Snel een tweede, ja of nee

09-03-2009 10:56 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Zoals de titel al zegt, ik ben ernstig in dubio over of we al zullen gaan proberen voor een tweede. Als achtergrond, ik ben 5 maanden geleden bevalle van een zoontje, alles gaat uitstekend, hij eet, groeit en slaapt goed, al kun je hem natuurlijk af en toe achter het behang plakken maar dat hoort erbij.

Eigenlijk na een maand of 3 al had ik heel sterk het gevoel, ik wil nog een kindje en eigenlijk ook wel nu. Nou snapte ik ook wel dat dat niet zo heel verstandig is, maar het gevoel is sindsdien alleen maar sterker geworden. Nou die je dit natuurlijk niet alleen maar mijn man vindt het allemaal prima, nu al of nog even wachten maakt hem niets uit dus dat helpt niet echt verder.

Mijn grootste reden om nog te wachten is dat ik ws nu een heel makkelijk kind heb (kan het niet goed vergelijken, is de eerste) en wat als de volgende dat niet is, hoe moeten we dat dan allemaal bolwerken, maar is dat een goede reden?

Graag hoor ik jullie meningen.

Groetjes PS
Zit met dezelfde twijfels als jij. En mijn vriend zei van de week zelfs al dat hij best al voor een tweede zou willen gaan. bij ons zijn er echter 2 factoren waarom ik nog even wacht;

1: we trouwen deze zomer, wil liever niet met dikke buik in jurk (alhoewel mijn kilo's van nr. 1 ook nog een behoorlijk buikje geven)

2: ik heb bekkeninstabiliteit, waardoor het waarschijnlijk niet verstandig is om alweer zwanger te worden. (aan de andere kant, ik heb nu toch al pijn, dus dan maar in in ruk door klinkt ook steeds vaker ok)

Weet je, als het voor jou en je man/vriend goed voelt om alweer voor een tweede te gaan proberen is er niemand die je tegenhoudt. Als jullie denkne dat jij het alweer aankunt om zwanger te zijn en als jullie denken dat 2 van die heel kleintjes voor jullie geen probleem is, dan zou ik zeggen: Succes!!
Hier een zoontje van 16 maanden en zn zusje is nu 5 weken oud. het enige lastige vind ik dat zoon nog niet kan lopen, dat had ik anders gehoopt. Maar ook dat lukt goed hoor, zeker met een tweelingwagen. Daarnaast zijn idd de onderbroken nachten lastig(want soms heb je 2 huilende kinderen) maar aand e andere kant moet ik er niet aan denken om na 3 jaar(wanneer je kind weer flink zelfstandig is en doorslaapt en zelf kan eten ed) weer aan een baby te 'moeten beginnen'. We twijfelen zelf over een derde ooit. En vanwege de drukte nu iig over een paar jaar. Maar dan ben ik er dus net uit en 'moet' ik weer. En merk nu aan mezelf dat ik het vooruitzicht om uit de slapeloze nachten te zijn, heerlijk lijkt. maar dat is vast vertroebeld door het hebben van een pasgeboren baby. Dat is gewoon ook vermoeiend, zeker als je bv geeft en zelf niet langer dan 3 uur kan slapen. Eigenlijk vind ik het alleen maar leuk muv het slaapgebrek. En tja...dat hoort bij het hebben van een kindje...over het algemeen.

Over dat ontzwangeren....tja. Ik was na 6 maanden weer zwanger. De zwangerschap ging super, de bevalling al helemaal (stuk korter, thuis, makkelijekr) en mijn herstel nu is ook een flink stuk beter dan na de eerste heftige, zware bevalling. Ik heb trouwens 10 maanden borstvoeding gegeven, dus ook toen ik al weer ruim zwanger was. Ook toen niet extreem vermoeid geweest of als zwaar ervaren.

Succes met beslissen! Wij hebben t trouwens gewoon aan de natuur over gelaten na een maand of 4 na de bevalling. En die heeft dit dus beslist zo snel op elkaar. Had net zo goed langer tussen kunnen zitten want daarvoor duurde het tweemaal een jaar voor ik zwanger was. (1x miskraam)
ohja, nog een nadeel: tegen de tijd dat ze de deur uitgaan, ben ik in 2 jaar helemaal kind-loos ;-( snif snif.......of ik moet zoon overhalen tot zn 40e te blijven...hahahaha.

Nu naar ziek kind kind....das ook lastig, 1 zieke hummel met overgeven en diarree en pasgeboren baby die bij mama wil liggen of eten.
hier gaan de 2 ukken ongeveer 12 maanden schelen en ja iedereen roept het wordt heeel druk voor jullie. Nou ja we zien het dan wel denk ik dan maar.........

De 1e is op zich niet heel lastig, wel erg druk en ondernemend (nu 11 maanden en loopt al 2 maanden rondjes om de tafel en door het huis) en die zou ik nu ook wel eens achter het behang kunnen plakken, kan ik tenminste even rustig zitten ipv politievrouwtje spelen . Maar dat komt denk ik meer omdat ik nu zo inmobiel ben als maar wezen kan, lijf is er nu na 2 zwangerschappen echt klaar mee en ik kan wat dat betreft niet wachten tot de 2e er is dan is mijn lijf tenminste weer helemaal van mij........

Ons idee was ook beter snel achter elkaar en uit die luiers en dan daarna wat meer genieten van de 2 kleintjes als ze samen kunnen spelen en wat meer dingen kunnen maar iedereen zal hier anders over denken.

In ieder geval succes met beslissen!
Er zit 13 maanden leeftijdsverschil tussen onze dochters, jongste is net 1 geworden in januari.

Het is nu pas dat we beseffen hoe ach-ter-lijk druk het afgelopen jaar voor ons geweest is.

Maar, het komt nu in wat rustiger vaarwater, jongste loopt inmiddels, eet met de pot mee, kan al goed zelfstandig of met haar zus spelen, we hebben alweer tijd om af en toe de krant te lezen zeg maar. Ik denk niet dat ik zou aanraden om zo'n klein leeftijdsverschil te hebben, maar 't is te doen, dat zeker.
Hier ook de kinderen kort op elkaar. Tussen de oudste twee zit 12 1/2 maand en 1 1/2 jaar na de tweede werd de derde geboren. Op dit moment zijn ze 14,13,11,9,7 en 5 jaar. (na de derde zijn er dus nog 3 gekomen).

Ik vind het erg leuk het kleine leeftijdverschil tussen de kinderen. De opeenvolgende broertjes/zusjes zitten nog helemaal in dezelfde beleveniswereld en hebben dus echt veel aan elkaar. Aan de andere kant is het ook schitterend hoe de grtoere met kleintjes omgaan.

Wat betreft drukte denk ik dat inderdaad een klein leeftijdsverschil niet veel zal schelen met 2 of 3 jaar leeftijdsverschil. Wel vind ik de combinatie net schoolgaand kind/baby alles behalve practisch. Het aan schooltijden gebonden zijn is moelijk in te passen in het slaapschema van de baby en een dwarse dreumes is ookniet altijd even handig en snel op te pakken omdat we nu toch echt snel naar school moeten. Maar ook dat went en hebben we in de loop der jaren zonder echte problemen doorstaan.

Ook nu ze groter zijn pluk ik de voordelen van het kleine leeftijdsverschil. De oudste 3 zijn nu samen naar de sport en komen samen terug. Door het kleine leeftijdsverschil trainen ze op dezelfde tijden en omdat ze samen kunnen fietsen hoef ik niet op en neer.
wow baukje wat een gezin!

herkenbaar hoor ps, succes met je beslissing...
anoniem_53339 wijzigde dit bericht op 10-03-2009 11:34
Reden: ivm privacyredenen toch maar even verwijdert
% gewijzigd
Als ik het zo lees zijn er toch veel kinderen met een klein leeftijdsverschil!

Ik denk ook wel dat het met hormonen te maken heeft? Dat je nog zo'n lief klein baby'tje zou willen.

Helemaal als het geweldig gaat. Zelf heb ik ook tot 9 mnd gedacht snel voor een tweede te gaan en nu twijfel ik zo sterk! Ik gun de kleine wel een broertje/zusje, maar verandert er dan niet zoooveeel? En hoe wordt de tweede?

Aan de andere kant, het is een geschenk en hoe snel ben je zwanger?
Dat zijn allemaal retorische vragen!
Hier zit er drie jaar tussen. Sorry, ik was zo'n moeder die niet zo goed is in baby's. Onvoorstelbaar voor een heleboel mensen, ik weet het, maar ik kon er niks aan doen. In tegenstelling tot wat iedereen zei, had ik geen idee wat mijn kind met zijn huilen bedoelde en ik heb regelmatig huilend bij mijn moeder op de stoep gestaan omdat ik hem niet stil kreeg (gelukkig woonde mijn moeder toen erg dichtbij). Ik kon mijn baby wel degelijk achter het behang plakken, bij tijd en wijle. Ik wist ook wel dat hij het niet deed om me te pesten, maar ik wist gewoon niet wat hij wel wilde. Ik ging pas echt genieten toen hij een maand of 6 was en we echt goed contact kregen. Heerlijk. En pas toen hij kon lopen en brabbelen enzo, toen dacht ik: goh, misschien is een tweede ook wel gezellig...

Ik vond en vind dit leeftijdsverschil prima. De jongens kunnen het heel goed met elkaar vinden, er is altijd duidelijk wie de oudste is en dus iets meer mag (of juist wie er iets meer mag omdat hij nou eenmaal de kleinste is...) en ik kon oudste heel goed uitleggen dat ik hem niet meer kon tillen, omdat er nu eenmaal een baby in mijn buik zat die ik ook al moest tillen.

Dat soort dingen speelden dus bij ons mee.
Ik moet bekennen dat ik ook niet zo'n baby mama ben. Daarom vind ik het wel fijn om er over een paar maanden 'uit' te zijn. Dan zijn ze baby-af. Ik weet echt niet wat wijsheid is. Volgens mij maakt 15-16-17 of 18 maanden verschil echt niet (substantieel) uit en draait het meer om 12 maanden en 2,5 jaar ertussen. Ik bedoel bij de meer grotere verschillen in leeftijd zul je profijt/nadelen hebben (zoals dingen kunnen uitleggen, maar wel gebonden zijn aan schooltijden)

Wij hebben gewoon bedacht, NU willen we nog geen zs erbij(want ja, het duurt 9 maanden voordat baby er ook daadwerkelijk is he) dus anticonceptie. Toen het welkom zou zijn, de natuur op zn beloop gelaten. En dan nog is het maar afwachten.
Ja, precies - er zijn voor- en nadelen aan dat verschil van drie jaar. Ik vond het prettig om al een 'groot' kind te hebben, dat ik dus kon uitleggen dat hij eventjes moest wachten omdat die kleine even moest drinken en dat ik dan daarna bij hem kwam. Ik vond het ook prettig dat ik nog tijd genoeg had voor de grote broer, omdat die kleine nog veel sliep. Ik vind het prettig dat er nooit discussie is over dat de grote later naar bed mag, of al zakgeld heeft, en kleintje niet. Het scheelt gewoon te veel, dus het is gewoon zo.

Nadelen... nou ja, het duurt dus even voor je er echt 'uit' bent. En ik heb af en toe die kleine thuis laten slapen als ik de grote naar school moest brengen of van school moest halen (maar die discussie hebben we al een keer gehad, dus laten we die vooral niet overdoen :-)) Maar verder kan ik ze zo niet bedenken.
Ik heb een baby van bijna vier maanden. Wij laten de natuur zijn gang gaan. Van ons mag er snel een tweede baby bijkomen. Ook met het idee dat ze straks samen opgroeien.
ps, herkenbaar je verhaal.

Zelf ben ik drie maanden gelden bevallen van een heerlijk en ook best makkelijk mannetje.

Voor zijn geboorte wilde ik graag een langere tijd tussen de kindjes. Nu denk ik daar anders over. Het lijkt me geweldig om weer te proberen zwanger te worden als ie 9 maanden is, Lukt het om snel zwanger te worden, super, duurt het wat langer, dan moet dat zo zijn.

Kan je dus ook geen advies geven oid, maar vind het wel leuk om te weten dat er meer zijn die aan het denken zijn over wel of niet snel een tweede kindje.

Succes met jullie keuze
Hier bijna 3 jaar leeftijdsverschil. Ik vind het zelf erg fijn dat oudste zoon al veel zelf kan en begrijpt en hij luistert goed, hoeft niet in kinderwagen etc. Maar ik zie het dan ook niet als een voordeel om snel 'uit de luiers' te zijn. Ik vind het juist leuk dat ik die babytijd nog een keertje mag meemaken.

Maar goed, ik had tot de oudste een jaar of 2 was ook niet dat gevoel dat ik weer zwanger wilde worden en een baby wilde. Als dat bij jou nu wel zo is, waarom niet...
tja...samen opgroeien (zie post janiene)...dat doen ze sowiezo wel, ook met 6 jaar verschil! Ik scheel 6,7 en 9 jaar met mijn broers en zus en ben wel degelijk samen met ze opgegroeid. Pas in mijn puberteit werd ik 'enig kind' omdat zij het huis uit waren. tuurlijk zal het anders zijn als je 15 maanden met elkaar scheelt, qua belevingswereld ed...maar nee, ik kan niet zeggen dat ik als kind zoveel heb gemist. Is het ook niet zo, wat niet weet, wat niet deert? je groeit toch ook gewoon op in het gezin dat je hebt, als kind heb je niets te kiezen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven