Huis kopen - waar beginnen
zaterdag 11 augustus 2018 om 10:29
Mijn man en ik willen graag een huis kopen, liefst op korte termijn. Ik zie echter niet goed waar we moeten beginnen, welke stappen we precies achter elkaar moeten zetten en welke partijen er allemaal bij betrokken moeten worden.
Ik heb op dit moment al een koopwoning welke waarschijnlijk met flinke overwaarde verkocht zal worden. Daarnaast gaan mijn ouders voor een deel van de hypotheek garant staan omdat het salaris van mijn man nog niet meegenomen wordt in de hypotheek berekening.
Ik heb een hypotheekadviseur gesproken. Echter weten wij nu al bij welke bank we gaan lenen ivm garantiestelling. Is zo'n adviseur dan nog nodig of gaat alles direct via de bank?
We hebben ook een verkoopmakelaar gesproken. Deze adviseerde eerst aan te kopen en dan verkopen. Nu twijfel ik of wij ook een aankoopmakelaar nodig hebben of de eerste stappen zelf kunnen zetten.
Ik hoor graag jullie tips!
Ik heb op dit moment al een koopwoning welke waarschijnlijk met flinke overwaarde verkocht zal worden. Daarnaast gaan mijn ouders voor een deel van de hypotheek garant staan omdat het salaris van mijn man nog niet meegenomen wordt in de hypotheek berekening.
Ik heb een hypotheekadviseur gesproken. Echter weten wij nu al bij welke bank we gaan lenen ivm garantiestelling. Is zo'n adviseur dan nog nodig of gaat alles direct via de bank?
We hebben ook een verkoopmakelaar gesproken. Deze adviseerde eerst aan te kopen en dan verkopen. Nu twijfel ik of wij ook een aankoopmakelaar nodig hebben of de eerste stappen zelf kunnen zetten.
Ik hoor graag jullie tips!
zaterdag 11 augustus 2018 om 10:34
Hoe je het aanpakt is echt heel persoonlijk, dus je zal hier diverse adviezen krijgen.
Bij mijn vorige huis had ik ook nog een appartement, om al te kunnen kopen zonder eerst te verkopen, kon ik ook alleen maar bij de bank van mijn eerste hypotheek terecht. Dus daar heb ik een afspraak gemaakt, alles door laten rekenen en uiteindelijk zelf zonder makelaar een huis gekocht. Later heb ik mijn appartement verkocht.
Bij ons huidige huis was mijn huis al verkocht, maar die van mijn partner nog niet. Wij hebben een hypotheekgesprek bij een onafhankelijke adviseur gehad. Zelf weer zonder makelaar een huis gekocht en daarna mijn man’s huis verkocht.
Je loopt dan een risico dat je een tijd met dubbele lasten komt te zitten, maar voor mij/ons is het in beide gevallen prima verlopen.
Persoonlijk zie ik niet echt een meerwaarde van een aankoopmakelaar, maar sommige mensen zweren erbij.
Bij mijn vorige huis had ik ook nog een appartement, om al te kunnen kopen zonder eerst te verkopen, kon ik ook alleen maar bij de bank van mijn eerste hypotheek terecht. Dus daar heb ik een afspraak gemaakt, alles door laten rekenen en uiteindelijk zelf zonder makelaar een huis gekocht. Later heb ik mijn appartement verkocht.
Bij ons huidige huis was mijn huis al verkocht, maar die van mijn partner nog niet. Wij hebben een hypotheekgesprek bij een onafhankelijke adviseur gehad. Zelf weer zonder makelaar een huis gekocht en daarna mijn man’s huis verkocht.
Je loopt dan een risico dat je een tijd met dubbele lasten komt te zitten, maar voor mij/ons is het in beide gevallen prima verlopen.
Persoonlijk zie ik niet echt een meerwaarde van een aankoopmakelaar, maar sommige mensen zweren erbij.
zaterdag 11 augustus 2018 om 10:42
Hoe is de huizenmarkt bij jou?
Worden de huizen razendsnel verkocht en/of boven de vraagprijs? Dan kun je beter wel een aankoopmakelaar nemen, en kun je eerst kopen voordat je je eigen huis te koop zet.
Staan de huizen over het algemeen een paar maanden te koop, dan heb je geen aankoopmakelaar nodig, kun je zelf rustig op funda rondneuzen en afspraken maken voor bezichtigingen.
