Snel een tweede, ja of nee

09-03-2009 10:56 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Zoals de titel al zegt, ik ben ernstig in dubio over of we al zullen gaan proberen voor een tweede. Als achtergrond, ik ben 5 maanden geleden bevalle van een zoontje, alles gaat uitstekend, hij eet, groeit en slaapt goed, al kun je hem natuurlijk af en toe achter het behang plakken maar dat hoort erbij.

Eigenlijk na een maand of 3 al had ik heel sterk het gevoel, ik wil nog een kindje en eigenlijk ook wel nu. Nou snapte ik ook wel dat dat niet zo heel verstandig is, maar het gevoel is sindsdien alleen maar sterker geworden. Nou die je dit natuurlijk niet alleen maar mijn man vindt het allemaal prima, nu al of nog even wachten maakt hem niets uit dus dat helpt niet echt verder.

Mijn grootste reden om nog te wachten is dat ik ws nu een heel makkelijk kind heb (kan het niet goed vergelijken, is de eerste) en wat als de volgende dat niet is, hoe moeten we dat dan allemaal bolwerken, maar is dat een goede reden?

Graag hoor ik jullie meningen.

Groetjes PS
Lijkt mij een erg goede reden

Ik zou er zelf niet aan moeten denken, twee kinderen in de luiers. En inderdaad, als je tweede een lastige baby is, dan heb je nog een baby die je nodg heeft. Vermoeiend zou je denken.

Weet niet of het een fabeltje is, maar ze zeggen altijd dat je negen maanden moet ontzwangeren.
Je wens voor een tweede kindje betekent natuurlijk niet dat dit persé nu al weer zou moeten, je kan ook nog even maximaal genieten en aandacht geven aan je zoontje en dan op een later moment proberen een tweede keer zwanger te worden. Ik heb een dochter van 11 maanden, en had eerst het idee om zo rond de zomer weer voor de tweede te gaan, maar geniet nu zo van mijn meisje, en van de 'rust' in mijn lijf na zwangerschap en 10 maanden borstvoeding, dat we besloten hebben om nog wat langer te wachten. Wat leeftijd betreft kan dat prima, en voor de kindjes zelf zal het zo'n verschil niet uitmaken of er 2 of 3 jaar tussenzit.
Mijn kinderen schelen 16 maanden. Het was eigenlijk niet helemaal zo gepland, dat wil zeggen, ik ging ervanuit dat het zwanger worden van de tweede ongeveer net zo lang zou duren als het zwanger worden van de eerste en dan had er ongeveer 2 jaar tussen gezeten. Ik werd alleen een beetje sneller zwanger dan gedacht.

Het is bij tijd en wijlen best zwaar, twee van die kleintjes, maar aan de andere kant zou ik het niet anders meer willen. Je zit toch al in het ritme met de eerste vwb luiers verschonen, hapjes maken, voor de tweede gaat dat in een ruk door. Ze spelen heel graag samen, ze zijn echt vriendjes van elkaar.

Maar... ik heb 2 best gemakkelijke kinderen en ik heb dus geen ervaring met 1 makkelijk en 1 'moeilijk' kind. Een vriendin heeft bijvoorbeeld een heel druk kind en zij wil absoluut pas een tweede als de oudste al naar school is.
Ik herken het wel. Uiteindelijk hebben wij gewacht tot dochter 9 maanden was om er weer voor te gaan, uiteindelijk zat er maar 18 maanden tussen 1 en 2, door vroeggeboorte van de tweede.

Maar ik heb het nooit als te druk of zwaar ervaren eigenlijk. Van mij had het ook best nog een maand of wat eerder gemogen achteraf, geloof niet dat ik dat veel zwaarder had ervaren.

Als jij graag een tweede wilt is er eigenlijk geen reden om het niet te doen. Je stopt niet met genieten van de eerste als je een tweede krijgt (anders zouden alle tweede kindjes zielig zijn, want die krijgen nóóit de exclusieve aandacht die de eerste kindjes krijgen) en als je de wens hebt, het lichamelijk en financieel kan, waarom zou je dan niet?

