Wat te doen met PABO-diploma
zondag 5 augustus 2018 om 21:15
Ik ben 40+ jaar en geruime tijd werkzaam in het basisonderwijs, maar ik merk dat ik graag iets heel anders wil gaan doen.
Eventueel wil ik een HBO studie gaan volgen, maar voor maximaal 2 jaar.
Ik heb geen idee in welke richting ik moet zoeken.
Heeft iemand advies/ervaring? Graag ook een richting waarin voldoende werk is.
Eventueel wil ik een HBO studie gaan volgen, maar voor maximaal 2 jaar.
Ik heb geen idee in welke richting ik moet zoeken.
Heeft iemand advies/ervaring? Graag ook een richting waarin voldoende werk is.
zondag 5 augustus 2018 om 22:48
zondag 5 augustus 2018 om 22:54
Voor zover ik weet is dat dit kalenderjaar voor het laatst. Daarna (nu al) is er via DUO het leven lang leren krediet, of hoe ze het noemen: onder voorwaarden kun je geld lenen voor een studie, geen leeftijdsgrens meer.
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
zondag 5 augustus 2018 om 23:14
Dit wordt voor mij het derde jaar op deze school (dus vrij nieuw).
Totaal ander onderwijs (met daarbij behorende studie afgerond).
Sfeer op de school is prima, collega’s vind ik super; niets mis mee. Ik weet dat het bij mij puur vakinhoudelijk is.
Trouwens ook in het verleden mijn diploma voor RT’er gehaald. Die functie is in de school wegbezuinigd...
Totaal ander onderwijs (met daarbij behorende studie afgerond).
Sfeer op de school is prima, collega’s vind ik super; niets mis mee. Ik weet dat het bij mij puur vakinhoudelijk is.
Trouwens ook in het verleden mijn diploma voor RT’er gehaald. Die functie is in de school wegbezuinigd...
maandag 6 augustus 2018 om 09:35
Kijk inderdaad eens bij een master onderwijskunde. Daar kun je vervolgens meer kanten mee op. Denk aan onderwijskundig adviseur binnen een school of organisaties zoals po-raad, als consultant via bureaus, meer richting leidinggevende, projectmanager etc. Maar ook in hele andere takken dan het onderwijs hebben ze onderwijskundigen nodig, denk aan grote bedrijven en de learning and development afdeling, ziekenhuizen die interne scholingen verzorgen etc.
maandag 6 augustus 2018 om 14:21
Ik heb voor ik de PABO deed een aantal jaren in de kinderopvang gewerkt. Ik vind dat ik nu minder hard hoef te werken. Ook omdat ik het voor de klas staan veel leuker vindt natuurlijk, maar voor de klas sta je "aan" van half 9 tot 3 met een uur pauze tussendoor (die je zelf vaak wel weer vult met voorbereidingen maar dat is wel ff zonder kids). Na 3 uur kan je in je eigen tempo de rest doen. Je kan werk mee naar huis nemen. In de opvang sta je je hele dienst "aan". Er is veel geschuif met kinderen zodat ik destijds vaak in mijn eentje een groep kon draaien. Vergaderingen duurde rustig tot half 10 's avonds. En dan nog de meest onzinnige ouderavonden waar ouders ook niet op zaten te wachten, maar hey, t staat goed. Ik weet dat het onderwijs hard werken is, maar ik vond de opvang veel pittiger qua werkdruk. Scheelt ook dat ik op een school werk waar de boel gewoon echt goed geregeld is.