Is je eigen huis goed verkoopbaar want in een gewilde buurt, voor een niet al te hoge prijs of in verhouding tot de andere woningen die in jouw buurt te koop staan om welke andere reden dan ook gunstiger, dan kun je ook eerst kopen en dan pas verkopen. Zit je huidige huis in een hogere prijsklasse of is het een klushuis, dan zou ik het wel eerst te koop zetten, als de huizen zoals jij er graag 1 wilt langer te koop staan heb je na verkoop van je eigen huis nog wel de tijd om een huis te kopen.
Weet je heel erg zeker dat je absoluut vast zit aan die ene bank? Kun je nergens anders iets met een garantstelling regelen? Als dat echt zo is, dan hoef je geen andere hypotheekadviseur meer te spreken. Persoonlijk hou ik niet zo van direct zaken doen met die ene bank, ze zijn toch een stuk beperkter in hun hypothekenaanbod dat onafhankelijke hypotheekadviseurs.
Worden de huizen razendsnel verkocht en/of boven de vraagprijs? Dan kun je beter wel een aankoopmakelaar nemen, en kun je eerst kopen voordat je je eigen huis te koop zet.
Staan de huizen over het algemeen een paar maanden te koop, dan heb je geen aankoopmakelaar nodig, kun je zelf rustig op funda rondneuzen en afspraken maken voor bezichtigingen.
Is je eigen huis goed verkoopbaar want in een gewilde buurt, voor een niet al te hoge prijs of in verhouding tot de andere woningen die in jouw buurt te koop staan om welke andere reden dan ook gunstiger, dan kun je ook eerst kopen en dan pas verkopen. Zit je huidige huis in een hogere prijsklasse of is het een klushuis, dan zou ik het wel eerst te koop zetten, als de huizen zoals jij er graag 1 wilt langer te koop staan heb je na verkoop van je eigen huis nog wel de tijd om een huis te kopen.
Weet je heel erg zeker dat je absoluut vast zit aan die ene bank? Kun je nergens anders iets met een garantstelling regelen? Als dat echt zo is, dan hoef je geen andere hypotheekadviseur meer te spreken. Persoonlijk hou ik niet zo van direct zaken doen met die ene bank, ze zijn toch een stuk beperkter in hun hypothekenaanbod dat onafhankelijke hypotheekadviseurs.
zaterdag 11 augustus 2018 om 10:54
Moest je bij dezelfde bank terecht ivm overbrugging? In ons geval zou dat dan ook zo uitkomen omdat zowel mijn huidige hypotheek als de garantstelling via dezelfde bank gaan.Tiswa schreef: ↑11-08-2018 10:34Hoe je het aanpakt is echt heel persoonlijk, dus je zal hier diverse adviezen krijgen.
Welke stappen hebben jullie zelf gezet?
Je bezichtigd een huis.
Je doet een bod met voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring.
Als bod geaccepteerd wordt vraag je bij de bank om hypotheek.
Je doet bouwtechnische keuring en taxatie.
Je tekent een voorlopig koopcontract.
Huidige huis wordt te koop gezet.
Heb ik het zo een beetje goed? Ik merk dat ik juist de kleine stappen niet helder heb.
zaterdag 11 augustus 2018 om 10:59
Nee. Je tekent een koopcontract als het bod geaccepteerd is. In dat contract staan de voorwaarden en de termijn die hebt om aan die voorwaarden te voldoen.
Overigens heet het in de volksmond vaak een voorlopig koopcontract maar het is niet voorlopig, het is gewoon het koopcontract. Pas op de dag van overdracht teken je weer iets, bij de notaris, en dat zijn de leveringsakte en de hypotheekakte.
Overigens heet het in de volksmond vaak een voorlopig koopcontract maar het is niet voorlopig, het is gewoon het koopcontract. Pas op de dag van overdracht teken je weer iets, bij de notaris, en dat zijn de leveringsakte en de hypotheekakte.
zaterdag 11 augustus 2018 om 10:59
Mijn huidige huis zit op een hele gewilde locatie. Het wordt waarschijnlijk snel verkocht boven de vraagprijs. Waar we naartoe willen is het minder populair, maar ik kan niet goed inschatten of huizen boven de vraagprijs worden verkocht. Hoe zou ik daar achter kunnen komen?Marana-- schreef: ↑11-08-2018 10:42Hoe is de huizenmarkt bij jou?
De hypotheekadviseur gaf aan dat garantstelling eigenlijk niet meer gedaan wordt. Dus hij wilde dat ook niet meenemen in de berekening. Mijn ouders hebben toen navraag gedaan bij hun bank(waar ik nu ook mijn hypotheek heb) en het bleek wel mogelijk te zijn. Daarom denk ik er ook over om daar alles te regelen omdat ik al weet wat mogelijk is.
zaterdag 11 augustus 2018 om 11:02
Dus:
- bezichtiging
- eerste bod
- onderhandeling tot je het eens bent
- koopcontract tekenen
- drie dagen bedenktijd waarin je nog kosteloos af kunt zien van de koop
- bouwkundige keuring doen en financiering regelen, zorg ervoor dat dit allebei klaar is voor de datum die in het koopcontract is vastgelegd mbt het verlopen van de termijn. De taxatie hoort bij het regelen van de financiering
- eigen huis te koop zetten
- bezichtiging
- eerste bod
- onderhandeling tot je het eens bent
- koopcontract tekenen
- drie dagen bedenktijd waarin je nog kosteloos af kunt zien van de koop
- bouwkundige keuring doen en financiering regelen, zorg ervoor dat dit allebei klaar is voor de datum die in het koopcontract is vastgelegd mbt het verlopen van de termijn. De taxatie hoort bij het regelen van de financiering
- eigen huis te koop zetten
zaterdag 11 augustus 2018 om 11:03
Marana-- schreef: ↑11-08-2018 10:59Nee. Je tekent een koopcontract als het bod geaccepteerd is. In dat contract staan de voorwaarden en de termijn die hebt om aan die voorwaarden te voldoen.
Bedankt voor je aanvulling! Ik krijg nu inderdaad weer een beeld van hoe het werkt.
Bij de aankoop van mijn vorige huis had ik alleen een hypotheekadviseur. Maar deze nam ook taken op zich van een aankoopmakelaar, waardoor ik nu niet helder heb wie wat doet.
zaterdag 11 augustus 2018 om 11:05
witlofspruit schreef: ↑11-08-2018 10:59Mijn huidige huis zit op een hele gewilde locatie. Het wordt waarschijnlijk snel verkocht boven de vraagprijs. Waar we naartoe willen is het minder populair, maar ik kan niet goed inschatten of huizen boven de vraagprijs worden verkocht. Hoe zou ik daar achter kunnen komen?
De hypotheekadviseur gaf aan dat garantstelling eigenlijk niet meer gedaan wordt. Dus hij wilde dat ook niet meenemen in de berekening. Mijn ouders hebben toen navraag gedaan bij hun bank(waar ik nu ook mijn hypotheek heb) en het bleek wel mogelijk te zijn. Daarom denk ik er ook over om daar alles te regelen omdat ik al weet wat mogelijk is.
Dan zou ik inderdaad eerst kopen en daarna pas verkopen. Of huizen boven de vraagprijs worden verkocht weet je door een plaatselijke makelaar advies te vragen. Daarvoor hoef je hem nog helemaal niet direct in te huren als aankoopmakelaar, je kunt kosteloos met ze in gesprek gaan ter oriëntatie. Bedenk wel dat ze graag aankoopmakelaar willen zijn dus wees een beetje kritisch tav wat ze vertellen.
De hypotheekadviseur was ook heel stellig mbt het niet meenemen van het salaris van je man? Zou je nog op zoek kunnen gaan naar een andere hypotheekadviseur, die wel het salaris van je man meeneemt, waardoor er geen garantstelling nodig is?
zaterdag 11 augustus 2018 om 11:06
De makelaar kan je dat vertellen. Vraag het eens aan de makelaar die je voor de verkoop hebt aangesproken. Ze kunnen het zo inzien.witlofspruit schreef: ↑11-08-2018 10:59Mijn huidige huis zit op een hele gewilde locatie. Het wordt waarschijnlijk snel verkocht boven de vraagprijs. Waar we naartoe willen is het minder populair, maar ik kan niet goed inschatten of huizen boven de vraagprijs worden verkocht. Hoe zou ik daar achter kunnen komen?
zaterdag 11 augustus 2018 om 19:28
Ik zou eerst zelf met de bank een afspraak maken voor een orienterend gesprek (dat is vaak nog gratis). Wij hadden ook iets speciaals (wel anders trouwens maar toch) en de bank zei in eerste instantie geen probleem, maar toen we echt om te tafel gingen waren er ineens allemaal moeilijke dingen en hebben we echt zitten stressen om de termijn te halen. Allemaal goed gekomen trouwens maar ik zou eerst zekerheid zoeken over je hypotheek. Weet je ook gelijk hoeveel je kan lenen en waar je dus precies naar kunt kijken qua huizen.