Die angst voor een 'lastig' tweede kind hou je toch, die had ik ook. Ik vond een klein leeftijdsverschil ideaal, en nog steeds (1,5 en bijna 3). Maar dat is heel persoonlijk, het merendeel van de mensen moet er niet aan denken geloof ik. Dus niemand kan je hierin raad geven.

Toen ik dacht over een tweede liet ik me wel afschrikken over verhalen over véél te druk, véél te snel enzovoorts, maar dat had ik nooit moeten doen, want ik herken niets van alle spookverhalen.
Wanneer kun je een makkelijk kind van 5 maanden dan achter het behang plakken?
Dat vraag ik me ook af inderdaad. Over een baby van 5 maanden zeggen 'dat je hem achter het behang kunt plakken' vind ik ook wat raar. Dan zijn ze toch nog niet ondeugend?
quote:hanZie schreef op 09 maart 2009 @ 11:20:

Wanneer kun je een makkelijk kind van 5 maanden dan achter het behang plakken?Ja, dat vroeg ik me ook af eigenlijk. Hoe kan je een baby sowieso achter het behang willen plakken? Dat wordt dan leuk als het kind een jaar of 2 is en een eigen willetje krijgt....
quote:Eowynn_ schreef op 09 maart 2009 @ 11:23:

Dat vraag ik me ook af inderdaad. Over een baby van 5 maanden zeggen 'dat je hem achter het behang kunt plakken' vind ik ook wat raar. Dan zijn ze toch nog niet ondeugend?Lijkt mij ook en als je dat wel vindt dan ben je nooit aan een 2e toe.
Tussen mijn eerste en tweede zit negentien maanden. Tussen de tweede en derde 3.5 jaar (maar die is nog niet geboren). Er is voor allebei wel wat te zeggen. Ik vond een kind heel gemakkelijk; heb in de eerste anderhalf jaar geen achter-het-behang-plak-dagen gehad, dus dat herken ik niet in je post...

Allebei mijn kinderen hebben gelukkig een eigen willetje, maar mijn tweede is ook een echte boef. :-) Is ook wel erg leuk, maar daardoor is de derde nu pas op komst. De oudste twee kunnen nu echt heel leuk met mekaar spelen, maar dat wil niet zeggen dat alle broers en zussen dit kunnen... Ik vind de dynamiek tussen die twee heel leuk.
Nou ja, misschien is het een manier van uitdrukken. Het is maar hoe je naar baby's kijkt. Kennis laat haar dochter van 2 maanden rustig huilen 'omdat ze precies weet wat ze aan het doen is, als ik kom is ze weer stil'. Die ziet dat echt als ondeugendheid.
Achter het behang plakken denkt de lading niet helemaal inderdaad. Over het algemeen slaapt hij heel aardig door maar zoals vanacht werd hij elk uur, elke 2 uur wakker en gelijk hard huilen zonder dat we daar een goede verklaring voor konden vinden. Geen honger, vieze luier, te warm of te koud, dan houdt het bij zo'n kleintje snel op, en als hij dan blijft huilen weet je het af en toe niet meer en wi je alleen nog maar dat het ophoudt, maar dat is niet achter het behang willen plakken, jullie hebben gelijk.
quote:Eowynn_ schreef op 09 maart 2009 @ 11:30:

Nou ja, misschien is het een manier van uitdrukken. Het is maar hoe je naar baby's kijkt. Kennis laat haar dochter van 2 maanden rustig huilen 'omdat ze precies weet wat ze aan het doen is, als ik kom is ze weer stil'. Die ziet dat echt als ondeugendheid.Die mensen heb ik ook meegemaakt. Dat waren geen opvoedwonders.... Zacht gezegd.
quote:ps27 schreef op 09 maart 2009 @ 11:35:

Achter het behang plakken denkt de lading niet helemaal inderdaad. Over het algemeen slaapt hij heel aardig door maar zoals vanacht werd hij elk uur, elke 2 uur wakker en gelijk hard huilen zonder dat we daar een goede verklaring voor konden vinden. Geen honger, vieze luier, te warm of te koud, dan houdt het bij zo'n kleintje snel op, en als hij dan blijft huilen weet je het af en toe niet meer en wi je alleen nog maar dat het ophoudt, maar dat is niet achter het behang willen plakken, jullie hebben gelijk.Okee, duidelijk. Thanx voor je uitleg.
Tussen mijn kinderen zit maar 14 maanden en ik vind dat helemaal geweldig! Ze zijn inmiddels al pubers, maar ze hebben heel erg veel aan elkaar, hebben altijd samen de grootste lol en dat is altijd al zo geweest. Maar voor hetzelfde geld kunnen broertjes en zusjes niet zo goed met elkaar overweg natuurlijk, dat heeft dan weer niks met leeftijdsverschillen te maken.

Maar de beslissing om nu al een tweede kindje te krijgen kun je toch echt alleen maar zelf nemen (samen met je partner uiteraard)
Ik ben zwanger van de tweede en als het allemaal goed blijft gaan, zit er 17 maanden tussen mijn kinderen.

Van tevoren wisten we niet dat het zo zou lopen, maar ik ben er heel blij mee!

Het lijkt mij heel fijn om in één keer uit de flesjes-, hapjes- en luierperiode te zijn, dus om dat allemaal achter elkaar te hebben in plaats van na een jaar of drie, vier weer helemaal op nul te moeten beginnen. Sowieso gaat alles in één keer door, dat lijkt me ook handig met kinderopvang en later school, dat je niet jarenlang moet heen en weer rennen tussen kdv en basisschool. Mijn man en ik werken allebei dus hoe praktischer hoe beter, wat dat betreft.
Ik was na 5 maanden weer zwanger van nummer 2. Ze gaan straks (ben nu nog steeds zwanger) dus 14 maanden schelen.

Nummer 1 is een supergemakkelijk relaxed kereltje en ik heb helemaal geen garanties dat nummer 2 net zo'n relaxte dame wordt (en geloof me, dat heb ik denk ik 476 miljard keer gehoord) maar ik zie er niet zo tegenop.

Er zitten ook voordelen aan je kinderen snel achter elkaar krijgen.

Maarja, bereid je er wel op voor dat je straks (mocht je besluiten er al voor te gaan en mocht de natuur besluiten dit oké te vinden) dus twee kinderen hebt die elkaar 's nachts zouden kunnen gaan afwisselen. Weet niet of je daar genoeg behang voor in huis hebt?
Hoi,

Tussen mijn kinderen zit 15 maanden verschil. de oudste wordt over een week 3 en de jongste dus bijna twee. Wij wilden snel een tweede zodat ze wat aan elkaar zouden hebben. En ja het is zeker de eerste 1,5 jaar druk maar nu hebben ze het erg leuk samen en gaan alle babyspullen in 1 keer de deur uit. ik vind ook dat je nu nog in het ritme zit van met alles moeten helpen etc. Nu wordt het hier wel vlug achter elkaar makkelijker. Maar goed luister naar je eigen gevoel en volg dat...
Mijn kinderen schelen 20 maanden.

1e is ook zo'n makkelijke. Maar de 2e was een vreselijke huilbaby.

Als ik dat van te voren had geweten had ik er ws meer tijd tussen gelaten. Alhoewel zoon 1 zich dat nu niet mer herinnert, en als ik hier NU een huilbaby had gehad, met een kind van 4 als oudste, dan was die óók gillend gek geworden.

Dus wat dat betreft...

Het komt toch eigenlijk nooit uit? Het is bij tijd en wijle altijd ff TE druk, TE veel niet luisteren. En dan maakt het leeftijdsverschil niet uit. Lijkt mij.....

Haha, voor de rust moet je dan ook niet aan kinderen beginnen, maar das dan weeeer een andere verhaal natuurlijk.
ik denk niet dat als twee kinderen weinig met elkaar schelen, het dan drukker is dan wanneer er meer tijd tussen kind 1 en kind 2 zit. twee kinderen is gewoon drukker dan één kind... bij mij zit er drieënhalf jaar tusen en ik vind het prima. het is natuurlijk ook maar net in wat voor situatie je zit. ik had het lichamelijk niet aangekund om eerder een tweede kind te krijgen. bovendien werd de tweede bevalling onverwachts een keizersnee, waarvan ik heel lang heb moeten herstellen. toen vond ik het wel erg prettig dat de eerste al iets meer dingen zelf kon doen.
Gyneacologen en VK's raden 9 maanden ontzwangeren aan. Daarbij opgeteld bovendien de tijd dat je BV hebt gegeven. Om je eigen lichaam niet te erg uit te putten. je hebt anders te veel kans op complicaties/kwalen in je zwangerschap, met de effecten op de nieuwe baby van dien.

Ik heb zelf de ervaring dat je nog n jaar lang te veel geregeld wordt door je hormonen om echt goed te zien of je nog n kleintje wilt. Je baby wordt al snel groot en je hebt gewoon n soort heimwee naar dat hele kleine prutsje dat tegen je borst in slaap valt.

Ik vond zelf mijn zoontje tissen 1 en 1.5 jaar behoorlijk vermoeiend. in de periode dat ze leren lopen en moeten leren wat 'nee' is. Ben dus bij dat onze tweede pas komt als hij 26 maanden is (over ruin 2 maanden). Zoon is nu veel makkelijker. Hij snapt t als iets niet mag, en doet meestal wat ik m vraag. Maar goed, dat kan natuurlijk heel wisselend zijn per kind.

Je moet t natuurlijk ook n beetje laten afhangen van je leeftijd en hoeveel kinderen je nog zou willen.
Bij mijn kids zit er precies 1 jaar leeftijdsverschil tussen. Ook dat zijn nu pubers, en los van alle gebruikelijke kinderruzies ervaren zij het zself als heel prettig om een leeftijdsgenoot als broer/zus te hebben. Ze leven altijd in dezelfde wereld met dezelfde vrienden en vriendinnen.

Als baby's ging het bij ons ook heel soepel, en was het na 1 jaartje net of we een tweeling hadden. Voordeel was bijvoorbeeld dat ze tegelijkertijd bedachten zindelijk te worden, en zo waren we in 2 dagen uit de (bergen) luiers. Ik heb geen nadelen ondervonden, behalve een moe lichaam na de 2 zwangerschappen, maar dat ging ook weer voorbij...
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nou 75thwinkel, mijn gynaecoloog zegt anders gewoon dat een gezond lichaam best twee zwangerschappen achter elkaar aan kan, en dat er geen reden is om langer te wachten. Het is maar net wat je zelf wilt.
Herkenbaar...en wij zijn er gelijk voor gegaan. Zoontje is nu bijna 6 maanden, en inmiddels zijn we al 3 maanden actief proberen zwanger te worden.

Ook hier een heel makkelijk kind en soms bekruipt ook mij wel het gevoel van angst hoe een volgende kindje zal zijn. Maar de wens is groter dan de angst, ook of ik het wel/niet kan bolwerken. Daar heb ik alle vertrouwen in.

Heb jij dat gevoel dan niet PS...? Dan zou ik er nog even mee wachten!

Helaas heb ik ook nog maar weinig tot geen tijd om lang na te kunnen denken over wel/geen volgende zwangerschap. Dit vanwege m'n leeftijd. Dus is het de aankomende maanden alles of niets. Lukt het niet, dan heb ik er vrede mee, lukt het wel, dan ben ik, net zoals de vorige zwangerschappen, de gelukkigste vrouw op aarde .

Gr.

Daan
1e en 2e schelen 11 maanden, 2e en 3e straks 16 maanden (ben over 3,5 week uitgeteld)

We hebben straks dus een kindje van

2 jr en 4 mnd

16 maanden

pasgeboren baby.

Druk. Ja.

Leuk? niet altijd

Maar toch zou ik er weer voor kiezen, lijkt me ook niet ideaal om tussen alledrie de kindjes een jaar of 2 hebben zitten, ben je lang bezig met babydingen/slaapjes/luiers enz enz.

Wij zijn straks snel uit de kleine kinderen.

Alles heeft zn voor en nadelen.

Succes met je keuze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven