-PASTE... (Klik hier voor het hele topic!)

Inmiddels heb ik vier yogalessen gehad en het is super! Elke les duurt anderhalf uur en begint met een kort (dus zeker geen klaag)rondje: 'hoe gaat het met je.' Daarna volgen ontspannende oefeningen zodat je echt tot rust komt. Deze oefeningen doe je terwijl je zo diep mogelijk ademhaalt tot aan je onderbuik (in door je neus, uit door je mond). Daarna zijn er altijd wat oefeningen, die elke les weer variëren. Ze hebben vooral te maken met het heel bewust maken van bewegingen zodat je precies weet wat je spieren doen tijdens zo'n oefening. Ook wordt er elke les aandacht besteed aan je houding tijdens de zwangerschap (je leert goed zitten/staan/liggen/tillen enz.). En aan het einde is er vaak ook nog een stukje 'omgaan met weeën.' Hoe je het beste kan ademhalen tijdens de verschillende bevallingsstadia, wat je voor oefeningen kan doen om de pijn proberen te verlichten enzovoorts. Na deze inspanningen is er weer een flinke tijd uitgetrokken voor ontspannen. Zoals contact maken met je kindje en je 'hoofd leegmaken.' Na elke les is er tijd voor een bakkie thee en kletsen.

Ik vind het super gezellig in ieder geval en heb het gevoel er nu al veel aan te hebben. Zo adem ik rustiger, let meer op m'n houding en kan goed ontspannen. Ook thuis. Van een aantal mensen hoor ik dat ze er veel aan hebben gehad tijdens de bevalling, maar van net zoveel mensen hoor ik ook wel dat je toch je eigen plan trekt en helemaal niet meer aan die oefeningen denkt als je pijn hebt tijdens de bevalling. We zullen het zien!

Het is wel een klein beetje zweverig. In de zin van: er staat elke les een wierookje aan, er wordt 'de Tuinen' muziek gedraaid op de achtergrond (je weet wel, in elke winkel van 'De Tuinen staat wel een cd zuil met natuurgeluiden zoals kabbelende beekjes enzo) en de yogamevrouw praat best soft. Maar... Ik vind het heerlijk en kan er helemaal in mee gaan. Dus het werkt bij mij wel!!!

Wat ik ook heel leuk vind is dat er toch wel herhalingslessen zijn na de bevalling (dacht eerst van niet, omdat de zwangeren best verschillen in zwangerschapstermijn) en dat er aansluitend een cursus babymassage wordt aangeboden.

Ik ben om, in ieder geval!

Verder zijn er natuurlijk zat cursussen en kun je altijd kiezen wat het beste bij je past. (En wat in de buurt zit, via Google kan je dat goed uitzoeken.) Maar zo'n privé cursus als samen bevallen of haptonomie zou ik niet met een zus doen, die zijn er voor samen met je man. Als je voor yoga kiest heb je gemiddeld vier partnerlessen. Maar je zou ook eventueel je moeder/een vriendin mee kunnen nemen. Met zwangerschapgym heb je geloof ik maar één partnerles.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor een proefles, of een gesprek met de cursusleider. Misschien dat het je helpt in je keuze? Ik heb ook eerst de intake gedaan en voor mezelf besloten: is het niks, dan heb ik nog tijd zat om wat anders te kiezen. Maar dat was niet nodig!

Veel succes met kiezen in ieder geval!
Bedankt meiden!!

Ik ga er nog eens even goed over nadenken, en kijken wat ik allemaal tegen kom.

Liefs Sminky
Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven